![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#381 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#382 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#383 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#384 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Tenzij er goede redenen zouden zijn Historisch zie ik die nog wel... dezer dagen niet meteen ? |
|
|
|
|
|
|
#385 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Juist de uitzonderingen wil ik wegwerken en vervangen door een absolute gelijkheid. |
|
|
|
|
|
|
#386 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is toch aangetoond: de overheid schrijft aan gelovigen die voor hun Kerk willen huwen een verplichting voor. M.a.w. de toegang tot een sacrament, een religieuze handeling wordt bij seculiere wet gereglementeerd.
|
|
|
|
|
|
#387 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#388 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vraag is immers niet welk huwelijk het enige juridische is (dat is hier zelfs niet aan de orde), maar wel: hoe kan het dat de overheid de toegang tot een religieuze ceremonie in een seculiere wet reglementeert? Zoals praha aanstipt, is daar in onze tijd en met de verruiming van het huwelijksstelsel geen reden meer toe. |
|
|
|
|
|
|
#389 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#390 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iedere religieus huwelijk of iedere ceremonie die een verbintenis tussen man en vrouw legt dient vooraf gegaan te worden door een burgerlijk huwelijk. Alleen... is hierop één uitzondering mogelijk: huwelijk in extremis. Huwelijken die in het buitenland werden voltrokken waarvoor de plaatselijke wetgeving geen burgerlijk huwelijk vereisen alvorens het religieuze huwelijk voltrokken worden achteraf in België erkent. |
|||
|
|
|
|
|
#391 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En wil u binnen uw godsdienst één of andere overeenkomst sluiten die niet tegen de wet indruist, welaan dan, ga uw gang. Evenwel, vermits hetgeen u het kerkelijk huwelijk noemt niet als wettig huwelijk geldt, en om het genre amalgaam te vermijden dat u en anderen hier graag blijken rond te strooien, bepaalt de wet uiteraard dat geen geldig "kerkelijk" huwelijk kan worden gesloten vòòr het enige relevante wettig huwelijk. Dat lijkt mij niet méér dan logisch. |
|
|
|
|
|
|
#392 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.senate.be/www/?MIval=/con...OLGNR=&LANG=fr Alweer wat bijgeleerd! |
|
|
|
|
|
|
#393 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#394 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En dat is juist niet aan de orde: als burger wil ik juist, net als alle andere burgers, de vrijheid hebben niet burgerlijk te huwen, ook al wil ik mijn samenwonen met een religieuze ceremonie bezegelen. Nu heb ik die vrijheid niet.
|
|
|
|
|
|
#395 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Buiten dat bepaalde mensen dat liever zouden hebben heb ik niets gezien hoor. Citaat:
Dus het expliciet in de verf zetten van dat verschil is compleet overbodig net zoals dat zou zijn met het vermelden dat de één een bink van een roodharige Ier zou zijn en de ander een Spaanse met cupmaat C Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#396 |
|
Minister-President
|
Dat is juist en bovendien logisch, want als u in het buitenland huwt, doet u dit conform de aldaar geldende wetgeving, waarbij ik graag verduidelijk dat de Belgische overheid uiteraard enkel het aldus gesloten burgerlijk (en dus enig wettig) huwelijk erkent.
|
|
|
|
|
|
#397 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#398 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
* Het naamverschil, zoals ik het zie, heb ik omstandig uitgelegd. Het heeft niets te maken met roodharige Ieren of met cupmaat C. |
|
|
|
|
|
|
#399 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En het heeft geen zin om je te schuilen achter 'de wet is gelijk voor iedereen' als in een wet een bepaalde specificatie zou staan die slaat op religie. |
|
|
|
|
|
|
#400 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|