Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2012, 00:09   #301
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno
Het niet consumeren van de sexuele daad is een reden tot verbreking van het huwelijk. Dat is vrij expliciet. Ik vraag me af hoe dat in een homohuwelijk gaat?
Noch in wereldlijke noch in religieuze wetten werd de wijze van huwelijksluiting vastgesteld. Mensen beloofden mekaar trouw en die belofte werd aan de gemeenschap kenbaar gemaakt door een feest

Een huwelijk zonder seksualiteit blijft een geldig huwelijk. Het weigeren van seksualiteit kán een grond van echtscheiding uitmaken. Het opdringen van seksualiteit evenzeer. Verkrachting binnen het huwelijk is overigens strafbaar

Dus het niet consumeren (*) van de seksuele daad kán een reden zijn voor een onherstelbare ontwrichting van het huwelijk .... en dat is dan weer voldoende om te scheiden.
(Als beiden partners evenwel verkiezen dat liever niet te doen is er dus geen enkel probleem.)

(*) Over dat consumeren .....
Vaak wordt al gekscherend naar de consumatie van het huwelijk verwezen op een huwelijk of vlak in aanloop ervan...waarbij het huwelijk aldus een eerste maal zou 'genuttigd' moeten worden.
Dat is echter een misvatting of 't is te zeggen een verkkerdelijk gebruik van een woord hé
Het woord consumeren wordt hier dan ontleend en in verkeerde context gebruikt.
De juiste uitdrukking is : "het consummeren van het huwelijk", met dubbele m dus.
Daar waar consumeren, met één m, 'nuttigen, besteden, gebruiken' betekent...betekent
consummeren, met de dubbele m, dus 'volbrengen, voltooien' (van het latijn : consummare)

Laatst gewijzigd door praha : 27 november 2012 om 00:10.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2012, 00:13   #302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dus het niet consumeren (*) van de seksuele daad kán een reden zijn voor een onherstelbare ontwrichting van het huwelijk .... en dat is dan weer voldoende om te scheiden.
(Als beiden partners evenwel verkiezen dat liever niet te doen is er dus geen enkel probleem.)
Daarom ook stelde ik al zovele berichten geleden dat er voor de overheid geen beletsel is als twee mensen wel een huwelijk willen afsluiten, maar geen seksuele relatie wensen. Dat werd toen uit zovele monden als onwaar aanzien.

De Kerk echter ziet dat wel als een beletsel, omdat ze die intimiteit vanuit twee standpunten bekijkt, nl. enerzijds de bevestiging van de partners en anderzijds de bereidheid open te staan voor nieuw leven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2012, 00:17   #303
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blader even terug. Dan zult u zien dat ik al eerder heb gesteld dat voor de Kerk de seksuele intimiteit bij het huwelijk hoort. De Kerk acht het dan ook een beletsel als iemand dit op voorhand uitsluit en aldus geen kinderwens nastreeft.
Ik las de draad niet, te confessioneel
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2012, 00:45   #304
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom ook stelde ik al zovele berichten geleden dat er voor de overheid geen beletsel is als twee mensen wel een huwelijk willen afsluiten, maar geen seksuele relatie wensen. Dat werd toen uit zovele monden als onwaar aanzien.
Helemaal niet
Dat maakt U ervan

Er werd enkel door Raf gezegd dat het er impliciet bij verondersteld werd.
En ware het niet vanuit officiële hoek ( mijn burgervader destijds wees ons schertsend op die vele lege blaadjes in dat boekje ) dan kwam het wel vanuit de goegemeente die het eraan koppelde

