![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
omdat noch China noch Taiwan noch het vooroorlogse China Tibet ooit als onafhankelijk erkenden, noch enig ander land. Taiwan is ingewikkelder omdat het voor de oorlog bij Japan hoorde.
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Sommigen worden opgejut door de nationalisten in IndiË of door westerse propaganda. Het feit is echter dat communistisch China Tibet uit de middeleeuwen heeft gelicht en in de 21ste eeuw heeft gebracht. Weinig regio's in de wereld hebben in zo'n korte tijd zo'n snelle evolutie meegemaakt. (en veel mensen zeggen dan "maar in die tijd waren ze spiritueel verlicht"... lees de wikipedia verslagen over hoe het leven was onder de Dalai Lama en trek uw eigen conclusies... 90% van de bevolking waren slaven die als dieren behandeld werden, zoals U terecht opmerkte.) Laatst gewijzigd door tomm : 1 december 2012 om 01:25. |
|
|
|
|
|
|
#24 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hoe verklaart u de zelfverbrandingen in Tibet tomm? Zijn dat geen wanhoopsdaden?
Citaat:
Kan u zich in volgende karakterisering vinden Rangzen?: Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 december 2012 om 15:29. |
||
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Deze maand (nov 2012) uitte de VN hoog commissaris voor mensenrechten, Navi Pillay, zich voor het eerst publiekelijk in duidelijke bewoordingen over Tibet:
Citaat:
Pillay vroeg aan China om onafhankelijke waarnemers toe te laten. China is hier tot nu toe niet op ingegaan. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 december 2012 om 15:41. |
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Die dromerige geitenwollensokkenretoriek heb ik nog nooit ernstig genomen.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 december 2012 om 07:58. |
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Even een kleine vingeroefening. Misschien dat een parrallel kan worden getrokken met bijvoorbeeld Afghanistan onder Sovjet-overheersing. Ik stel mij voor dat een aanzienlijk (ouder) deel van de bevolking - en zeker de vrouwelijke helft - met weemoed terugdenkt aan het communistisch regime. Veruit te verkiezen dan leven onder de Taliban. Of Tibet al dan niet reeds eeuwenlang Chinees grondgebied is kan ik mij niet uitspreken. Ik ken te weinig van de Oosterse geopolitiek.
|
|
|
|
#28 |
|
Europees Commissaris
|
En als men het Hindoeïsme bespreekt, verzwijgt men graag het kastenstelsel. Exotisme, niets nieuws aan.
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja, wanhoopsdaden van extremisten. De Tibetanen hebben eigenlijk geen reden om in opstand te komen en de meeste doen dat ook niet. (de meeste zelfverbrandingen gebeuren ook buiten Tibet). Het lijkt op een duidelijke campagne van de hardliners die in Indië verblijven en hun aanhangers, ze zien dat hun strijd voor een onafhankelijk Tibet steeds hopelozer wordt naarmate Tibet welvarender wordt, dat ze de steun van de bevolking verloren hebben.
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Inderdaad veel Afghanen met wie ik spreek in België denken met weemoed terug aan de communistische periode, zelfs al was het toen oorlog (in Kabul was het leven vrij aangenaam, de oorlog speelde zich op het platteland af) Tibet ben ik niet geweest maar je ziet dat de socio-economische indicatoren er de laatste jaren sterk gestegen zijn. Zelfs volgens een recente reportage in De Morgen zijn de gemiddelde jonge Tibetanen meer bezig met hun carrière dan met politiek. Enig ongenoegen is wel migratie van Han Chinezen, maar de Tibetanen hebben grote autonomie en de lokale overheid neemt maatregelen om Tibetanen voorrang te geven. (bvb. kennis van het Tibetaans als vereiste) |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tibet is een bezet land waar een culturele genocide plaatsvindt en waar elk verzet hardhandig de kop wordt ingedrukt.
Gezien de Tibetanen zelf geen geweld gebruiken, kunnen ze behalve het geweldloos verzet (zittingen) alleen maar daden van zelfverminking uitvoeren, zoals zichzelf in brand steken. Een schande voor de wereld en de VN die dit gewoon negeert, een zwaar geval van misdaden tegen de menselijkheid vanwege de Chinezen. Geen ongewoon gedag voor kommunisten eigenlijk. |
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
http://www.dartmouth.edu/~chinese/maps/map2b.html
Volgens de theorie "een taal = een volk" zou en volksstaat "Tibet" dus grote delen van China bevatten, grote delen van chinese provincies. Inderdaad : de geschiedenis leert ons dat gedurende vele jaren er een "tibetaanse" monarchie over China heerste. Het ideaal zou vanzelfsprekend zijn dat de bestaande tibetaanse cultuur maximaal beschermd wordt - er is echter ook zoiets als een bevolkingsdruk van HAN-chinezen die overal in China minderhedn dreigen te verdringen , ondanks de wettelijke bepalingen die de etnische mlinderhedn ontslaan van de één-kind politiek.
|
|
|
#35 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 17:05. |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat is de enige kritiek die hout snijdt Heb jij een archief? Laatst gewijzigd door eno2 : 2 december 2012 om 17:10. |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als hij werkelijk concurrenten - Lama's vervolgt is dat voor mij een zware teleurstelling. |
|
|
|
|