Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2012, 00:30   #181
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Lees het zelf hé:

http://www.standaard.be/artikel/deta...21101_00355238

titel: Jan Fabre in elkaar geslagen
ondertitel: INCIDENT MET KATTEN BRENGT HAATCAMPAGNE OP GANG

Ik wou niet zozeer focussen op dierenwelzijn, en zelfs niet op de gewelddadige reactie die er ook over is.

De reactie via mails en dergelijke meer, is niet er over. Simpelweg toepassing van de vrije meningsuiting.

Maar zijn politieke bijgedachte dat het georchestreerd is door de nva: dat slaat alles.
Maar dan ook alles.
Misschien is het niet waar ? Misschien heeft hij zichzelf bont en blauw geslagen, om de Calimero uit te hangen, en wat ( gratis ) reclame te maken ? Hij is er zot genoeg voor.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 00:32   #182
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het leven is te kort om zich druk te maken om de stunts en de leugens van een Antwerpse kunstenmaker, vind ik. Laat dat maar over aan uw regimegestuurde media en aan degenen die niets beters te doen hebben.

Inmiddels is uw federale regering bezig met uw economie te wurgen en de centen uit uw aller zakken te halen, voor zover u die daar nog snel hebt kunnen verstoppen. De lawine aan lastenverhogingen onder het mom van “besparingen” en het middels een constant uitholling van de koopkracht kapotmaken van uw economie wijl die nu net de motor van de samenleving is, verdienen heel wat meer aandacht dan iemand die er louter op uit is om zijn (weliswaar door anderen betaalde) pseudo-kunstprojectjes te promoten.
De regimemedia is er inderdaad mee bezig. Dat links rukkertje uit De Standaard, Tom Naegels, vind het geselen van katten een fait divers.
Persoonlijk vond ik de geseling door autochtonen en allochtonen van Jan Fabre eerder een fait divers.
Voor de eerste keer vond ik de multicultuur eens daadwerkelijk verrijkend.
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 00:34   #183
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Edina, als je een greintje eerlijkheid in je hebt, dan moet je toch toegeven dat er in het wereldje van de zogezegde "moderne kunst" (of wat de lef heeft om zichzelf zo te promoveren) een enorme schijnheiligheid wordt gecultiveerd. Wanneer ze met rommel (een Britse minister van cultuur noemde enkele jaren terug "conceptual art" bullshit) worden geconfronteerd zijn er héél veel die een toneeltje beginnen spelen en extatische kreetjes van bewondering gillen (type "waw ..."), terwijl ze in hun binnenste er liever zouden staan op braken. Een jaar of vijf geleden bezocht ik de Biënnale van Venetië. In het Belgisch paviljoen (erg kneuterig met het obligate koninklijke wapenschildje) was er toen "werk" tentoongesteld van een zekere Honoré d'O (klinkt zoveel chiquer dan het echt personage Raf Van Ommeslaeghe). Toen ik er binnenstapte had ik de indruk dat ik mij bevond op een bouwwerf waar een knoeier van een electricien zich had uitgeleefd. Eén grote wirwar van plastieken buisleidingen met hier en daar een klein videotoestelletje van waaruit "de kunstenaar" of een van zijn vrienden u met verdwaasde blik zaten aan te kijken. In een aanpalende ruimte was er een flinke stapel lege bakken van het biermerk Duvel. Dat was bedoeld als een "statement". Toen ik weer buitenstapte werd ik geconfronteerd met een metalen plaquette waarop vermeld stond dat de kunstenaar de Vlaamse minister van cultuur (Bert de Bleiter) dankte voor zijn welwillende financiële steun voor de realisatie van dit "project". Ik glimlachte bitter ...
Lopen er in de kunstwereld blaaskaken rond? Absoluut (en dan vooral in de entourage)! Is dat eigen aan moderne kunst? Natuurlijk niet! Het is zelfs niet eigen aan de kunstwereld. Net zo min als subsidies for that matter...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 00:34   #184
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Misschien is het niet waar ? Misschien heeft hij zichzelf bont en blauw geslagen, om de Calimero uit te hangen, en wat ( gratis ) reclame te maken ? Hij is er zot genoeg voor.
Hij ziet er niet bont en blauw uit. Voor iemand die mot kreeg van 7 man, ziet hij er heel intact uit. Meer zelfs ; hij heeft niet 1 schrammetje.
Oud 3 november 2012, 00:38   #185
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Hij ziet er niet bont en blauw uit. Voor iemand die mot kreeg van 7 man, ziet hij er heel intact uit. Meer zelfs ; hij heeft niet 1 schrammetje.
Dat viel mij ook op.
Zelfs zijn handen waar je je normaal mee beschermt vertonen geen enkel schrammetje/schaafwondje.......raar.
Ook het feit dat hij geen klacht wil indienen geeft te denken.

