Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2012, 02:26   #381
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
* De "Kerk" bestaat en mag bestaan, dus er is godsdienstvrijheid.
* Godsdienstvrijheid houdt niet in dat wie of wat dan ook vrijgesteld is van de verplichting om zich aan de bestaande wetgeving te houden.
* De wetgeving wordt gemaakt voor gans de maatschappij.
* De staat "bemoeit" zich slechts in die mate met de interne regels van de "Kerk", zoals overigens met eender welke onderlinge regels/reglementen/overeenkomsten van personen of verenigingen, dat deze interne regels niet strijdig mogen zijn met de wetgeving.
* Er is geen enkele reden waarom "de staat" cq. de wetgever een uitzondering zou maken voor welkdanige vereniging of voor al dan niet godsdienstige groeperingen
.
Maar dat doet ze wel hoor... tot nu toe... bij deze
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 02:26   #382
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist niet. Echt, u gaat volledig de mist in. U snapt het gewoon niet.
Wil mij eenvoudigweg eens uitleggen waarom de wet een uitzondering zou moeten maken voor "de Kerk", bijvoorbeeld inzake hetgeen "de Kerk" een "Kerkelijk huwelijk" noemt ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 02:27   #383
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Maar dat doet ze wel hoor... tot nu toe... bij deze
Beweren is één zaak. Argumenteren en aantonen is een andere.
Oud 29 november 2012, 02:29   #384
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
* Het kerkelijk huwelijk heeft geen juridische betekenis.
* Enkel het wettig huwelijk is juridisch relevant.
* Dat belet niet dat gelovigen een onderlinge overeenkomst (genre Kerkelijk huwelijk) mogen sluiten conform hun godsdienstige regels, maar dat kan en mag enkel als dit niet strijdig is met de vigerende wetgeving.
* De wetgeving evolueert. De huidige wetgeving is niet meer dezelfde als ten tijde van Napoleon of van daarvoor.
* Het vormsel of doopsel zijn louter godsdienstige zaken. Die handelingen zijn niet strijdig met de wet, maar hebben er als dusdanig niets mee te maken.
* U maakt andermaal een amalgaam van de wetgeving en louter godsdienstige zaken.
Da's een cirkelredenering zonder je te ontfermen over het diepere waarom ze dan een andere handeling 'kerkelijk huwelijk' wel strijdig met de wet vindt als dat plaatsgrijpt zonder vooraf een burgerlijk huwelijk.

Tenzij er goede redenen zouden zijn
Historisch zie ik die nog wel... dezer dagen niet meteen ?
Oud 29 november 2012, 02:29   #385
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wil mij eenvoudigweg eens uitleggen waarom de wet een uitzondering zou moeten maken voor "de Kerk", bijvoorbeeld inzake hetgeen "de Kerk" een "Kerkelijk huwelijk" noemt ?
Kuch, de huidige wetgeving is juist een uitzondering. Die stipuleert immers dat wie voor de Kerk wil huwen, eerst moet langs gaan in het gemeentehuis om er een burgerlijk huwelijk af te sluiten. Wie echter hindoe is en een huwelijk naar zijn godsdienst wil laten afsluiten, moet dat niet doen. Kortom, er is een dubbele uitzondering.

Juist de uitzonderingen wil ik wegwerken en vervangen door een absolute gelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 02:30   #386
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beweren is één zaak. Argumenteren en aantonen is een andere.
Dat is toch aangetoond: de overheid schrijft aan gelovigen die voor hun Kerk willen huwen een verplichting voor. M.a.w. de toegang tot een sacrament, een religieuze handeling wordt bij seculiere wet gereglementeerd.
Oud 29 november 2012, 02:32   #387
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Da's een cirkelredenering zonder je te ontfermen over het diepere waarom ze dan een andere handeling 'kerkelijk huwelijk' wel strijdig met de wet vindt als dat plaatsgrijpt zonder vooraf een burgerlijk huwelijk.

Tenzij er goede redenen zouden zijn
Historisch zie ik die nog wel... dezer dagen niet meteen ?
Het zeer eenvoudig en enig juiste antwoord is : omdat het wettig ("burgerlijk" zoals u het omschrijft) huwelijk het enige is dat juridisch relevant is.
Oud 29 november 2012, 02:34   #388
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zeer eenvoudig en enig juiste antwoord is : omdat het wettig ("burgerlijk" zoals u het omschrijft) huwelijk het enige is dat juridisch relevant is.
En? Als ik als gelovige nu niet burgerlijk wil huwen, dan hoor ik daar toch de vrijheid toe te hebben? Waarom komt die vrijheid alleen toe wie tot een niet-erkende religie behoort of wie gewoon ongehuwd wil samenwonen?

De vraag is immers niet welk huwelijk het enige juridische is (dat is hier zelfs niet aan de orde), maar wel: hoe kan het dat de overheid de toegang tot een religieuze ceremonie in een seculiere wet reglementeert? Zoals praha aanstipt, is daar in onze tijd en met de verruiming van het huwelijksstelsel geen reden meer toe.
Oud 29 november 2012, 02:35   #389
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kuch, de huidige wetgeving is juist een uitzondering. Die stipuleert immers dat wie voor de Kerk wil huwen, eerst moet langs gaan in het gemeentehuis om er een burgerlijk huwelijk af te sluiten. Wie echter hindoe is en een huwelijk naar zijn godsdienst wil laten afsluiten, moet dat niet doen. Kortom, er is een dubbele uitzondering.

