![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2461 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ach, met dergelijke onzin te herhalen, komt u er echt niet, hoor. Er is immers niets wat erop wijst dat overheid zich zal begeven op een terrein dat het hare niet is. Het Europees Hof heeft al meermaals de krijtlijnen aangegeven en die zijn niet die welke u hier probeert door te duwen.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 december 2012 om 12:17. |
|
|
|
|
|
#2462 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En het Europees Hof ... wat als de E.U. uiteenvalt? Of een land zich uit de E.U. trekt? Niemand heeft de toekomst in pacht. |
|
|
|
|
|
|
#2463 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2464 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Kortom, er wordt bij democratische besluitvorming iets beslist. Niet noodzakelijk omdat er een consensus is, want dat zou inhouden dat er geen oppositie meer valt te bespeuren. Veel wetten komen gewoon bij meerderheid tegen minderheid tot stand. Soms is die meerderheid uitgesproken, soms evenwel heel nipt. Daarnaast kunnen de redenen heel verscheiden zijn waarom een parlementariërs iets goedkeurt, m.a.w. men hoort toch enigszins voorzichtig te zijn over het zwaaien met het woord "consensus".
|
|
|
|
|
|
#2465 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het Europees Hof heeft niets van doen met de EU. In tegenstelling tot wat u ogenschijnlijk meent, kunnen uitspraken van het Hof niet zomaar door de staten genegeerd worden.
|
|
|
|
|
|
#2466 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U kunt natuurlijk wel het idee genegen zijn dat Depardieu aldus fraude pleegt, maar dat is nu eenmaal niet de inhoud van de wet. Net zo over de wijdingen. |
|
|
|
|
|
|
#2467 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Daarom vind ik het verschrikkelijk archaïsch van een geloofsleer die toch een positieve boodschap poogt uit te dragen, dat ze fervent blijft vasthouden aan die rollen voor mannen en voor vrouwen apart. Als je dan bedenkt wat een impact een katholieke kerk heeft op grote bevolkingen in Zuid-Amerika, dat de Kerk daar heel intensief eeuwen lang heeft samengewerkt met grootgrondbezitters en met de politiek ... en misschien nog steeds doet op enkele uitzonderingen na, dan krijg je een enorme verantwoordelijkheid. Als een Kerk dus politiek en economisch actief is, dan kan ze ook zich nu de emancipatie van de vrouw op socio-maatschappelijk gebied zich eigen maken. Eigenlijk heeft de Kerk die plicht om dat te doen omdat ze er voorheen ook haar hand niet voor omdraaide en dat was vaak voor minder fraaie dingen. Eigenlijk maak ik me niet al te veel zorgen hoor. De katholieke kerk gaat zichzelf wel versnipperen. Die trend is m.i. al bezig. Mensen stellen zich vragen, krijgen meer informatie en beginnen na te denken. Een patriarchale structuur die denkt nog veel krediet te hebben bij een overheid vanwege vroegere glorietijden? |
|
|
|
|
|
|
#2468 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2469 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ook een Europees Hof (voor zolang dat blijft bestaan) evolueert. En voorzover ik weet dient een Europees Hof zich niet te houden aan wat Jezus en Paulus zou gedaan en zogezegd aangewezen hebben. |
|
|
|
|
|
|
#2470 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die tekst overstijgt dat inderdaad, maar moet wel in de juiste context geplaatst worden. In de brief gaat het immers om de lering in de christelijke gemeenschap. Niet over wereldlijke taken of rollen.
|
|
|
|
|
|
#2471 |
|
Banneling
|
Ja, Jan, maar anderhalve generatie verder 'Duits Hooggerechtshof' en dan kan het goed zijn dat je dat niet meer herkent.
Laatst gewijzigd door parsprototem : 12 december 2012 om 13:21. |
|
|
|
|
|
#2472 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2473 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat? Het Duits Hooggerechtshof heeft o.m. een uitspraak gedaan over het heikele punt van de rituele besnijdenissen. Daarin heeft ze het duidelijk opgenomen voor de lichamelijke integraliteit van de mens, iets wat m.i. inderdaad buiten het strikt religieuze valt en bijgevolg door de overheid kan gereguleerd worden. Merk op dat het gerechtshof zich niet kant tegen rituele besnijdenissen als dusdanig, maar meent dat bij minderjarigheid niet aan de wettelijke voorwaarden is voldaan.
|
|
|
|
|
|
#2474 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Daar lijkt me niets archaïsch aan, daar we nu eenmaal de lichamelijkheid van man en vrouw niet kunnen ontkennen. Ik zie het geenszins als problematisch de rol van de moeder in de vrouw te onderkennen en dan ook aan deze rol een grote waarde toe te kennen. Nu lijkt het alsof het "in" is om die rol te minimaliseren en zelfs als minder waardevol te onderkennen. Menselijk gesproken zie ik bij dat laatste standpunt geen enkele meerwaarde.
|
|
|
|
|
|
#2475 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Juist, vandaar dat de traditionele groep steeds verder aandikt, terwijl de modernistische vleugel snel leegloopt. De werkelijke evolutie is wel juist de omgekeerde dan wat u veronderstelt.
|
|
|
|
|
|
#2476 |
|
Banneling
|
Graaf je maar verder in in het verleden, zo diep mogelijk onder de grond
|