Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2012, 11:43   #41
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Le Téméraire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Jan Fabre (Heaven of Delight), Frank-Ivo van Damme, ...
Die Heaven of Delight is prachtig, trouwens. Zeer esthetisch

Citaat:
Oh, mensen die hun inkomsten uit de overheid halen kunnen daarbovenop nog eens privé-werken maken voor particulieren, hoor. Daar dacht ik aan.
Zo is het bijna altijd geweest bij de gekende kunstenaars. Een kunstenaar die enkel van verkoop aan particulieren kan leven is zeer zeldzaam.
Le Téméraire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 11:47   #42
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire Bekijk bericht
Die Heaven of Delight is prachtig, trouwens. Zeer esthetisch

Zo is het bijna altijd geweest bij de gekende kunstenaars. Een kunstenaar die enkel van verkoop aan particulieren kan leven is zeer zeldzaam.
Die kunstenaars uit vroegere tijden trokken wel naar gebieden waar het economisch van een leien dakje liep. Die teerden niet zoals nu op de staatsfinanciën van een land dat de economische en politieke ondergang nabij is
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 11:51   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahahaa, allez man.

Breugel schilderde veel taferelen uit het oude en nieuwe testament in opdracht van de kerk, wat even goed een vorm van subsidiëring was, want in die tijd hief de kerk belastingen. Zijn andere werken kon hij waarschijnlijk schilderen dankzij het geld dat hij daarmee verdiende.

Hoeveel altaarstukken en bijbelse taferelen heeft Rubens niet geschilderd, en ja, in zijn tijd hief de kerk ook nog steeds belastingen. Of het schilderij dat hij maakte voor de landvoogden Albrecht en Isabella? Dat was geen overheidsopdracht zeker? Hij was zelfs hofschilder voor de aartshertog en aartshertogin. En dan laten we de talrijke diplomatieke missies die Rubens gedaan heeft voor de Habsburgers nog buiten beschouwing.

Da Vinci heeft zelfs uitsluitend in opdracht gewerkt van de machtigen der aarde. Eerst voor de hertog van Milaan, dan voor Cesare Borgia, voor de Di Medici's en uiteindelijk voor de Franse koning.
En welke van hun betaalde opdrachten waren er abstract en slechts kort houdbaar?

Wat ze vandaag kunst noemen, vindt je dagelijks tussen de afval.

Neem maar eens het kunstwerk waar De Bleiter zo'n 400.000€ voor betaald aan de ingang van het Vlaamse parlement. Je ziet dat dagelijks op bouwwerven.

Tekeningen bestaande uit wat vegen, waar men dan een naam opplakt, zie je dagelijks in de kleuterscholen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 11:55   #44
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Die kunstenaars uit vroegere tijden trokken wel naar gebieden waar het economisch van een leien dakje liep. Die teerden niet zoals nu op de staatsfinanciën van een land dat de economische en politieke ondergang nabij is
Rubens leefde in een Vlaanderen/Zuidelijke Nederlanden dat door de tachtigjarige oorlog economisch en sociaal ten gronde was gericht. Da Vinci leefde in een tijd dat Italië verscheurd werd door oorlogen en af te rekenen had met allerlei buitenlandse bezettingslegers. In Breugel zijn tijd had de plattelandsbevolking af te rekenen met armoede en hongersnood, een explosieve cocktail die samen met de houding van de clerus zou zorgen voor de beeldenstorm in onze landen.
Oud 2 november 2012, 11:55   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De essentie van de draad gaat verloren.
Dus even herhalen.

Meneer krijgt op zijn bakkes, meneer krijgt boze mails, zodanig dat hij niet meer twee nachten na mekaar in hetzelfde bed durft te slapen.
Omdat meneer aan dierenmishandeling deed, en er aanvankelijk nog mee kon lachen ook.

En nu komt het:

meneer verklaart dat dit te wijten is aan de nva !!

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 11:57   #46
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En welke van hun betaalde opdrachten waren er abstract en slechts kort houdbaar?

Wat ze vandaag kunst noemen, vindt je dagelijks tussen de afval.

