Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2012, 02:56   #401
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt, u begrijpt gewoon niet waarover het gaat. Laat mij u even de volgende vraag voorleggen: heeft de overheid bepalingen vastgelegd om de toegang tot het vormsel te regelen? Waarom niet?
De wet heeft geen ene fluit met het vormsel te maken en omgekeerd. Is dat niet duidelijk genoeg ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 02:59   #402
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
De wet heeft geen ene fluit met het vormsel te maken en omgekeerd. Is dat niet duidelijk genoeg ?
Neen, dat is niet duidelijk. Waarom bepaalt de overheid geen voorwaarden om de toegang tot het vormsel te regelen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 03:00   #403
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beweren is één zaak. Argumenteren en aantonen is een andere.
Ben je blind of zo ?

Als er morgen een wetsartikel zou zijn dat zonder meer stelt dat iedere eucharistieviering moet voorafgaan door een babbel met de burgervader dan vindt gij dat ook normaal ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 03:03   #404
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zeer eenvoudig en enig juiste antwoord is : omdat het wettig ("burgerlijk" zoals u het omschrijft) huwelijk het enige is dat juridisch relevant is.
Ja dat klopt en er is niemand die dat ontkent
En wat heeft dat er met te maken ?

En het kerkelijk huwelijk is een loutere religieuze ceremonie
Oud 29 november 2012, 03:05   #405
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
En dat is juist niet aan de orde: als burger wil ik juist, net als alle andere burgers, de vrijheid hebben niet burgerlijk te huwen, ook al wil ik mijn samenwonen met een religieuze ceremonie bezegelen. Nu heb ik die vrijheid niet.
Hoho, we hebben het al over het wat zachtere "religieuze ceremonie", blijkbaar.

Ik zal zeer duidelijk zijn :
* u hebt, net als ieder ander, de vrijheid om niet "burgerlijk" te huwen (kortom, in juridische zin : om niet te huwen, dus).
* als u met iemand wil samenwonen, en dat samenwonen wil bezegelen met "een religieuze ceremonie" zoals bijvoorbeeld een zegening of weet ik veel, dan mag u dat zonder enig probleem doen. Alleen : dat is geen huwelijk, uiteraard.
* u moet zich wel aan de Belgische wet houden, en de Belgische wet zegt - om de redenen die ik daarnet aanhaalde - dat er geen "kerkelijk" huwelijk (van welke godsdienst ook) kan gesloten worden vòòr het enig geldende "burgerlijk" huwelijk. Die wettelijke regel geldt voor iedereen, dus niet enkel voor u, mijnheer Van den Berghe. U hebt precies dezelfde wettelijke vrijheden en plichten als elk ander burger.
Oud 29 november 2012, 03:06   #406
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ben je blind of zo ?

Als er morgen een wetsartikel zou zijn dat zonder meer stelt dat iedere eucharistieviering moet voorafgaan door een babbel met de burgervader dan vindt gij dat ook normaal ?
Dat wetsartikel bestaat niet, dus uw argument is onzinnig. Laten we het bij de realiteit houden.
Oud 29 november 2012, 03:06   #407
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wil mij aantonen waar de Belgische wet een uitzondering maakt voor Hindoe's, en/of waar de Belgische wet bepaalt dat een louter naar die godsdienst gemaakte huwelijksovereenkomst als wettig huwelijk geldt.
Dat is een misvatting van JvdB, Gwylan
( ik gaf eerder het arrest van het Hof van Cassatie )

Waarschijnlijk ervaart ie dat zo omdat :

1) de anderen oorspronkelijk niet voorkwamen en het historisch alles met de kerk te maken heeft
2) er tal van buitenlandse voltrokken huwelijken worden erkent... en die zijn meestal wel van een andere religie
3) ik me best kan voorstellen dat het in de praktijk wel voorkomt
Oud 29 november 2012, 03:07   #408
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoho, we hebben het al over het wat zachtere "religieuze ceremonie", blijkbaar.

