Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2012, 11:03   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard Kortrijk-CDenV en Open Vld- maar N-VA mag niet met het been gaan lopen.

Het opgezet spel van Stefaan en Quick heeft als enige bedoeling om zodanig veel stemmen binnen te halen om N-VA in Kortrijk niet te laten winnen.

En zo de bestaande coalitie verder te laten bestaan met de vader van Félix opnieuw als burgemeester.

http://nieuws.vtm.be/verkiezingen/20...ratie-kortrijk

Gaan de Kortrijkse kiezers dat inzien is een goede vraag?

Of zijn het daar allemaal pipo's?

http://nieuws.vtm.be/verkiezingen/20...jd-zo-negatief

Heeft hij Félix sinds de door hem georganiseerde manifestaties al op de hoogte gebracht hoe politiek er werkelijk uitziet?

En welke welvaart er overblijft buiten zijn eigen erfennis, net zoals deze van Tom Dehaene die er zelf geen belastingen (2,58 %) moet op betalen.

Wat blijft erover voor de andere jongeren?

Allemaal voor in dienst van het algemeen belang zeggen sommigen.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 11:43   #2
t-boneSteak
Burger

Standaard

Ik denk niet dat de N-VA hier in kortrijk zo enorm veel zal winnen.

Eerst en vooral is hun lijst gewoon niet sterk. De enige met iet of wat ervaring is lijstduwer Franz vansteenkiste (ex-vu), maar die is 77 en heeft niet echt een goeie reputatie in de gemeente waar hij zijn stemmen moet halen. De lijsttrekker (rudolf scherpereel) heeft geen enkele politieke ervaring, hij was wel voorzitter van Unizo kortrijk maar dat is het zowat. Geen enkele verankering. Nummer 2, Catherine Walkens heeft geen enkele politieke ervaring.

Dit blijven gemeenteraadsverkiezingen, waar mensen toch vaak stemmen op mensen die ze kennen, en de n-va kortrijk heeft (jammer genoeg) geen mensen die men kent en waarvan men voorgaande werken kan beoordelen. De enigen die men kent zijn volksfiguren die willen meerijden op de nationale golf die ze hopen half te kunnen doortrekken in de gemeenteraadsverkiezingen, maar degene die ik ken lijken me toch vooral opportunistische figuren zonder inhoud.

Kijk bevoorbeeld naar trui steenhoudt:
Citaat:
Reizen is één van mijn passies waaronder het beklimmen van de Kilimanjaro zowel letterlijk als figuurlijk één van mijn hoogtepunten was.

sportief: wekelijks ga ik squashen en lopen
Kijk, als dat uw verkiezingsargumenten zijn dan stem ik niet op u.

Die hele lijst hangt samen van cafebazen, doppers, ex-cafebazen die meestal als enige referentie kunnen voorleggen dat ze "wel eens wat vrijwilligerswerk" doen.

Toen de CD&V nog samen met n-va opkwam bij de vorige verkiezingen was er 1 zetel voor de n-va tak en 20 voor de cd&v tak.

Het lijkt dus wel duidelijk dat ofwel cd&v ofwel ovld aan zet zullen zijn na de verkiezingen. Daarbij geef ik Quicke dan zelfs nog weinig kans gezien die zich aan het verbranden is federaal.

Laatst was ik nog op een voetbalmatch van kvk waarbij Q de matchbal gaf, lang geleden dat ik nog zo'n fluitconcert hoorde. Na de aftrap ging hij in de tribune zitten waar het gescheld niet ophield. Na de obligate persfoto's is hij van miserie in de loges gevlucht.

Declerck zal zijn stemmen moeten halen van de gewoontestemmers die gewoon de cdv een lijststem geven, Quickie van de jongeren en ondernemers die in z'n beloftes trappen (ook al is zo al duidelijk dat de helft niet haalbaar is wegens geen gemeentelijke bevoegdheid of geen budget of geen plaats).