Citaat:
De Kerk echter ziet dat wel als een beletsel, omdat ze die intimiteit vanuit twee standpunten bekijkt, nl. enerzijds de bevestiging van de partners en anderzijds de bereidheid open te staan voor nieuw leven.
Wel ik ben uiteraard niet zo goed op de hoogte als jij inzake al dat kerkelijk gedoe
Maar kan je me dan een bron toereiken waaruit zou blijken dat het een beletsel zou vormen ... een soort regels voor huwelijkssluiting dus ... dat temeer omdat ik nog zonet op die site van elfri zowat het tegendeel las :
"Niettegenstaande tal van religies het huwelijk als belangrijk instituut erkenden, werd noch in wereldlijke of religieuze wetten de wijze van huwelijkssluiting vastgesteld. Mensen beloofden mekaar trouw. Deze belofte werd aan de gemeenschap kenbaar gemaakt door een feest en na de vleselijke gemeenschap was het huwelijk definitief"
...alleen dat laatste stukje wijst ergens in de richting van een bevestiging tot enige bereidheid.
Of uit die ene daad nu nieuw leven komt of dat die tot herhaling vatbaar was daar wordt in proncipe totaal geen gewag meer over gemaakt
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2012, 07:39   #305
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, dit gaat immers in tegen de bereidheid, zoals verwoord in het kerkelijk recht, tot kinderen. Indien men geen seksuele betrekkingen wenst en bijgevolg dus ook het voortbrengen van nageslacht hierdoor onmogelijk maakt, is dat een grond voor weigering of, na voltrekking, voor annulatie. In het officieel document "Verklaring van het kerkelijk huwelijk" staat het huwelijk trouwens heel duidelijk omschreven als "een gemeenschap tussen man en vrouw die uit haar eigen aard gericht is op het welzijn van beide echtgenoten alsook het voortbrengen en opvoeden van kinderen."
Wat begrijpt u niet aan "wederzijds akkoord"? Of komt de pastoor regelmatig kijken bij de koppels die hij getrouwd heeft of ze wel genoeg hun best doen om nieuwe volgelingetjes te maken?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2012, 08:01   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Wat begrijpt u niet aan "wederzijds akkoord"? Of komt de pastoor regelmatig kijken bij de koppels die hij getrouwd heeft of ze wel genoeg hun best doen om nieuwe volgelingetjes te maken?
Wat begrijpt u niet aan het kerkrecht dat stipuleert dat het afwijzen van de kinderwens een beletsel voor of een mogelijkheid tot annulatie van het kerkelijk huwelijk inhoudt?
Oud 27 november 2012, 08:02   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Er werd enkel door Raf gezegd dat het er impliciet bij verondersteld werd.
En ware het niet vanuit officiële hoek ( mijn burgervader destijds wees ons schertsend op die vele lege blaadjes in dat boekje ) dan kwam het wel vanuit de goegemeente die het eraan koppelde
Wat een burgemeester als lachend zegt of wat "de goegemeente" veronderstelt, vormt niet de toetsing om te weten wat de wet al dan niet inhoudt.
Oud 27 november 2012, 08:09   #308
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat begrijpt u niet aan het kerkrecht dat stipuleert dat het afwijzen van de kinderwens een beletsel voor of een mogelijkheid tot annulatie van het kerkelijk huwelijk inhoudt?
Hoeveel koppels die willen trouwen worden jaarlijks geweigerd omdat ze te kennen geven geen kinderwens te hebben?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 27 november 2012, 08:10   #309
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een burgemeester als lachend zegt of wat "de goegemeente" veronderstelt, vormt niet de toetsing om te weten wat de wet al dan niet inhoudt.
Nee, daar dient de rechtsleer en de rechtspraak voor en die is unaniem: seksuele betrekkingen worden impliciet begrepen onder de samenlevingsvoorwaarde van het Burgerlijk Wetboek.