Ik zal zeer duidelijk zijn :
* u hebt, net als ieder ander, de vrijheid om niet "burgerlijk" te huwen (kortom, in juridische zin : om niet te huwen, dus).
* als u met iemand wil samenwonen, en dat samenwonen wil bezegelen met "een religieuze ceremonie" zoals bijvoorbeeld een zegening of weet ik veel, dan mag u dat zonder enig probleem doen. Alleen : dat is geen huwelijk, uiteraard.
* u moet zich wel aan de Belgische wet houden, en de Belgische wet zegt - om de redenen die ik daarnet aanhaalde - dat er geen "kerkelijk" huwelijk (van welke godsdienst ook) kan gesloten worden vòòr het enig geldende "burgerlijk" huwelijk. Die wettelijke regel geldt voor iedereen, dus niet enkel voor u, mijnheer Van den Berghe. U hebt precies dezelfde wettelijke vrijheden en plichten als elk ander burger.
Neen, mijn vrouw en ik hadden die vrijheid niet. Daar wij onze relatie kerkelijk wilden laten inzegenen, waren we door de Belgische wet verplicht een burgerlijk huwelijk aan te gaan.

En in uw laatste alinea komt u weer met hetzelfde: we weten al lang dat de wet die voorschrijft. Alleen, dat is juist het onderwerp van discussie: het vormt een inbreuk op de godsdienstvrijheid.
Oud 29 november 2012, 03:08   #409
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet duidelijk. Waarom bepaalt de overheid geen voorwaarden om de toegang tot het vormsel te regelen?
Tja, omdat de wetgever dat niet aldus heeft bepaald, tiens.
Oud 29 november 2012, 03:09   #410
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar mijnheer Van den Berghe : niets of niemand verplicht u om te huwen, nietwaar. Voor de wet hebt u de volledige vrijheid om al dan niet te huwen.
En wil u binnen uw godsdienst één of andere overeenkomst sluiten die niet tegen de wet indruist, welaan dan, ga uw gang. Evenwel, vermits hetgeen u het kerkelijk huwelijk noemt niet als wettig huwelijk geldt, en om het genre amalgaam te vermijden dat u en anderen hier graag blijken rond te strooien, bepaalt de wet uiteraard dat geen geldig "kerkelijk" huwelijk kan worden gesloten vòòr het enige relevante wettig huwelijk. Dat lijkt mij niet méér dan logisch.
Over wat heb je het nu ?
Lijkt me zuiver om het vermijden van misverstanden en naam te gaan zoals je dat vooropstelt
Wel reden temeer om na de openstelling van het huwelijk ( en jou wens om het een andere naam te geven voor gelijke seksen ) definitief te kiezen voor een andere naam ipv huwelijk, niet ?
Oud 29 november 2012, 03:10   #411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wetsartikel bestaat niet, dus uw argument is onzinnig. Laten we het bij de realiteit houden.
De werkelijkheid is inderdaad dat de overheid zich bemoeit met één bepaalde religieuze ceremonie, nl. de inzeging van het kerkelijk huwelijk. Hier betreedt de overheid een terrein dat haar niet toekomt, net zoals het de overheid ook niet aangaat welke voorwaarden er zijn om het vormsel te ontvangen. Zoals praha al aanstipte, stamt die wet uit een tijd dat men de Kerk schatplichtig wou maken aan de overheid.
Oud 29 november 2012, 03:11   #412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, omdat de wetgever dat niet aldus heeft bepaald, tiens.
En waarom niet? Juist, omdat dit een zaak is van de Kerk. En dat is ook het geval met de kerkelijke huwelijksinzegening. Daarom is de bestaande regeling waarbij wij als gelovigen verplicht worden tot een burgerlijk huwelijk, een schending van de godsdienstvrijheid.
Oud 29 november 2012, 03:12   #413
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, mijn vrouw en ik hadden die vrijheid niet. Daar wij onze relatie kerkelijk wilden laten inzegenen, waren we door de Belgische wet verplicht een burgerlijk huwelijk aan te gaan.

En in uw laatste alinea komt u weer met hetzelfde: we weten al lang dat de wet die voorschrijft. Alleen, dat is juist het onderwerp van discussie: het vormt een inbreuk op de godsdienstvrijheid.
* De godsdienstige regels zijn ondergeschikt aan de wet.
* De godsdienstvrijheid houdt geen vrijstelling in van de verplichting om zich aan de wet te houden.
* De wet dient zich niet te schikken naar godsdienstige regels, en is derhalve op geen enkel gebied en in geen enkele mate een inbreuk op de godsdienstvrijheid.
* Er gold voor u en uw vrouw geen enkele discriminatie : de wet geldt voor iedereen.
Oud 29 november 2012, 03:14   #414
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is juist en bovendien logisch, want als u in het buitenland huwt, doet u dit conform de aldaar geldende wetgeving, waarbij ik graag verduidelijk dat de Belgische overheid uiteraard enkel het aldus gesloten burgerlijk (en dus enig wettig) huwelijk erkent.
Kan allemaal best logisch zijn maar ondertussen heb je wel
1) Uw religieus huwelijk achter de rug
2) Een eventueel burgerlijk huwelijk ( soms hoeft dat niet ) dat hier erkend wordt en niet altijd hetzelfde is als dat Belgische burgerlijke huwelijk

