![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2141 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Niet in de interne kerkorde, niet in de sacramenten. Bijgevolg zal Cameron het homo"huwelijk" niet aan de anglicaanse Kerk kunnen opleggen. Enkel de algemene synode zou dat (theoretisch) kunnen, maar door de plechtige verklaring van de Lambeth Conferentie is wel duidelijk dat dergelijke "huwelijken" er binnen de anglicaanse Kerk van Engeland en Wales niet komen. En ook niet zullen komen. Ongeacht of Cameron zich sterk maakt of niet.
|
|
|
|
|
|
#2142 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2143 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Even de teksten weergeven, daar u toch maar uw onzinnige gedachte blijft herhalen: Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 december 2012 om 00:58. |
||
|
|
|
|
|
#2144 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik ken een homoseksuele man die zeer gelovig is (hij heeft zijn priesteropleiding afgebroken twintig jaar geleden). Die man lijdt onder die onverenigbaarheid. Zijn hele leven al. Dat vind ik dus heel schrijnend. |
|
|
|
|
|
|
#2145 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Mijn uitgangspunt is dat overheidsreglementatie in vele landen in functie staat van religie en ik vind dit niet kunnen, zeker niet in verband met contraceptiva en homoseksualiteit. Dat Franse bisshoppen een imprint pogen te hebben op overheidsbeslissingen gaat me te ver. De vraag rijst zelfs of een overheid zaken moet toleren die haaks staan op haar visie. Stel je maar eens voor dat een erkende religie de doodstraf zou propageren voor iets terwijl de grondwet van dat land dat verbiedt? (is dit een overdreven fictief voorbeeld?) Waarom zou een overheid een erkende religie subsidiëren die discriminatie op gebied van seksuele geaardheid en geslacht openlijk in het vaandel draagt. Daar struikel ik over. |
|
|
|
|
|
|
#2146 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#2147 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Het zijn dan misschien wel pauselijke voorschriften maar er wordt minder hard tegen dergelijke overtredingen opgetreden. Zo dom zijn ze nu ook weer niet. De beste manier om hun kerken nog sneller te laten leeglopen dan nu al het geval is. Of men moet terugkeren naar the good old days waar de priester na een jaar huwelijk aan de deur kwam aanbellen om te vragen waar de kinderen blijven. Er is niemand die dit nog zou pikken. Overigens geheel terecht natuurlijk. Twee mannen/vrouwen daarentegen die zich aanbieden om een kerkelijk huwelijk aan te vragen is uiteraard wel controleerbaar en dus gemakkelijk(er) weigerbaar. Kan moeilijk anders, hé.Kan ik mij wel iets van voorstellen. Mits een beetje zoeken zijn er vast wel christelijke kerkgenootschappen te vinden waar die man wél welkom is. De godheid waarvan sprake is toch identiek dezelfde als bij de katholieken. D�*�*r hoeft hij het in ieder geval niet voor te laten.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 december 2012 om 04:30. |
|
|
|
|
|
|
#2148 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Iemand die toegang heeft tot kennis en dan zo'n boodschap uitzendt op wereldvlak! Van zonde gesproken! |
|
|
|
|
|
|
#2149 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Lijken me uiterst verstandige mensen te zijn. Niks mis mee dus.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 december 2012 om 04:32. |
|
|
|
|
|
|
#2150 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In vele Zuid-Amerikaanse landen spant of spande de Kerk samen met politiek en leger en kapitaal (vaak zitten/zaten ze in één familie). Dus 'bepalen' is er m.i. nog steeds bij. Hoe zou de wereld er trouwens uitzien mocht de Kerk wel openstaan voor contraceptiva en homoseksualiteit en vrouwelijke priesters? Er is nog tijd om te recapituleren, zou ik zeggen. |
|
|
|
|
|
|
