![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is één Vlaams en neutraal onderwijsnet beter? | |||
Ja, ik ben voor één Vlaams en neutraal onderwijsnet |
![]() ![]() ![]() |
9 | 52,94% |
Neen, drie netten zijn beter want het is duurder |
![]() ![]() ![]() |
2 | 11,76% |
ik wil ofwel katholiek ofwel pluraistisch onderwijs |
![]() ![]() ![]() |
3 | 17,65% |
andere |
![]() ![]() ![]() |
3 | 17,65% |
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Antiochos : 20 oktober 2012 om 12:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() zijn de schoolzuilen niet eerder achterhaald? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die klemtonen liggen vooral bij de aanstellingen en de benoemingen van directeurs. Daardoor wordt niet aan kwaliteit gedacht, maar aan leerlingen binnenhalen en binnenhouden, zo mogen islamieten in het katholiek onderwijs les volgen, en worden er zoveel mogelijk leerlingen binnengehaald, omdat die geld opbrengen, leerlingen buizen mag niet, het niveau verlaagd, de normen en waarden worden veronachtzaamd de SP.a denkt dat het GO! van hen is, de CD&V beheerst het vrije net, andersdenkenden worden zoveel mogelijk geweerd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik denk dat uw idee aansluit bij mijn voorstel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
confessionele vakken kunnen buiten de school gegeven worden, want die betekenen nu een enorme kost, bvb één leerling islam per klas, één protestantse per school, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat de talen betreft, zou het niet beter zijn al van jongsaf, bvb vanaf de kleuterklas, Engels te leren in Vlaanderen? Omdat we nu als tweede taal Frans hebben geraken onze jongeren internationaal achterop tov bvb Nederland, Duitsland en de rest van de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zijn trouwens al proefprojecten met Engels in de basisschool (5e en 6e leerjaar). Laatst gewijzigd door Scorpio : 20 oktober 2012 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() Je zou een minimumaantal leerlingen kunnen instellen. Indien het vereiste aantal niet bereikt wordt, moet de leerling ofwel mee zedenleer volgen, ofwel een hoop leerlingen van één regio op woensdagnamiddag of zaterdagvoormiddag de laten volgen op één locatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nee, dan ben ik er eerder voorstander van de verschillende levensbeschouwelijke vakken af te schaffen, en te vervangen door één neutraal vak, zoals vorig jaar reeds voorgesteld is voor de derde graad secundair. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zijn idd details die gemakkelijk kunnen opgelost worden, het basisidee is dat één neutraal net mogelijk moet zijn, zonder de huidige politieke en confessionele (wat dat nog zou betekenen?) verzuiling |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Hoewel ik op zich zeker geen tegenstander ben van een 'ontzuiling', moeten we wel steeds bewaken dat de vrije schoolkeuze niet in het gedrang komt. We mogen niet in Amerikaanse toestanden vervallen, waar er ook één groot neutraal 'net' is (enfin, per staat toch), en ouders op vele plaatsen geen keuze hebben: woon je op die plaats, dan moeten je kinderen naar die school (tenzij je voor peperdure privé-scholen opteert). Da's een slechte school? Spijtig, had je maar in een betere wijk moeten wonen.
Dat soort toestanden moeten we hier absoluut vermijden: concurrentie tussen scholen moet mijns inziens blijven bestaan. Wanneer je als school verzekerd bent van je leerlingen, en je geen concurrentie meer hebt, is er ook geen 'incentive' meer om te vernieuwen. Mijn vrees is dat we met het gewoon overschakelen op één 'net' wel die kant opgaan. Op vele plaatsen zijn nu al de Katholieke scholen aan het samensmelten tot ware mastodonten. Bij een ontzuiling vrees ik dat je dan gaat zien dat op vele plaatsen de GO!-scholen dan ook nog zullen opgaan in die mastodont, en je een feitelijke monopolist overhoudt. En dat vind ik geen goed idee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens zullen de meeste protestanten/orthodoxen/moslims zich wel bevinden in de grote steden, en zal het probleem zich niet voordoen. En dan een hoop mensen zonder werk zetten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Op het einde van het 6e leerjaar krijgen de leerlingen een soort maturiteitsproef om te bepalen of ze klaar zijn voor het secundair. Er is geen enkel bewijs dat leerlingen uit het GO lager zouden scoren dan leerlingen uit het katholiek onderwijs. Ik heb mijn kinderen bewust naar een GO school gestuurd om te vermijden dat ze met al dat katholiek geleuter geïndoctrineerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() Kunnen we trouwens ook ineens wat werken aan de slechte staat van de leerboeken.
Nu heb je een hoop verschillende boeken met verschillende methodes, waarvan er geen enkel echt effectief lijkt te zijn. De leerkrachten die ik had die wél goed les gaven, die hadden meestal hun eigen cursus. Het is tijd om de effectieve cursussen van leerkrachten te verzamelen, te vergelijken en dan samen te voegen, zodat we komen tot betere handboeken. Op vlak van wiskunde bijvoorbeeld merkte professor Raymond Boute van de UGent dit op: "De wiskundeboeken die leraren nu gebruiken zijn bedrieglijk. Wiskunde stoelt op precisie en dat is in deze boeken niet terug te vinden. De auteurs gaan slordig om met begrippen. Dat is pedagogisch onverantwoord. Het ligt niet aan de middelbareschoolleerlingen. Zij zijn bereid om te werken. Maar ze raken niet gepassioneerd door wiskunde, omdat de boeken chaotisch en onduidelijk zijn." [1] |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Minister-President
|
![]() Twee uur vaste studie per week extra, én op woensdagnamiddag of zelfs in het weekend naar school moeten terwijl de anderen thuis zitten, enkel en alleen omdat je niet met genoeg bent? Nee sorry, niet akkoord.
Citaat:
Citaat:
Ook voor LBV is het vaak zeer moeilijk om mensen te vinden. Recent voorbeeld van bij ons: tijdelijke vervanging van een leerkracht RKG. Lang gezocht, niemand met het juiste diploma gevonden. Kandidaat gevonden die het wou doen, maar niet het diploma had, dus: bisdom gebeld (het zijn zij, niet de school, die de leerkrachten RKG aanstellen). Zij hadden maar één voorwaarde opdat hij de godsdienst mocht geven; hij moest gedoopt zijn. Was hij, dus hup, voor de klas... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zou het echter jammer vinden dat de Orthodoxe, Protestantse of Islamitische godsdienstlessen, die nog wel effectief religieus zijn, zouden moeten sneuvelen omwille van de katholieke desinteresse in de eigen religie. |
||||
![]() |
![]() |