Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2012, 23:52   #501
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Heeft de wetgever u dat hoogstpersoonlijk medegedeeld?
Dat hoefde niet.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 23:53   #502
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je moet wel veel nostalgie hebben naar de tijd toen ze nog echte katholieke opvoeding gaven zoals ik nog traumatisch genoten heb
Al meermaals gezegd: ik heb geen enkele nostalgie naar vroeger tijden. Als gelovige is het mij niet te doen om het verleden. Wel om het geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 23:53   #503
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarom ook is uw wijze van spreken echt wel grappig. Net alsof u door ons allen op een hoopje te gooien enige kracht zou kunnen geven aan uw beweringen.
Welke beweringen bedoelt u, mijnheer Van den Berghe ?
Oud 29 november 2012, 23:54   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dat hoefde niet.
Bijgevolg gaat het niet over de visie van de wetgever, maar betreft het uw eigen opvatting die u voor het gemak de wetgever toeschrijft.
Oud 29 november 2012, 23:55   #505
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Veel mensen komen nooit tot een keuzemoment, laat staan een bewuste keuze.
In de Islam is er geen keuze, de externe druk is allesoverheersend.
Dat gezegd zijnde, ook de katholieken hebben dat in vele territoria en perioden succesvol nagestreefd en bereikt, maar niet kunnen bestendigen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 november 2012 om 23:56.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 23:56   #506
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Wat ik met die zin bedoel is het volgende: in een tijd zoals onze gaat het niet meer enkel over het Christelijk huwelijk. Andere religies laten zaken toe waar wij het als maatschappij enorm moeilijk mee hebben. Ik denk bij voorbeeld aan de Islam waar polygame huwelijken toegestaan zijn, of waarbij kinderen kunnen huwen.

In hoeverre moet onze maatschappij daarop reageren, rekening houden uiteraard met andere wettelijke bepalingen (zoals de regels inzake kinderverkrachting) die van toepassing zijn? Als antwoord zou ik een veralgemeend standpunt van Jan overnemen: de overheid heeft zich daar niet mee te moeien.
Ik bedoelde daar in feite niks mee hoor Bad Attilla... misschien heb ik me wat verkeerd uitgedrukt

Wat ik wou zeggen dat ik je bijtreed dat het misschien niet slecht is dat gewoon integraal onder een andere naam te zetten ( het burgerlijke huwelijk dus ) dat onafhankelijk van het vraagstuk of je eerst zoiets moet alvorens je religieus kan huwen

Voor de rest om op je post verder te gaan....
Persoonlijk ben ik van mening dat een burgerlijk huwelijk ( of hoe we dat kind dan ook wensen te noemen ) ook kan tussen meer dan twee personen... al zijn er een pak praktische juridische peilers die dat niet meteen zo makkelijk maken dat op 1 2 3 te wijzigen.
Maar ik ben de wetgever niet hé.

Onafhankelijk daarvan moet het kunnen dat je met meerdere personen huwt in een louter ceremonieel iets.
Waarom niet ?
De wet heeft geen affaire met wie je nu wilt samenwonen, met hoeveel en met wie of hoeveel je seksuele betrekkingen wilt aanknopen ( dit zijn toch meestal de onderliggende zaken die huwelijk regelt )
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2012, 23:58   #507
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Al meermaals gezegd: ik heb geen enkele nostalgie naar vroeger tijden. Als gelovige is het mij niet te doen om het verleden. Wel om het geloof.
Als oerconservatief draait bij jou alles om (het bestendigen van) het verleden

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 november 2012 om 23:58.
Oud 29 november 2012, 23:58   #508
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bijgevolg gaat het niet over de visie van de wetgever, maar betreft het uw eigen opvatting die u voor het gemak de wetgever toeschrijft.
Als u de Wet van Ohm hebt geleerd op school, heeft mijnheer Ohm u die zelf moeten meedelen voor u één en ander aannam, mijnheer Van den Berghe ?
Oud 29 november 2012, 23:59   #509
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u de Wet van Ohm hebt geleerd op school, heeft mijnheer Ohm u die zelf moeten meedelen voor u één en ander aannam, mijnheer Van den Berghe ?
U probeert weer een sofisme op te bouwen. Uw opmerking ging niet over de wet, maar wel over de intentie die achter de wet schuilt. Daarbij dichtte u uw eigen opvattingen de wetgever toe.
Oud 30 november 2012, 00:01   #510
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
U probeert weer een sofisme op te bouwen. Uw opmerking ging niet over de wet, maar wel over de intentie die achter de wet schuilt. Daarbij dichtte u uw eigen opvattingen de wetgever toe.
Dat zegt u. U hebt ongelijk.
Oud 30 november 2012, 00:02   #511
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Los van de inhoud: er bestaat niet zoiets als "een visie van de hele maatschappij". In onze tijd is de maatschappij diep verdeeld en versplinterd, waardoor er een veelheid aan opinies en visies bestaat.
Onze maatschappij heeft wel degelijk een gemeenschappelijk basis-canon met basiswaarden, die door vrijwel iedereen gedeeld worden.
Oud 30 november 2012, 00:02   #512
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als oerconservatief draait bij jou alles om (het bestendigen van) het verleden
Helemaal niet. En al meerdere malen heb ik bijvoorbeeld in discussies met system erop gewezen dat ik als traditioneel katholiek geen enkel heimwee heb naar het pronkerig katholicisme op z'n Cardijns bijvoorbeeld. Ik wens ook niet terug naar 19e eeuwse katholieke colleges met lessen in het Frans en grijze schorten of groene uniformen. Niets van dat alles.

