Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2012, 03:07   #681
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
@ mijnheer Van den Berghe

Voor zover mij bekend is de Christelijke volkspartij al decennia lang (zij het nu niet meer) de doorslaggevende politieke partij in het Nederlandstalig deel van België, en zijn diverse andere partijen in Vlaanderen evenzeer uw godsdienst genegen.

Hebt u enig idee waarom die partijen, die toch op bepaalde momenten ruim in de meerderheid waren in het parlement, het kennelijk niet nodig geacht hebben om bedoelde door u voorgehouden “discriminatie” in de wet te schrappen, indien zij inderdaad van mening waren dat het een "discriminatie" was/is ?
Omdat er anders menigvuldige huwelijksstelsels zouden moeten ingevoerd worden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 03:23   #682
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Omdat er anders menigvuldige huwelijksstelsels zouden moeten ingevoerd worden.
Menigvuldige huwelijksstelsels ? Waarom ? Zou het niet volstaan om de bepaling inzake het verbod om een kerkelijk huwelijk af te sluiten zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk te schrappen ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 06:35   #683
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik reageerde op uw stelling (post 457) dat “als er op dit forum deelnemers zijn voor wie huwelijken tussen partners van een verschillend ras niet door de beugel kunnen en die deelnemers maken deel uit van de maatschappij” , mijn eerdere stelling dat er niet langer een taboe rust op huwelijken tussen partners van verschillende rassen onjuist is.

In deze deeldiscussie heb ik het over de maatschappij, en derhalve over wat voor de maatschappij aanvaardbaar is of taboe is. Niet over wat voor enkele forumdeelnemers taboe is.
U grijpt evenwel hetgeen voor enkele forumdeelnemers misschien taboe is aan om mijn stelling dat huwelijken tussen mensen van verschillend ras maatschappelijk aanvaard worden onjuist is.

Ik stel dat de visie van enkele forumdeelnemers niet de visie van de ganse maatschappij weergeeft. U mag mij altijd aantonen dat ik daarin ongelijk heb.
Ik hoef dat niet aan te tonen, want het is niet wat ik beweerde. Ik reageerde op uw bericht nr. 446 (u weet wel: dat bericht waarin u het over "selectief lezen" had... ) en meer bepaald op de volgende gratuite bewering die u aldaar lanceerde:

Citaat:
Er is in mijn land en voor zover ik het kan inschatten ook in het uwe geen enkel probleem met het maatschappelijk aanvaarden van het wettig huwelijk tussen personen van verschillende huidskleur of ras. Er is derhalve in mijn visie geen enkele reden om aan dergelijk huwelijk een andere naam te geven.
Klaarblijkelijk bent u niet erg sterk in "inschatten". Ik wees u er namelijk op dat op dit forum alleen al, waarop slechts een fractie van de samenleving aanwezig is, er tal van mensen zijn die wel degelijk afkeurend staan tegenover dergelijke huwelijken. U vond het vervolgens nodig om - volstrekt overbodig - aan te stippen dat dit forum niet de maatschappij is. Iets wat ik uiteraard nooit beweerd heb. De leden van dit forum maken echter wel degelijk deel uit van gezegde maatschappij. Uw bovenstaande bewering, als zou er "geen enkel probleem [zijn] met het maatschappelijk aanvaarden van het wettig huwelijk tussen personen van verschillende huidskleur of ras" is derhalve onjuist.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 06:35   #684
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Los van de inhoud: er bestaat niet zoiets als "een visie van de hele maatschappij". In onze tijd is de maatschappij diep verdeeld en versplinterd, waardoor er een veelheid aan opinies en visies bestaat.
Inderdaad.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 30 november 2012, 06:36   #685
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hoefde niet.
U gist dus eigenlijk maar wat naar de intenties van de wetgever?

Citaat:
Oud 30 november 2012, 06:45   #686
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u de Wet van Ohm hebt geleerd op school, heeft mijnheer Ohm u die zelf moeten meedelen voor u één en ander aannam, mijnheer Van den Berghe ?
Opnieuw een drogredenering... U bedient zich daar nogal frequent van. Maar misschien heeft men op uw school niet alleen de Wet van Ohm aangeleerd tijdens de lessen fysica, maar heeft men ook de intenties van mijnheer Ohm met betrekking tot de door hem bedachte natuurkundige wetmatigheid toegelicht? In mijn school deed men dat - voor zover ik me kan herinneren - namelijk niet.

