Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2012, 12:01   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Hiermee wordt helemaal niet bevestigd wat u stelde. Het artikel dat afgeschaft werd, is een artikel dat te maken heeft met de echtscheiding op schuldgronden. Door de vereenvoudiging van de echtscheidingsprocedures werd dat artikel overbodig. Impliciet voorziet het burgerlijk wetboek nog steeds dat de echtgenoten jegens elkaar tot seksuele handelingen verplicht zijn.
Neen, dat is nergens bepaald. Als twee mensen met wederzijdse toestemming geen seksuele intimiteit wensen maar toch een huwelijk, dan is dat geen reden om de voltrekking van het huwelijk te weigeren. Bij de Kerk kan dat wel een reden zijn om het huwelijk te weigeren of om over te gaan tot een annulatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 12:03   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor. Er is héél veel recht en regelgeving die niet in wetten terug te vinden zijn, maar die er wel in geïmpliceerd worden. Rechtspraak en rechtsleer zijn niet voor niets belangrijke bronnen van het recht.
Dan kijk ik - net zoals ik alice vroeg - uit naar de nodige bronnen uit de jurisprudentie waarin dat vermeld staat.
Oud 24 november 2012, 12:06   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor zover ik kan nagaan hebben Alice en Praha zich niet expliciet uitgesproken tégen het huwelijk met meerdere partners. Zij hebben er gewoon op gewezen dat dit niets met deze discussie te zien heeft, net zomin als huwelijken tussen mensen en dieren.
Dat heeft alles met de discussie te maken, daar de argumentatie voor het homo"huwelijk", logisch toegepast, ook tot de openstelling voor andere vormen leidt. En dan merken we dat de argumentatie plots niet meer geldt, maar men z'n toevlucht neemt tot axioma's ("het is zo dat...", "we veronderstellen dat...", "al altijd is..."), allemaal zaken die men verwierp als ik de traditionele invulling van het huwelijksstelsel verdedigt. M.a.w. hun denken is niet coherent, iets wat ik dan weer niet verwijt.
Oud 24 november 2012, 12:12   #224
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is nergens bepaald. Als twee mensen met wederzijdse toestemming geen seksuele intimiteit wensen maar toch een huwelijk, dan is dat geen reden om de voltrekking van het huwelijk te weigeren. Bij de Kerk kan dat wel een reden zijn om het huwelijk te weigeren of om over te gaan tot een annulatie.
Bij het burgerlijk huwelijk ook. De wet impliceert de seksuele relatie, zoals ik hierboven reeds aantoonde.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 12:12   #225
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan kijk ik - net zoals ik alice vroeg - uit naar de nodige bronnen uit de jurisprudentie waarin dat vermeld staat.
Ik heb u hierboven al twee links gegeven.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 24 november 2012, 12:13   #226
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft alles met de discussie te maken, daar de argumentatie voor het homo"huwelijk", logisch toegepast, ook tot de openstelling voor andere vormen leidt.
Nee, dat leidt daar helemaal niet toe. U bezigt hier een hellend vlak redenering; een drogredenering dus.

Citaat:
Oud 24 november 2012, 12:42   #227
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat een "nepargument" zijn? In Nederland is er immers een partij die dieren wel een rechtspersoonlijkheid wel geven.

U weet wel: evoluerende normen en waarde... Jullie beweren toch steevast dat moraal niet onveranderlijk is. Dus... Kunt u bijgevolg inhoudelijk argumenten tegen geven?
Jan, als je met dit soort compleet ridicule argumentatie afkomt, verlies je de discussie al op voorhand. Eigenlijk is die suggestie te stom om zelfs op te reageren, maar kom, we doen een poging. Een dier kan geen toestemming verlenen voor een huwelijk. Zelfs al zou je dat dier rechtspersoonlijkheid geven, het heeft compleet geen notie van het begrip 'huwelijk', en kan bijgevolg dus ook geen toestemming geven.

De 'slippery slope' argumentatie is al zo vaak bovengehaald, en zo vaak achterhaald dat het verbazingwekkend is dat sommigen het maar blijven aanhalen. Het is mijns inziens een duidelijk teken van een gebrek aan rationele argumenten wanneer steeds weer dat moet worden bovengehaald.

Ongetwijfeld haalt men er straks ook nog pedofilie bij, als dat al niet gebeurd is (ik heb niet elk berichtje gelezen).