Mij gaat het om het geloof. En juist dat onderscheid schijnt u niet te kunnen maken, geloof en maatschappelijke uitingen.
Oud 30 november 2012, 00:03   #513
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze maatschappij heeft wel degelijk een gemeenschappelijk basis-canon met basiswaarden, die door vrijwel iedereen gedeeld worden.
Dat wordt beweerd. Alleen hoef ik dat niet aan te nemen dat iedereen dit deelt. Organiseer een referendum. Pas als u 100% uitkomt, kunnen we spreken over een visie die door heel de maatschappij wordt gedeeld.
Oud 30 november 2012, 00:04   #514
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zegt u. U hebt ongelijk.
Bewijs het dan maar eens. In welke commentaar op onze wetgeving staat wat u de wetgever toedicht?
Oud 30 november 2012, 00:04   #515
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. En al meerdere malen heb ik bijvoorbeeld in discussies met system erop gewezen dat ik als traditioneel katholiek geen enkel heimwee heb naar het pronkerig katholicisme op z'n Cardijns bijvoorbeeld. Ik wens ook niet terug naar 19e eeuwse katholieke colleges met lessen in het Frans en grijze schorten of groene uniformen. Niets van dat alles.

Mij gaat het om het geloof. En juist dat onderscheid schijnt u niet te kunnen maken, geloof en maatschappelijke uitingen.
Het is erger met jou gesteld.

Dat geloof ligt verankerd in eeuwenoude dogma's en gebruiken, waartegen (onder andere) het homohuwelijk een hedendaagse terroristische aanslag is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 november 2012 om 00:05.
Oud 30 november 2012, 00:04   #516
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit wat uit de praktijk blijkt in bijvoorbeeld een land als het VK, is er niet zelden sprake van dwang en bijzonder grote groepsdruk. De vrijwilligheid is soms heel ver te zoeken.
Net hetzelfde kan gezegd worden over elk soort parallelle 'wetgeving' ten gevolge van een religie hé

Ik kan me bv best voorstellen dat leden van jouw clubke onder groepsdwang zich ook niet geheel vrijwillig begeven.
Bv abortus om maar iets te zeggen.... nog niet zo heel lang geleden heb je ergens beaamd dat moest het jouw dochter zijn je die keuze niet echt laat
En zo kan ik me ook voorstellen als in jouw clubke een vrouw bv van haar man weg wilt dat het wel ergens onder zachtere dwang verhinderd wordt.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 00:06   #517
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat geloof ligt verankerd in eeuwenoude dogma's en gebruiken, waartegen het homohuwelijk een hedendaagse terroristische aanslag is.
Mijn geloof dwingt mij niet te leven als in Bokrijk. Of te verlangen naar een protserig katholicisme waarbij men de kerk bij feestdagen volzette met planten of processies organiseerde met meisjes die rozenblaadjes rondstrooiden. Dat zijn totaal bijkomstige uiterlijkheden.
Oud 30 november 2012, 00:08   #518
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:

Dat is duidelijk. Maar wil toch tenminste aannemen dat in de maatschappij (en die bestaat niet enkel uit gelovigen, nietwaar) de regels en richtlijnen van welkdanige religieuze groepering ondergeschikt zijn aan de wet, die trouwens voor eenieder geldt.
Oud 30 november 2012, 00:08   #519
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat wordt beweerd. Alleen hoef ik dat niet aan te nemen dat iedereen dit deelt. Organiseer een referendum. Pas als u 100% uitkomt, kunnen we spreken over een visie die door heel de maatschappij wordt gedeeld.
Niet overdrijven, ik sprak van "vrijwel iedereen"
Er zijn altijd weirdo's

Ons democratisch stelsel berust op en verbreidt basiswaarden

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 november 2012 om 00:09.
Oud 30 november 2012, 00:08   #520
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Net hetzelfde kan gezegd worden over elk soort parallelle 'wetgeving' ten gevolge van een religie hé

Ik kan me bv best voorstellen dat leden van jouw clubke onder groepsdwang zich ook niet geheel vrijwillig begeven.
Bv abortus om maar iets te zeggen.... nog niet zo heel lang geleden heb je ergens beaamd dat moest het jouw dochter zijn je die keuze niet echt laat
En zo kan ik me ook voorstellen als in jouw clubke een vrouw bv van haar man weg wilt dat het wel ergens onder zachtere dwang verhinderd wordt.
Dat heeft niets met "wetgeving" te maken, wel met de waarden die men beleeft en waardevol acht. Als u trouwens volledig en eerlijk bent, herinnert u zich ook dat ik aanstipte dat wanneer mijn dochters volwassen zijn, zij de verantwoordelijkheid ook moeten opnemen voor hun eigen daden en beslissingen. Ik kan als vader natuurlijk mijn visie geven, mijn raad, mijn opvattingen, maar uiteindelijk komt bij meerderjarigheid hun de beslissing toe.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be