Citaat:
Oud 30 november 2012, 06:46   #687
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U probeert weer een sofisme op te bouwen. Uw opmerking ging niet over de wet, maar wel over de intentie die achter de wet schuilt. Daarbij dichtte u uw eigen opvattingen de wetgever toe.
Ow.. Ik zie dat u me al voor was...

Citaat:
Oud 30 november 2012, 06:57   #688
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
En toch lijkt het me opportuun dat de staat een andere naam zou verzinnen ... iets met samenleving blah blah
( dus afschaffen misschien ? )
Waarom ?
Omdat ik het er op termijn van tijd nog wel van zie komen dat het burgerlijke huwelijk wordt uitgebreid (bv naar meer personen ...ik zie niet meteen een bezwaar ) en ook volledig los komt te staan van seksuele connotatie
Ik zie niet in waarom de staat een nieuwe naam zou moeten verzinnen. De kerk kan dat even goed en met héél wat minder juridische consequenties. Per slot van rekening bestond het huwelijk in de seculiere context al lang voor het katholieke huwelijk, nietwaar? Bovendien beslaat het de maatschappij in zijn geheel, terwijl de religieuze vorm slechts betrekking heeft op een deel ervan.

Citaat:
Oud 30 november 2012, 07:24   #689
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is mijn antwoord op een stelling als zouden enkel gelovigen tot het burgerlijk huwelijk worden verplicht. Mijn reactie is : niemand wordt tot een huwelijk verplicht. Dat is toch nogal wiedes : de wet regelt het huwelijk, maar verplicht niemand tot huwen.
Voor zover ik kan nagaan, is dat ook nergens gesteld geweest. Uiteraard kan niemand verplicht worden te huwen, maar daar ging het dan ook helemaal niet om. Feit is en blijft dat wie alleen kerkelijk wil huwen daarvan weerhouden wordt door de wet, terwijl dat voor alle andere religieuze rituelen niet geldt. Er bestaat bijvoorbeeld geen enkele burgerlijke wetgeving die bepaalde voorwaarden oplegt vooraleer men kan gedoopt worden.

Citaat:
De wet stelt dat, zoals we hier inmiddels als duizendmaal hebben herhaald, dat een kerkelijk huwelijk niet kan worden afgesloten zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk
Precies! En net daarom dringt de wetgever binnen in een kerkelijke aangelegenheid. Het zou anders zijn indien de wetgever bijvoorbeeld zou stellen dat een kerkelijk huwelijk zonder burgerlijk huwelijk wel toegelaten is, maar geen enkele juridische consequentie heeft (erfrechtelijk, familierechtelijk). Gelovigen zouden op dat moment de vrijheid hebben om te kiezen of ze het meeste belang hechten aan het kerkelijk ritueel, dan wel aan de burgerrechtelijke juridische consequenties. Die vrijheid hebben ze nu niet.

Citaat:
maar dat is slechts een accessoir gegeven. Men kan bijvoorbeeld ook (om het beknopt te stellen) in de regel niet huwen als men minderjarig is. Betekent dit dat de minderjarigen zich dan gediscrimineerd moeten voelen, en lamenteren dat de wet hen verplicht om eerst meerderjarig te worden vooraleer ze mogen huwen ?
Nog afgezien van het feit dat de wetgever hierop uitzonderingen voorzien heeft, gaat uw vergelijking niet op. Discriminatie in juridische context is het maken van een ongeoorloofd onderscheid. De meerderjarigheid instellen als huwelijksvoorwaarde is evenwel geen ongeoorloofd onderscheid. De wetgever stelde een bepaalde leeftijd vast vanaf wanneer men geacht wordt handelingsbekwaam te zijn. Dat is niet alleen zo voor het huwelijk, maar bijvoorbeeld ook om te mogen deelnemen aan verkiezingen of om rechtsgeldige contracten te mogen afsluiten. Dat vaststellen van de leeftijd van meerderjarigheid kan arbitrair genoemd worden, maar discriminatie is het zeer zeker niet. Het is een voorwaarde die voor iedereen geldt (eerder genoemde uitzonderingen niet te na gesproken); niet alleen voor een bepaalde groep.

