Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2012, 14:28   #2341
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Hij maakt weinig indruk op me.

De overheid dient nog meer afstand te nemen van de Kerk. Veel meer afstand.

Stel dat een jong meisje die zich heel 'close to God' voelt tijdens de godsdienstles vraagt waarom ze geen kardinaal kan worden, of priester, of paus? Dat meisje moet dan het verdict vernemen over de Drievuldigheid gemodelleerd op het familiemodel en dat mannen hoofd zijn van de familie en zij happy moet zijn dat ze onderricht kan geven aan andere vrouwen later.
Een bank naast haar zit een jongen 'eveneens close to God' en vraagt: 'En ik mag dan wel priester, kardinaal, bisshop en Paus worden?' Ja, knikt de leerkracht.
En het meisje werpt een blik op die jongen en vraagt zich af wat zij minder heeft dan die medeleerling.

Dat soort onderwijs is uit den boze!

Het zou indd heel constructief zijn om mensen pas toe te laten een godsdienst te practiseren vanaf een bepaalde leeftijd. Tot ze welgesteld genoeg zijn om af te dragen aan de Kerk. Want een overheid die meebetaalt dat gaat me te ver.
Schuld van Napoleon. De kerk werd onteigend en kwam op de loonlijst terecht.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:32   #2342
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Tut tut... Wij zeggen dat het over kerkelijk vs. burgerlijk huwelijk gaat en wij zijn in de meerderheid! Nah!
Neen neen Raf, je bent een tijdje afwezig geweest. Het gaat nu over de dicriminatie binnen de kerk en binnenkort zal het gaan over het feit indien we de religieuze opvoeding van kinderen aan banden moeten leggen of niet.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:45   #2343
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Neen neen Raf, je bent een tijdje afwezig geweest. Het gaat nu over de dicriminatie binnen de kerk en binnenkort zal het gaan over het feit indien we de religieuze opvoeding van kinderen aan banden moeten leggen of niet.
Discriminatie binnen de kerk? Dat bestaat alleen voor de betalende functies...

En de religieuze opvoeding van kinderen mag inderdaad aan banden gelegd worden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 11 december 2012 om 14:46.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 14:51   #2344
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ok, einde discussie dan.
Oud 11 december 2012, 14:55   #2345
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ok, einde discussie dan.
Fijn dat we zo snel overeenkomen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 15:41   #2346
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij maakt weinig indruk op me.

De overheid dient nog meer afstand te nemen van de Kerk. Veel meer afstand.
Euh, dat is juist wat Bielefeldt stelt: Kerk en Staat zijn onderscheiden, waarbij de overheid niet kan optreden op het terrein van het strikt interne van een religieuze gemeenschap.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 15:43   #2347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het meisje werpt een blik op die jongen en vraagt zich af wat zij minder heeft dan die medeleerling.
Alhoewel het reeds gezegd is, moet ik het schijnbaar nog eens herhalen: dit gaat niet over "meer of minder", niet over de notie gelijkheid, maar wel over de rollen van resp. man en vrouw binnen de Kerk overeenkomstig het bijbels onderricht. Misschien is dat allemaal niet echt bevatbaar voor iemand die niet gelovig is, maar een oordeel vanuit seculiere denkpatronen kan hier gewoon niet doorgezet worden.
Oud 11 december 2012, 15:45   #2348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat soort onderwijs is uit den boze!
Daar denkt het Europees Hof in ieder geval heel anders over. Die instelling benadrukt juist het recht van de ouders op de vrije keuze in hun opvoedingsproject alsook de mogelijkheid en de vrijheid daar aan religieuze component aan te geven.
Oud 11 december 2012, 15:46   #2349
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat de vrijheid van godsdienst ook niet absoluut is wanneer vrouwen gediscrimineerd worden binnen die godsdienst, ...
Naar het oordeel van bevoegde rechtsinstanties (bijvoorbeeld die van het Duits Hooggerechtshof) is hier geen sprake van discriminatie, daar de religieuze beleving vrij is in onze landen. Er is geen dwang. Dus ook geen discriminatie.
Oud 11 december 2012, 15:48   #2350
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op basis van welke wettelijke of morele gronden?
Oud 11 december 2012, 15:49   #2351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Discriminatie binnen de kerk? Dat bestaat alleen voor de betalende functies...
En juist op dat vlak is die er niet. Immers, de parochiale verantwoordelijkheid kan ook door een leek opgenomen worden. Net als een pastoor ontvangt die dan ook een loon.

