Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2012, 10:21   #21
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Waar blijft Groen met zijn kritiek op de kunst van Fabre eigenlijk? Of wenden die het hoofd af en nemen ze nu de verdediging op zich van de Belg Fabre?
En zelfs Gaia doet of zijn neus bloed.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:22   #22
Zenit
Banneling

Standaard

Fabre verdient niet beter.
Well done! Geen medelijden met dierenbeulen.
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:22   #23
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dit klopt niet, denk ik. Vandenbossche heeft al kritiek geuit.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:24   #24
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Ik stel voor dat we Fabre een paar keer door het venster van het Schoon Verdiep op de kasseien van de Grote Markt kieperen.

Als dat zwijn dan na een tijdje voldoende aan het bloeden is, sleuren we hem een paar keren rond over een "canvas" (voel je de 'referentie'?) totdat er via 'lichaamsvochten-body painting' (bloed zweet en tranen) op dat "canvas" een nieuwe visuele ervaring ontstaan is. Vervolgens exposeren we dat "canvas" in het MUHKA en het SMAK.

Leuke performance en Kunst van de bovenste plank (allez tenminste van de 1e verdieping toch...). De Grote Markt die "rood kleurt" door "het bloed van Fabre", geeft er dan bovendien nog eens een extra maatschappelijke dimensie aan.
Prima idee. En heel kunstzinnig volgens de criteria van de linkse zelfverklaarde culturo's en 'artiesten'.
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:24   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat in mekaar kloppen keur ik ten stelligste af. Maar medelijden met die opgeblazen kikker heb ik in geen geval.
Ze hebben hem niet echt zwaar aangepakt. Hij is nog kunnen rechtstaan en gaan lopen.
Als ze hem werklijk wilde in mekaar kloppen, dan waren ze blijven kloppen en stampen terwijl hij op de grond lag en was hij niet kunnen gaan lopen.

En wat Jan Fabre kunst noemt, is voor de meeste mensen zuivere dierenmishandeling.
Zij film waarin dit fragement gebruikt word, zou wereldwijd moeten verboden worden. Maar het spijtige is dat hij die maakt met subsidies van de overheid en dus met ons geld.
De opgeblazen kikker heeft zich dus te houden aan onze regels.
Een 17 jarige vervolgen omdat hij op de trappen van een kerk zijn boterham op eet, vind hij aanvaarbaar, want dat is een heiligschennis, maar de reacties tegen zijn dierenmishandeling vind hij een schande voor onze maatschappij en een belediging aan de hedendaagse kunst.
In het oude Egypte zouden ze hem zelf van de trappen werpen en daarna als slaaf zware arbeid laten verrichten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:26   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Gaia heeft weldegelijk al negatieve reacties gegeven op de film en de behandelingen die Fabre geeft aan dieren.
Maar ze kunnen hem niet gerechtelijk vervolgen, want anders deden ze dit ook.
Oud 2 november 2012, 10:29   #27
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Arme Fabre...
Inderdaad, zielige zeveraar...
Weer één van die grote wereldartiesten die kakmachienes uitvinden of hesp rond de de pilaren van een gebouw gaan draaien...
Dat soort nutteloze profiteurs moeten maar eens op droog zaad worden gezet ipv met subsidies verder hun ding te doen, waar zeer weinig mensen in geïnteresseerd zijn!
De NVA, dat is nogal een steen in hun kikkerpoel voor al die gasten! Schrik dat ze minder zullen kunnen oprapen straks?
Napoleon zei het reeds: "Les artistes sont aussi utiles au pays que les joueurs de quilles!" Artiesten (vooral van dat genre) zijn even nuttig voor het land als petanquespelers!
En wat dat met de NVA te maken heeft of met gelijk welke politieke partij?
De mensen die het niet pikken dat zo iemand voor zijn "kunst" of wat anders dieren mishandeld die zullen wel uit alle partijen komen zeker?

Volhouden en doorbijten, BDW! Er valt blijkbaar heel wat op te kuisen in dit landje...

Laatst gewijzigd door andev : 2 november 2012 om 10:34.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:42   #28
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Weer één van die grote wereldartiesten die kakmachienes uitvinden of hesp rond de de pilaren van een gebouw gaan draaien...
Dat soort nutteloze profiteurs moeten maar eens op droog zaad worden gezet ipv met subsidies verder hun ding te doen, waar zeer weinig mensen in geïnteresseerd zijn!
Tja, kunst die als 'mooi' ervaren wordt, is foei want Hitler vond dat ook zo.

Moderne kunst, zoals ik eerder al zei, doet me denken aan het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer, zoals Wim Rietdijk ook zegt. Als we eerlijk zijn vinden de meesten van ons vele moderne werken gewoonweg spuuglelijk, en denken we vaak van 'dit kan ik ook'. Echter willen weinigen dat openlijk toegeven, en doen we allemaal mee in deze waanzin, want we zijn bang alleen te staan. Zelfverklaarde kunstenaars, die leven op subsidies, houden dit alles ook mee in stand.