Neem maar eens het kunstwerk waar De Bleiter zo'n 400.000€ voor betaald aan de ingang van het Vlaamse parlement. Je ziet dat dagelijks op bouwwerven.

Tekeningen bestaande uit wat vegen, waar men dan een naam opplakt, zie je dagelijks in de kleuterscholen.
Daar heb ik geen argumenten voor of tegen. Ik heb 7 jaar een kunstopleiding gevolgd, kan behoorlijk goed tekenen, vind ik. Maar de meeste moderne kunstwerken kan ik niet maken of bedenken, denk ik.
Oud 2 november 2012, 11:58   #47
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De essentie van de draad gaat verloren.
Dus even herhalen.

Meneer krijgt op zijn bakkes, meneer krijgt boze mails, zodanig dat hij niet meer twee nachten na mekaar in hetzelfde bed durft te slapen.
Omdat meneer aan dierenmishandeling deed, en er aanvankelijk nog mee kon lachen ook.

En nu komt het:

meneer verklaart dat dit te wijten is aan de nva !!

.
Zoals ik al zei, een zeer triestige houding van Jan Fabre. Maar de hele Vlaamse kunstenaarscène is in hetzelfde bedje ziek.
Oud 2 november 2012, 11:59   #48
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Rubens leefde in een Vlaanderen/Zuidelijke Nederlanden dat door de tachtigjarige oorlog economisch en sociaal ten gronde was gericht. Da Vinci leefde in een tijd dat Italië verscheurd werd door oorlogen en af te rekenen had met allerlei buitenlandse bezettingslegers. In Breugel zijn tijd had de plattelandsbevolking af te rekenen met armoede en hongersnood, een explosieve cocktail die samen met de houding van de clerus zou zorgen voor de beeldenstorm in onze landen.
Rubens leefde in de grootste wereldhaven van zijn tijd, Da Vinci kon profiteren van het grote Firenze, Breugel heeft zich van Bree naar Antwerpen en Brussel om mecenaat te zoeken
Oud 2 november 2012, 11:59   #49
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk man, ik ben even scherp voor de Vlaamse kunstwereld en intellectuelen waar het bon ton is om zo links mogelijk te zijn en waar het adagium nog steeds is "Vlaams/Nationalisme = racisme = met alle middelen te bestrijden,"
Ik ben zélf links, hoor. Geen Vlaams-nationalist.
Citaat:
als voor de wel heel gemakkelijke opinie dat alle moderne kunst onbegrijpbaar is, niet esthetisch is, en niet meer is dan een interessante uitleg van een omhooggevallen zondagsschilder voor een broddelwerk.
Ik neem met opzet zo'n starre houding aan, daar zowat alle moderne kunstenaars die ik persoonlijk ken traditionele kunst verachten. Ik zeg trouwens niets over onbegrijpbaarheid, kunst mag, moet, een boodschap en een uitleg hebben, maar dat mag niet de schoonheid vervangen.
Citaat:
bv. zijn met roest verweerde gotische metalen toren
Daar heb je het dan: met roest verweerd. Dat is het dan ook, die afschuw voor esthetiek. De verkrachting van gotische vormen.
Citaat:
De pieta's van Jan Fabre (zeker nummer V)
Omdat het het beeldhouwkundig equivalent is van een photoshop. Deviantart staat vol met zo'n zaken.
Citaat:
en zijn bekleding van de spiegelzaal in het koninklijk paleis is ook zeer "esthetisch," vind ik.
Dat is net het belachelijkste. De groene keverlaag over de lege vlakken, oké nog, hoewel het al een goed toonbeeld was van zijn dierenhaat, en evengoed op een andere manier had gedaan worden. Maar die luchter, het verminken van die luchter. Wat een arrogantie.
Citaat:
Of laat ik de vraag eens bij u leggen, als een Tuymans, Fabre, Delvoye en weet ik wie nog allemaal zogenaamd geen "esthetische kunst" zijn (wat dat ook moge betekenen), zeg me dan eens wie er volgens u wel esthetische kunst maakt vandaag?
Een heel aantal van hen:
http://www.derenaissanceinhetnoorden.nl/?mid=22