Toch zal een van beide partijen moeten aan een coalitie werken, en het is gewoon niet haalbaar van met 4 partijen samen te werken, dus als ze niet samen gaan dan is de enige optie (waarschijnlijk) spa met nog wat (groen, nva, ...)

Wat ik als ideaal zou zien (ook al heb ik ook m'n buik wat vol van de traditionele partijen federaal) is dat lieven lybeer meer voorkeurstemmen haalt dan declerck, die kerel blijft tenminste burgemeester (en was het ook toen clerckie in brussel zichzelf belachelijk aan het maken was). Toen declerck terugkwam omdat hij geen postje kreeg toen we eindelijk een regering kregen is lybeer terug aan de kant geschoven. lybeer is wel de enige die altijd beschikbaar is, nooit uit de hoogte doet, geen dikke nek heeft. Een voorbeeld: ik bestelde laatst op een feestje waar ze beiden aanwezig waren en er gratis drank was, libeer zegt netjes dank u als hij z'n drankje krijgt, er kan zelfs een grapje af, declerk praat gewoon door met wie hij aan het praten was of zou zelfs nog wat arrogant gaan doen.
Langs vld zijde heb je hetzelfde met Wout Maddens, heel wat menselijker en populairder, maar opzij geschoven.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de resultaten hier en wat ze dan nog gaan samen krijgen, in ieder geval lijkt de relatie cdv en ovld erg verzuurd en komt daar dan nog bovenop dat declerk bijna alleen staat in cdv kortrijk.

Jammer genoeg zal toch een van de 2 kopstukken aan zet zijn.
t-boneSteak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 11:43   #3
t-boneSteak
Burger

Standaard

dubbelpost wegens login-timeout

Laatst gewijzigd door t-boneSteak : 10 oktober 2012 om 11:43.
Oud 10 oktober 2012, 16:00   #4
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t-boneSteak Bekijk bericht
Ik denk niet dat de N-VA hier in kortrijk zo enorm veel zal winnen.

Eerst en vooral is hun lijst gewoon niet sterk. De enige met iet of wat ervaring is lijstduwer Franz vansteenkiste (ex-vu), maar die is 77 en heeft niet echt een goeie reputatie in de gemeente waar hij zijn stemmen moet halen. De lijsttrekker (rudolf scherpereel) heeft geen enkele politieke ervaring, hij was wel voorzitter van Unizo kortrijk maar dat is het zowat. Geen enkele verankering. Nummer 2, Catherine Walkens heeft geen enkele politieke ervaring.

Dit blijven gemeenteraadsverkiezingen, waar mensen toch vaak stemmen op mensen die ze kennen, en de n-va kortrijk heeft (jammer genoeg) geen mensen die men kent en waarvan men voorgaande werken kan beoordelen. De enigen die men kent zijn volksfiguren die willen meerijden op de nationale golf die ze hopen half te kunnen doortrekken in de gemeenteraadsverkiezingen, maar degene die ik ken lijken me toch vooral opportunistische figuren zonder inhoud.

Kijk bevoorbeeld naar trui steenhoudt:

Kijk, als dat uw verkiezingsargumenten zijn dan stem ik niet op u.

Die hele lijst hangt samen van cafebazen, doppers, ex-cafebazen die meestal als enige referentie kunnen voorleggen dat ze "wel eens wat vrijwilligerswerk" doen.

Toen de CD&V nog samen met n-va opkwam bij de vorige verkiezingen was er 1 zetel voor de n-va tak en 20 voor de cd&v tak.

Het lijkt dus wel duidelijk dat ofwel cd&v ofwel ovld aan zet zullen zijn na de verkiezingen. Daarbij geef ik Quicke dan zelfs nog weinig kans gezien die zich aan het verbranden is federaal.

Laatst was ik nog op een voetbalmatch van kvk waarbij Q de matchbal gaf, lang geleden dat ik nog zo'n fluitconcert hoorde. Na de aftrap ging hij in de tribune zitten waar het gescheld niet ophield. Na de obligate persfoto's is hij van miserie in de loges gevlucht.