Laatst gewijzigd door daiwa : 3 november 2012 om 00:40.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 00:43   #186
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik hoorde hem op TV journaal zeggen dat hij moest rennen voor zijn leven.
En dan geen klacht indienen. Dit verhaal vind ik even geloofwaardig als de artikelen in "de rechtzetting" of "the onion".
Jan Fabel is rijp voor Rixensart.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 00:45   #187
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Snapt ge niet dat dat nu net zijn ongelooflijk genie is?
Hij krijgt mot van 7 man die hun lidkaart van de NVA* op hun voorhoofd hebben geplakt en die gasten zijn zo zwak , hij als held van de socissenzuilen is zo onkreukbaar, dat hij geen schrammetje heeft....snappie?

*: waar is de tijd dat het altijd VB'ers waren....dat waren nogal eens tijden hé...

Laatst gewijzigd door Fieseler : 3 november 2012 om 00:45.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 00:45   #188
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat viel mij ook op.
Zelfs zijn handen waar je je normaal mee beschermt vertonen geen enkel schrammetje/schaafwondje.......raar.
Dat kan ook de reden zijn waarom hij nog altijd geen klacht bij de politie heeft neergelegd.
Die letten op zulke zaken.
Alleszins als men die man gezien heeft na de "happy slapping" in het metrostation Groenplaats, dat was andere koek.Zijn moeder zou hem niet meer herkend hebben.
De andere kerel, die bij de Roma voor 3 Euro werd ineengeslagen ligt nog altijdbewusteloos in het ziekenhuis.
Als men dan ons Janneke ziet !
Het zullen dan toch maar zachte kletskens van die zeven zware jongens geweest zijn !
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 00:45   #189
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire Bekijk bericht
Plat gezever. esthetiek is nog steeds enorm belangrijk in de kunst, anders zou een Tuymans niet verkopen. Ook Wim Delvoye en Jan Fabre hebben vele werken van enorme esthetische waarde. Wie ook maar even verder kijkt dan die paar kunstwerken die furore maken in de pers weet dat. Maar dat is waarschijnlijk te moeilijk voor de meeste forumgangers hier...
http://mededelingen.over-blog.com/ar...111829190.html
Citaat:
Multidisciplinaire kunstenaar Jan Fabre legt geen eieren onder zijn acteurs. Tenzij het bijvoorbeeld om een performance zou gaan, waarin de acteur slechts een naakt lichaam is, een middel, een instrument, om met flarden taal en een minimum aan rekwisieten, een concept tot leven te wekken. Dan kunnen een paar dozen eieren schoon spektakel opleveren. Zeker op een zwarte scène.

“On ne fait pas d’omelette sans casser des œufs”, verschijnt er bijvoorbeeld in de fond, geprojecteerd op een gaasdoek. In het Frans, want Avignon wenkt al.

Een aanwezige politica noteert driftig op haar gratis uitnodiging: “ Frans!!??”, en, “subsidies!?”

