![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012. |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
http://www.europolitics.info/pdf/gra.../320869-en.pdf |
|
|
|
|
|
#202 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In the Flemish Community, it is even an obligation to learn French. (p 72) Let op het woord ''even''. |
|
|
|
|
|
#203 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
En Nederlands niet in Wallonië, waarmee Belgique een uniek land is: de meerderheid is verplicht de taal van de minderheid te leren en omgekeerd niet. |
|
|
|
|
|
#204 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
#205 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik heb het hier reeds eerder in extenso gesteld : uw stelling als zou het een nadeel zijn voor de Vlamingen om (de basis der) Franse taal aan te leren, omdat zij aldus in de gelegenheid zijn om Franstaligen te woord te staan, is niet enkel totaal onzinnig, maar bovendien een belediging ten aanzien van de Vlamingen. Immers, u blijkt er zelfs in het beste geval van uit te gaan dat de Vlamingen die de Franse taal beheersen verstandelijk niet in staat zijn om zelf in te schatten wanneer zij die kennis al dan niet te nutte mogen maken. Ik zeg u, mijnheer : de kennis van een taal is nooit een nadeel, en iedereen kan best voor zichzelf uitmaken op welke plaatsen of in welke omstandigheden een taal die men beheerst al dan niet wordt gebruikt. Er van uitgaan dat de Vlamingen minstens op talengebied dom gemaakt moeten worden, zodat zij niet meer in staat zijn om met hun Franstalige buren te communiceren, en zich derhalve zo mogelijk nog meer in hun eigen klein taalgebied van de buitenwereld moeten afsluiten, is de grootst mogelijke nonsens. Uiteraard is het zo dat de Vlaamse jongeren, zoals zowat overal elders in Europa, ook het Engels dienen te beheersen, maar dat sluit geenszins de noodzaak uit om tevens de taal van hun buren aan te leren : zelfs een eventueel onafhankelijk Vlaanderen zal hoe dan ook Franstaligen als buren hebben. Ik ben er mij zeer van bewust dat de Franstalige Belgen (behoudens in Brussel) niet de verplichting hebben om het Nederlands aan te leren, maar ik vind dergelijke domme beslissing hunnerzijds geen reden of argument om even dom te gaan doen. Ik ben er mij evenzeer van bewust dat de Vlamingen in de regel nu niet bepaald uitblinken in politieke of staatkundige assertiviteit, maar voor dat euvel een oplossing gaan zoeken in het hen mogelijks op talengebied dommer of onbekwamer maken, is volstrekt onzinnig. Laatst gewijzigd door Gwylan : 12 oktober 2012 om 12:53. |
|
|
|
|
|
#206 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ga de heer Gwylan hier in zijn betoog bijtreden.
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
|
|
|
#208 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Dat argument gaat nochtans in omgekeerde richting op. Blijkbaar zou de Vlaming te dom zijn om zelf talen te leren, hij moet er toe verplicht worden.
In werkelijkheid gaat het hier om niks meer dan een restant van de oude machtsverhoudingen. De Vlaming is een lomp provinciaal boerke dat enkel aansluiting bij de wereld zal vinden als het Frans leert. |
|
|
|
|
#209 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
de discussie rond dit topic, het verplicht maken van het Frans als 2e taal in het onderwijs, kan, mag en moet gevoerd worden, maar niet met het argument dat dit te Belgisch zou zijn. als we willen geëmancipeerd zijn, als Vlaming, zouden we het ons niet mogen aantrekken of we nu in 1 land wonen met Franstaligen of niet. neen, we maken onze eigen keuzes, in dit geval gebaseerd op pedagogische, economische en rationele redenen. niet op emotionele en geo-strategische redenen. de toekomst van onze kinderen is daarvoor belangrijk. en als blijkt dat het geen enkel nut heeft om het Frans als 2e verplichte taal te onderwijzen, maar als pakweg 3e, dan is het zo, maar ook omgekeerd natuurlijk.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Frans is een Romaanse taal. Het is dus een eerst stap naar alle andere Romaanse talen. maar ook naar het Engels (=kruising Germaanse en Romaanse taal) dat aan Frans verwant is. Dat lijkt me toch een zeer voornaam pluspunt om Frans als tweede taal te behouden in het onderwijs.
