Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2003, 00:40   #1
vivanter007
Burgemeester

vivanter007's schermafbeelding

Standaard

Om te beginnen: mensenlevens zijn onbetaalbaar, maar het is in elk geval een luxe die de VS-leiders zich tegenwoordig denken te kunnen veroorloven bij trosjes.

Voorts: Wat te zeggen over het feit dat Bush recentelijk beslag liet leggen op eerder reeds bevroren Iraakse kredieten om de wederopbouw in Irak te bekostigen?
Voor hun bommencampagne en het leger zouden ze al hun fondsen achterover kunnen drukken, maar voor de wederopbouw in Irak moeten ze kennelijk gaan schooien dat het een lieve lust is. Weldra kloppen ze weer aan de deur van hun Europese ngo.

Mogen de Irakezen trouwens niet meer zelf beslissen wat ze met hun geld gaan doen? Waarom het geld later niet terugschenken aan het Iraakse volk, ipv er de zelf gecreëerde rotzooi mee te betalen? Wil hij er eerst nog wat mee op de beurs gaan spelen, nu ze zo in de lift zit? Of gaan de VS voor hen een nieuw land opbouwen, op de leest van Uncle Sam geschoeid? Als dat geen imperialisme is...
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 09:17   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Daarom dus die vele betogers.
Oud 23 maart 2003, 11:08   #3
vivanter007
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Daarom dus die vele betogers.
Juist ja: mensenlevens zijn onbetaalbaar.
Oud 23 maart 2003, 11:41   #4
el flamon
Burger

Standaard

De Irakese staat is in principe heel rijk door haar oliebronnen... met olie die ze niet mag verkopen. Indien we ooit in een situatie komen dat de economische sancties worden opgeheven, dan zou(den) de (nieuwe)
leider(s) van Irak die olie kan/kunnen verkopen en zijn/hun land heropbouwen.

Ik verwacht zelfs dat de Amerikaanse overheid het volgende voorstel aan de Irakese overheid zal doen:
"Tegen een kleine korting willen we enorme hoeveelheden olie komen kopen, dan hebben jullie veel geld!!!"
el flamon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 14:56   #5
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door el flamon
De Irakese staat is in principe heel rijk door haar oliebronnen... met olie die ze niet mag verkopen. Indien we ooit in een situatie komen dat de economische sancties worden opgeheven, dan zou(den) de (nieuwe)
leider(s) van Irak die olie kan/kunnen verkopen en zijn/hun land heropbouwen.

Ik verwacht zelfs dat de Amerikaanse overheid het volgende voorstel aan de Irakese overheid zal doen:
"Tegen een kleine korting willen we enorme hoeveelheden olie komen kopen, dan hebben jullie veel geld!!!"
Eh, how about: We zullen het geld van Saddam gebruiken om de oliebronnen te blussen en weer op te bouwen. Omdat er van uw economie niet veel overschiet zal Exxon instaan voor de wederopbouw. Trouwens, voordat Saddam de bronnen nationaliseerde waren ze toch in Amerikaanse handen, dus dan is dat conflict ook ineens geregeld. Treur niet, we zullen u een welvaartsstaat opbouwen waarin je allemaal kunt meegenieten van een sociale zekerheid op zijn Amerikaans. Doemdenkscenario van een bende mensen die voor 1 of andere reden problemen hebben me de Verenigde Staten....

Lees, voor u verdergaat in uw guesswork, deze link eens over de wederopbouw van Iraq.
http://www.startribune.com/stories/484/3771104.html

En kom dan nog eens zeggen dat de arme Europeaan die er niets, maar dan ook niets mee te maken heeft, zal opdraaien voor de kost van deze oorlog. Ga dan gerust voort met het spuien van onwaarheden, er is een lezerspubliek dat u klakkeloos zal geloven, het is immers anti-Amerikaanse praat, dus het zal wel waar zijn zeker?

Hier, nog een link van mensen in de Verenigde Staten die het beu zijn dat Miljarden dollars belastingsgeld naar de wederopbouw van de landen waar de US oorlogvoert gaan. Er staan dan nog concrete cijfers in ook.
http://www.hackwriters.com/afterthewar.htm
Oud 23 maart 2003, 16:42   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Hier, nog een link van mensen in de Verenigde Staten die het beu zijn dat Miljarden dollars belastingsgeld naar de wederopbouw van de landen waar de US oorlogvoert gaan. Er staan dan nog concrete cijfers in ook.
Ze zijn het beu, maar ze verkiezen dan toch maar een kwiet zoals Bush waarvan ze pertinent zeker weten dat hij hun zuurverdiende dollars gaat stoppen in oorlog. Eens zien of ze die klojo een tweede ambtstermijn gunnen.