Citaat:
Oud 30 november 2012, 08:35   #690
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik bedoelde daar in feite niks mee hoor Bad Attilla... misschien heb ik me wat verkeerd uitgedrukt

Wat ik wou zeggen dat ik je bijtreed dat het misschien niet slecht is dat gewoon integraal onder een andere naam te zetten ( het burgerlijke huwelijk dus ) dat onafhankelijk van het vraagstuk of je eerst zoiets moet alvorens je religieus kan huwen

Voor de rest om op je post verder te gaan....
Persoonlijk ben ik van mening dat een burgerlijk huwelijk ( of hoe we dat kind dan ook wensen te noemen ) ook kan tussen meer dan twee personen... al zijn er een pak praktische juridische peilers die dat niet meteen zo makkelijk maken dat op 1 2 3 te wijzigen.
Maar ik ben de wetgever niet hé.

Onafhankelijk daarvan moet het kunnen dat je met meerdere personen huwt in een louter ceremonieel iets.
Waarom niet ?
De wet heeft geen affaire met wie je nu wilt samenwonen, met hoeveel en met wie of hoeveel je seksuele betrekkingen wilt aanknopen ( dit zijn toch meestal de onderliggende zaken die huwelijk regelt )
Maar wij moeten ook wel erkennen dat wij met deze standpunten meer dan waarschijnlijk serieus is de minderheid zullen zijn.
Oud 30 november 2012, 09:00   #691
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Gewoon ter info : het verbod op een religieus huwelijk voor het burgerlijk huwelijk staat zelfs in de Grondwet (art 21, 2).

En toevallig ben ik op een briefwisseling gevallen die de huidige discussie perfect samenvat. Zo slecht doen wij het dan ook niet.
http://paul-goldschmidt.skynetblogs....age-civil.html
Oud 30 november 2012, 09:26   #692
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, u hebt gelijk en de wetgever heeft ongelijk of heeft nog geen tijd gevonden om u gelijk te geven.
Gaat u er dan vanuit dat een wet voor eeuwig en altijd ongewijzigd hoort te blijven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 09:30   #693
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik hoef dat niet aan te tonen, want het is niet wat ik beweerde. Ik reageerde op uw bericht nr. 446 (u weet wel: dat bericht waarin u het over "selectief lezen" had... ) en meer bepaald op de volgende gratuite bewering die u aldaar lanceerde:

Klaarblijkelijk bent u niet erg sterk in "inschatten". Ik wees u er namelijk op dat op dit forum alleen al, waarop slechts een fractie van de samenleving aanwezig is, er tal van mensen zijn die wel degelijk afkeurend staan tegenover dergelijke huwelijken. U vond het vervolgens nodig om - volstrekt overbodig - aan te stippen dat dit forum niet de maatschappij is. Iets wat ik uiteraard nooit beweerd heb. De leden van dit forum maken echter wel degelijk deel uit van gezegde maatschappij. Uw bovenstaande bewering, als zou er "geen enkel probleem [zijn] met het maatschappelijk aanvaarden van het wettig huwelijk tussen personen van verschillende huidskleur of ras" is derhalve onjuist.
Kortom, het gegeven dat enkele leden van dit forum gekant zijn tegen het huwelijk van personen van verschillend ras is voor u voldoende aanleiding om te stellen dat er een probleem is met het maatschappelijk aanvaarden van dergelijk huwelijk.

Voor mij niet, mijnheer. En kennelijk evenmin voor de bevolking van uw land, vermits ik noch betogingen, noch relletjes, noch een volksopstand in België kan waarnemen inzake bedoeld “probleem”.
Oud 30 november 2012, 09:32   #694
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gaat u er dan vanuit dat een wet voor eeuwig en altijd ongewijzigd hoort te blijven?
Vanzelfsprekend ga ik daar niet van uit. Maar dat heeft niets te maken met de vaststelling dat de wet, zolang deze niet wordt gewijzigd, is wat hij is.

Mag ik u om een antwoord verzoeken op mijn post 678 ?

Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 november 2012 om 09:35.
Oud 30 november 2012, 09:35   #695
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Gewoon ter info : het verbod op een religieus huwelijk voor het burgerlijk huwelijk staat zelfs in de Grondwet (art 21, 2).