Citaat:
Oud 27 november 2012, 08:25   #310
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel koppels die willen trouwen worden jaarlijks geweigerd omdat ze te kennen geven geen kinderwens te hebben?
Tja, maar welk koppel gaat dat met zoveel woorden aan de pastoor vertellen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2012, 09:15   #311
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Who cares?
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2012, 11:25   #312
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Who cares?
²

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2012, 12:29   #313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee, ik heb geen toegang tot de documenten van de kerkelijke rechtbank. Bijgevolg kan ik u ook geen cijfers of de ingeroepen motieven geven bij de annulatie van kerkelijke huwelijken.
Oud 27 november 2012, 12:30   #314
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, daar dient de rechtsleer en de rechtspraak voor en die is unaniem: seksuele betrekkingen worden impliciet begrepen onder de samenlevingsvoorwaarde van het Burgerlijk Wetboek.
Al enkele keren u gevraagd: geef me dan eens een paar voorbeelden uit de jurisprudentie.
Oud 27 november 2012, 12:31   #315
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=298
Oud 27 november 2012, 12:34   #316
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Tja, maar welk koppel gaat dat met zoveel woorden aan de pastoor vertellen.
Bij wie zich engageert in het kerkelijk huwelijk mogen we toch een zekere eerlijkheid veronderstellen. Al weten we natuurlijk dat de huidige geestelijkheid vrij laks is, toch zeker in België. In de Franse Kerk is men veel strenger, in het besef dat het geen zin heeft het kerkelijke huwelijk te voltrekken bij mensen die resp. niet gelovig zijn, geen kerkelijke of sacramentele praktijk erop nahouden of niet-katholieke opvattingen toegedaan zijn.
Oud 27 november 2012, 13:46   #317
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bij wie zich engageert in het kerkelijk huwelijk mogen we toch een zekere eerlijkheid veronderstellen. Al weten we natuurlijk dat de huidige geestelijkheid vrij laks is, toch zeker in België. In de Franse Kerk is men veel strenger, in het besef dat het geen zin heeft het kerkelijke huwelijk te voltrekken bij mensen die resp. niet gelovig zijn, geen kerkelijke of sacramentele praktijk erop nahouden of niet-katholieke opvattingen toegedaan zijn.
Ha, van ieder koppel dat ik ken dat voor de kerk getrouwd is (en dat zijn er toch wel wat) vonden ze het verplichte bezoekje aan de pastoor en diens preek je reinste onzin.

De enige reden waarom er nog voor de kerk getrouwd wordt is omdat de dames het wel romantisch vinden om in een witte jurk voor het altaar te staan.

Wat bijna dezelfde reden is als waarom er nog steeds redelijk veel kinderen zijn die hun communie doen. De vriendjes krijgen cadeautjes en de ouders gaan er dan maar in mee om hun kinderen niet het gevoel te geven buitengesloten te worden.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2012, 13:46   #318
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen idee, ik heb geen toegang tot de documenten van de kerkelijke rechtbank. Bijgevolg kan ik u ook geen cijfers of de ingeroepen motieven geven bij de annulatie van kerkelijke huwelijken.
Kortom: 0.

De kerk heeft er - net zoals iedereen overigens - het raden naar wat een koppel na de huwelijksceremonie uitvreet (of juist niet). En zo hoort het ook.

Als een koppel in onderling overleg een verstandshuwelijk aangaat en geen seksuele betrekkingen met elkaar heeft, dan heeft verder niemand daar uitstaans mee. Er is maar pas een probleem wanneer één van beide partijen niet (meer) akkoord gaat.

Citaat:
Oud 27 november 2012, 13:47   #319
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al enkele keren u gevraagd: geef me dan eens een paar voorbeelden uit de jurisprudentie.
Dat deed ik al enkele keren. Ik gaf u een link naar een wetenschappelijk artikel van de universiteit van Leuven.

Ik vroeg u overigens ook al eens om aan de hand van jurisprudentie aan te tonen dat de huwelijksvoorwaarden, of de implicaties ervan gewijzigd zijn, zoals u eerder beweerde. Een antwoord blijft wel verdacht lang achterwege.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 27 november 2012 om 13:50.
Oud 27 november 2012, 13:50   #320
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
²
3

wat een hoop irrelevante onzin.
Jan je hebt de discussie gewonnen. Proficiat, nu kan je terug slapen vanavond.
Raf je hebt de discussie gewonnen. Proficiat, nu kan je terug slapen vanavond.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be