Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2012, 18:37   #21
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Even een quote : "Een indexsprong kan 2,5 miljard opbrengen, maar kan ook banenverlies opleveren"
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...van-2013.dhtml
Hoe zou dat dan kunnen leiden tot banenverlies?
Heel veel hangt af hoe de burgers reageren op zo'n indexsprong. Als mensen massaal beginnen te besparen op hun aankopen, omwille van hun dalende koopkracht en omwille van onzekerheid over de toekomst, dan moeten er ook veel minder producten geproduceerd worden. Dus ook geen mensen meer nodig om die dingen te produceren. Waardoor de onzekerheid en angst stijgt, en de consumptie nog verder daalt....
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 18:40   #22
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In Nederland (en ook in andere europese landen) is er ook een aanpassing van de lonen aan de levensduurte. Maar dat gebeurt éénmaal per jaar bij een loonronde waarin wordt bepaald hoevvel er eerst wordt bijgepast ingevolge de gemiddelde evolutie van de index. Daarna wordt gekeken of er, rekening gehouden met de internationale concurrentiepositie, nog ruimte is voor een extraatje. Zo moet het.
En in verschillende sectoren is het in dit land eigenlijk ook zo. Eén keer per jaar (meestal op 1 jan) wordt er bijgepast door de evolutie van de index, en daarna wordt door vakbonden en werkgevers onderling afgesproken welke ruimte er daarbovenop nog is voor extraatjes.

Laatst gewijzigd door gertc : 29 oktober 2012 om 18:40.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 19:00   #23
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
En in verschillende sectoren is het in dit land eigenlijk ook zo. Eén keer per jaar (meestal op 1 jan) wordt er bijgepast door de evolutie van de index, en daarna wordt door vakbonden en werkgevers onderling afgesproken welke ruimte er daarbovenop nog is voor extraatjes.
Centen ipv procenten, zodat iedereen gewoon de gelijke som krijgt voor dezelfde levensduurtestijging, maar dat is te moeilijk voor de hogere lonen, waar toevallig al diegenen, die ons vertellen dat we te duur zijn, iets minder gaan krijgen, maar nog steeds evenveel als een gemiddelde verdiener.

Te belachelijk voor woorden.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 19:08   #24
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel veel hangt af hoe de burgers reageren op zo'n indexsprong. Als mensen massaal beginnen te besparen op hun aankopen, omwille van hun dalende koopkracht en omwille van onzekerheid over de toekomst, dan moeten er ook veel minder producten geproduceerd worden. Dus ook geen mensen meer nodig om die dingen te produceren. Waardoor de onzekerheid en angst stijgt, en de consumptie nog verder daalt....
Dat is zelfs de deadlock waarin de gehele EU verzeild is.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 19:09   #25
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog eens correct.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 19:32   #26
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je bent me kwijt, de regering bespaart op loonmassa
Ambtenaren
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 20:21   #27
tschoon verdiep
Burgemeester

tschoon verdiep's schermafbeelding

Standaard

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...6523-euro-en-u

http://www.indexo.be/nl
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 21:16   #28
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Waarom geen index aanpassing met plafond.
Geef de lage lonen hun indexaanpassing, de hogere lonen dan eens niet, dat maakt het verschill tussen de lonen weer wat kleiner.
Een aanpassing van 1.4 % op 2000 euro bruto of 6000 euro is toch wel een vershil.
Oud 29 oktober 2012, 21:37   #29
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Centen ipv procenten, zodat iedereen gewoon de gelijke som krijgt voor dezelfde levensduurtestijging, maar dat is te moeilijk voor de hogere lonen, waar toevallig al diegenen, die ons vertellen dat we te duur zijn, iets minder gaan krijgen, maar nog steeds evenveel als een gemiddelde verdiener.

Te belachelijk voor woorden.
Als de ene 1000X kan kopen en de andere 2000X en de prijs van X stijgt met 50%, dan moet het loon van de andere dubbel zoveel stijgen als het loon van de ene -oftewel percentueel evenveel- opdat ze nog hetzelfde zouden kunnen kopen.