Laatst gewijzigd door Scorpio : 24 november 2012 om 12:43.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 13:08   #228
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heeft alles met de discussie te maken, daar de argumentatie voor het homo"huwelijk", logisch toegepast, ook tot de openstelling voor andere vormen leidt. En dan merken we dat de argumentatie plots niet meer geldt, maar men z'n toevlucht neemt tot axioma's ("het is zo dat...", "we veronderstellen dat...", "al altijd is..."), allemaal zaken die men verwierp als ik de traditionele invulling van het huwelijksstelsel verdedigt. M.a.w. hun denken is niet coherent, iets wat ik dan weer niet verwijt.
Iemand die zich afvroeg of een huwelijk met een dier geen mogelijkheid is, kan beter niet oordelen over het logisch denken van anderen.

Ik wacht nog op uw toelichting betreffende de juridische verschillen tussen een huwelijk tussen twee personen, waarop het huwelijkstelsel gebaseerd is en wat onveranderd blijft, ongeacht welk geslacht die personen hebben, en de " logica" naar " andere " vormen zoals dieren of meerdere personen;als gevolg van het huwelijk van personen van hetzelfde geslacht.

Er werd al wel aangetoond dat ook binnen het burgelijk huwelijk seks als gevolg van een afgesloten huwelijk wordt verondersteld en zelfs tot niet zo lang geleden seks met anderen buiten je huwelijk als reden tot scheiding werd geaccepteerd.
Blijf daarover dan niet verder doordrammen en leg uw eigen " logica" maar eens uit.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 13:11   #229
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Jan, als je met dit soort compleet ridicule argumentatie afkomt, verlies je de discussie al op voorhand. Eigenlijk is die suggestie te stom om zelfs op te reageren, maar kom, we doen een poging. Een dier kan geen toestemming verlenen voor een huwelijk. Zelfs al zou je dat dier rechtspersoonlijkheid geven, het heeft compleet geen notie van het begrip 'huwelijk', en kan bijgevolg dus ook geen toestemming geven.

De 'slippery slope' argumentatie is al zo vaak bovengehaald, en zo vaak achterhaald dat het verbazingwekkend is dat sommigen het maar blijven aanhalen. Het is mijns inziens een duidelijk teken van een gebrek aan rationele argumenten wanneer steeds weer dat moet worden bovengehaald.

Ongetwijfeld haalt men er straks ook nog pedofilie bij, als dat al niet gebeurd is (ik heb niet elk berichtje gelezen).
Jan erkent gewoon niet de gelijkwaardigheid van huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht, in zijn "moraal" is dat gelijk aan een huwelijk met dieren of meerdere personen.
Dat zegt dus wel iets over de "moraal" van Jan; zijn logisch denken nog buiten beschouwing gelaten.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 14:32   #230
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gwylan heeft nog nooit iets scherp aangebracht. Ook nu niet. Maar hoe typerend voor u om u daarachter te verschuilen...
Zwak, heel zwak.

Ze veegde uw argumenten krachtdadig van de tafel, en ze gebruikt daarvoor de links die jij zelf aanbracht.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 19:27   #231
bartje
Minister-President

Standaard

Veel kom ik hier niet meer, maar blijkbaar blijft dat homohuwelijk hier op het forum nog altijd brandend actueel bij sommige tegenstanders terwijl het ondertussen al 10 jaar mogelijk is.; wel ik kan je zeggen ik ben ondertussen 15 maanden gelukkig getrouwd met mijn man; en niets of niemand kan ons dat geluk afnemen; nu ja so be it allemaal.

Trouwens nog iets uit de oude doos: een topic van 10 jaar geleden waar ene Jan Van Den Berghe het volgende verwoorde:

"Goed, ik zal u na afloop van dit politiek werkjaar aan uw eigen woorden herinneren. Men hoeft geen alwetende politicoloog te zijn om te zien dat het homohuwelijk niet goed ligt in deze regering; en zoals de politieke zeden het vragen spitsen de tegenstellingen zich altijd nog meer toe naarmate de verkiezingen eraan komen. Zoals de kaarten er nu voorliggen komt het er zeker niet tijdens deze legislatuur.

't Lijkt er wel op dat de strijdende homoseksuelen hier al viktorie kraaien voor de overwinning nog maar in zicht is. Dit lijkt wel op de Franse veldheer die op de Groeningekouter ook zo zeker van zijn stuk was..."

http://forum.politics.be/showthread.php?t=522&page=14
post 272

Korte tijd later na deze woorden werd het homohuwelijk goedgekeurd maar reactie dat ik bij eht rechte eind had heb ik echter nooit gekregen of wat dacht je.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2012, 22:09   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij het burgerlijk huwelijk ook. De wet impliceert de seksuele relatie, zoals ik hierboven reeds aantoonde.
Neen, dat hebt u geenszins aangetoond.
Oud 24 november 2012, 22:15   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Jan erkent gewoon niet de gelijkwaardigheid van huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht, in zijn "moraal" is dat gelijk aan een huwelijk met dieren of meerdere personen.
Dat zegt dus wel iets over de "moraal" van Jan; zijn logisch denken nog buiten beschouwing gelaten.
Jan schaart zich achter de moraal van de Kerk, nl. dat het huwelijk onmogelijk kan openstaan voor andere relaties dan die tussen een man en een vrouw.