Ook wonderbaarlijk dat ze om de kolen uit het vuur te gaan halen onderbetaalde GI's sturen, maar wanneer de kruitdampen opgetrokken zijn, dan kunnen de 'dure jongens' deels op kosten van de belastingbetaler hun zakken en die van hun firma's gaan vullen.........
Oud 23 maart 2003, 17:15   #7
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dinkytoy

Beetje wiskunde.
Die redenering volgend heeft saddam nog weinig kapitaal opgebouwd. Als hij een onbetaalbare som kreeg voor elke moord dat hij op zijn geweten heeft, dan was zijn kapitaal oneindig keer groter, dan dat het nu is.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2003, 23:48   #8
vivanter007
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Citaat:

Beetje wiskunde.
Die redenering volgend heeft saddam nog weinig kapitaal opgebouwd. Als hij een onbetaalbare som kreeg voor elke moord dat hij op zijn geweten heeft, dan was zijn kapitaal oneindig keer groter, dan dat het nu is.
Hi Bob, deze reactie had ik daarstraks eerlijk waar verwacht hoor. Toen ik het postte dacht ik nog: tja, k heb nu geen tijd, ik moet weg, maar de bal ligt voor het open doel ,-). Bravo, je hebt 'm binnengetrapt (en niet over of naast of op de paal).
Maar hoe slecht Saddam ook is, maar sorry, ik ben geen anti-Amerikaan (ook naar Tomb gericht), maar Bush en zijn kliek zijn op dit ogenblik zowat de zwaarste criminelen die rondlopen op deze Aarde.
Alleen, ze behoren tot de untouchables. De Amerikanen hebben de VN uitgeschakeld, het geleverde diplomatieke en ontwapenende werk teniet gedaan en zijn nu geheel op eigen houtje in een wespennest gesprongen, op zoek naar het zwarte goud. Het is verschrikkelijk. Niet om aan te zien gewoon. Een menselijke tragedie. Ik begrijp Bush niet. Hoe verwerkt hij dat allemaal. Ik weet ook niet waar hij nog troost kan vinden, maar het is een verschrikking. Persoonlijk vind ik dat Europa zeker moet helpen met de wederopbouw en er zo goed en zo kwaad als het kan al zo snel mogelijk mee beginnen, maar Bush en zijn kompanen, die kunnen best zo snel mogelijk op retraite, God hebbe hun ziel.
Oud 24 maart 2003, 00:45   #9
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

TomB schreef:
Citaat:
Het geld van de wederopbouw van Irak, zal voornamelijk door Irak zelf betaald worden… Na aftrek van de kosten gemaakt door de Amerikanen. ‘Getting Iraqi Oil Back on Market a Matter of Months or Years’, By H. Josef Hebert Associated Press Writer , Published: Mar 23, 2003
http://ap.tbo.com/ap/breaking/MGAYCD8QMDD.html

De cijfers door Tomb aangehaald in http://www.startribune.com/stories/484/3771104.html gaan over de contracten die de Amerikanen zullen binnenhalen met behulp van de Iraakse olie.

Ik kom niet onder de indruk van de cijfers in de tweede referentie. Dit zijn cijfers geschat voor een ‘eventuele’ heropbouw en nergens is een detail gegeven van de uitgaven. Wat gaat daadwerkelijk naar de binnenlandse infrastructuur?

De Verenigde Staten gaven 6 maand lang meer dan 1 miljard dollar/maand uit aan de oorlog in Afghanistan. Nu (na de oorlog) ontvangt Afghanistan met moeite 100 miljoen dollar/jaar. De uitgave van $297 million/jaar door de Amerikaanse administratie moet dan ook bijzonder kritisch bekeken worden. Waarschijnlijk rekent men hierbij de militaire uitgaven die nodig zijn om Karzai te Kabul in het zadel te houden.

Ik behoor niet tot de naïevelingen die geloven dat de Verenigde Staten een oorlog maken omwille van vrijheid en democratie. De oorlog in Afghanistan werd gevochten ter vrijwaring van de rechten van een pipeline die olierijke gebieden in Kazakstan moet verbinden met het zuiden.

De oorlog in Irak is al niet beter. De oorlog tegen Irak wordt niet gevochten omdat het een bedreiging is tegen de Verenigde Staten, maar omdat Irak een bedreiging zou zijn tegen Israël. Eenmaal overwonnen, zal het zionisme daar ook een flinke cent aan verdienen. Pro-Israel General Will Oversee Reconstruction of Postwar Iraq, By ALANA NEWHOUSE, FORWARD STAFF, http://www.forward.com/issues/2003/03.03.21/news8.html
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2003, 00:52   #10
Groene T
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Citaat:

Beetje wiskunde.
Fout !

Op mensenlevens valt geen prijs te plakken :

Daarom... onbetaalbaar !

Geen wiskunde met ethiek gaan vermengen

Ik ben ook een onnozelaar omdat het kan...