Declerck zal zijn stemmen moeten halen van de gewoontestemmers die gewoon de cdv een lijststem geven, Quickie van de jongeren en ondernemers die in z'n beloftes trappen (ook al is zo al duidelijk dat de helft niet haalbaar is wegens geen gemeentelijke bevoegdheid of geen budget of geen plaats).

Toch zal een van beide partijen moeten aan een coalitie werken, en het is gewoon niet haalbaar van met 4 partijen samen te werken, dus als ze niet samen gaan dan is de enige optie (waarschijnlijk) spa met nog wat (groen, nva, ...)

Wat ik als ideaal zou zien (ook al heb ik ook m'n buik wat vol van de traditionele partijen federaal) is dat lieven lybeer meer voorkeurstemmen haalt dan declerck, die kerel blijft tenminste burgemeester (en was het ook toen clerckie in brussel zichzelf belachelijk aan het maken was). Toen declerck terugkwam omdat hij geen postje kreeg toen we eindelijk een regering kregen is lybeer terug aan de kant geschoven. lybeer is wel de enige die altijd beschikbaar is, nooit uit de hoogte doet, geen dikke nek heeft. Een voorbeeld: ik bestelde laatst op een feestje waar ze beiden aanwezig waren en er gratis drank was, libeer zegt netjes dank u als hij z'n drankje krijgt, er kan zelfs een grapje af, declerk praat gewoon door met wie hij aan het praten was of zou zelfs nog wat arrogant gaan doen.
Langs vld zijde heb je hetzelfde met Wout Maddens, heel wat menselijker en populairder, maar opzij geschoven.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de resultaten hier en wat ze dan nog gaan samen krijgen, in ieder geval lijkt de relatie cdv en ovld erg verzuurd en komt daar dan nog bovenop dat declerk bijna alleen staat in cdv kortrijk.

Jammer genoeg zal toch een van de 2 kopstukken aan zet zijn.
Dit zou dus willen zeggen dat de N-VA als partij zijn werk niet heeft gedaan en Kortrijk laat varen. Is dat werkelijk zo?

Is er dan niemand in hun lijst die het zou kunnen?
Oud 10 oktober 2012, 16:21   #5
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Dit zou dus willen zeggen dat de N-VA als partij zijn werk niet heeft gedaan en Kortrijk laat varen. Is dat werkelijk zo?

Is er dan niemand in hun lijst die het zou kunnen?
wat een onzin. ja er staat weinig volk op de lijst met politieke ervaring. en dan? gaan we de aftredende cd en v raadsleden eens doorlichten? alsof ze daar allemaal grote lichten zijn
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 16:34   #6
t-boneSteak
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
wat een onzin. ja er staat weinig volk op de lijst met politieke ervaring. en dan? gaan we de aftredende cd en v raadsleden eens doorlichten? alsof ze daar allemaal grote lichten zijn
Dat zeg ik niet, ik zeg dat er niemand opstaat die "de mensen kennen" en dat ze hier in kortrijk volgens mij geen 4 zetels halen. Ze zullen dus niet aan zet zijn, en wij zijn gedoemd tot ofwel DC ofwel Q. of beide

Kortrijk is volgens mij het speelterrein van een aantal nationale kopstukken die de gemeenteraardsverkiezingen gebruiken om hun positie in de partij te verstevigen door mensen die na de verkiezingen kunnen zeggen "kijk eens, wij doen beter dan het gemiddelde" en die zo gauw ze kunnen terug de nationale postjes willen bekleden.

En ja, volgens mij heeft de NVA in kortrijk, jammer genoeg, zijn werk onvoldoende gedaan.

Nuja, volgende week kunnen jullie hopelijk mijn ongelijk bewijzen, en krijgen de nva'ers mogelijks de kans om te bewijzen dat ze hun huiswerk gedaan hebben.