Mijn opmerkingen bij de verdere uitbreiding van het huwelijksstelsel is logisch vanuit de redenering en argumentatie van de voorstanders van het homo"huwelijk" - ook de uwe dus.

U echter toont evenwel dat u uiteindelijk toch uw toevlucht moet nemen tot iets wat u mij verwijt, nl. een dogmatische beginstelling. U gaat er immers vanuit dat een huwelijk slechts iets is tussen twee partners. Alleen waarop is dat dan wel gebaseerd?

En zelfs als u meent dat daardoor de juridische verhoudingen tussen de onderlinge personen anders is, is dat uiteindelijk nog geen argument tegen. De wetgeving kan ook hier immers aangepast worden opdat uw bezwaren niet meer van tel zijn. Wat blijft er dan nog over aan daadwerkelijke argumenten? Juist, niets.
Oud 24 november 2012, 22:16   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zwak, heel zwak.

Ze veegde uw argumenten krachtdadig van de tafel, en ze gebruikt daarvoor de links die jij zelf aanbracht.
Inderdaad, vooral het citaat dat door haar werd aangebracht, ontkrachtte onmiddellijk Rafs bewering.
Oud 24 november 2012, 22:18   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Er werd al wel aangetoond dat ook binnen het burgelijk huwelijk seks als gevolg van een afgesloten huwelijk wordt verondersteld en zelfs tot niet zo lang geleden seks met anderen buiten je huwelijk als reden tot scheiding werd geaccepteerd.
Blijf daarover dan niet verder doordrammen en leg uw eigen " logica" maar eens uit.
Dat werd niet aangetoond, daar de wetttekst dat helemaal niet vermeldt. Ook op mijn vraag naar de desbetreffende jurisprudentie werd niet ingegaan.

En als u uw stelling wilt aantonen, lijkt me een verwijzing naar vroegere wetgeving niet van tel. Slechts de actuele.
Oud 24 november 2012, 22:21   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ik zie geen grond voor uw bewering, om de eenvoudige reden dat wie het huwelijk wil openstellen voor andere relaties dan die man-vrouw, ook moet inzien dat er geen inhoudelijke argumentatie meer kan zijn om nog andere vormen ook mee te erkennen.

Raf stelde zelfs uitdrukkelijk dat hij geen bezwaar ziet, waardoor van hem tenminste kan worden gezegd dat hij helder doordenkt. Iets wat dan weer niet opgaat voor alice en praha die als enig verweer slechts kunnen aanhalen dat het huwelijk "veronderstelt" iets te zijn tussen twee partners. Alleen waarop is die "veronderstelling" gebaseerd? Mag ik dan niet evengoed stellen dat ik "veronderstel" dat het huwelijk iets is tussen man en vrouw, en alleen tussen man en vrouw?
Oud 24 november 2012, 22:22   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat leidt daar helemaal niet toe. U bezigt hier een hellend vlak redenering; een drogredenering dus.
Geenszins, iets wat al gebleken is uit de debatten rond euthanasie en abortus. Ook daar zien we hetzelfde gebeuren.
Oud 24 november 2012, 22:24   #238
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat hebt u geenszins aangetoond.
Toch wel. Heeft u die links eigenlijk wel gelezen?

Citaat:
Oud 24 november 2012, 22:25   #239
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, vooral het citaat dat door haar werd aangebracht, ontkrachtte onmiddellijk Rafs bewering.
Nee hoor, dat deed het helemaal niet. U beweerde dat huwelijk altijd en overal tussen een man en een vrouw voltrokken werden en ik heb met de links van wikipedia aangetoond dat u daarin ongelijk heeft. Gwylan heeft helemaal niets ontkracht.

Citaat:
Oud 24 november 2012, 22:26   #240
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat werd niet aangetoond, daar de wetttekst dat helemaal niet vermeldt. Ook op mijn vraag naar de desbetreffende jurisprudentie werd niet ingegaan.

En als u uw stelling wilt aantonen, lijkt me een verwijzing naar vroegere wetgeving niet van tel. Slechts de actuele.
En de actuele wetgeving impliceert nog steeds een seksuele relatie tussen de huwelijkspartners. Daar is niets aan gewijzigd.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be