![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#661 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#662 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#663 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat diegene die een kerkelijk huwelijk wensen dat enkel kunnen als ze eerst burgerlijk huwen Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#664 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#665 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#666 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik gaf drie voorbeelden waar er geen gegronde reden bestaat voor dat onderscheid... jij repliceert met een voorbeeld over varkenstransport. Maar goed ... uit wat ik daar kan uit opmaken dan hoefde dat algemeen stemrecht er voor jou niet te komen ? |
|
|
|
|
|
|
#667 |
|
Minister-President
|
Wat u niet blijkt te willen inzien, is dat die bepaling ook geldt voor degene die geen kerkelijk huwelijk wensen. Het mag dan wel theoretisch klinken, maar de wet maakt geen onderscheid van persoon. De wet terzake heeft het niet over gelovigen of ongelovigen. En de wet heeft het geenszins over het al dan niet wensen van een kerkelijk huwelijk. De wet stelt enkel dat een kerkelijk huwelijk niet voorafgaand aan het burgerlijk huwelijk kan afgesloten worden.
|
|
|
|
|
|
#668 |
|
Banneling
|
Nee, zijn redenering is niet onzinnig. Ook in de voorbeelden worden door de wetten discriminaties ingevoerd.
|
|
|
|
|
|
#669 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#670 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat weten we ondertussen al heel lang. De overheid betreedt hier een terrein dat het hare niet is, nl. de toegangsvoorwaarden tot de sacramenten.
|
|
|
|
|
|
#671 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#672 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De wet zegt hier immers niks over de wens op rood haar of over het clubje roodharigen .. ze zegt enkel dat roodharigen die van rechts komen geen voorrang hebben. |
|
|
|
|
|
|
#673 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar dat komt omdat het burgerlijk huwelijk prioritair is. Het is dus een noodzakelijke discriminatie. |
|
|
|
|
|
|
#674 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom zou dat "prioritair" zijn? Als een gelovig koppel wel religieus wil huwen, maar niet burgerlijk, waarom zou dat vallen in categorieën van prioritair en niet prioritair. Wie niet burgerlijk trouwt, weet immers wat de juridische consequenties zijn. Dus?
|
|
|
|
|
|
#675 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je behoort tot je eigen ongeluk tot een gevaarlijke secte die in goede banen moet geleid worden |
|
|
|
|
|
|
#676 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
U maakt zich sterk dat achter wetgeving of wetsbepalingen in het ene geval een "gegronde" reden kan schuilen, en in het ander geval niet. Als ik u goed begrijp bedoelt u dat de bepaling inzake het verbod om een kerkelijk huwelijk af te sluiten voorafgaand aan het burgerlijk huwelijk "ongegrond" is. Dat is een mening als een andere. Ik vind dat die bepaling volkomen gegrond is. Ook dat is een mening als een andere. En het is kennelijk tevens de mening van de wetgever, dus in de praktijk van de volksvertegenwoordiging, reeds zolang bedoelde bepaling werd ingesteld en tot heden. |
|
|
|
|
|
|
#677 |
|
Minister-President
|
Toon mij aan dat er een wet bestaat op het verlies van voorrang door roodharigen, en dan praten we in die richting verder. Tot zolang is dat "voorbeeld" volkomen irrelevant.
|
|
|
|
|
|
#678 |
|
Minister-President
|
@ mijnheer Van den Berghe
Voor zover mij bekend is de Christelijke volkspartij al decennia lang (zij het nu niet meer) de doorslaggevende politieke partij in het Nederlandstalig deel van België, en zijn diverse andere partijen in Vlaanderen evenzeer uw godsdienst genegen. Hebt u enig idee waarom die partijen, die toch op bepaalde momenten ruim in de meerderheid waren in het parlement, het kennelijk niet nodig geacht hebben om bedoelde door u voorgehouden “discriminatie” in de wet te schrappen, indien zij inderdaad van mening waren dat het een "discriminatie" was/is ? |
|
|
|
|
|
#679 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Ik zie daar NU geen enkele gegronde reden voor Die was er misschien wel ooit ( daar zowel de bepalingen van het kerkelijk huwelijk wat gewijzigd zijn als de bepalingen van het burgerlijke huwelijk dat daar van origine was van overgenomen alsook de bovenliggende wetten ) De enige 'reden' ( daarom niet gelijk aan gegronde reden) die jij hier gaf was dat de intentie van de wetgever er in zou bestaan hebben omdat er anders verwarring zou optreden. Citaat:
Gegrondheid is een juridisch technisch begrip ... dat is niet iets van vinden of niet vinden Je moet al een gewiekste haai van een pleiter zijn om daar een draai aan te geven Citaat:
Is dit nu omwille van de reden dat ze zich daar nog niet ten gronde over gebogen hebben of wat anders.... 't is niet de eerste miskleun in dat BW die pas na maatschappelijke mobilisatie het waard gevonden wordt er eens naar te kijken. Maar dat wilt nog steeds niet zeggen dat het gegrond is. |
||||
|
|
|
|
|
#680 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|