Juist de uitzonderingen wil ik wegwerken en vervangen door een absolute gelijkheid.
Wil mij aantonen waar de Belgische wet een uitzondering maakt voor Hindoe's, en/of waar de Belgische wet bepaalt dat een louter naar die godsdienst gemaakte huwelijksovereenkomst als wettig huwelijk geldt.
Oud 29 november 2012, 02:40   #390
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oef, toch iemand die het begrijpt! Daarom ook stel ik dat, in het licht van de verdere uitholling van het huwelijkstelsel in de burgerlijke wetgeving, ik het als gelovige belangrijk zou achten dat die opgelegde band verbroken zou worden.
Tjah die uitholling is er dan enkel vanwege het historische verband : de ontkerkelijking van het huwelijk

Citaat:
Immers, de gelijkheid moet er voor iedereen zijn. Wie geen burgerlijk huwelijk wil aangaan, moet daartoe de vrijheid hebben. Niet alleen niet-gelovigen of wie geen religieuze ceremonie wil, maar ook gelovigen die wel een godsdienstige bevestiging van hun eenheid als man en vrouw wensen. Nu is dat niet het geval.
Daar ben ik het 101% met je eens maar dan zou ik het toch ergens raadzaam vinden dat jullie eens met een pact afkomen hé ... tenslotte vervalt de controle enigszins

Citaat:
Merk trouwens op dat men in dit land de religies ook niet gelijk worden behandeld. Wie naar hindoeïstisch gebruik bijvoorbeeld wil huwen, hoeft niet eerst bij de gemeente langs te gaan. Wie katholiek, protestants of orthodox wil huwen, wel. Er is dus een dubbele ongelijkheid.
mmmm blijkt niet waar te zijn volgens heeft zich in zijn arrest van het Hof van Cassatie van 26 december 1876
Iedere religieus huwelijk of iedere ceremonie die een verbintenis tussen man en vrouw legt dient vooraf gegaan te worden door een burgerlijk huwelijk.

Alleen... is hierop één uitzondering mogelijk: huwelijk in extremis.
Huwelijken die in het buitenland werden voltrokken waarvoor de plaatselijke wetgeving geen burgerlijk huwelijk vereisen alvorens het religieuze huwelijk voltrokken worden achteraf in België erkent.
Oud 29 november 2012, 02:43   #391
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
En? Als ik als gelovige nu niet burgerlijk wil huwen, dan hoor ik daar toch de vrijheid toe te hebben? Waarom komt die vrijheid alleen toe wie tot een niet-erkende religie behoort of wie gewoon ongehuwd wil samenwonen?

De vraag is immers niet welk huwelijk het enige juridische is (dat is hier zelfs niet aan de orde), maar wel: hoe kan het dat de overheid de toegang tot een religieuze ceremonie in een seculiere wet reglementeert? Zoals praha aanstipt, is daar in onze tijd en met de verruiming van het huwelijksstelsel geen reden meer toe.
Maar mijnheer Van den Berghe : niets of niemand verplicht u om te huwen, nietwaar. Voor de wet hebt u de volledige vrijheid om al dan niet te huwen.
En wil u binnen uw godsdienst één of andere overeenkomst sluiten die niet tegen de wet indruist, welaan dan, ga uw gang. Evenwel, vermits hetgeen u het kerkelijk huwelijk noemt niet als wettig huwelijk geldt, en om het genre amalgaam te vermijden dat u en anderen hier graag blijken rond te strooien, bepaalt de wet uiteraard dat geen geldig "kerkelijk" huwelijk kan worden gesloten vòòr het enige relevante wettig huwelijk. Dat lijkt mij niet méér dan logisch.
Oud 29 november 2012, 02:45   #392
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mmmm blijkt niet waar te zijn volgens heeft zich in zijn arrest van het Hof van Cassatie van 26 december 1876
Iedere religieus huwelijk of iedere ceremonie die een verbintenis tussen man en vrouw legt dient vooraf gegaan te worden door een burgerlijk huwelijk.
Aha, ik zie waarom ik hierover anders dacht. Ik ging er immers vanuit dat het desbetreffend artikel alleen ging over de erkende religies. Dat blijkt dus in de wettekst anders te zijn.

