Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2012, 12:40   #2201
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel, alleen niet tot het priesterschap.
En niet als pastoor, bisschop, kardinaal, paus...welke belangrijke functies bekleden vrouwen in de kerk dan wel??
Of zijn de loopbaanmogelijkheden binnen uw organisatie voor vrouwen beperkt tot non of moeder overste?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 12:43   #2202
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En niet als pastoor, bisschop, kardinaal, paus...welke belangrijke functies bekleden vrouwen in de kerk dan wel??
Of zijn de loopbaanmogelijkheden binnen uw organisatie voor vrouwen beperkt tot non of moeder overste?
Ligt dit ook niet een beetje aan de vrouwen in de kerk? Indien ze de kerk massaal zouden verlaten omdat ze gediscrimineerd worden zou het vlug veranderen denk ik.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 12:45   #2203
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ligt dit ook niet een beetje aan de vrouwen in de kerk? Indien ze de kerk massaal zouden verlaten omdat ze gediscrimineerd worden zou het vlug veranderen denk ik.
Ik wacht even de verklaring van Jan af, wat vrouwen dan wel mogen, overeenkomstig de rol die hen blijkbaar op basis van de bijbel wordt toegelicht...en waarom vrouwen worden uitgesloten van posities die er enkel en uitsluitend voor mannen zijn.
Oud 10 december 2012, 12:59   #2204
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wacht even de verklaring van Jan af, wat vrouwen dan wel mogen, overeenkomstig de rol die hen blijkbaar op basis van de bijbel wordt toegelicht...en waarom vrouwen worden uitgesloten van posities die er enkel en uitsluitend voor mannen zijn.
Ze mogen toch de kerk kuisen en de verslenste bloemen weggooien? en bloemstukskes maken? en de kerststal helpen opzetten, en de kleren van de pastoor wassen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 13:09   #2205
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ze mogen toch de kerk kuisen en de verslenste bloemen weggooien? en bloemstukskes maken? en de kerststal helpen opzetten, en de kleren van de pastoor wassen?
Ik zei het al: onterechte onderdanigheid. Eigen schuld, dikke bult
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 14:47   #2206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Kerk is veel meer dan de geestelijke stand. De Kerk wordt door leken als geestelijken gevormd, en alleen zijn geroepen tot heiliging. Daarin is ook de eenvoudige moeder of vader belangrijk. Even belangrijk in de heilsorde als de paus of welke geestelijke dan ook.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 14:48   #2207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden ze zich gediscrimineerd voelen? Er is niet echt een reden, tenzij men de Kerk slechts met wereldlijke ogen bekijkt. Bijgevolg mist men waar het bij gelovigen om gaat.
Oud 10 december 2012, 14:50   #2208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In de Kerk bekleedt de moeder een sleutelpositie met een ongekende macht die geen enkele geestelijke bezit, nl. het geloof doorgeven door voorbeeld, beleving en opvoeding.
Oud 10 december 2012, 14:52   #2209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is DAT het antwoord???
En waarom zou dat geen antwoord zijn? De kern van het christendom is Jezus Christus. Hij, die de Heiland is. Hij, die volheid van Verbond bracht. Hij, die ons voorbeeld is.

Daarom ook kan het antwoord op uw vraag niet anders dan Jezus zijn.
Oud 10 december 2012, 15:03   #2210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook hier zien we de verkeerde instelling: dit gaat immers niet over "uitsluiten", maar wel over de rol waartoe wij als man en vrouw zijn geroepen.

Ik licht weer eens een anglicaans stem op en laat Carrie Sandom aan het woord. Zij houdt zich bezig met de zending van de vrouw binnen de anglicaanse Kerk. In haar korte tekst geeft ze in eenvoudige bewoordingen de kern weer die ook gedeeld wordt door de katholieke Kerk.

http://reform.org.uk/resources/media...e-local-church
Oud 10 december 2012, 15:13   #2211
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom zouden ze zich gediscrimineerd voelen? Er is niet echt een reden, tenzij men de Kerk slechts met wereldlijke ogen bekijkt. Bijgevolg mist men waar het bij gelovigen om gaat.
Ik heb niet gezegd dat ze zich gediscrimeerd voelen, ik stel dat ze gediscrimineerd worden.

Mensen een functie ontzeggen op basis van het geslacht is duidelijke discriminatie. Indien men dit in een bedrijf zou doen wordt men zeker aangeklaagd.

En in de kerk valt het nog mee. In bepaalde islamitische landen gebruikt men de religie om de vrouwen zware beperkingen op te leggen, ook in het dagelijkse leven.