Wel kopen de armste en de rijkste werknemers niet dezelfde producten en stijgen die producten niet even hard in prijs. De rijkste werknemers kopen meer luxeproducten. De armste werknemers kopen meer basisproducten. Als die basisproducten sterker in prijs toenemen dan die luxeproducten, dan moeten de laagste lonen percentueel meer omhoog dan de hoogste lonen. Anders ben je die minst betaalde werknemers aan het wijsmaken dat de index ervoor zorgt dat ze evenveel kunnen kopen zonder dat het ook werkelijk zo is.
Een mechanisme dat rekening houdt met de mate van luxe en met het loon van de werknemer, dat kan een goed idee zijn.

Maar centen i.p.v. procenten is op zich plat populisme dat geen rekening houdt met de realiteit.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 21:44   #30
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als de ene 100 kan kopen en de andere 200 en de prijs van X stijgt met 50%, dan moet het loon van de andere dubbel zoveel stijgen als het loon van de ene -oftewel percentueel evenveel- opdat ze nog hetzelfde zouden kunnen kopen.

Wel kopen de armste en de rijkste werknemers niet dezelfde producten en stijgen die producten niet even hard in prijs. De rijkste werknemers kopen meer luxeproducten. De armste werknemers kopen meer basisproducten. Als die basisproducten sterker in prijs toenemen dan die luxeproducten, dan moeten de laagste lonen percentueel meer omhoog dan de hoogste lonen. Anders ben je die minst betaalde werknemers aan het wijsmaken dat de index ervoor zorgt dat ze evenveel kunnen kopen zonder dat het ook werkelijk zo is.
Een mechanisme dat rekening houdt met de mate van luxe en met het loon van de werknemer, dat kan een goed idee zijn.

Maar centen i.p.v. procenten is op zich plat populisme dat geen rekening houdt met de realiteit.

Het beste bewijs van een klasse maatschappij!
Oud 29 oktober 2012, 21:44   #31
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Waarom geen index aanpassing met plafond.
Geef de lage lonen hun indexaanpassing, de hogere lonen dan eens niet, dat maakt het verschill tussen de lonen weer wat kleiner.
Een aanpassing van 1.4 % op 2000 euro bruto of 6000 euro is toch wel een vershil.
Onder de versimpeling van de werkelijkheid waarbij alle producten (basis en luxe) dezelfde prijsevolutie volgen, moeten alle lonen evenveel percent omhoog om voor iedereen de koopkracht te behouden.

We stellen vast dat de producten niet dezelfde prijsevolutie volgen. ENKEL daarom heeft de indexering niet op iedereen hetzelfde effect. De redenering dat een percent van 10 erbij niet hetzelfde is als een percent van 4 erbij klopt, maar een percent van 10 eraf is ook niet hetzelfde als een percent van 4 eraf.
Oud 29 oktober 2012, 21:46   #32
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pipi Bekijk bericht
Calimero
Citaat:
Het beste bewijs van een klasse maatschappij!
Ik begrijp die reacties niet. Ik probeer enkel een neutrale analyse te maken.
Oud 29 oktober 2012, 21:47   #33
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Onder de versimpeling van de werkelijkheid waarbij alle producten (basis en luxe) dezelfde prijsevolutie volgen, moeten alle lonen evenveel percent omhoog om voor iedereen de koopkracht te behouden.

We stellen vast dat de producten niet dezelfde prijsevolutie volgen. ENKEL daarom heeft de indexering niet op iedereen hetzelfde effect. De redenering dat een percent van 10 erbij niet hetzelfde is als een percent van 4 erbij klopt, maar een percent van 10 eraf is ook niet hetzelfde als een percent van 4 eraf.
De lagere klasse krijgen dus minder koopkracht toegewezen...?
De ene mag naar de aldi en de andere naar de delhaize.
Misschien moeten we dit principe eens veranderen...