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 2 november 2012 om 12:04.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 12:00   #50
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar heb ik geen argumenten voor of tegen. Ik heb 7 jaar een kunstopleiding gevolgd, kan behoorlijk goed tekenen, vind ik. Maar de meeste moderne kunstwerken kan ik niet maken of bedenken, denk ik.
Dat is het juist: kunst is het creëren van het originele, hoe absurd het ook mag lijken.
Oud 2 november 2012, 12:02   #51
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het juist: kunst is het creëren van het originele, hoe absurd het ook mag lijken.
Dan sluit je héél véél kunstenaars uit het verleden uit.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 12:06   #52
'XIII'
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan sluit je héél véél kunstenaars uit het verleden uit.
Klopt niet. Hun kunst was waarschijnlijk in die periode heel origineel.
Oud 2 november 2012, 12:13   #53
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Rubens leefde in de grootste wereldhaven van zijn tijd, Da Vinci kon profiteren van het grote Firenze, Breugel heeft zich van Bree naar Antwerpen en Brussel om mecenaat te zoeken
Antwerpen was toen ontvolkt en de handel was gigantisch afgenomen ten koste van Amsterdam en ten gevolge van de oorlog. Tijdens het leven van Da Vinci had Firenze af te rekenen met oorlogen (de heilige liga ven Venetië, bv.), volksopstanden, invasie van de Fransen en de ketterij van Savonarola.

Antwerpen is nog steeds één van de grootste wereldhavens. Onze welvaart is nog steeds enorm vergeleken met andere landen en tijden. Toch loopt het hier economisch niet van een leien dakje, die mening deel ik. Dat toont nog maar eens aan hoe subjectief uw uitspraak is.
Oud 2 november 2012, 12:13   #54
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk man, ik ben even scherp voor de Vlaamse kunstwereld en intellectuelen waar het bon ton is om zo links mogelijk te zijn en waar het adagium nog steeds is "Vlaams/Nationalisme = racisme = met alle middelen te bestrijden," als voor de wel heel gemakkelijke opinie dat alle moderne kunst onbegrijpbaar is, niet esthetisch is, en niet meer is dan een interessante uitleg van een omhooggevallen zondagsschilder voor een broddelwerk.

Wim Delvoye heeft, in mijn ogen, zeer esthetische werken (nu, kunst is subjectief natuurlijk), bv. zijn met roest verweerde gotische metalen toren, of zijn zaagbladen en gasflessen geëmailleerd als Delft porselein.
De pieta's van Jan Fabre (zeker nummer V) en zijn bekleding van de spiegelzaal in het koninklijk paleis is ook zeer "esthetisch," vind ik. Moet ik nog verder gaan?

Of laat ik de vraag eens bij u leggen, als een Tuymans, Fabre, Delvoye en weet ik wie nog allemaal zogenaamd geen "esthetische kunst" zijn (wat dat ook moge betekenen), zeg me dan eens wie er volgens u wel esthetische kunst maakt vandaag?
Met de rug naar het volk, ondertussen scharen ze in de vetpotten omdat hun ze niet kunnen leven van hun ‘fantastische kunst’. Tijd om de geldkraan toe te draaien van dit extreem links clubje dat zich zo veel beter voelt. Een kunstenaar die niet kan overleven zonder subsidies moet maar een andere job zoeken.
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 12:14   #55
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[i] Jan Fabre is niet meer dan de kleermaker in het sprookje van over de nieuwe kleren van de keizer. En enkelen zien dat nu in.
Dat is het enige punt waarop ik het eens ben met je post.

Voor de rest: zij die nu hypocriet doen en wenen over twee katjes, maar stilzwijgend instemmen wanneer hun medemens in Palestina, Afghanistan, Somalië of Congo wordt vermoord, zijn niet meer te redden. Wie op zo'n stadium van decadentie en ontbinding van alle natuurlijke instincten van soortbehoud is gekomen, die is reeds geschiedenis.

