Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2012, 23:41   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ge gaat toch niet ontkennen dat de NVA de provincies wil afschaffen?
En? Is Limburg dan de enige provincie binnen het Vlaams Gewest?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 23:46   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Strategisch plan? Tja, ze moeten wel, nu dat er zoveel mensen op straat staan. Dat komt ervan wanneer men alleen inzet op een grote speler. Wanneer die het aftrapt zit men met gebakken peren. De Vlaamse regering heeft veel te veel en veel te lang vastgehouden aan auto-assemblage in Vlaanderen. Ze heeft niet vooruitgekeken. Ik heb dit een paar jaren geleden al gezegd.

Eigenlijk heeft de Vlaamse regering hetzelfde gedaan als de Walen indertijd: zich vastbijten in-, en zich blijven blindstaren op verouderde industrieën.
Heeft u ooit de beleidsnota over economische ontwikkeling gelezen? Het plan van de Vlaamse regering dat loopt van 2009 tot 2014?

Schijnbaar niet...

Daarnaast: "de" Vlaamse regering bestaat uiteindelijk niet zoals u het voorstelt. Wel: een aantal opeenvolgende regeringen met hun eigen doelstellingen vanuit een toenmalige meerderheid.
Oud 10 november 2012, 16:59   #103
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zegt de man die vlaanderen wil afschaffen en Nederlander worden.
Vlamingen zijn Nederlanders, alleen is dat een beetje uit hun kollektief geheugen gewist, een geheugen dat eens grondig moet opgefrist worden.
En andermaal pleit ik dus voor het geschiedenisleerplam aan te passen.

Zelfs Walen en Brusselaars zijn Nederlanders maar ze willen het blijkbaar niet meer zijn, getuige van wat ze vieren in september!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 november 2012 om 16:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2012, 17:23   #104
Limburg_NL
Vreemdeling

Limburg_NL's schermafbeelding

Standaard

@OP. Spreek voor jezelf en denk maar niet dat heel Limburg dit gevoel deelt, verre van. Ik ben Limburger, en natuurlijk ben ik trots op mijn provincie. Maar het feit dat wij de underdog van NL zijn is gewoon belachelijk, het ligt toch echt zelf aan onze mentaliteit en die zal niet veranderen als Limburg onafhankelijk word.

Neem bijvoorbeeld Roermond, een stad met ongeveer 60.000 inwoners. Een middelgrote stad in verhouding tot Heerlen, Sittard-Geleen of Venlo. Hoe kan het toch dat deze stad zich in de laatste 10 jaar heeft kunnen ontwikkelen van een onbekend 'wannabe-stad' tot een begrip in Duitsland en in mindere mate Nederland. Dit heeft de stad puur en alleen te danken aan een verandering van mentaliteit, in plaats van het constante gezeik over wat al dan wel of niet kan. Daadkracht, dat is wat ook de Limburgse politici eens moeten zouden tonen.

Nu is Roermond maar een voorbeeld, en de stad is ook over lijken ( Venlo en Sittard ) gegaan om datgene te bereiken. Maar zo kan het dus wel, en dat is wat nu eindelijk eens moet gaan veranderen binnen de Limburgse politiek. Het is zo makkelijk om de vinger te wijzen naar Den Haag, terwijl daar helemaal het probleem niet ligt.

Hoe trots ik ook op Limburg ben, ik kijk graag over onze grenzen heen want daar ligt de toekomst. En Nederland biedt ons hier een beter perspectief in dan een onafhankelijk Limburg.
Limburg_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2012, 22:35   #105
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limbeurg Bekijk bericht
Heb reeds met grote interesse als gast de bijdragen in dit forum gelezen en heb me nu aangemeld, nu mijn boek 'De droom van een onafhankelijk Limburg: zin of onzin' is verschenen. Het verbaast me dat nog niet eerder een boek verschenen is over dit voor vele Limburgers toch belangrijke onderwerp.
Wel, het leeft dus totaal niet.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 00:23   #106
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Wel, het leeft dus totaal niet.
Het zaadje van bewustvorming moet nog kiemen.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 00:25   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Het zaadje van bewustvorming moet nog kiemen.
Er lijkt me evenwel niets gezaaid.
Oud 12 november 2012, 20:32   #108
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Al de verongelijktheid op een stokje, maar tot 1992 begon de tekst van de Provinciewet met de klassieke volgorde van de Nederlandse provincies, te weten:
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Gelderland
  • Zuid-Holland
  • Noord-Holland
  • Zeeland
  • Utrecht
  • Friesland
  • Overijssel
  • Groningen
  • Drenthe
  • Flevoland

En zo hield de wet van het vermaledijde Nederland Limburg, als voormalig hertogdom, trots op de eerste plaats. De (wettelijke) volgorde mag dan zijn verdwenen uit de zakelijk(er) geworden Provinciewet, maar de provincievlaggen (nu de provinciewapens in wandtapijten) hingen in de Ridderzaal op het Binnenhof te Den Haag immer in die volgorde.

