Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2012, 10:59   #1
ivanvds
Vreemdeling

Standaard verschoonbaarheidsverklaring

Dag Forumleden,

Ik heb zo pas dit forum gevonden via mijn zoektocht naar verschoonbaarheidsverklaringen.

Ik zit in een dergelijke situatie en wil eruit geraken. Dus ben ik op zoek naar een mogelijke oplossing.

Ik zoek namelijk voorbeelden van hoe een dergelijke verklaring opgesteld kan worden. Hoe begin je aan zoiets.

Ik heb een poging gedaan met raadsmannen, maar die beseffen niet dat iemand die in onvermogen is, ook geen vette rekeningen kan betalen en dusdoende de zaken blijven liggen. Na 15 jaar de hel is het genoeg geweest.

Ik heb vernomen dat men dit zelf ook mag doen, maar het ontbreekt me aan informatie, stappenplan... alle tips welkom.

men kan me ook anoniem bereiken via [email protected]

cya, Ivan
ivanvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2012, 11:12   #2
ivanvds
Vreemdeling

Standaard

sorry maar ik wist niet goed waar ik het topic moest plaatsen.

ivan
Oud 10 november 2012, 12:17   #3
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ivanvds Bekijk bericht
Dag Forumleden,

Ik heb zo pas dit forum gevonden via mijn zoektocht naar verschoonbaarheidsverklaringen.

Ik zit in een dergelijke situatie en wil eruit geraken. Dus ben ik op zoek naar een mogelijke oplossing.

Ik zoek namelijk voorbeelden van hoe een dergelijke verklaring opgesteld kan worden. Hoe begin je aan zoiets.

Ik heb een poging gedaan met raadsmannen, maar die beseffen niet dat iemand die in onvermogen is, ook geen vette rekeningen kan betalen en dusdoende de zaken blijven liggen. Na 15 jaar de hel is het genoeg geweest.

Ik heb vernomen dat men dit zelf ook mag doen, maar het ontbreekt me aan informatie, stappenplan... alle tips welkom.

men kan me ook anoniem bereiken via [email protected]

cya, Ivan
Hier alvast en link naar de faillisementswet:http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...&cn=1997080880
Citaat:
Art. 80. Nadat de rechtbank in voorkomend geval de betwistingen betreffende de rekening heeft beslecht en de rekening zo nodig heeft verbeterd, beveelt zij, op verslag van de rechter-commissaris, (nadat de gefailleerde (, de personen die de verklaring bedoeld in artikel 72ter aflegden en de schuldeisers beoogd in artikel 63, tweede lid, behoorlijk zijn opgeroepen) met een gerechtsbrief die de tekst van dit artikel bevat,) de sluiting van het faillissement. (Binnen een maand na het vonnis dat de sluiting van het faillissement beveelt, zenden de curators een kopie van de verbeterde vereenvoudigde rekening samen met een overzicht van de bedragen die effectief werden uitgekeerd aan de verschillende schuldeisers, over aan de administratie van de BTW en de administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit.) <W 2002-09-04/38, art. 27, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2002> <W 2005-04-07/33, art. 5, 007; ED : 30-04-2005> <W 2005-07-20/32, art. 7, 009; Inwerkingtreding : 07-08-2005>
(De rechter-commissaris doet aan de rechtbank in raadkamer mededeling van de beraadslaging van de schuldeisers over de verschoonbaarheid van de gefailleerde en brengt verslag uit over de omstandigheden van het faillissement. De curator en de gefailleerde worden in raadkamer gehoord over de verschoonbaarheid en over de sluiting van het faillissement. Behalve in geval van gewichtige omstandigheden, met bijzondere redenen omkleed, spreekt de rechtbank de verschoonbaarheid uit van de ongelukkige gefailleerde die te goeder trouw handelt. De beslissing over de verschoonbaarheid is vatbaar voor derdenverzet bij wijze van een dagvaarding die de individuele schuldeisers binnen een maand te rekenen van de bekendmaking van het vonnis tot sluiting van het faillissement ervan aan de curator en aan de gefailleerde kunnen doen. Van het vonnis dat de sluiting van het faillissement gelast, wordt door toedoen van de griffier aan de gefailleerde kennis gegeven.) <W 2002-09-04/38, art. 27, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2002>
(De gefailleerde, de personen die de verklaring bedoeld in artikel 72ter aflegden en de schuldeisers bedoeld in artikel 63, tweede lid, worden in de raadkamer gehoord over de bevrijding. Tenzij hij zijn onvermogen frauduleus organiseerde, bevrijdt de rechtbank geheel of gedeeltelijk elke natuurlijke persoon die zich kosteloos persoonlijk zeker stelde voor de gefailleerde, wanneer zij vaststelt dat diens verbintenis niet in verhouding met zijn inkomsten en met zijn patrimonium is.
Indien er meer dan 12 maanden zijn verlopen sedert de verklaring bedoeld in artikel 72ter, legt de persoon die deze verklaring aflegde bij de griffie van de rechtbank van koophandel een kopie neer van zijn meest recente aangifte in de personenbelasting, een bijgewerkte opgave van de activa en passiva die zijn patrimonium vormen en elk ander stuk dat van aard is om precies de staat weer te geven van zijn bestaansmiddelen en lasten.
De gefailleerde kan vanaf zes maanden na de datum van het vonnis van faillietverklaring de rechtbank verzoeken om uitspraak te doen over de verschoonbaarheid. Er wordt gehandeld zoals bepaald in het tweede lid.
De schuldeisers bedoeld in artikel 63, tweede lid, en de personen die de verklaring bedoeld in artikel 72ter aflegden, kunnen vanaf zes maanden na de datum van het vonnis van faillietverklaring de rechtbank verzoeken om uitspraak te doen over de bevrijding van deze laatsten. Er wordt gehandeld zoals bepaald in het derde en vierde lid.) <W 2005-07-20/32, art. 7, 009; Inwerkingtreding : 07-08-2005>
De rechtbank kan beslissen dat het vonnis waarbij de sluiting van het faillissement wordt bevolen, bij uittreksel wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Het vonnis moet bekendgemaakt worden wanneer de rechtbank de gefailleerde verschoonbaar verklaart.
De sluiting van het faillissement maakt een einde aan de opdracht van de curators, behalve wat de uitvoering van de sluiting betreft, en houdt een algemene kwijting in.
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2012, 12:23   #4
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik heb geen ervaring met faillissementen, loontrekkende zijnde, maar ben even op zoek gegaan naar (zelf)hulpgroepen waarvan ik wel eens gehoord heb in reportages ed. Niet gevonden wat ik zocht maar misschien zijn onderstaande linken u van enig nut.