Échte esthetische kunst, die wordt nu verwaarloosd en verketterd.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 10:56   #29
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Échte esthetische kunst, die wordt nu verwaarloosd en verketterd.
Plat gezever. esthetiek is nog steeds enorm belangrijk in de kunst, anders zou een Tuymans niet verkopen. Ook Wim Delvoye en Jan Fabre hebben vele werken van enorme esthetische waarde. Wie ook maar even verder kijkt dan die paar kunstwerken die furore maken in de pers weet dat. Maar dat is waarschijnlijk te moeilijk voor de meeste forumgangers hier...
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 11:08   #30
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire Bekijk bericht
Plat gezever.
Neen.
Citaat:
esthetiek is nog steeds enorm belangrijk in de kunst
Nee, het gaat om een, vaak vergezochte, uitleg erachter.
Citaat:
, anders zou een Tuymans niet verkopen.
Hij verkoopt net om die redenen die ik opnoemde. Van Tuymans is het jammer genoeg ook erg duidelijk dat hij béter kan, daar hij de proporties vaak juist heeft.

Tuymans is toevallig ook een N-VA-hater die geen blad voor de mond neemt. Wat een toeval.
Citaat:
Ook Wim Delvoye
Neen. Absoluut niet. Hij is hét decadentse typevoorbeeld van een talentloze sul die provoceert om in het nieuws te komen.
Citaat:
en Jan Fabre hebben vele werken van enorme esthetische waarde.

Citaat:
Wie ook maar even verder kijkt dan die paar kunstwerken die furore maken in de pers weet dat. Maar dat is waarschijnlijk te moeilijk voor de meeste forumgangers hier...
Ik hèb verder gekeken. Kunst, hedendaags incluis, is mijn voornaamste bezigheid.
Oud 2 november 2012, 11:13   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Plat gezever. esthetiek is nog steeds enorm belangrijk in de kunst, anders zou een Tuymans niet verkopen. Ook Wim Delvoye en Jan Fabre hebben vele werken van enorme esthetische waarde. Wie ook maar even verder kijkt dan die paar kunstwerken die furore maken in de pers weet dat. Maar dat is waarschijnlijk te moeilijk voor de meeste forumgangers hier...
Laten we eerlijk blijven.
Hoeveel artiesten werken er nog in privé opdracht?

Kunst zoals de schilderijen van Rubens of Breugel zien we nog zelden!
De moderne mens laat zich immer fotograferen en niet meer schilderen.

Moderne kunst is geen kunst, maar kladwerk van een kleuter.
En die zaken kosten de gemeenschap veel te veel geld.
Laat een Jan Fabre maar eens kunst leven van zijn kunst zonder subsidies van de overheid, zoals Breugel, Rubens en Da Vinci deden. De man zal rap staan janken dat hij zijn patatten bij zijn zout niet verdiend.
Oud 2 november 2012, 11:17   #32
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hoeveel artiesten werken er nog in privé opdracht?
Nog vrij veel, hoor.

Citaat:
Kunst zoals de schilderijen van Rubens of Breugel zien we nog zelden!
De moderne mens laat zich immer fotograferen en niet meer schilderen.
Dat is dan ook dé redenering achter de moderne kunst, voordat het een Godwinspelletje werd. Het is echter een slecht idee. De oude kunst was méér dan slechts realisme.

Klassieke portretschilders bestaan trouwens nog, ik denk dat zij nog het best vertegenwoordigd zijn onder de traditionele hedendaagse kunstenaars.

Oh, en dan heb je nog architectuur. Architecten die ik ken ergeren zich dood aan alle mensen die per se traditionele huisjes willen bouwen.
Oud 2 november 2012, 11:19   #33
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook Wim Delvoye en Jan Fabre hebben vele werken van enorme esthetische waarde.
Wim Delvoye ? Noem es op.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 11:28   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog vrij veel, hoor.
Geef er dan eens enkele.
Met privé word niet bedoeld in opdracht van een musea, maar weldegelijk een persoon die zijn inkomsten niet bij een overheid gaat halen.

Woestijnvis valt dus niet onder een privé instelling, daar die instelling zijn vermogen heeft opgebouwd met overheidsopdrachten voor de VRT.
Citaat:
Dat is dan ook dé redenering achter de moderne kunst, voordat het een Godwinspelletje werd. Het is echter een slecht idee. De oude kunst was méér dan slechts realisme.

Klassieke portretschilders bestaan trouwens nog, ik denk dat zij nog het best vertegenwoordigd zijn onder de traditionele hedendaagse kunstenaars.

Oh, en dan heb je nog architectuur. Architecten die ik ken ergeren zich dood aan alle mensen die per se traditionele huisjes willen bouwen.
Architecten moeten vooral kijken naar doeltreffendheid, niet naar kunstige werken. Dat is hun taak, net zoals een ontwerper van een auto zijn fantasie niet mag loslaten op zijn ontwerpen.
Oud 2 november 2012, 11:29   #35
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Neen.