|
|
|
|
|
#211 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Een restant der oude machtsverhoudingen ? Het is eenvoudigweg de realiteit der huidige taalgebieden, mijnheer Wol. Hier volgen twee mapjes, om u die realiteit te laten zien. Vooraf evenwel dit, voor alle duidelijkheid : het is vanzelfsprekend niet omdat u allen als Nederlandstaligen een klein taalgebied uitmaakt dat u daarom uw eigenheid moet verliezen, maar het is nu eenmaal zo dat wie in een klein taalgebied leeft er alle belang bij heeft om zich niet van de anderstalige omgeving af te sluiten, en dus naast de eigen taal ook deze van het veel groter aanpalend taalgebied te beheersen. De taalgebieden in Europa (bemerk : het Nederlandstalig Vlaanderen paalt ten zuiden aan het véél groter Frans(talig) gebied) : De grootte en densiteit der taalgebieden in Europa (Eric Fisher map) : Laatst gewijzigd door Gwylan : 12 oktober 2012 om 14:18. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
|
Hoe is die laatste figuur samengesteld?
|
|
|
|
|
#214 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
#215 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ik zie eerder een argument om het Frans te vervangen met Duits als tweede taal.
|
|
|
|
|
#216 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Overigens – correct me if I’m wrong – lijkt het mij dat Nederlandstaligen sowieso niet zo veel moeite hebben om Duitstaligen te begrijpen en zich te hunner aanzien verstaanbaar te maken. |
|
|
|
|
|
#217 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
als er al moet veranderd worden, zou ik Duits als 2e taal onderwijzen, Frans als 3e en Engels als 4e.
|
|
|
|
|
#218 |
|
|
De officiële schrijftaal dus. Mag ik opmerken dat NEd Limburg aangegeven staat als een zuiver Nederlandstalig gebied. terwijl de omgangstaal verreweg overheersend de Europees erkende Limburgse minderheidstaal is. Een taal die relatief ver van het standaard Nederlands af staat. Het echte Nederlandse (moeder-)taalgebied is dus nog merkelijk kleiner dan u aangeeft.
|
|
|
|
|
#219 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik stel alleen vast dat de verplichting op het Frans positief correleert met de verfransing van Brussel en Vlaanderen. Er zijn voldoende mensen op dit forum te vinden die dit bepaald geen nadeel vinden. Citaat:
Verder stel ik vast dat Vlaanderen de enige niet-Franstalige regio in de EU is waar het Frans voor de gehele bevolking VERPLICHT is. Met Luxemburg misschien, voor degenen die stellen dat Luxemburg niet-Franstalig is. Citaat:
Ik heb , ook in deze draad, nog niemand gevonden die het Frans wil verbieden op Vlaamse scholen. Waar ben je zo bang voor? Vlamingen zijn misschien verstandelijk niet in staat hun eigen talenpakket te kiezen? Citaat:
En een tuinman in Aarlen vindt misschien wel dat hij zijn tijd beter kan besteden. Gek genoeg. Hij hééft tenminste die keuze. Citaat:
Hoe je durft te beweren dat een Vlaming dus dommer zou moeten worden op talengebied na de afschaffing van de VERPLICHTING op het Frans is me een raadsel. Integendeel, ik zou durven beweren dat een Vlaanderen met een veel heterogener talenonderwijs zoveel sterker en zelfbewuster kan staan in de toekomst. Buiten dat is het de evidentie zelfve dat mensen die eigen keuzes mogen maken zoveel gemotiveerder zijn dan zij die gedwongen worden. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 oktober 2012 om 15:20. |
|||||
|
|
|
|
#220 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Er moet weliswaar niet aan getwijfeld worden dat ik daarbij fouten maak, maar kennelijk is “mijn” Duits toch voldoende opdat men niet meteen naar het Engels overschakelt. Mmja, nu ik er aan denk….het is natuurlijk ook mogelijk dat men de manier waarop ik mijn smoeltje in allerlei bochten moet wringen om de sch’s en r’ren eruit te rollen nogal “charmant” vindt, en mij daarom bij wijze van gratis attractie laat verder reutelen... Voor wat de “verplicht” aan te leren talen betreft lijkt het mij niet zo belangrijk welke taal nu al dan niet de tweede of derde moet zijn, voor zover ze beide even verplicht aangeleerd moeten worden. |
|
|
|