En toevallig ben ik op een briefwisseling gevallen die de huidige discussie perfect samenvat. Zo slecht doen wij het dan ook niet.
http://paul-goldschmidt.skynetblogs....age-civil.html
Wel vind ik zijn conclusie over de mogelijke gevolgen van een puur religieus huwelijk nogal overhaastig:

Citaat:
Permettre que des communautés religieuses célèbrent un « mariage » indépendamment de l’institution civile entraînera le risque, sinon la certitude, de mariages purement religieux, dont les conséquences institutionnelles seraient alors régies par le Droit Canon, la Charia ou tout autre corpus religieux sans garantie de leur compatibilité avec les principes évoqués ci-avant.
Immers, ook nu zijn, zelfs al ging er een burgerlijk huwelijk aan vooraf, de huwelijken afgesloten voor een katholieke bedienaar geregeld volgens het kerkrecht. Als de verplichte burgerlijke plechtigheid wegvalt, verandert er naar canonieke toepassing niets.
Oud 30 november 2012, 09:36   #696
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanzelfsprekend ga ik daar niet van uit. Maar dat heeft niets te maken met de vaststelling dat de wet, zolang deze niet wordt gewijzigd, is wat hij is.
Alleen weet iedereen hier ondertussen wat de wet inhoudt. Daarover discussiëren we niet. Wel over de gegrondheid, de redelijkheid van die bepaling.
Oud 30 november 2012, 09:38   #697
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik u om een antwoord verzoeken op mijn post 678 ?
Ik ben lid noch mandataris van de CD&V. Bijgevolg kan ik niet antwoorden op uw vraag. De redenen waarom die partij aldus handelde, zijn me niet bekend.

Voor het overige beschouw ik de CD&V niet als een katholieke partij, daar ze op meerdere punten afstand heeft genomen van de Kerk en haar leer.
Oud 30 november 2012, 09:50   #698
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Alleen weet iedereen hier ondertussen wat de wet inhoudt. Daarover discussiëren we niet. Wel over de gegrondheid, de redelijkheid van die bepaling.
Als iedereen hier weet wat de wet terzake inhoudt, zou iedereen moeten weten dat deze geen discriminatie inhoudt, vermits hij voor iedereen geldt. De wetgeving terzake stelt slechts dat een welbepaalde handeling niet mag voorafgaan aan een welbepaalde andere. U maakt daarvan dat dit een discriminatie inhoudt voor degenen die eerstgenoemde handeling willen verrichten zonder dat deze wordt voorafgegaan door de andere.

Tja, middels dergelijke redenering is elke wetsbepaling een “discriminatie” voor degenen die zich er niet willen aan houden.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 november 2012 om 09:58.
Oud 30 november 2012, 09:56   #699
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben lid noch mandataris van de CD&V. Bijgevolg kan ik niet antwoorden op uw vraag. De redenen waarom die partij aldus handelde, zijn me niet bekend.

Voor het overige beschouw ik de CD&V niet als een katholieke partij, daar ze op meerdere punten afstand heeft genomen van de Kerk en haar leer.
Het gaat in mijn vraag niet enkel om de CD&V, mijnheer. Zijn er in België dan werkelijk sinds het instellen van bedoelde wetsbepaling geen partijen geweest waarin uw godsdienstige groepering voldoende invloed had om die wetsbepaling te doen wijzigen en/of partijen die de door u voorgehouden "discriminatie" middels wetsvoorstellen hebben willen teniet doen ?

Overigens beschikt u zelf (of uw groepering, voor zover ze rechtspersoonlijkheid heeft) over diverse rechtsmiddelen om een “discriminatie” in de wetgeving als ongegrond cq. onwettig cq. in casu ongrondwettelijk te laten verklaren, voor zover u uiteraard het bestaan van die voorgehouden “discriminatie” kunt hardmaken. Waarom gebruikt u die rechtsmiddelen dan niet, als u er van overtuigd bent dat u het gelijk aan uw kant hebt, en/of blijkt uw groepering bedoelde rechtsmiddelen tot dusver in deze nooit te hebben gebruikt ?

Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 november 2012 om 10:11.
Oud 30 november 2012, 10:47   #700
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Menigvuldige huwelijksstelsels ? Waarom ? Zou het niet volstaan om de bepaling inzake het verbod om een kerkelijk huwelijk af te sluiten zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk te schrappen ?
Neen. De staat wil immers de religieuze en kerkelijke huwelijken recupereren.
Daartoe zou ze dan die huwelijken een volledig gelijkwaardige wettelijke status moeten geven ZONDER burgerlijk huwelijk. En dat voor alle religies en sektes die huwelijken afsluiten. Denk aan Moon met zijn massahuwelijken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 november 2012 om 10:48.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be