![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#461 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of bedoelt u nu dat er in landen als Griekenland, Italië, Noorwegen of het VK wel sprake is van een amalgaam, daar die landen geen verplichting kennen om naast het religieuze huwelijk ook een burgerlijk af te sluiten? |
|
|
|
|
|
|
#462 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En het is wel een inmenging, daar de overheid de toegang tot het sacramenteel huwelijk verbindt aan seculiere voorwaarden. Dat is van dezelfde orde als zou de overheid eisen dat men eerst bij de gemeente langs gaat voor een of andere test vooraleer iemand zijn plechtige communie zou mogen doen. Schermen met de bestaande wet is trouwens geen argument. De wet was er niet altijd. En de wet kan in de toekomst ook gewijzigd worden. |
|
|
|
|
|
|
#463 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
U stelde mij geen enkele vraag omtrent “waarom het relevant zou zijn om homoseksuelen te blijven discrimineren”, dus daar gaf ik geen antwoord op. Logisch, lijkt mij. De maatschappij is, zoals ik stelde en zoals u weet, véél ruimer dan dit forum. Het is best mogelijk dat enkele deelnemers aan dit forum gekant zijn tegen huwelijken tussen partners van verschillende rassen, maar het zou volstrekt onzinnig zijn om er van uit te gaan dat dit de visie van de ganse maatschappij weergeeft. Sommige deelnemers aan dit forum zijn homoseksueel, maar dat betekent geenszins dat de ganse maatschappij homoseksueel is, ziet u. Dank voor het compliment inzake mijn "mooie zinnetjes". Volgende vraag, graag. |
|
|
|
|
|
|
#464 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Best wel grappig hoe u dat hier schrijft... In deze discussie ben ik de enige gelovige. En alhoewel de andere discussiepartners in deze draad uitgesproken opponenten waren, onderkennen ze de juistheid van mijn analyse op dit vlak.
Dit zou bij u toch een belletje moeten doen rinkelen. |
|
|
|
|
|
#465 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#466 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#467 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#468 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#469 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Jawel. Toen mijn vrouw en ik het besluit namen te huwen (in onze ogen is dat voor de Kerk), werd ons door de pastoor op het hart gedrukt dat we wel eerst bij de gemeente het burgerlijk huwelijk moesten afsluiten. De wet verplichtte ons daartoe. Wij hadden geen keuze.
|
|
|
|
|
|
#470 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#471 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#472 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#473 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Welnu, is het burgerlijk huwelijk een sacrament? |
|
|
|
|
|
|
#474 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar tenzij ik mij zwaar vergis zijn voornoemde heren en u niet de enige deelnemers aan deze draad... |
|
|
|
|
|
|
#475 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Laat ik u gewoon meegeven dat ik al lang op dit forum ronddwaal en met beide heren al menig discussie heb gevoerd. Ondertussen kennen zij mijn opvattingen over veel zaken en ik de hunne. Vandaar.
|
|
|
|
|
|
#476 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#477 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#478 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ten onrechte wordt er blijkbaar van uitgegaan dat een an sich religieus huwelijk enige juridische consequenties zou kunnen hebben. Wat het wel heeft _ en dit kaart je hieronder aan _ is dat binnen de geloofs-commune dat wel als wet wordt aanzien met alle consequenties van dien. Citaat:
Het is al te makkelijk te stellen dat je daar dan onderuit zou kunnen door even met die geloofsgemeenschap te breken of te stellen dat men met die parrallele wetgeving net niet verder zou geraken dan wat wettelijk toegestaan zou zijn |
||
|
|
|
|
|
#479 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wie gaat er daar dan wel van uit? Ik lees dat immers nergens in deze draad. In België is dat alleszins niet het geval. Wel in sommige andere landen in Europa (als Italië, het VK, Noorwegen, Griekenland...).
|
|
|
|
|
|
#480 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|