Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2012, 08:21   #61
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Neen jongen, ik zat niet onschuldig in de cel, en als ze alles geweten hadden dan had ik negenhonderd jaar bak gehad.

Maar verder inhoudelijk niets? Op de man spelen, ja, zo kennen we je wel.
Ik speel nooit op de man. Is voor niks nodig.
Oud 7 december 2012, 09:57   #62
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Inderdaad, Bad Attila verkiest een eigen mening te hebben en niet met de wind mee te draaien.
Neen, Bad Attila is recalcitrant.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 10:00   #63
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Welke overtredingen deed Maurice Lippens dan volgens jouw tegen de code Lippens ?
Hij deed niets, terwijl het geld met treinladingen verdween.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 10:40   #64
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat is idd een van de velen schuldigen.
Schuldig aan wat ? Gishlain Londers zette liever de Benelux ondersteboven dan te ageren in het algemeen belang.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 11:01   #65
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maurice Lippens, de ex-voorzitter van Fortis:
"Ik ben nooit bankier geweest en mijn begrip van die materies is relatief oppervlakkig."
En de gevolgen hebben we mogen ondervinden...

Maar goed, waar het op bankieren aankomt, beschik ik ongeveer over dezelfde kwaliteiten als mijnheer Lippens. Ik zal mij direct ne keer gaan aanbieden bij onze Belgische banken zie.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 11:08   #66
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
U begrijpt ongetwijfeld wat ik bedoel, mijnheer Xenophon. Dergelijk dossier is een typevoorbeeld van een akkefietje waaraan men heel erg makkelijk de vingers kan verbranden, in de wetenschap bovendien dat het hoogst waarschijnlijk toch ergens in het rechtsverloop zal blijven hangen zonder resultaat. Aan zoiets begint men slechts mits serieuze indekking via een opdracht van “bovenaf”, en wil van mij aannemen dat “bovenaf” zich dan eerst zelf volkomen ingedekt heeft tegen mogelijke “misverstandjes”.

Om een kat een kat te noemen : hier zit de politiek op regeringsniveau achter. Ik heb zo de indruk dat men van Lippens de Zwarte Piet aan het maken is om het gewicht van de verantwoordelijkheid van de eigen schouders te kunnen vegen…

Hoog spel, en misschien zelfs �*l te hoog spel, want Lippens maakt – voor zover ik weet – deel uit van het kernkringetje aan de machtstop van het Belgisch regime.

Eigenaardig…
Ja, het zou weleens goed kunnen dat ze Lippens en de rest van de Fortistop zullen opofferen in de hoop dat iedereen Dexia stilletjes vergeet.

Beter de kop van Lippens laten rollen om het volk rustig te houden, dan de eigen politieke Dexia koppen te laten rollen.

Maar het zou me sterk verbazen mocht Lippens niet een mooie verzameling stokken achter de deur hebben om het dossier lastens hem zonder gevolg geklasseerd te krijgen.

Tegen dan zijn we misschien nog eens 5 jaar verder, is de crisis misschien voorbij en worden de Dexia en Fortis zaak een voetnootje in een cursus hier of daar.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 12:19   #67
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Schuldig aan wat ? Gishlain Londers zette liever de Benelux ondersteboven dan te ageren in het algemeen belang.
Individuele schuld van mislukte politici en/of mislukte bankiers heeft niets van doen met het algemeen belang.
Oud 7 december 2012, 14:58   #68
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Individuele schuld van mislukte politici en/of mislukte bankiers heeft niets van doen met het algemeen belang.
Schuldig aan wat ?

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 7 december 2012, 15:10   #69
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, Bad Attila is recalcitrant.
Ja meester, neen meester.
Oud 7 december 2012, 18:38   #70
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schuldig aan wat ?
Wanbeheer.
Niet?
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 18:47   #71
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Wanbeheer.
Niet?
Neen.

Oud 7 december 2012, 19:43   #72
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen.
Weet u wat burgerlijke aansprakelijkheid is ?
Oud 7 december 2012, 20:57   #73
bartelx
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Neen.
Oplichting, desinformatie, misleiding.
Oud 7 december 2012, 21:07   #74
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het enige dat zal gebeuren is dat zal blijken dat ze onschuldig zijn, tenzij aan één of andere "pruts" van 2x niks en daar zullen ze een "symbolische" zeer kleine vermaning voor krijgen.

En daarna kan men hier niet meer voor aangeklaagd, noch veroordeeld worden.

Kleine garnalen natuurlijk wel, grote scampis niet.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 21:18   #75
bartelx
Parlementslid

Standaard

We blijven voorzichtig.
Laat ons eens kijken waar er aanwijzingen zouden kunnen zijn van mogelijk slecht bestuur.

Citaat:
Code Lippens: beursgenoteerde ondernemingen

Sinds 1 januari 2005 is de Code Lippens (genoemd naar Graaf Maurice Lippens) van kracht voor beursgenoteerde ondernemingen. De Code is niet verplicht, maar wie afwijkt, moet wel uitleggen waarom. De Commissie voor Bank-, Financie- en Assurantiewezen CBFA), de raad van bestuur van de onderneming, de aandeelhouders en de financiële markten zullen toezien op de toepassing. De Code voorziet geen sancties tegen eventuele 'slechte' bestuurders waardoor er vragen kunnen rijzen bij de kracht van de code.