De vorige verkiezing:
partijnaam aantal zetels
CDV 21
VLD 8
SP-A 6
VB 3
GROEN 1
NVA 1
SPIRIT 1

Zeg nu zelf, zie jij de nva met die lijst aan zet komen? Mij lijkt het eerder te verwachten dat in grote lijnen cdv & vld of cdv & spa & nog wat de dienst gaan uitmaken, in het 2e geval kan "nog wat" best wel nva worden, maar door hun onervarenheid gaan ze zich dan wel laten ringeloren voor de schone postjes door de oude ratten.
Oud 10 oktober 2012, 16:37   #7
vrijevlaming
Banneling

Standaard

vld spa nva. let op mijn woorden
Oud 10 oktober 2012, 16:38   #8
t-boneSteak
Burger

Standaard

Citaat:
Je denkt hopelijk niet dat ik de cd&v steun, dat zou een misvatting zijn. Ik gebruik vaak genoeg de woorden "vrezen" en "jammer genoeg", maar je moet denk ik wel realist blijven.
Oud 10 oktober 2012, 16:39   #9
t-boneSteak
Burger

Standaard

Citaat:
vld spa nva. let op mijn woorden
Die kan ook (maar zal misschien krap zijn), al hoop ik niet dat we quickie krijgen.
Oud 10 oktober 2012, 16:40   #10
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Ik verheug mij dat wij het nu tot in Kortrijk wakker hebben gemaakt.
Kortrijk krijgt dus toch een kans op verandering.
He is net zoals met een man/vrouw, als je altijd maar met dezelfde blijft kun je ook niet weten hoe het met een ander zal zijn.
Hoe zal het zijn zonder Stefaan is ook een goede vraag?
Oud 10 oktober 2012, 16:43   #11
t-boneSteak
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Ik verheug mij dat wij het nu tot in Kortrijk wakker hebben gemaakt.
Kortrijk krijgt dus toch een kans op verandering.
He is net zoals met een man/vrouw, als je altijd maar met dezelfde blijft kun je ook niet weten hoe het met een ander zal zijn.
Hoe zal het zijn zonder Stefaan is ook een goede vraag?
Zoals het de helft van de legislatuur was toen ie terug in brussel uittredend minister aan het spelen was, de familie DC "smeren". Het zal toch nog zijn tijd duren voor die "verankering" gebroken wordt, laten we niet vergeten dat het hier al erg lang zo is, eerst de de Bethunes, nu de De Clercks

Laatst gewijzigd door t-boneSteak : 10 oktober 2012 om 16:43.
Oud 10 oktober 2012, 16:52   #12
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Op 14 okt kunnen jullie daar iets tegen doen.
Gedaan met de middeleeuwen!
Oud 10 oktober 2012, 16:52   #13
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Die kan ook (maar zal misschien krap zijn), al hoop ik niet dat we quickie krijgen.
vld en spa ruiken hun kans. nva kan cd en v het meeste pijn doen door ze in de oppositie te krijgen voor zes jaar. dit zijn scenarios die men bekijkt in vele west vlaamse gemeentes
Oud 10 oktober 2012, 17:01   #14
t-boneSteak
Burger

Standaard

Citaat:
vld en spa ruiken hun kans. nva kan cd en v het meeste pijn doen door ze in de oppositie te krijgen voor zes jaar. dit zijn scenarios die men bekijkt in vele west vlaamse gemeentes
Quickie is in ieder geval wel een ex vu-er, maar ja die plooit zich in allerhande "overtuigingen" om aan postjes te geraken natuurlijk.
Franz zal hij wel nog kennen lijkt me.

In ieder geval staan alle partijen hier wel te springen om cd&v eraf te rijden, maar ik vrees dat ze met 3 partijen niet zullen toekomen.

Nu, het lijkt me dat je wel op de hoogte bent van de Kortrijkse toestand, hoe zie jij de zetels dan verschuiven?
Oud 10 oktober 2012, 17:15   #15
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De poetsvrouw van mijn schoonmoeder staat op de NVA lijst en als dat mens, die trouwens voorbeeldig poetst, haar mond open doet dan ga jij lopen.
Sorry maar als je geen degelijk personeel op je lijst kan plaatsen dan maak je je alleen maar belachelijk.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 19:03   #16
d2012
Burger

Standaard

Volledig gelijk t-boneSteak.