Let op: het opkomen tegen wreedheid van dieren is ook voor mij een belangrijk aspect van moraliteit, maar elke dag gebeuren er veel wredere zaken in varkensstallen en slachthuizen dan twee katjes die onzacht neerkomen. Katten komen altijd op hun poten terecht, maar varkens die niet kunnen bewegen en als pure vleesmachines worden gebruikt, dat is pas mishandeling.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 12:16   #56
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt niet. Hun kunst was waarschijnlijk in die periode heel origineel.
Telemann was helemaal niet origineel. Bach was veel origineler en waar Telemann beroemder was in zijn eigen tijd is Bach vandaag de dag beroemder.

Maar zeg nu zelf: wie spreekt er over tweehonderd jaar nog over Jan Fabre?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 12:16   #57
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Arme Fabre...
Hij is ernstig de fout ingegaan
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 12:17   #58
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht

Maar zeg nu zelf: wie spreekt er over tweehonderd jaar nog over Jan Fabre?
Wij niet meer
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2012, 12:26   #59
Le Téméraire
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik ben zélf links, hoor. Geen Vlaams-nationalist.
Maakt me niets uit, ben ook geen hardcore Vlaams-nationalist. Mij gaat het hier over de houding die de huidige kunstscene zich aanmeet in Vlaanderen. Als ik een Lanoye, Emmerechts of Delvoye uitspraken hoor doen over de politiek dan weet ik al op voorhand welke mantra ze weer gaan aframmelen. Zielig gewoon.

Citaat:
Ik neem met opzet zo'n starre houding aan, daar zowat alle moderne kunstenaars die ik persoonlijk ken traditionele kunst verachten. Ik zeg trouwens niets over onbegrijpbaarheid, kunst mag, moet, een boodschap en een uitleg hebben, maar dat mag niet de schoonheid vervangen.
Ah, dat was iets wat ik niet wist. Ik ben wel een liefhebber van kunst, maar veel heb ik nog niet kunnen spreken met de makers er van. Ik wist enkel van Fred Bervoets dat die neerkeek op esthetiek.

Citaat:
Daar heb je het dan: met roest verweerd. Dat is het dan ook, die afschuw voor esthetiek. De verkrachting van gotische vormen.
Dat is toch een intentieproces? Of heeft Delvoye u zelf verteld dat hij het daarvoor doet? Ik vind het gebruik van die gotische vormen op een niet gebruikelijke plaats juist een enorme vondst en de grillige kleuren van de roest vind ik eigenlijk zeer mooi daarbij (maar dat is echt een zeer subjectieve persoonlijke mening).

Citaat:
Omdat het het beeldhouwkundig equivalent is van een photoshop. Deviantart staat vol met zo'n zaken.
OK, daar valt iets voor te zeggen. Ik heb ook niet gezegd dat het geweldige beeldhouwkunst is, ik zei enkel dat het wel "esthetisch" is (omdat ik ook niet helemaal begrijp wat je met esthetische kunst wilt bedoelen).

Citaat:
Dat is net het belachelijkste. De groene keverlaag over de lege vlakken, oké nog, hoewel het al een goed toonbeeld was van zijn dierenhaat, en evengoed op een andere manier had gedaan worden. Maar die luchter, het verminken van die luchter. Wat een arrogantie.
Ik vind dat juist het betere er aan. Het feit dat dat groene oppervlak juist die luchter lijkt uit te spuwen. Nu ja, ik weet niet of die luchter veel waarde had. Dat zal ik eens aan mijn vrouw moeten vragen die nog in het paleis heeft gerestaureerd. Kon hij het op een andere manier gedaan hebben dan met die keverdekschilden? Misschien wel, maar ook dat vond ik net knap gezien, een patroon uit de natuur nemen en op een onnatuurlijke plaats aanbrengen.

Citaat:
Dank u, nu kan ik weer wat plaatjes kijken.
Oud 2 november 2012, 12:26   #60
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het al gezegd: men gaat politici op de brandstapel gooien.
Volgens de kunstwereld is NVA entartete politik
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be