#2151 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Het begrip "godsdienstvrijheid" mag best terug eens onder de loep worden gelegd. Het wordt momenteel geheel anders ingevuld dan wat oorspronkelijk de bedoeling was. Hoe luidt dat gezegde nu ook al weer? Geef ze een vinger en ze pakken meteen de arm erbij? Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over puur theologische vraagstukken waarin de overheid zich bijvoorbeeld gaat moeien in het vraagstuk hoeveel engelen er zich op een speldekop kunnen bevinden. Met dergelijke debiele fantasietjes hoeft de overheid zich niet bezig te houden. Maar wél met religieuze voorschriften die overduidelijk discriminiatie inhouden. Zoiets hoeft niet met belastingsgeld te worden gesubsidiëerd. Integendeel zelfs. (Even los van het feit dat religies zowiezo niet hoeven gesubsidiëerd te worden. Er is daar geen enkele reden voor te verzinnen). Godsdienstvrijheid is géén vrijgeleide om te discrimineren.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 december 2012 om 05:01. |
|
|
|
|
|
|
#2152 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar het is een dubbele moraal die steevast wordt gehanteerd. Enerzijds wordt die bemoeienis formeel ontkend, anderzijds wordt geschermd met het schaamlapje "ook gelovigen mogen zich mengen in het politieke debat". Even een klein voorbeeldje. Toen er in Ierland het wetsontwerp op tafel lag om burgerlijke echtscheiding bij wet te regelen (1996) werd niemand minder dan Moeder Theresa vanuit Indië overgevlogen om geen enkele andere reden dan het referendum in negatieve zin te beïnvloeden. Een zuiver burgerlijk wetsvoorstel notabene! Idem dito wat betreft bijvoorbeeld Malta (2011). Polen laat ik maar onvermeld of ik ben morgen nog bezig met typen... Een piepklein theocratisch staatje, geleid door stokoude wereldvreemde mannen, dat zich wereldwijd bemoeit met seculiere wetgevingen. Niemand die zich daarbij vragen stelt blijkbaar. Integendeel. De "ambassadeurs" worden zelfs met alle mogelijke égards behandeld. Een beetje democratische staat, die naam waardig, zou hen de toegang tot het land gewoonweg ontzeggen. Hoepel op en keer terug naar het Vaticaan. Moei je d�*�*r een beetje! Christus Ja! Echtscheiding Neen!
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 december 2012 om 05:50. |
|
|
|
|
|
|
#2153 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Naast het propageren van een schimmige godheid is dat christusfiguur op vorige foto eveneens een belediging voor de intelligentie (*).
Een Palestijnse jood die er zo overduidelijk kaukasisch uitziet? Het enige wat nog mankeert zijn blauwe ogen (alhoewel dergelijke afbeeldingen ook bestaan). Kortom, fake, nep en boerenbedrog. En ze geraken er nog mee weg ook! Onvoorstelbaar. (*) Alhoewel. Blijkbaar niet bij pakweg een miljard katholieken. Al evenmin iets van te bekennen bij de aanhangers van de overige abrahamistische religies trouwens...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 december 2012 om 05:54. |
|
|
|
|
|
#2154 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het is inderdaad lijden, maar volgens zijn geloof heeft het lijden een doel. Heteroseksuele priesters moeten zich ook onthouden en kunnen daardoor ook lijden. Misschien moet hij eens buiten de kerk gaan kijken en zich openstellen voor het feit dat er helemaal geen god is. Velen zijn hem vooraf gegaan het is dus zeker mogelijk. Dit is m.i. de beste manier om het probleem van de onverenigbaarheid op te lossen. |
|
|
|
|
|
|
#2155 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het geloven an sich zorgt voor discriminatie en indien wij deze discriminatie zouden willen opheffen laten we deze mensen eigenlijk niet toe te leven volgens hun geloof en discrimineren we dus zelf. Het beste vind ik dat meer en meer mensen het geloof afvallen en dit is wat we bij ons zien met de katholieken. Het probleem is dat de kerk dan zijn werk territorium verplaatst naar andere delen van de wereld met soms dramatische gevolgen (ref AIDS). Ik ga trouwens volledig akkoord met je opmerking over subsidies en ben vooral voorstander van een kerkbelasting. |
|
|
|
|
|
|
#2156 | ||
|
Banneling
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 9 december 2012 om 11:53. |
||
|
|
|
|
|
#2157 |
|
Banneling
|
@Jan:
En, Jan, geen boodschap aan het hooggerechtshof van de VS, die nu de gay-marriage behandelt? |
|
|
|
|
|
#2158 | |
|
Banneling
|
The Guardian vandaag:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 9 december 2012 om 12:44. |