Het is maar dat verongelijkte Limburgers met antipathieën jegens Nederland het weten.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 21:23   #109
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Als een meerderheid van de Limburgers een eigen weg wenst in te slaan, zie ik niet waarom iemand dat zou willen of kunnen tegenhouden.
Oud 12 november 2012, 21:46   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als een meerderheid van de Limburgers een eigen weg wenst in te slaan, zie ik niet waarom iemand dat zou willen of kunnen tegenhouden.
Natuurlijk, maar ondertussen is dat al vele malen herhaald. Vraag is evenwel of daar enig substantieel aantal Limburgers voor gewonnen is. En als we dat nagaan, is het aantal wel heel magertjes gezaaid. Buiten dit forum is het iets wat vrijwel totaal onbekend is.
Oud 12 november 2012, 21:55   #111
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk, maar ondertussen is dat al vele malen herhaald. Vraag is evenwel of daar enig substantieel aantal Limburgers voor gewonnen is. En als we dat nagaan, is het aantal wel heel magertjes gezaaid. Buiten dit forum is het iets wat vrijwel totaal onbekend is.
Ik denk dat staats(her)vorming iets is dat sowieso al moeilijk een plaats heeft in het dagelijks leven van mensen, tussen werk, forenzenverkeer, de kindjes, eten maken, winkelen, ouders bezoeken, vrienden uitnodigen, de kat strelen, je favoriete serie bekijken, ...
Oud 12 november 2012, 22:05   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat staats(her)vorming iets is dat sowieso al moeilijk een plaats heeft in het dagelijks leven van mensen, tussen werk, forenzenverkeer, de kindjes, eten maken, winkelen, ouders bezoeken, vrienden uitnodigen, de kat strelen, je favoriete serie bekijken, ...
Vergelijk met Baskenland en het wordt toch wel duidelijk dat een mogelijk onafhankelijk Limburg door geen kat wordt nagestreefd. Ook de modale Bask heeft een dagelijks leven. Toch leeft een mogelijk onafhankelijk Baskenland er wel.
Oud 14 november 2012, 22:39   #113
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
O, maar dat kan van duizenden andere dingen ook beweerd worden.
Het is een kwestie te zijn van prioriteiten te stellen.
En als dusdanig iets voor een kultureel bewuste elite.
Of, moet ik zeggen, iets voor wereldvreemde dagdomers die verslaafd zijn aan een internetforum...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 22:39.
Oud 15 november 2012, 15:54   #114
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er dan iemand die dat met geweld zou willen tegenhouden? Van mij mogen ze altijd eens proberen aparte Limburgse partijen op te richten, we zullen eens zien wat het geeft.

Zelfs al zou het Limburgse, het Antwerpse of het West-Vlaamse gevoel groot genoeg zijn, autonomistische bewegingen binnen Vlaanderen blijven volledig onrealistisch omdat er simpelweg geen of nauwelijks tegengestelde belangen bestaan. Daarvoor zijn de Vlaamse provincies te zeer op organische wijze met elkaar vergroeid en zijn de provinciegrenzen te kunstmatig. Het provinciale niveau werkt dan ook nagenoeg steeds in tandem met de Vlaamse overheid wanneer het gaat om zaken als verfransing; één van de voornaamste vernederlandsingsmachines van Voeren, de Provinciale Secundaire School Voeren, hangt af van de provincie Limburg.