http://www.senate.be/www/?MIval=/con...OLGNR=&LANG=fr

Alweer wat bijgeleerd!
Oud 29 november 2012, 02:46   #393
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar mijnheer Van den Berghe : niets of niemand verplicht u om te huwen, nietwaar. Voor de wet hebt u de volledige vrijheid om al dan niet te huwen.
En wil u binnen uw godsdienst één of andere overeenkomst sluiten die niet tegen de wet indruist, welaan dan, ga uw gang. Evenwel, vermits hetgeen u het kerkelijk huwelijk noemt niet als wettig huwelijk geldt, en om het genre amalgaam te vermijden dat u en anderen hier graag blijken rond te strooien, bepaalt de wet uiteraard dat geen geldig "kerkelijk" huwelijk kan worden gesloten vòòr het enige relevante wettig huwelijk. Dat lijkt mij niet méér dan logisch.
Echt, u begrijpt gewoon niet waarover het gaat. Laat mij u even de volgende vraag voorleggen: heeft de overheid bepalingen vastgelegd om de toegang tot het vormsel te regelen? Waarom niet?
Oud 29 november 2012, 02:47   #394
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... en/of waar de Belgische wet bepaalt dat een louter naar die godsdienst gemaakte huwelijksovereenkomst als wettig huwelijk geldt.
En dat is juist niet aan de orde: als burger wil ik juist, net als alle andere burgers, de vrijheid hebben niet burgerlijk te huwen, ook al wil ik mijn samenwonen met een religieuze ceremonie bezegelen. Nu heb ik die vrijheid niet.
Oud 29 november 2012, 02:48   #395
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
* Bedoeld naamverschil maken is inderdaad mijn visie, om de redenen die ik aanhaalde.
Welke reden precies ?
Buiten dat bepaalde mensen dat liever zouden hebben heb ik niets gezien hoor.

Citaat:
* Ik heb het in dat "naamverschil"-verband louter over een huwelijksovereenkomst tussen mensen van hetzelfde geslacht. Over rassen heb ik het niet : dat laat ik voor uw rekening.
Ah maar er is geen verschil inzake verbintenis of het nu gaat over twee mensen van verschillend of gelijk geslacht
Dus het expliciet in de verf zetten van dat verschil is compleet overbodig net zoals dat zou zijn met het vermelden dat de één een bink van een roodharige Ier zou zijn en de ander een Spaanse met cupmaat C

Citaat:
* De rest van uw argumenten, bijvoorbeeld inzake het mij moeten aanspreken met "mijnheer", is mij volstrekt onduidelijk.
Bah ik wou gewoon even aanhalen dat gelijkwaardigheid niet altijd wilt zeggen dat alles uniform dient te verlopen
Oud 29 november 2012, 02:50   #396
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
....Huwelijken die in het buitenland werden voltrokken waarvoor de plaatselijke wetgeving geen burgerlijk huwelijk vereisen alvorens het religieuze huwelijk voltrokken worden achteraf in België erkent.
Dat is juist en bovendien logisch, want als u in het buitenland huwt, doet u dit conform de aldaar geldende wetgeving, waarbij ik graag verduidelijk dat de Belgische overheid uiteraard enkel het aldus gesloten burgerlijk (en dus enig wettig) huwelijk erkent.
Oud 29 november 2012, 02:52   #397
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is juist en bovendien logisch, want als u in het buitenland huwt, doet u dit conform de aldaar geldende wetgeving, waarbij ik graag verduidelijk dat de Belgische overheid uiteraard enkel het aldus gesloten burgerlijk (en dus enig wettig) huwelijk erkent.
Dat klopt dan weer niet. Als u in Italië voor de Kerk huwt, is dat naar Italiaans recht ook voor de overheid het juridisch geldend huwelijk. Dat is ook het geval in landen als Griekenland, Noorwegen, Zweden, het VK, enzovoort. In al die landen heeft het kerkelijk huwelijk juridische kracht.
Oud 29 november 2012, 02:53   #398
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Welke reden precies ?
Buiten dat bepaalde mensen dat liever zouden hebben heb ik niets gezien hoor.

Ah maar er is geen verschil inzake verbintenis of het nu gaat over twee mensen van verschillend of gelijk geslacht
Dus het expliciet in de verf zetten van dat verschil is compleet overbodig net zoals dat zou zijn met het vermelden dat de één een bink van een roodharige Ier zou zijn en de ander een Spaanse met cupmaat C

Bah ik wou gewoon even aanhalen dat gelijkwaardigheid niet altijd wilt zeggen dat alles uniform dient te verlopen
* De reden : om de cultuurmaatschappelijke aanvaardbaarheid te vergemakkelijken, zoals ik uiteenzette.
* Het naamverschil, zoals ik het zie, heb ik omstandig uitgelegd. Het heeft niets te maken met roodharige Ieren of met cupmaat C.
Oud 29 november 2012, 02:54   #399
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ontgaat je blijkbaar compleet dat de wet NU al een uitzondering maakt voor de kerk ?

En het heeft geen zin om je te schuilen achter 'de wet is gelijk voor iedereen' als in een wet een bepaalde specificatie zou staan die slaat op religie.
Oud 29 november 2012, 02:55   #400
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat klopt dan weer niet. Als u in Italië voor de Kerk huwt, is dat naar Italiaans recht ook voor de overheid het juridisch geldend huwelijk. Dat is ook het geval in landen als Griekenland, Noorwegen, Zweden, het VK, enzovoort. In al die landen heeft het kerkelijk huwelijk juridische kracht.
OK, ik verduidelijk : de Belgische overheid erkent uiteraard enkel het huwelijk dat in bedoeld buitenland als wettig geldt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be