Ook van Kortrijk en ik 2 dat volledig... Nu, Kortrijk loopt altijd een beetje achter op de rest van de wereld, ik denk dat wij één van de laatste absolute meerderheids CD&V bastions waren, zeker van de grotere steden.

En het is niet omdat je hoopt dat de NVA wint, dat je niet mag zeggen dat de lijst hier zwakker is hé

Laatst gewijzigd door d2012 : 10 oktober 2012 om 19:07.
d2012 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 19:12   #17
d2012
Burger

Standaard

Leuk, een pronostiekje wagen. Ik voorspel (gebaseerd op jouw lijst):

CDV 21 - 6 = 15
VLD 8 -1 = 7
SP-A 6 + 0 = 6
VB 3 - 1 = 2
GROEN 1 + 0 = 1
NVA 1 + 9 = 10
SPIRIT 1 - 1 = 0

Coalitie CDV+NVA
d2012 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 19:32   #18
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeer logisch, het is de enige mogelijke manier van aanpak om de almacht van de tsjeven te breken. Het is dan ook daarvoor dat Leterme de hele provincie al probeerde in voorakkoorden te vatten.

Ik denk ook dat Kortrijk moeilijk zal worden. Quick is met zijn blufpoker volgens mij zijn hand aan het overspelen... die gaat op 14 oktober verschieten vrees ik. N-VA heeft gewoon te lang met zijn voeten laten spelen door Allijns die dan uiteindelijk toch niet overstapte. Het heeft geen zin om met kandidaten te lachen, maar laat ik erop houden dat ze in veel andere steden in west vlaanderen sterkere lijsten/kandidaten hebben weten te vinden.

Het enige dat je nodig hebt is dat zowel quick, spa als n-va een korrekte scoren halen en een coalitie is mogelijk. De echte vraag zal dan zijn : zal één van deze drie niet eerder overstag gaan op de avond van de verkiezingen op het coalitievoorstel dat de tsjeven zeer zeker zullen uitzenden naar één van deze drie ? (of naar alle drie tegelijk, zodat ze zelf kunnen kiezen... )
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 19:35   #19
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Quickie is in ieder geval wel een ex vu-er, maar ja die plooit zich in allerhande "overtuigingen" om aan postjes te geraken natuurlijk.
Franz zal hij wel nog kennen lijkt me.

In ieder geval staan alle partijen hier wel te springen om cd&v eraf te rijden, maar ik vrees dat ze met 3 partijen niet zullen toekomen.

Nu, het lijkt me dat je wel op de hoogte bent van de Kortrijkse toestand, hoe zie jij de zetels dan verschuiven?
Quick heeft alle kleuren van de regenboog. Een kameleon kan vervolmakingsstage gaan volgen bij hem, en zal zich nog moeten weren ook.
Oud 10 oktober 2012, 19:40   #20
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d2012 Bekijk bericht
Leuk, een pronostiekje wagen. Ik voorspel (gebaseerd op jouw lijst):

CDV 21 - 6 = 15
VLD 8 -1 = 7
SP-A 6 + 0 = 6
VB 3 - 1 = 2
GROEN 1 + 0 = 1
NVA 1 + 9 = 10
SPIRIT 1 - 1 = 0

Coalitie CDV+NVA
Ernstig blijven hee... +9 voor n-va is onrealistisch zonder een stemmenmagneet op hun lijst. Dat zijn scores die in pakweg Brugge misschien kunnen maar niet in kortrijk, denk ik. Tenzij er echt veel meer mensen gewoon voor de lijst stemmen omwille van het programma, BDW, wil tot verandering of ik-weet-niet-wat. Maar + 9 lijkt mij echt overdreven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be