http://www.eerstehulpbijschulden.be/

http://www.tussenstap.be/
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 12:08   #5
ivanvds
Vreemdeling

Standaard

Bedankt Perzik en Scherven A. Mok,
De link naar e.justice kende ik maar is toch een goede reminder.
De andere twee zal ik vandaag uitspitten.

thnx, ivan
Oud 11 november 2012, 12:14   #6
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ivanvds Bekijk bericht
Bedankt Perzik en Scherven A. Mok,
De link naar e.justice kende ik maar is toch een goede reminder.
De andere twee zal ik vandaag uitspitten.

thnx, ivan
Normaal gezien , als dit uw eerste faillissement is , wordt je wel verschoonbaar verklaard en worden uw uitstaande schulden kwijtgescholden. Ik heb nog zo iemand in mijn klantenbestand.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 12:47   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Is het Agentschap Ondernemen niet het aangewezen aanspreekpunt voor advies?

www.agentschapondernemen.be
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 13:47   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je kan als burger 1 keer in uw leven een verschoonbaarheid van uw schulden aanvragen, dat staat gelijk aan faillisement.
Maar dat is vrij uitzonderlijk dat men dit toestaat.
In 99,99% zal men u onder wettelijk schuldenbemiddeling stellen.

En dat is voor vele jaren zonder veel resultaten.

Makkelijker is, in Holland gaan wonen en werken en hier de boel laten verjaren.
Schulden in België zijn niet geldig in het buitenland zonder een uitspraak van de rechtbank van dat land. Dus de meeste, zoniet alle schulden, zullen een stille dood tegemoet gaan.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 14:01   #9
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je kan als burger 1 keer in uw leven een verschoonbaarheid van uw schulden aanvragen, dat staat gelijk aan faillisement.
Maar dat is vrij uitzonderlijk dat men dit toestaat.
In 99,99% zal men u onder wettelijk schuldenbemiddeling stellen.

En dat is voor vele jaren zonder veel resultaten.

Makkelijker is, in Holland gaan wonen en werken en hier de boel laten verjaren.
Schulden in België zijn niet geldig in het buitenland zonder een uitspraak van de rechtbank van dat land. Dus de meeste, zoniet alle schulden, zullen een stille dood tegemoet gaan.
Helemaal niet waar zo goed als al mijn klanten die ooit éénmaal failliet zijn gegaan zijn verschoonbaar verklaard, met kwijtschelding van alle schulden.
Ge moet al vreemde dingen gedaan hebben om deze gunst niet te krijgen.
Oud 11 november 2012, 14:58   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Helemaal niet waar zo goed als al mijn klanten die ooit éénmaal failliet zijn gegaan zijn verschoonbaar verklaard, met kwijtschelding van alle schulden.
Ge moet al vreemde dingen gedaan hebben om deze gunst niet te krijgen.
Ik ken toch minstens 2 gevallen die een schuld hadden van om en bij de 30'000 euro (wat ik nog niet eens zo hoog vond) en die geen verschoonbaarheid gekregen hadden. Nochtans hun advocaat zinspeelde er ook op dat dit geen probleem zou zijn.

Ze staan nu onder schuldbemiddeling.
En dat is alles behalve comfortabel.

Bedrijven en particulieren zijn niet hetzelfde wat dat betreft.
Als bedrijf of zelfstandige zal je makkelijker een faillisement krijgen.
Omdat dit over bedrijvigheid gaat.
Voor een particulier is dat een persoonlijke aangelegenheid.

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 november 2012 om 15:01.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 18:21   #11
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ken toch minstens 2 gevallen die een schuld hadden van om en bij de 30'000 euro (wat ik nog niet eens zo hoog vond) en die geen verschoonbaarheid gekregen hadden. Nochtans hun advocaat zinspeelde er ook op dat dit geen probleem zou zijn.

Ze staan nu onder schuldbemiddeling.
En dat is alles behalve comfortabel.

Bedrijven en particulieren zijn niet hetzelfde wat dat betreft.
Als bedrijf of zelfstandige zal je makkelijker een faillisement krijgen.
Omdat dit over bedrijvigheid gaat.
Voor een particulier is dat een persoonlijke aangelegenheid.
Akkoord , ik dacht dat je het over zelfstandigen had.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be