Het naakte koor achter het gaasdoek maakt met gesloten mond bonkend keelgeluid. “Hartslag” fluistert iemand iets te luid tot zijn buur. Wellicht de dokter in de zaal.

De acteur stort zich in pure naaktheid op de eieren, geniet van de krakende schelpen, leeft zich uit in de smurrie, rondwiekend met de armen en benen scandeert hij als een mantra: “roeren, roerei, roeren, hoeren, hoe ei, ei, ei, ei! Œuf, titœuf, oef œuf oef”…

Misschien drukt de acteur nog puffend, daarna krijsend in barensnood, een ongebroken exemplaar van tussen de billen, om dan in totale symbiose met de gele koek af te druipen, côté cour.

(djudedju toch, en ‘de Jan’ wéét dat de douches jardin liggen, twee verdiepingen hoger, en een stukje eischelp prikt waar het geen deugd doet…dju toch! )

Neen, wie voor de heer Fabre wil werken, mag geen zacht ei zijn. Was bovenstaande een spielerei, spiegelei,

speegelaa, speeldegaa mor nie mee dee van maa,

volgend verhaal is echt.

Zowat dertig jaar geleden repeteerde Jan Fabre met groep acteurs in zaal van Teater Tentakel, waar ik toen onder jaarcontract zat. Flard repetitie gezien, met actrice die yoghurt van de scène likte; dat witte goedje stond dus voor het mannenkwakje, dat had u al begrepen. Ik ken persoonlijk weinig vrouwen – actrice of niet – die likkebaardend slikken alsof het een Danoontje Banaan betreft. Ik vond dit soort theater helemaal niet vernieuwend, maar zo vies en fake als wat.

En nu onlangs is er zijn marathon geweest, in De Singel. Acht uur performen. Acht uur in de blote kont ten dienste van geniale Fabre. Brrrr!

Ja, de heer Fabre vergt veel van zijn acteurs en actrices. Ook als dat dieren zijn.

Jan was met Franse filmploeg neergestreken in het Antwerpse stadhuis, om aldaar wat scènes in te blikken voor “De schoonheid van de krijger”, film over zijn carrière. Tapdansend als Fred Astaire aan de trappen van het Schoon verdiep had hij in die scène enkele katten nodig. Hun rol was eenvoudig: “Jullie worden tollend de lucht ingegooid, en komen zoals het katten betaamt terug op jullie poten terecht. Oké?”.

Maar wat doen die stomme beesten? Beetje gaan krijsen als vermoord. Waar godbetert de aanwezige schepen van dierenwelzijn Bungeneers op af komt, die dreigt met klacht wegens dierenmishandeling. En later pikt ook Gaïa in op de feiten. De grote Jan snapt al die heisa niet.

In “Het Nieuwsblad” van zaterdag 27 oktober 2012: “Jan Fabre snapt woede om mishandelde katten voor kunst niet”. Hij verdedigt zich: “ Er waren professionele animal handlers; die katten hebben voor de opnames kalmerende druppeltjes gekregen” !

Ach zo, kalmerende druppeltjes? In het intussen beroemde gsm-filmpje, gemaakt door een aanwezige stadsambtenaar, zie je de katten in de lucht gegooid worden, op de grond en trappen neersmakken, want hun natuurlijke reflex is weg. Een wakkere kat, hoe pijnlijk de landing ook uitvalt, zou rennen voor haar leven. Hier smakken ze neer, blijven liggen, worden weer opgegooid, krijsen wel, ja, maar geen enkele kat heeft de reflex (of de kracht?) om te vluchten. Straffe kalmerende druppels als je het mij vraagt.

En verder verklaarde Fabre in “Terzake” dat de katjes perfect gelukkig zijn. Maar ook dat er slechts twee ongelukkig zijn terecht gekomen.
Dus toch brokken!

Ja, Jan, Grote Kunstenaar, je maakt geen omelet zonder eieren te breken, maar je kan ook een broodje kaas nemen.