Uitdagingen

Alle beursgenoteerde ondernemingen dienen een corporate governancecharter op hun website te publiceren en hun jaarverslag moet een apart hoofstuk bevatten over de toepassing van de regels van deugdelijk bestuur. De Code Lippens beperkt het aantal bestuursmandaten in Belgische beursgenoteerde ondernemingen tot vijf en legt verder de nadruk op de transparantie van het remuneratiebeleid. Zo zal de vergoeding van de raad van bestuur gemeld moeten worden (evenwel geen verplichting tot de publicatie van de individuele verloning van bestuurders en leden van het directiecomité).

De Code kunnen we reduceren tot acht concrete uitdagingen:

1. Reglementen uitschrijven: rol, samenstelling, bevoegdheid en werking van alle relevante vennootschapsorganen, inclusief de comités.

2. Transparantie organiseren: interne reglementen en de andere informatie over Corporate governance moeten een belangrijk onderdeel worden van het jaarverslag en de website.

3. Evaluatieprocedure uitwerken: consistente en consequente evaluatiecultuur tot op het niveau van de raad van bestuur.

4. Benoemingsprocedure uitwerken: onafhankelijke en integere bestuurders die ook kritische vragen durven en kunnen stellen.

5. Vergoedingsbeleid vaststellen: degelijk remuneratiebeleid (communicatie over de globale principes én de complexe toepassingen).

6. Interne controle uitbouwen: professionaliseren van de interne controle en audit.

7. Interne relaties formaliseren: bevoegdheidsafspraken tussen raad van bestuur en management.

8. Aandeelhouders betrekken: verhogen van de interactie tussen raad van bestuur, aandeelhouders en institutionele investeerders.
=> transparantie organiseren : oproep tot investeren, kort voor de faling van het bedrijf.

=> aandeelhouders betrekken : Lippens heeft de aandeelhouders inderdaad opgeroepen om massaal te investeren.

Citaat:
Lippens en Fortis

Maurice Lippens is heden ten dage Bestuursvoorzitter van Fortis, al sinds 1990. In 2007 heeft Fortis een deel van ABN Amro overgenomen. Wat op het eerste oog leek op een succesvolle overname bleek in juli 2008 toch niet zo succesvol te zijn geweest. Het aandeel van Fortis daalde van ongeveer € 30,-- naar net aan € 7,50. Dit zou onder meer komen doordat Fortis (door Eurocommissaris Nelie Kroes verplicht) ABN Amro onderdelen heeft moeten verkopen aan de Deutsche Bank. Ondanks alle koppen die er rolden, Jean Paul Votron en Gilbert Mittler, bleef Maurice op zijn stoel.

Een groot aantal vermogende families in België hebben grote sommen geld verloren. Lippens wordt verweten dat bij de overname onderhandelingen van de ABN Amro, niet heeft willen heronderhandelen over de overnameprijs. Er was namelijk volgens ex bestuurder van Fortis, Piet van Waeyenberge een clausule opgenomen, waarmee het bod van Fortis onder uitzonderlijke omstandigheden kon vervallen. De financiële situatie begon toen al te verslechteren, maar van de clausule is nooit gebruik gemaakt.

Er zijn al verschillende personen geweest die willen dat Lippens opstapt. Niet alleen vanwege de financiële situatie bij Fortis (een nieuwe bestuursvoorzitter geeft de aandeelhouder misschien weer moed), maar ook gezien het bereiken van de 65 jarige leeftijd.

Op 28 september 2008 wordt bekend gemaakt dat de overheden van Nederland, België, en Luxemburg Fortis (grotendeels) overnemen, tegelijkertijd wordt bekend dat Fortis afscheid neemt van Maurice Lippens.

Laatst gewijzigd door bartelx : 7 december 2012 om 21:18.
Oud 7 december 2012, 22:46   #76
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet u wat burgerlijke aansprakelijkheid is ?
Ja. Persoonlijk ben ik daar zelfs voor verzekerd in het kader van mijn beroepsactiviteiten.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 7 december 2012 om 22:46.
Oud 7 december 2012, 22:47   #77
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Oplichting, desinformatie, misleiding.
Hoe ga je dat Leterme ten laste leggen ?

Oud 7 december 2012, 23:11   #78
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...tis-zaak.dhtml

Ridderlijk werk van de Fed. Gerechtelijke Politie als je het mij vraagt ...

Gaat dit ook onder de mat geveegd worden zoals Dexia, bv. via commissies achter gesloten deuren? En waarom wel of niet?
Huh? Wat? Was het dan niet de schuld van die vuile Hollanders?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 23:32   #79
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael Bekijk bericht
Ja, het zou weleens goed kunnen dat ze Lippens en de rest van de Fortistop zullen opofferen in de hoop dat iedereen Dexia stilletjes vergeet.

Beter de kop van Lippens laten rollen om het volk rustig te houden, dan de eigen politieke Dexia koppen te laten rollen.

Maar het zou me sterk verbazen mocht Lippens niet een mooie verzameling stokken achter de deur hebben om het dossier lastens hem zonder gevolg geklasseerd te krijgen.
Tegen dan zijn we misschien nog eens 5 jaar verder, is de crisis misschien voorbij en worden de Dexia en Fortis zaak een voetnootje in een cursus hier of daar.
Juist: wie Lippens wil bij z'n kraag pakken , moet héééééééééél vroeg opstaan.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 23:40   #80
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Huh? Wat? Was het dan niet de schuld van die vuile Hollanders?
De schuld van de "vuile Hollanders" en meer specifiek de dubieuze rol die de Nederlandse Bank heeft gespeeld is uitgebreid belicht in de expertendossiers.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be