Die leek kan evenwel geen eucharistie voordragen, geen sacramenten toedienen (met uitzondering van het doopsel). Alleen is dat dan weer de interne keuken van de Kerk.
Oud 11 december 2012, 16:05   #2352
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat situeert u dan wel het probleem? Als alles in vrijheid gebeurt en in respect met de wetten op de openbare orde, is er toch niet het minste probleem. Of wel soms?
Mijn patron kan het echt niet hebben dat ik tijdens de werkuren aan de fles leuter. Tot recent vond ik dan maar dat ik van job moest veranderen en een functie zoeken waar ik mijn religieus gebod wel kon uitvoeren.
Maar sinds ons Joyce van den Hema vond dat de baas zich dan maar moet aanpassen bekijk ik deze religieuze verplichting tot vanuit een ander standpunt.
Ook vreesde ik dat de wet op de openbare dronkenschap zou kunnen overtreden worden, maar gezien U ervan uitgaat dat godsdienstvrijheid primeert, gaat he leven voor mij hoe langer hoe leuker worden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 16:07   #2353
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar pleit ik ergens voor criminele daden "in naam van een godsdienst"? Ik stelde immers eerder al dat vrijheid van godsdienst natuurlijk niet absoluut is. Een godsdienst die oproept tot mensenoffers of het bekeren onder dwang kan nu eenmaal niet.
en wie gaat bepalen waar de lijn dan moet liggen? m.n. welke wetten er wel en welke wetten er niet overtreden mogen worden?

De anti discriminatiewet mag wel worden overtreden, de wet op de openbare dronkenschap ook, maar de moslim zou dan niet met kindjes van negen mogen copuleren?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 11 december 2012, 16:07   #2354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Mijn patron kan het echt niet hebben dat ik tijdens de werkuren aan de fles leuter. Tot recent vond ik dan maar dat ik van job moest veranderen en een functie zoeken waar ik mijn religieus gebod wel kon uitvoeren.
Maar sinds ons Joyce van den Hema vond dat de baas zich dan maar moet aanpassen bekijk ik deze religieuze verplichting tot vanuit een ander standpunt.
Ook vreesde ik dat de wet op de openbare dronkenschap zou kunnen overtreden worden, maar gezien U ervan uitgaat dat godsdienstvrijheid primeert, gaat he leven voor mij hoe langer hoe leuker worden.
Kortom, u heeft er niet veel van begrepen. In plaats van hier onzin op het net te gooien, gebruik uw tijd om volgend document eens door te nemen.

http://echr.coe.int/NR/rdonlyres/086...HAND092007.pdf
Oud 11 december 2012, 16:09   #2355
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, u heeft er niet veel van begrepen. In plaats van hier onzin op het net te gooien, gebruik uw tijd om volgend document eens door te nemen.

http://echr.coe.int/NR/rdonlyres/086...HAND092007.pdf
Hoezo onzin? Het is niet omdat ik niet naar jouw religieuze pijpen dans dat MIJN religie onzin is. Voor mij is uw religie nog een pak meer onzin, maar laten we elkaar respectvol behandelen nietwaar? Anders bent u strafbaar hoor, een moslim mag je ook niet beledigen, dat is racisme. Dus een pastafarian mag je evenmin beledigen op straffe van racisme.

Maar ik zal uw epistel eens lezen sé.

Zeg man! 70 pagina's in de français. Dat mag ik niet van His Noodly Appendage. Wij gebruiken enkel Engels als sacrale taal.

en we hebben het hier ook niet over vrijheid van meningsuiting, want die zijn afgeschaft met de Anti-discriminatie wetten. Daar heeft Matthias Storme een proces voor ingespannen en - uiteraard - verloren. U waarschijnlijk niet onbekend.