Magali UYTTERHAEGEN

Kunst met een " K " om Kak tegen te zeggen...
Oud 3 november 2012, 00:46   #190
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Geen geld jongen, de Fransen maakten er destijds paardenstallen van .
Of tempels van de Rede.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 00:47   #191
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Ik nomineer Jan Fable alvast ook als kandidaat nr.1 verdachte voor de varkenskop in de hof van het Weverke.
Oud 3 november 2012, 00:50   #192
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Snapt ge niet dat dat nu net zijn ongelooflijk genie is?
Hij krijgt mot van 7 man die hun lidkaart van de NVA* op hun voorhoofd hebben geplakt en die gasten zijn zo zwak , hij als held van de socissenzuilen is zo onkreukbaar, dat hij geen schrammetje heeft....snappie?

*: waar is de tijd dat het altijd VB'ers waren....dat waren nogal eens tijden hé...
Ja , vroeger waren de N-VA-ers alleen maar asociaal en nazistisch , terwijl wij daarnaast ook nog eens racisten waren . Het ziet er naar uit dat ze ons gaan bijbenen en misschien zelfs gaan overtreffen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 00:51   #193
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Nee, jij haalt dingen door elkaar, en schrijft me dingen toe die ik nooit beweerd heb. Ik heb nergens ontkend dat de fotografie de kunst veranderd heeft. Nee, één van de kunstenaars heeft letterlijk het woord waardeloos gebruikt. Inhoudsloos werd nog het meest gehanteerd.
Mijn punt was niet dat jij dat ontkend zou hebben, maar wel dat ik vermoedde dat de kunstenaars waarover je sprak dat bedoelden. Ik ken in elk geval geen kunstenaars die traditionele kunst waardeloos en/of inhoudsloos vinden... en ik ken er nogal wat.

Citaat:
Waar gezinnen niet gekozen hebben voor tijdloze generieke huizen. Ze zijn kleiner in aantal, maar vallen op in rijen van die generieke tijdloze huizen.
Minderheid, ja. Uitzondering is overdreven. Tussenin heb je nog zo'n hybride gedoe, de klassieke basisvorm die ultramodern vormgegeven wordt.
Dat is toch
Nog altijd beter dan moderne architectuur die een huizenrij verbreekt. En wat maakt het eigenlijk ook uit met al onze lintbebouwing?
Dat is wel een zeer conservatief standpunt. Waarom moeten huizen tijdloos zijn? Waarom zouden ze een huizenrij niet mogen verbreken? Ik ken in elke geval geen plaatsen met generieke moderne huizen...
Oud 3 november 2012, 00:53   #194
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik studeer kunstgeschiedenis, thank you very much.
Straks ga je me nog vertellen dat je wordt geleerd dat moderne kunst en esthetische kunt niet samengaan...
Oud 3 november 2012, 00:55   #195
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
“Jan Fabre snapt woede om mishandelde katten voor kunst niet”. Hij verdedigt zich: “ Er waren professionele animal handlers; die katten hebben voor de opnames kalmerende druppeltjes gekregen” !

Ach zo, kalmerende druppeltjes? In het intussen beroemde gsm-filmpje, gemaakt door een aanwezige stadsambtenaar, zie je de katten in de lucht gegooid worden, op de grond en trappen neersmakken, want hun natuurlijke reflex is weg. Een wakkere kat, hoe pijnlijk de landing ook uitvalt, zou rennen voor haar leven. Hier smakken ze neer, blijven liggen, worden weer opgegooid, krijsen wel, ja, maar geen enkele kat heeft de reflex (of de kracht?) om te vluchten. Straffe kalmerende druppels als je het mij vraagt.
Dierensadisme in naam van de kunst.
Die pervert hoort in de psychiatrie thuis.
Oud 3 november 2012, 00:57   #196
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le Téméraire Bekijk bericht
Hahahaa, allez man.

