![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is niet nodig. De grendels zijn illegitiem en hoeven dus door niemand gerespecteerd te worden.
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ter attentie van onze schoolmeester: Iets over de spelling van het woord steigeren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit is democratie toch? Probleem “democratisch” opgelost ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
O o, u begeeft zich op glad ijs. Zoals de meeste betweters. Leer zelf eerst eens zonder fouten schrijven a.u.b. Uw post: Citaat:
En ter attentie van E. Gidius, onze de falende perfester: Citaat:
Besluit. En dus mislukt schoolmeesterke: verbeter de wereld, begin met uzelf! Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2012 om 12:41. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Europees Commissaris
|
![]() Of dat fout is lijkt mij dus zeer relatief. Ge toont zelf aan dat het een kwestie is van naar welk naslagwerk men verwijst...
Stijgeren daarentegen staat/stond in geen enkel naslagwerk. Een wezenlijk verschil me dunkt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 oktober 2012 om 18:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Want er bestaan geen 'grote' fouten of 'kleine' fouten. Een puntje op de 'i' vergeten, is een even grote fout als een 'dt-fout'. Want zonder puntje bestaat er geen 'i' en kan met het woord niet eens uitspreken. En dus, mensen van uw kaliber verwarren altijd een 'opvallende' fout met een 'grote' fout. Er bestaan geen 'grote' of 'kleine' fouten. Alle fouten zijn even groot of even klein. U moogt kiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Europees Commissaris
|
![]() Tegen zo een doorslaggevend argument heeft natuurlijk geen enkel weldenkend mens nog enig verweer....
![]() Citaat:
![]() Het getuigt volgens mij van weinig taalgevoel van dat allemaal op 1 en dezelfde hoop te gooien. Een klassieke d/t fout bijvoorbeeld, als het geen onoplettendheid is tenminste, getuigt van een elementair gebrek aan inzicht in de vervoegingsregels. Dat heeft een zeer duidelijke verklaring waarom het zus is, en niet zo. Of men iets al dan niet aan mekaar schrijft, het c/k-gebruik en dergelijke berust louter op konventies en niet op een zeker taalinzicht. Het is zo omdat de bejaarde, impotente heren die in de spellingskommissie een hobbyklubje gevonden hebben beslisten dat het zo is. Punt, uit! Verder heeft dat niets te maken met een taalkundige regel van bijvoorbeeld grammatikale of andere aard. Wat de aard van de fout betreft, bestaat daarin dus voor mij beslist een gradueel verschil. Wat zijn overigens mensen van mijn kaliber..... ![]() (Tussen haakjes: Ik tip zeer slecht en maak soms fouten die ik niet zou maken met een bic. Ik schrijf dat toe aan het medium toetsenbord. Zeer merkwaardig. Herkennen jullie zich daarin?) Want zou onze onderwijzer daarvan denken?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 oktober 2012 om 20:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meestal gebruikt om betweters de mond te snoeren. tut tut tut : is een versterking van tut tut. Wordt gebruikt om onverbeterlijke betweters te vloeren met oerdegelijke argumenten die onmiddellijk volgen op 'tut tut tut'. PS. Tut tut (tut) wordt vooral gebezigd in Vlaanderenland en in Wallonië, kortom in Belgenland. In Nederland is dit woordgebruik volledig onbekend. Hetgeen eerder spijtig is, want vooral daar is het meer dan eens nodig. Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2012 om 21:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
Want dat is de kern van de zaak. De status quo werkt niet. Er moet iets veranderen. Ofwel moet België in het geheel Vlaamser worden, ofwel splitsen. Van iedereen die voorstander van het behoud van België is wil ik dus weten hoe ze de Franstaligen zo ver denken te krijgen dat die een statuut aanvaarden vergelijkbaar met dat van de Zweedstaligen in Finland.
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wordt gebruikt bij gebrek aan oerdegelijke argumenten en toont een nog diepere graad van geïrriteerdheid en onmacht aan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 oktober 2012 om 21:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
Overigens is je bewering fout, maar dat terzijde.
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Arme, arme System...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Goed op uw bek gegaan he gij, zelfbenoemd taalverbeteraarke .
Dat komt ervan wanneer ge mensen taalfouten verwijt terwijl ge zelf niet zonder fouten kunt schrijven. Het weze voor u een les! P.S. Ge maakt trouwens steeds dezelfde fout. Niet 'ondermeer', maar 'onder meer'. Citaat:
En dus mislukt taalverbeteraarke: ken uw taal! Laatst gewijzigd door system : 9 oktober 2012 om 07:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ondermeer ,zou logisch zijn, omdat het een bijwoordelijke bepaling is. onder meer, klinkt als een voorzetsel + zelfstandig naamwoord. U kunt beter de Taalunie berispen en pleiten voor logisch taalgebruik ,i.p.v hier en/of in het onderwijs ,mensen op te schepen met het aanleren van taalgedrochten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Niets van. Er zijn regels en we moeten ons daar aan houden. En E.Gidius zou er beter aan doen zich wat bij te scholen. Want hij volhardt in de boosheid. Zo schrijft hij: Citaat:
Met andere woorden: de door zichzelf benoemde taalverbeteraar, E. Gidius, bakt er niet veel van. Laatst gewijzigd door system : 9 oktober 2012 om 08:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U bedoelt waarschijnlijk de booshijd.
![]() |
![]() |