![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Schijnbaar niet... Daarnaast: "de" Vlaamse regering bestaat uiteindelijk niet zoals u het voorstelt. Wel: een aantal opeenvolgende regeringen met hun eigen doelstellingen vanuit een toenmalige meerderheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En andermaal pleit ik dus voor het geschiedenisleerplam aan te passen. Zelfs Walen en Brusselaars zijn Nederlanders maar ze willen het blijkbaar niet meer zijn, getuige van wat ze vieren in september!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2012 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Vreemdeling
|
![]() @OP. Spreek voor jezelf en denk maar niet dat heel Limburg dit gevoel deelt, verre van. Ik ben Limburger, en natuurlijk ben ik trots op mijn provincie. Maar het feit dat wij de underdog van NL zijn is gewoon belachelijk, het ligt toch echt zelf aan onze mentaliteit en die zal niet veranderen als Limburg onafhankelijk word.
Neem bijvoorbeeld Roermond, een stad met ongeveer 60.000 inwoners. Een middelgrote stad in verhouding tot Heerlen, Sittard-Geleen of Venlo. Hoe kan het toch dat deze stad zich in de laatste 10 jaar heeft kunnen ontwikkelen van een onbekend 'wannabe-stad' tot een begrip in Duitsland en in mindere mate Nederland. Dit heeft de stad puur en alleen te danken aan een verandering van mentaliteit, in plaats van het constante gezeik over wat al dan wel of niet kan. Daadkracht, dat is wat ook de Limburgse politici eens moeten zouden tonen. Nu is Roermond maar een voorbeeld, en de stad is ook over lijken ( Venlo en Sittard ) gegaan om datgene te bereiken. Maar zo kan het dus wel, en dat is wat nu eindelijk eens moet gaan veranderen binnen de Limburgse politiek. Het is zo makkelijk om de vinger te wijzen naar Den Haag, terwijl daar helemaal het probleem niet ligt. Hoe trots ik ook op Limburg ben, ik kijk graag over onze grenzen heen want daar ligt de toekomst. En Nederland biedt ons hier een beter perspectief in dan een onafhankelijk Limburg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Europees Commissaris
|
![]() Al de verongelijktheid op een stokje, maar tot 1992 begon de tekst van de Provinciewet met de klassieke volgorde van de Nederlandse provincies, te weten:
En zo hield de wet van het vermaledijde Nederland Limburg, als voormalig hertogdom, trots op de eerste plaats. De (wettelijke) volgorde mag dan zijn verdwenen uit de zakelijk(er) geworden Provinciewet, maar de provincievlaggen (nu de provinciewapens in wandtapijten) hingen in de Ridderzaal op het Binnenhof te Den Haag immer in die volgorde. Het is maar dat verongelijkte Limburgers met antipathieën jegens Nederland het weten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als een meerderheid van de Limburgers een eigen weg wenst in te slaan, zie ik niet waarom iemand dat zou willen of kunnen tegenhouden.
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar ondertussen is dat al vele malen herhaald. Vraag is evenwel of daar enig substantieel aantal Limburgers voor gewonnen is. En als we dat nagaan, is het aantal wel heel magertjes gezaaid. Buiten dit forum is het iets wat vrijwel totaal onbekend is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is een kwestie te zijn van prioriteiten te stellen. En als dusdanig iets voor een kultureel bewuste elite. Of, moet ik zeggen, iets voor wereldvreemde dagdomers die verslaafd zijn aan een internetforum... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 22:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zelfs al zou het Limburgse, het Antwerpse of het West-Vlaamse gevoel groot genoeg zijn, autonomistische bewegingen binnen Vlaanderen blijven volledig onrealistisch omdat er simpelweg geen of nauwelijks tegengestelde belangen bestaan. Daarvoor zijn de Vlaamse provincies te zeer op organische wijze met elkaar vergroeid en zijn de provinciegrenzen te kunstmatig. Het provinciale niveau werkt dan ook nagenoeg steeds in tandem met de Vlaamse overheid wanneer het gaat om zaken als verfransing; één van de voornaamste vernederlandsingsmachines van Voeren, de Provinciale Secundaire School Voeren, hangt af van de provincie Limburg. In feite is het benadrukken van de Brabantse, Limburgse, etc. identiteit vaak weinig meer dan een belgicistische poging om de Vlaamse natie te deconstrueren. De ironie is echter dat dergelijke bewegingen enkel potentieel levensvatbaar zouden zijn in een post-Belgische context. Ze zitten dus vast in een catch-22 en vooralsnog zal het dus steeds een gimmick of een marginaal internetfenomeen blijven. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 15 november 2012 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Europees Commissaris
|
![]() Dan ben ik enigszins een uitzondering daarop. Maar voor ik daar verder op in ga zou ik graag een antwoord hebben op de vragen die ik de draadstarter enige bladzijden terug stelde. Of is die intussen dood ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2012 om 23:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Staatssecretaris
|
![]() Maar die is er denk ik helemaal niet. Hoe zou dat ook kunnen? Een Haspengouwer heeft even veel of even weinig gemeen met een Limburgse Kempenaar of Maaskanter dan met pakweg een Antwerpenaar. Ik betwijfel zeer sterk dat er veel mensen uit bv. Sint-Truiden enige verwantschap voelen met iemand uit Roermond of Heerlen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Gij ontpopt U hier waarlijk als iemand die volksaarden haast per vierkante meter kan in kaart brengen en de onderlinge kompatibiliteit ervan kan vergelijken en beschrijven. Chapeau ! ![]() Ik nodig U uit van uw beweringen verder uit te werken en te onderbouwen. Ik ben één en al oor..... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 november 2012 om 21:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Voor de rest zijn beide Limburgen, apart of samen, economisch niet leefbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat gezegd zijnde, toch opvallend hoe je je pen minder in vitriool drenkt dan wanneer het over Vlaanderen gaat. Is het omdat je weet dat een onafhankelijk Vlaanderen een reële optie is dat de Vlamingen voordelig zou zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar ik voel toch allerminst de noodzakelijkheid tot Limburgse onafhankelijkheid, ondermeer, en vooral, omdat dat economische zelfmoord zou zijn. De grootste troef voor mijn provincie zou een onafhankelijk Vlaanderen zijn. |
|
![]() |
![]() |