Dit staaft waarom ik gelukkig en ongelukkig ben...
Groene T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 20:06   #11
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Ook wonderbaarlijk dat ze om de kolen uit het vuur te gaan halen onderbetaalde GI's sturen, maar wanneer de kruitdampen opgetrokken zijn, dan kunnen de 'dure jongens' deels op kosten van de belastingbetaler hun zakken en die van hun firma's gaan vullen.........
Meer zelfs: Bush vraagt de Amerikaanse verkozenen om in oorlogstijd zijn belastingsverlaging die alleen de rijke Amerikanen ten goede komt buiten schot te laten. Ook kunnen beursspekulanten zich rustig verrijken door op de oorlog te spekuleren. De gewone Amerikanen mogen wel betalen en nog verder inleveren op hun nauwelijks bestaande sociale zekerheid, om dan ook nog eens het verwijt te krijgen dat het "losers" zijn als ze arm zijn. Misschien moeten we vanuit Europa wel voedselpaketten sturen voor de arme Amerikanen die door hun eigen regering van rijken in de steek gelaten worden?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 20:17   #12
Groene T
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Meer zelfs: Bush vraagt de Amerikaanse verkozenen om in oorlogstijd zijn belastingsverlaging die alleen de rijke Amerikanen ten goede komt buiten schot te laten. Ook kunnen beursspekulanten zich rustig verrijken door op de oorlog te spekuleren. De gewone Amerikanen mogen wel betalen en nog verder inleveren op hun nauwelijks bestaande sociale zekerheid, om dan ook nog eens het verwijt te krijgen dat het "losers" zijn als ze arm zijn. Misschien moeten we vanuit Europa wel voedselpaketten sturen voor de arme Amerikanen die door hun eigen regering van rijken in de steek gelaten worden?
get ta goe ezei !

Ik ben ook een onnozelaar omdat het kan...

Dit staaft waarom ik gelukkig en ongelukkig ben...
Groene T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 20:30   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Stilaan beginnen de maskers van hetr regime in de white house toch af te vallen.
Oud 25 maart 2003, 20:32   #14
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Stilaan beginnen de maskers van hetr regime in de white house toch af te vallen.
hebben ze zich ooit anders laten uitschijnen?
Oud 25 maart 2003, 21:01   #15
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Ik behoor niet tot de naïevelingen die geloven dat de Verenigde Staten een oorlog maken omwille van vrijheid en democratie. De oorlog in Afghanistan werd gevochten ter vrijwaring van de rechten van een pipeline die olierijke gebieden in Kazakstan moet verbinden met het zuiden.

De oorlog in Irak is al niet beter. De oorlog tegen Irak wordt niet gevochten omdat het een bedreiging is tegen de Verenigde Staten, maar omdat Irak een bedreiging zou zijn tegen Israël. Eenmaal overwonnen, zal het zionisme daar ook een flinke cent aan verdienen. Pro-Israel General Will Oversee Reconstruction of Postwar Iraq, By ALANA NEWHOUSE, FORWARD STAFF, http://www.forward.com/issues/2003/03.03.21/news8.html
Ik heb nooit ontkend dat de Verenigde Staten uit eigenbelang handelen in een oorlog. In feite hebben we more or less dezelfde visie over het waarom van de oorlog. Waarin we echter grondig verschillen is de follow-up en of dit goed is voor ons of niet.
Oud 25 maart 2003, 21:09   #16
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Daar kan ik u dus echt niet volgen he.
De VS handelt uit eigenbelang. Dat wil zeggen dat ze bepaalde doelen hebben met de oorlog. De oorlog zal dus bepaalde gevolgen hebben in het voordeel van de VS. Maar als ik u over de gevolgen van de oorlog hoor praten, zie ik enkel het argument dat er een dictator wordt afgezet. Waar zijn dan plots die doelen van de VS naartoe? Ge gaat mij niet wijsmaken dat het bevrijden van het Irakese volk op zich zo'n groot voordeel voor de VS is dat ze er een oorlog voor willen voeren.
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 21:13   #17
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Daar kan ik u dus echt niet volgen he.
De VS handelt uit eigenbelang. Dat wil zeggen dat ze bepaalde doelen hebben met de oorlog. De oorlog zal dus bepaalde gevolgen hebben in het voordeel van de VS. Maar als ik u over de gevolgen van de oorlog hoor praten, zie ik enkel het argument dat er een dictator wordt afgezet. Waar zijn dan plots die doelen van de VS naartoe? Ge gaat mij niet wijsmaken dat het bevrijden van het Irakese volk op zich zo'n groot voordeel voor de VS is dat ze er een oorlog voor willen voeren.
U kan inderdaad niet volgen.
Oud 25 maart 2003, 21:22   #18
Kotsmos
Minister-President

Standaard

then theach me, old wise one.
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be