Nee, het gaat om een, vaak vergezochte, uitleg erachter.

Hij verkoopt net om die redenen die ik opnoemde. Van Tuymans is het jammer genoeg ook erg duidelijk dat hij béter kan, daar hij de proporties vaak juist heeft.

Tuymans is toevallig ook een N-VA-hater die geen blad voor de mond neemt. Wat een toeval.

Neen. Absoluut niet. Hij is hét decadentse typevoorbeeld van een talentloze sul die provoceert om in het nieuws te komen.

Ik hèb verder gekeken. Kunst, hedendaags incluis, is mijn voornaamste bezigheid.

Kijk man, ik ben even scherp voor de Vlaamse kunstwereld en intellectuelen waar het bon ton is om zo links mogelijk te zijn en waar het adagium nog steeds is "Vlaams/Nationalisme = racisme = met alle middelen te bestrijden," als voor de wel heel gemakkelijke opinie dat alle moderne kunst onbegrijpbaar is, niet esthetisch is, en niet meer is dan een interessante uitleg van een omhooggevallen zondagsschilder voor een broddelwerk.

Wim Delvoye heeft, in mijn ogen, zeer esthetische werken (nu, kunst is subjectief natuurlijk), bv. zijn met roest verweerde gotische metalen toren, of zijn zaagbladen en gasflessen geëmailleerd als Delft porselein.
De pieta's van Jan Fabre (zeker nummer V) en zijn bekleding van de spiegelzaal in het koninklijk paleis is ook zeer "esthetisch," vind ik. Moet ik nog verder gaan?

Of laat ik de vraag eens bij u leggen, als een Tuymans, Fabre, Delvoye en weet ik wie nog allemaal zogenaamd geen "esthetische kunst" zijn (wat dat ook moge betekenen), zeg me dan eens wie er volgens u wel esthetische kunst maakt vandaag?
Oud 2 november 2012, 11:30   #36
Black Seven
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Dat heb je nu eenmaal met al die allochtonen bij N-VA!
Sinds wanneer zijn allochtonen dierenvrienden? Honden zijn zeer onreine dieren voor hen en katten belanden daar in de pot. Het schorem heeft weer een drogreden gevonden om anderen schade te berokkenen, alles is goed voor dat agressieve soort.

Laatst gewijzigd door Black Seven : 2 november 2012 om 11:31.
Black Seven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 11:34   #37
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Sorry jongens, maar dit is ge-nie-ten...

Oningepakte, rauwe oliedomheid kan zo mooi zijn. Pure kunst eigenlijk.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 11:37   #38
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Geef er dan eens enkele.
Jan Fabre (Heaven of Delight), Frank-Ivo van Damme, ...

Citaat:
Met privé word niet bedoeld in opdracht van een musea, maar weldegelijk een persoon die zijn inkomsten niet bij een overheid gaat halen.
Oh, mensen die hun inkomsten uit de overheid halen kunnen daarbovenop nog eens privé-werken maken voor particulieren, hoor. Daar dacht ik aan.

Citaat:
Architecten moeten vooral kijken naar doeltreffendheid, niet naar kunstige werken. Dat is hun taak, net zoals een ontwerper van een auto zijn fantasie niet mag loslaten op zijn ontwerpen.
Doeltreffendheid is geen moeite. En er zijn zo veel meer dingen waar rekening mee gehouden kan/moet worden.
Oud 2 november 2012, 11:39   #39
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Laat een Jan Fabre maar eens kunst leven van zijn kunst zonder subsidies van de overheid, zoals Breugel, Rubens en Da Vinci deden. De man zal rap staan janken dat hij zijn patatten bij zijn zout niet verdiend.
Hahahaa, allez man.

Breugel schilderde veel taferelen uit het oude en nieuwe testament in opdracht van de kerk, wat even goed een vorm van subsidiëring was, want in die tijd hief de kerk belastingen. Zijn andere werken kon hij waarschijnlijk schilderen dankzij het geld dat hij daarmee verdiende.

Hoeveel altaarstukken en bijbelse taferelen heeft Rubens niet geschilderd, en ja, in zijn tijd hief de kerk ook nog steeds belastingen. Of het schilderij dat hij maakte voor de landvoogden Albrecht en Isabella? Dat was geen overheidsopdracht zeker? Hij was zelfs hofschilder voor de aartshertog en aartshertogin. En dan laten we de talrijke diplomatieke missies die Rubens gedaan heeft voor de Habsburgers nog buiten beschouwing.

Da Vinci heeft zelfs uitsluitend in opdracht gewerkt van de machtigen der aarde. Eerst voor de hertog van Milaan, dan voor Cesare Borgia, voor de Di Medici's en uiteindelijk voor de Franse koning.
Oud 2 november 2012, 11:41   #40
Yous
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
allochtonen
Griekse anarchisten of Britse dierenextremisten. Zo iets in die aard dan?
Yous is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be