Laatst gewijzigd door praha : 29 november 2012 om 03:16.
Oud 29 november 2012, 03:15   #415
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
* De godsdienstvrijheid houdt geen vrijstelling in van de verplichting om zich aan de wet te houden.
* De wet dient zich niet te schikken naar godsdienstige regels, en is derhalve op geen enkel gebied en in geen enkele mate een inbreuk op de godsdienstvrijheid.
* Er gold voor u en uw vrouw geen enkele discriminatie : de wet geldt voor iedereen.
Jawel, het is discriminatie. Ik kan als gelovige immers niet besluiten om niet burgerlijk te huwen als ik wel een religieuze ceremonie wil. De overheid betreedt dus het terrein van de godsdienst.
Oud 29 november 2012, 03:16   #416
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
En waarom niet? Juist, omdat dit een zaak is van de Kerk. En dat is ook het geval met de kerkelijke huwelijksinzegening. Daarom is de bestaande regeling waarbij wij als gelovigen verplicht worden tot een burgerlijk huwelijk, een schending van de godsdienstvrijheid.
Maar mijnheer Van den Berghe : de wet verbiedt noch verplicht tot hetgeen u het "kerkelijk huwelijk" noemt. De wet bepaalt enkel dat een "kerkelijk huwelijk" (van welke godsdienst ook) niet kan gesloten worden vòòr het enige voor de wet relevante huwelijk, met name het burgerlijk huwelijk.

U wordt niet bij wijze van één of andere discriminatie "als gelovige verplicht tot een burgerlijk huwelijk", nietwaar. De wet geldt immers voor iedereen.
Oud 29 november 2012, 03:17   #417
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
* De reden : om de cultuurmaatschappelijke aanvaardbaarheid te vergemakkelijken, zoals ik uiteenzette.
* Het naamverschil, zoals ik het zie, heb ik omstandig uitgelegd. Het heeft niets te maken met roodharige Ieren of met cupmaat C.
Beide zie ik als 'liever zien' en blijven totaal irrelevant

Maar blijkt dat je ook liever een andere naam zag dan 'huwelijk' omwille van verwarring met het kerkelijke ?
Oud 29 november 2012, 03:17   #418
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat heb ik al aangestipt: die religieuze regels hebben niets van doen met de seculiere wet. De Kerk bepaalt wie tot het vormsel mag komen, welke voorwaarden er zijn voor het kerkelijk huwelijk, hoe een kerkelijke uitvaart wordt geregeld, enzovoort.

Alleen gaat de Belgische staat zich plotseling wel moeien met de voorwaarden tot het kerkelijk huwelijk...
Oud 29 november 2012, 03:18   #419
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Kan allemaal best logisch zijn maar ondertussen heb je wel
1) Uw religieus huwelijk achter de rug
2) Een eventueel burgerlijk huwelijk ( soms hoeft dat niet ) dat hier erkend wordt en niet altijd hetzelfde is als dat Belgische burgerlijke huwelijk
Wel ja, dat is inderdaad het gevolg van de verschillende wetgeving in andere landen. De wetgeving is nu eenmaal niet overal dezelfde.
Oud 29 november 2012, 03:19   #420
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar mijnheer Van den Berghe : de wet verbiedt noch verplicht tot hetgeen u het "kerkelijk huwelijk" noemt. De wet bepaalt enkel dat een "kerkelijk huwelijk" (van welke godsdienst ook) niet kan gesloten worden vòòr het enige voor de wet relevante huwelijk, met name het burgerlijk huwelijk.

U wordt niet bij wijze van één of andere discriminatie "als gelovige verplicht tot een burgerlijk huwelijk", nietwaar. De wet geldt immers voor iedereen.
Jawel, het is discriminatie. De overheid dwingt mij als gelovige tot een burgerlijk huwelijk als ik een ceremonie wil laten plaatshebben in de kerk. De overheid ontneemt me als burger de vrijheid al dan niet te kiezen voor een burgerlijk huwelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be