In feite is het benadrukken van de Brabantse, Limburgse, etc. identiteit vaak weinig meer dan een belgicistische poging om de Vlaamse natie te deconstrueren. De ironie is echter dat dergelijke bewegingen enkel potentieel levensvatbaar zouden zijn in een post-Belgische context. Ze zitten dus vast in een catch-22 en vooralsnog zal het dus steeds een gimmick of een marginaal internetfenomeen blijven.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 15 november 2012 om 15:56.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 23:55   #115
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
In feite is het benadrukken van de Brabantse, Limburgse, etc. identiteit vaak weinig meer dan een belgicistische poging om de Vlaamse natie te deconstrueren.
Dan ben ik enigszins een uitzondering daarop. Maar voor ik daar verder op in ga zou ik graag een antwoord hebben op de vragen die ik de draadstarter enige bladzijden terug stelde. Of is die intussen dood ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2012 om 23:55.
Oud 16 november 2012, 14:35   #116
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar die is er denk ik helemaal niet. Hoe zou dat ook kunnen? Een Haspengouwer heeft even veel of even weinig gemeen met een Limburgse Kempenaar of Maaskanter dan met pakweg een Antwerpenaar. Ik betwijfel zeer sterk dat er veel mensen uit bv. Sint-Truiden enige verwantschap voelen met iemand uit Roermond of Heerlen.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 21:32   #117
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Maar die is er denk ik helemaal niet. Hoe zou dat ook kunnen? Een Haspengouwer heeft even veel of even weinig gemeen met een Limburgse Kempenaar of Maaskanter dan met pakweg een Antwerpenaar. Ik betwijfel zeer sterk dat er veel mensen uit bv. Sint-Truiden enige verwantschap voelen met iemand uit Roermond of Heerlen.

Gij ontpopt U hier waarlijk als iemand die volksaarden haast per vierkante meter kan in kaart brengen en de onderlinge kompatibiliteit ervan kan vergelijken en beschrijven. Chapeau !

Ik nodig U uit van uw beweringen verder uit te werken en te onderbouwen.
Ik ben één en al oor.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 november 2012 om 21:41.
Oud 19 november 2012, 23:02   #118
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Kleinschaligheid is niet belangrijk, het gaat erom dat je je eigen ding kunt doen als volk. Limburg is immers historisch gezien steeds de speelbal geweest van andere naties.

Limburg-charter moet gezien worden als een warming up naar het echte werk: onafhankelijkheid. Belangenbehartiging is mooi en aardig, maar je moet de aandacht voor je belangen wel verdelen met andere provincies.........tja, "balkanisering van belangen" noem ik dat.
Over die vermeende Limburgse verbondenheid, die leeft (in Vlaams Limburg) wel in de oostelijke regionen, direct verbonden aan Nederland, maar hoe verder westelijk je gaat, hoe minder die sentimenten voorkomen.

Voor de rest zijn beide Limburgen, apart of samen, economisch niet leefbaar.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2012, 23:04   #119
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het is een alternatief op het mislukte federalisme in België, maar volgens de B.U.B. is er maar één weg: die van een unitair België met 9 provincies en eventueel zelfs met Nederlands Limburg en andere omliggende provincies (het gebied van Groot-België tussen Rijn en Seine).
Eerst en vooral, who cares wat de bub denkt, zegt, schrijft of vindt?

Dat gezegd zijnde, toch opvallend hoe je je pen minder in vitriool drenkt dan wanneer het over Vlaanderen gaat. Is het omdat je weet dat een onafhankelijk Vlaanderen een reële optie is dat de Vlamingen voordelig zou zijn?
Oud 19 november 2012, 23:09   #120
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wie kan lezen is in het voordeel. Ik schreef namelijk dat de Limburger iemand is die achter voorgehouden hand zijn mening uit, om niet weggehoond te worden. Dus dan kan het zijn dat uw oren dt niet hebben gehoord.

En dat geen mens er buiten dit forum iets van hoort.......tja, google is blijkbaar niet aan u besteedt en u vertoeft blijkbaar ook niet in oost-Limburg. Dan kan het inderdaad zijn dat uw oren dat niet te horen krijgen
Ik ben zeer fier om Limburger te zijn, en zou 'vanzeleven' niet verhuizen, ook al pendel ik 240 km op en af naar mijn werk. Daarnaast kom ik heel graag in NL-Limburg en voel ik me er meer thuis dan in zowat de rest van Vlaanderen.

Maar ik voel toch allerminst de noodzakelijkheid tot Limburgse onafhankelijkheid, ondermeer, en vooral, omdat dat economische zelfmoord zou zijn.

De grootste troef voor mijn provincie zou een onafhankelijk Vlaanderen zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be