Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2012, 07:19   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Poco's en anti-racisten maken massaal haatmails met doodsbedreigingen

Voor wie dacht dat haatmails enkel door racisten en fascisten opgesteld en verstuurd worden: hier is een ander bericht:

titel: Doodsbedreigingen voor de komiek

Besluit: de achterban van de poco's zijn al even ondemocratisch, gewelddadig en fascistisch dan die van de niet-poco's.
Wie draagt daar de schuld van? Zij die de anderen altijd maar demoniseren.

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20121102_030

In het kort: De actie 11.11.11 wou eens spectaculair uit de hoek komen met een stunt-filmpje. De acteur in dat filmpje beledigde een Afrikaanse vluchteling, natuurlijk ook acteur in het filmpje, en het publiek, allemaal figuranten, lachtten hartelijk de asielzoeker mee uit. Op het einde van het filmpje blijkt dan waarover het echt gaat, en dat het een stunt was van 11.11.11.

Maar niet alle poco's (ben ik niet) en anti-racisten (ben ik wel) begrijpen het natuurlijk.
Gevolg:

Citaat:
‘Het is behoorlijk heftig, tot doodsbedreigingen toe. Mails waarin ze mij en mijn ouders een wrede dood wensen.' Toch heeft Bart Cannaerts geen spijt van het filmpje dat hij vorige week lanceerde voor 11.11.11.

Vergeleken met Sandy was het klein bier, maar ook Bart Cannaerts (32) kwam afgelopen week plots in een storm(pje) terecht. Het filmpje dat hij vorig jaar voor 11.11.11 opnam, over het klimaat, is zowat 15.000 keer bekeken. Het filmpje dat deze week werd voorgesteld – en de storm op gang bracht – had na één dag al 150.000 hits.

‘11.11.11 is tevreden, ja’, zegt Cannaerts niet zonder ironie. Voor cynisme heeft hij weinig aanleg, maar geschrokken van de felle reacties is hij wel.

‘Het is behoorlijk heftig, tot doodsbedreigingen toe. Mails waarin ze mij en mijn ouders een wrede dood wensen. Of: “als ik je tegenkom, maak ik je kapot”. Misschien heb ik het zelf gezocht, ik weet het niet. Ik ben een vat vol goede bedoelingen – dacht ik. Maar het hoort er blijkbaar bij als je de controverse zoekt.’

Voor wie n�*ét bij die (intussen al meer dan) 150.000 kijkers zou zijn, het gaat hierom: in opdracht van 11.11.11 nam Cannaerts een filmpje over de klimaatverandering op. Een stukje uit zijn show, zo lijkt het, waarin hij plots een Afrikaanse toeschouwer op de korrel neemt. Eerst nog vrij ludiek: de man is gevlucht voor de weersomstandigheden in Afrika – ‘en jij komt naar België’, antwoordt Cannaerts.

Maar de commentaar wordt steeds grover en het publiek lacht gul mee, tot op het einde een korte mededeling – of beter: een vraag – verschijnt: ‘Wanneer nemen we de klimaatverandering eindelijk serieus?’ Gevolgd door het logo van 11.11.11.

Subliem, vonden sommigen; schandalig, volgens vele anderen. Het filmpje zou zijn doel voorbijschieten, niet door iedereen begrepen zijn, de ophef boven de inhoud verkiezen. Maar wat bij Cannaerts écht aankwam: dat de hele actie racistisch zou zijn.

‘Je kunt me niet harder kwetsen dan door me een racist te noemen. Ik vind het zelf nog altijd moeilijk om het filmpje uit te kijken. De mensen in de zaal, allemaal 11.11.11-sympathisanten, hadden de grootste moeite om te lachen. Dit zijn grappen die ik in het echt nooit zou maken. Maar ik vind het wel een straffe metafoor: er is een groot probleem in het zuiden, maar wij doen niets, we lachen ermee.'

' Bovendien: een beetje sensatie kun je als ngo wel gebruiken om je boodschap te brengen. Op een persconferentie van 11.11.11 zit gemiddeld drie man. Nu zijn We zijn op elke zender geweest, in elke krant: je moet al van slechte wil zijn om onze boodschap niet gehoord te hebben.’

En toch is net dát een veelgehoorde kritiek: dat de boodschap in de controverse verloren gaat.

‘Die discussie wil ik best aangaan: moet je echt zo grof zijn om de aandacht te trekken? Ik respecteer dat mensen moeite hebben met onze communicatie. En ze mogen me voortaan een absolute lul vinden. Ik zal hun mails één voor één beantwoorden. Om duidelijk te maken dat ik hen niet wou kwetsen. Maar ook in de hoop dat ze de boodschap toch nog oppikken.’

‘Vorig jaar had ik het gevoel vooral voor eigen parochie te preken. Het filmpje toen was veeleer educatief; dit jaar mocht het snediger, harder desnoods. We zijn beginnen brainstormen en al snel werd duidelijk dat ik niet veel kan, behalve comedy. Ik ben beginnen schrijven, in samenspraak met 11.11.11 én met Idri, de Senegalese acteur die de vluchteling speelt: wat moet er zeker in, wat niet, hoe gaan we het verwoorden?’

Was het moeilijk om de tekst gespeeld te krijgen?’

‘Ik ben een comedian, ik maak snel die klik. Een foute grap maken is niet zo moeilijk. En het klinkt erg verkeerd, maar binnen de context zijn het best wel goed gevonden grappen. Totaal ongepast, maar de situatie die we aanklagen, is dat ook.’

Dit is een deeltje uit een langer interview met Bart Cannaerts dat u dit weekend in DS Weekblad vindt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 08:34   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het maakt alvast duidelijk vanuit welke hoek het gevaar dreigt.

Degenen die Jan Fabre belagen zullen ook geen rechtse lullen zijn.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 november 2012 om 08:35.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 09:40   #3
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Dat is de schuld van de N-Va.
Oud 3 november 2012, 09:43   #4
'XIII'
Banneling

Standaard

Links en humor: altijd een onmogelijk koppel geweest.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 09:49   #5
Doa
Banneling

Standaard

links is gewoon de pest van de moderne maatschappij.
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 10:52   #6
demonen
Banneling

Standaard

Di Rupo is aan het bezuinigen op ontwikkellingssamenwerking. Ik geloof dat hij reeds 300 miljoen geschrapt heeft.
De linkse wereldverbeteraars voelen nattigheid, hun inkomen komt in gevaar.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 19:37   #7
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Di Rupo is aan het bezuinigen op ontwikkellingssamenwerking. Ik geloof dat hij reeds 300 miljoen geschrapt heeft.
De linkse wereldverbeteraars voelen nattigheid, hun inkomen komt in gevaar.

Mag nog veel meer in gesnoeid worden.
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2012, 19:42   #8
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
links is gewoon de pest van de moderne maatschappij.
En dat is de schuld van de nva
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be