Breugel schilderde veel taferelen uit het oude en nieuwe testament in opdracht van de kerk, wat even goed een vorm van subsidiëring was, want in die tijd hief de kerk belastingen. Zijn andere werken kon hij waarschijnlijk schilderen dankzij het geld dat hij daarmee verdiende.

Hoeveel altaarstukken en bijbelse taferelen heeft Rubens niet geschilderd, en ja, in zijn tijd hief de kerk ook nog steeds belastingen. Of het schilderij dat hij maakte voor de landvoogden Albrecht en Isabella? Dat was geen overheidsopdracht zeker? Hij was zelfs hofschilder voor de aartshertog en aartshertogin. En dan laten we de talrijke diplomatieke missies die Rubens gedaan heeft voor de Habsburgers nog buiten beschouwing.

Da Vinci heeft zelfs uitsluitend in opdracht gewerkt van de machtigen der aarde. Eerst voor de hertog van Milaan, dan voor Cesare Borgia, voor de Di Medici's en uiteindelijk voor de Franse koning.
Dat klopt allemaal, maar die leverden wel beter werk af als Jan Fabre , wat denk je ? Alle moderne kunst is zeker niet lelijk, of van slechte smaak getuigend, maar wat je van tijd soms tegenkomt ?! Een paar vegen op een doek, een geheel wit doek met een paar puntjes op, ik weet niet meer wie er gewoon op koperen platen piste en dat inkaderde, zulke dingen, en dan zo een " Jan Fabre " die katten drogeert en ze in de lucht zwiert, om ze op de trappen te zien neersmakken...
Zoiets " kunst " noemen is alle échte kunstenaars beledigen.
Oud 3 november 2012, 01:00   #197
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Neen, maar nu effe serieus....stel u nu eens voor dat je heel goed bent in iets dat totaal nuteloos is.
Stel u eens voor dat er iemand u, in deze tijd, kunstenaar noemt.

Je zou toch van pure schaamte door de grond zakken zeker...

Fabre, Delvoye, Panamarenko, en nog een ganse rits van geretardeerden....
Oud 3 november 2012, 01:03   #198
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Mijn punt was niet dat jij dat ontkend zou hebben, maar wel dat ik vermoedde dat de kunstenaars waarover je sprak dat bedoelden. Ik ken in elk geval geen kunstenaars die traditionele kunst waardeloos en/of inhoudsloos vinden... en ik ken er nogal wat.
Ik weet goed genoeg wat de kunstenaars in kwestie bedoelden. Ik noemde dan ook de extreemste meningen op.

Vaak ging het van "mooi in hun tijd" of "goed indien in confrontatie gebracht met actuele kunst".
Citaat:
Dat is wel een zeer conservatief standpunt. Waarom moeten huizen tijdloos zijn? Waarom zouden ze een huizenrij niet mogen verbreken? Ik ken in elke geval geen plaatsen met generieke moderne huizen...
So what, mag ik geen architecturaal conservatief standpunt innemen? Een coherente huizenrij vind ik overigens mooier dan een wirwar van stijlen, zelfs een coherent moderne huizenrij.

Bon, de twee kernideeën van moderne architectuur zijn de klassieke "form follows function" en "ornament is crime". Het tweede is waar moderne architectuur is verkeerd gegaan. En voor mij is dit ook meer dan een kwestie van stijl, het is een kwestie van levensbeschouwing.
Oud 3 november 2012, 01:04   #199
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Straks ga je me nog vertellen dat je wordt geleerd dat moderne kunst en esthetische kunt niet samengaan...
Waarom zou dat mij "geleerd" moeten worden?
Oud 3 november 2012, 01:10   #200
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

Fabre, Delvoye, Panamarenko, en nog een ganse rits van geretardeerden....
De ene maakt kunst met/over vliegen, de andere waar vooral veel vliegen op afkomen.

Vliegende kevers op een plafond, vliegende katten, strontvliegen op de cloacamachine, vliegende schotels, vliegen op rotte hesp, ...

Ze zien ze vliegen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be