Laatst gewijzigd door circe : 11 december 2012 om 16:12.
Oud 11 december 2012, 16:10   #2356
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en wie gaat bepalen waar de lijn dan moet liggen? m.n. welke wetten er wel en welke wetten er niet overtreden mogen worden?

De anti discriminatiewet mag wel worden overtreden, de wet op de openbare dronkenschap ook, maar de moslim zou dan niet met kindjes van negen mogen copuleren?
U mist dus het inzicht in de wetgeving. Nochtans is het vrij eenvoudig: openbare dronkenschap hindert andere burgers mogelijks in hun bewegingsvrijheid en misschien zelfs in hun integriteit. Pedofilie betekent dat men zich in een machtspositie ten opzichte van een persoon plaatst die niet bij machte is zich te verdedigen. Er is dus sprake van dwang en in veel gevallen ook geweld. Ook hier komt de integriteit van een persoon in gevaar.

Als de Kerk bepaalt wie er tot de wijdingen mag komen en onder welke voorwaarden dit hoort te gebeuren, dan wordt niemand aangetast zijn of haar integriteit. In alle vrijheid kan een burger immers afstand nemen van die Kerk. Er is op geen enkele wijze sprake van dwang.
Oud 11 december 2012, 16:13   #2357
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo onzin? Het is niet omdat ik niet naar jouw religieuze pijpen dans dat MIJN religie onzin is. Voor mij is uw religie nog een pak meer onzin, maar laten we elkaar respectvol behandelen nietwaar? Anders bent u strafbaar hoor, een moslim mag je ook niet beledigen, dat is racisme. Dus een pastafarian mag je evenmin beledigen op straffe van racisme.
Ja, uw visie op de bestaande rechtsregels kan niet anders omschreven worden als "onzin".

Voor het overige heb ik geen uitspraak gedaan over uw religieuze opvattingen (voor zo ver die er zijn).

Toch nog dit: een moslim beledigen is geen racisme. Wel belediging.
Oud 11 december 2012, 16:14   #2358
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U mist dus het inzicht in de wetgeving. Nochtans is het vrij eenvoudig: openbare dronkenschap hindert andere burgers mogelijks in hun bewegingsvrijheid en misschien zelfs in hun integriteit. Pedofilie betekent dat men zich in een machtspositie ten opzichte van een persoon plaatst die niet bij machte is zich te verdedigen. Er is dus sprake van dwang en in veel gevallen ook geweld. Ook hier komt de integriteit van een persoon in gevaar.

Als de Kerk bepaalt wie er tot de wijdingen mag komen en onder welke voorwaarden dit hoort te gebeuren, dan wordt niemand aangetast zijn of haar integriteit. In alle vrijheid kan een burger immers afstand nemen van die Kerk. Er is op geen enkele wijze sprake van dwang.
o, en vrouwen die geen priesterambt mogen vervullen voelen zich natuurlijk niet aangetast in hun integriteit, of - om het met katholieke woorden te zeggen - in het kruis getast!
Ze staan ook niet in een positie waarin ze zich niet kunnen verdedigen begrijp ik... verdedigen tegen w�*t hoor ik Jan denken.

Het negenjarige ingepakte moslimkindje weet evenmin waartegen zich te verdedigen, want haar situatie "is" nu eenmaal zo, net zoals die van de vrouw in de kerk.

En elke pastafarian mag ook uit de club stappen als ze dat wensen, maar wij hebben écht heel weinig afvalligen moet ik zeggen.

Laatst gewijzigd door circe : 11 december 2012 om 16:17.
Oud 11 december 2012, 16:15   #2359
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Op basis van welke wettelijke of morele gronden?
Op basis van morele gronden, de wettelijke kunnen volgen.
Oud 11 december 2012, 16:15   #2360
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De anti discriminatiewet mag wel worden overtreden, ...
Die wordt niet overtreden, om de eenvoudige reden dat die binnen dat domein gewoon niet van toepassing is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be