Laatst gewijzigd door Lampedeir : 29 oktober 2012 om 21:50.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 21:53   #34
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Misschien moeten we dit principe is veranderen...
De ene gaat naar de aldi, de andere naar de delhaize.
En dan veranderen de prijzen.
De bedoeling van de index is dan dat de ene naar de aldi kan blijven gaan en de andere naar de delhaize, om te vermijden dat de ene uit de vuilbakken moet eten en de andere noodgedwongen naar de aldi moet.

De index is een middel tot behoud.
Uiteraard mag je vinden dat de lonen meer gelijk zouden moeten zijn, maar dat heeft niets met de index te maken.
Oud 29 oktober 2012, 21:54   #35
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
De ene gaat naar de aldi, de andere naar de delhaize.
En dan veranderen de prijzen.
De bedoeling van de index is dan dat de ene naar de aldi kan blijven gaan en de andere naar de delhaize, om te vermijden dat de ene uit de vuilbakken moet eten en de andere noodgedwongen naar de aldi moet.

De index is een middel tot behoud.
Uiteraard mag je vinden dat de lonen meer gelijk zouden moeten zijn, maar dat heeft niets met de index te maken.
Akkoord en ik begrijp je analyse, maar ik ben van mening dat we dit anno 2012 mogen veranderen.
Oud 29 oktober 2012, 21:56   #36
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moeten we dit principe eens veranderen...
Dat is een andere discussie. De mensen die nu al naar de Aldi moeten gaan moeten evenveel kunnen kopen met hun loon; de mensen die naar de Delhaize gaan ook. Dus voor een volle kar met dezelfde producten (andere merken) is de ene meer kwijt dan de andere. Hun loon moet in geldwaarde dan ook meer stijgen om diezelfde koopkracht te behouden.

Voor mij mag er eventueel een indexsprong komen voor de hogere lonen; zij zullen niet minder gaan consumeren, misschien wel anders. Ok, ik kan mij dan wel indenken dat bijv de Delhaize (en vooral dan de werknemers daar) daar de dupe van worden. Moeilijke keuze dus...

Laatst gewijzigd door Meuh : 29 oktober 2012 om 21:57.
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 21:59   #37
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meuh Bekijk bericht
Dat is een andere discussie. De mensen die nu al naar de Aldi moeten gaan moeten evenveel kunnen kopen met hun loon; de mensen die naar de Delhaize gaan ook. Dus voor een volle kar met dezelfde producten (andere merken) is de ene meer kwijt dan de andere. Hun loon moet in geldwaarde dan ook meer stijgen om diezelfde koopkracht te behouden.

Voor mij mag er eventueel een indexsprong komen voor de hogere lonen; zij zullen niet minder gaan consumeren, misschien wel anders. Ok, ik kan mij dan wel indenken dat bijv de Delhaize (en vooral dan de werknemers daar) daar de dupe van worden. Moeilijke keuze dus...
Dus als we de lijn van de index blijven doortrekken....gaat binnen dit en 100 jaar er een enorm verschil zijn tussen een loon van een bandwerker en bv. iemand in de beter betaalde sector.

Laatst gewijzigd door Lampedeir : 29 oktober 2012 om 21:59.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 22:02   #38
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord en ik begrijp je analyse, maar ik ben van mening dat we dit anno 2012 mogen veranderen.
waarom? je wilt dat een medewerker van de groendienst bijna even veel gaat verdienen als pakweg een ingenieur?
de dag dat een gewone arbeider of bediende in de buurt komt van mijn loon geef ik mijn ontslag en ga ook gewoon hun job gaan doen
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 22:04   #39
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
waarom? je wilt dat een medewerker van de groendienst bijna even veel gaat verdienen als pakweg een ingenieur?
de dag dat een gewone arbeider of bediende in de buurt komt van mijn loon geef ik mijn ontslag en ga ook gewoon hun job gaan doen
Geen slecht idee...ik weet niet wat voor job je doet
Oud 29 oktober 2012, 22:04   #40
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
Dus je bent voorstander van een klassemaatschappij?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be