Men kan dus een beetje discrimineren of veel discrimineren maar quasi elke vorm van religie discrimineert de vrouwen en heeft daar wel één of andere goede reden voor.
Oud 10 december 2012, 15:14   #2212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat ze zich gediscrimeerd voelen, ik stel dat ze gediscrimineerd worden.
Ja, dat kun je zeggen vanuit een wereldlijke logica. Alleen gaat het in de Kerk daar niet om.
Oud 10 december 2012, 15:31   #2213
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, dat kun je zeggen vanuit een wereldlijke logica. Alleen gaat het in de Kerk daar niet om.
Ah nee, de logica in de kerk, gebaseerd op niet te weerleggen dogma's, staat boven de wereldlijke logica.

En hoever mag zo'n kerkelijke logica dan gaan?
Oud 10 december 2012, 15:33   #2214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah nee, de logica in de kerk, gebaseerd op niet te weerleggen dogma's, staat boven de wereldlijke logica.

En hoever mag zo'n kerkelijke logica dan gaan?
Natuurlijk is het op het geloof gebaseerd. En de godsdienstvrijheid kent toch bepaalde grenzen, of niet soms?!
Oud 10 december 2012, 15:37   #2215
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Inderdaad, jullie zien dat weer vanuit jullie aardse logica, niet de hemelse waar Jan zich van bedient.

Als je het nuchter bekijkt mogen nonnen in de kerk evenveel als de priesters.

't Is niet omdat ze niet in zo'n schone jurken mogen rondlopen als de mannen dat zij het geloof niet zouden kunnen doorgeven door voorbeeld, beleving en opvoeding, toch?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 15:41   #2216
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Inderdaad, jullie zien dat weer vanuit jullie aardse logica, niet de hemelse waar Jan zich van bedient.

Als je het nuchter bekijkt mogen nonnen in de kerk evenveel als de priesters.

't Is niet omdat ze niet in zo'n schone jurken mogen rondlopen als de mannen dat zij het geloof niet zouden kunnen doorgeven door voorbeeld, beleving en opvoeding, toch?
De schaamte voorbij!
Oud 10 december 2012, 16:21   #2217
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook hier zien we de verkeerde instelling: dit gaat immers niet over "uitsluiten", maar wel over de rol waartoe wij als man en vrouw zijn geroepen.

Ik licht weer eens een anglicaans stem op en laat Carrie Sandom aan het woord. Zij houdt zich bezig met de zending van de vrouw binnen de anglicaanse Kerk. In haar korte tekst geeft ze in eenvoudige bewoordingen de kern weer die ook gedeeld wordt door de katholieke Kerk.

http://reform.org.uk/resources/media...e-local-church
Ik heb Carrie Sandom gelezen.

Nu begrijp ik waarom in 'Lilies in the field' (1963) de man die klusjes verricht voor de nonnen alleen maar een zwarte kon zijn. En zelfs hij gaat er van door. Het personage 'Smith/Schmidt' citeerde zelfs Matheus om betaald te worden maar dat blanke nonnen iemand een man betalen voor bewezen diensten kon er zelfs in Hollywood niet door.

Toen ik de film in mijn pubertijd zag, hoopte ik stiekem dat Poitiers met één van de nonnen zou 'elopen.'

Zo gaat de economie niet vooruit hoor, als vrouwen ondergeschikt moeten blijven aan mannen. Als ik dus een wergever ben, zal ik gelovige vrouwen moeten weren in mijn zaak want zij kunnen geen verantwoordelijkheid en leiding nemen tgo mannen.

Discriminatie tiert dan volop. Een opvoeding in geloof spreidt tentakels over alle andere aspecten van het leven.

De impact van de Kerk is desastreus voor vele gelovige vrouwen.

Een vrouw zou beter gaan geloven in de raadgevingen van de oudste boom die bij haar in loopafstand in de buurt staat.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 10 december 2012 om 16:26.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 16:44   #2218
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Als ik dus een wergever ben, zal ik gelovige vrouwen moeten weren in mijn zaak want zij kunnen geen verantwoordelijkheid en leiding nemen tgo mannen.
Ah ja, dus mogen we gelovige vrouwen toegang tot een functie ontzeggen, aangezien ze het er zelf mee eens zijn dat ze niet alle functies kunnen bekleden.
Oud 10 december 2012, 16:58   #2219
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Kerk is veel meer dan de geestelijke stand. De Kerk wordt door leken als geestelijken gevormd, en alleen zijn geroepen tot heiliging. Daarin is ook de eenvoudige moeder of vader belangrijk. Even belangrijk in de heilsorde als de paus of welke geestelijke dan ook.
U draait...dat is geen antwoord, de vraag was waarom vrouwen in uw kerk nergens te vinden zijn als bisschop, pastoor, priester of kardinaal..waarom kunnen vrouwen geen paus worden?
Krijg ik dan nu eens antwoord??
Oud 10 december 2012, 17:00   #2220
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die moet u me even uitleggen...vrouwen mogen geen ambitie hebben, veel functies zijn voor hen ontoegankelijk, maar " daar gaat het de kerk niet om" wat dan wel???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be