![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#781 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
O jawel, hoor. Nog steeds besluiten er mensen om hun huwelijk met een religieuze ceremonie te bezegelen. In een van de christelijke kerken, naar islamitisch recht of naar een andere religie. Er zijn zelfs "heidense huwelijken".
|
|
|
|
|
|
#782 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Euh, dan is er geen enkele reden zich in te laten met het religieus huwelijk. Dat heeft immers in uw ogen geen enkele betekenis. Kortom, op welke gronden wilt u dat de overheid alsnog een rol speelt in de religieuze sfeer?
|
|
|
|
|
|
#783 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alleen kan men dat niet invullen vanuit de huidige visie dat het huwelijk slechts een contract is dat tussen twee personen (of meer personen) wordt afgesloten. Dan getuigt uw visie van een verouderde opvatting die niet past in de invulling van het modern, burgerlijk huwelijk. Kortom, het is het een of het andere. |
|
|
|
|
|
|
#784 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niet de doopregisters, maar wel de geboorteregisters. Dus niet langer de sacramenten (doop), maar de loutere vaststelling van geboorte (aangifte door de vader met het kind in de hand). Wat u schrijft, is dus het omgekeerde van uw besluit. Niet de sacramenten werden als kernpunt beschouwd, maar een natuurlijke gegevenheid (geboorte). Wat de overheid tot op heden eist, staat op dezelfde hoogte als zouden gelovigen eerst verplicht worden aangifte te doen bij de gemeente alvorens een doop zou kunnen gebeuren. Dezelfde vorm van usurpatie van bevoegdheden door de overheid. Daarom is het meer dan logisch en zou het getuigen van enige samenhang dat de overheid, net als bij het sacrament van het doopsel, zich niet bemoeit met de toegang tot het sacrament van het huwelijk. |
|
|
|
|
|
|
#785 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je zal blijven gediscrimineerd worden door te moeten burgerlijk huwen. Samenhokken zit er voor jullie niet in...Leg je er bij neer, klaagstaart. Take it as a man. Laatst gewijzigd door eno2 : 1 december 2012 om 10:16. |
|
|
|
|
|
|
#786 |
|
Banneling
|
Op gronden van maatschappelijke regeling (jurisdictie), die haar terrein is.
|
|
|
|
|
|
#787 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#788 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wees dus even logisch in uw redenering. |
|
|
|
|
|
|
#789 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#790 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je moet en zal gediscrimineerd worden en blijven. Het is nuttig en noodzakelijk. |
|
|
|
|
|
|
#791 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#792 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#793 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#794 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het enig belangrijke is het burgerlijke huwelijk. Door die "discriminatie" is het kerkelijke huwelijk terecht van zijn maatschappelijke belang ontdaan En nu stop ik ermee. Ik heb het genoeg met handen en voeten uitgelegd. Slik de bittere pil en toon je een man ipv een kletskous.. Laatst gewijzigd door eno2 : 1 december 2012 om 10:23. |
|
|
|
|
|
|
#795 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 1 december 2012 om 10:26. |
|
|
|
|
|
|
#796 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Tenzij die van het kerkrecht natuurlijk. Niet die van de seculiere wet. De grote verdedigers van de huidige regeling moeten zich dan ook een voortdurende spreidstand wringen, waarbij ze het onlogisch als logisch moeten proberen te veranderen. Ik ben ervan overtuigd dat de visie die ik hier uitleg niet alleen samenhangend maar logisch is. |
|
|
|
|
|
|
#797 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het kerkrecht zal de maatschappij niet meer regelen. Nooit meer. |
|
|
|
|
|
|
#798 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Eigenlijk gaat dit niet over "belangrijkheid". Dat is immers geen juridisch begrip. Als u stelt dat er alleen juridische consequenties verbonden zijn aan het burgerlijk huwelijk, is het ook logisch dat de overheid niet tussenkomt in de kerkelijke orde. Het sacrament van het huwelijk is dan immers van geen enkele tel. Voor de wet een lege ceremonie. Net zoals het vormsel ook voor de wet geen enkel inhoud heeft. |
||
|
|
|
|
|
#799 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uiteraard is iedereen vrij om na dit huwelijk, te doen wat je wilt, van kerk tot kroeg. |
|
|
|
|
|
|
#800 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat was vroeger zo en dat is tot op heden zo. |