![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2481 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Kijk, het is nochtans eenvoudig.
Naar uw maatstaven kunt u vinden dat Depardieu fraude pleegt door naar België uit te wijken en aldus, naar uw morele principes, niet solidair te zijn met andere Fransen. Alleen is dat een persoonlijk standpunt. 't Is niet de wet. Binnen de EU is er ook vrij verkeer van kapitaal. Vanuit werelds oogpunt kunt u menen dat de huidige regeling voor de wijdingen discriminatie is. Volgens uw principes. Alleen, die principes gelden gewoon niet voor de wetgeving in die situatie. Er is een verschil tussen wat u denkt en wat de wet voorschrijft. |
|
|
|
|
|
#2482 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2483 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En aldus zegt u zelf: er is dus ruimte voor vrijheid, ook voor de Kerk. Dit is juist het belangrijk onderscheid dat Voltaire aangaf: men hoeft een mening helemaal niet te delen om ze ook ruimte te geven binnen de vrijheid.
|
|
|
|
|
|
#2484 |
|
Banneling
|
Tolerantie geldt niet voor overtredingen tegen de morele basiskern van de democratische waarden, zoals jullie die plegen te plegen, geïnspireerd door eeuwenoude gedateerde opvattingen
Laatst gewijzigd door eno2 : 12 december 2012 om 13:47. |
|
|
|
|
|
#2485 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De Paus moet met zijn poten van de staatsregelingen blijven. Maar het is en spin die overal zijn web weeft. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 december 2012 om 13:49. |
|
|
|
|
|
|
#2486 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat u schrijft, is nog steeds uw persoonlijke opinie. U meent dat er een overtreding is, terwijl de door mij geciteerde hoogleraar juist het omgekeerde stelt. Ook heeft het Europees Hof de krijtlijnen uitgetekend in haar jurisprudentie en die bevestigt niet wat u ervan maakt. |
|
|
|
|
|
|
#2487 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat ze zo objectief mogelijk zaken met elkaar vergelijken of aan elkaar toetsen. Opvoeden kan het aanleren zijn van een systeem van denken. Op basis daarvan kunnen kinderen dan keuzen maken op alle vlakken en in alle aspecten. |
|
|
|
|
|
|
#2488 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Gelovigen hebben, net als alle burgers, de vrijheid en het recht zich te uiten. Ook in politieke debatten. Schijnbaar wilt u dus bepaalde burgers het recht op vrije mening alsook hun recht op politiek engagement ontnemen. Zo stilaan wordt het totalitaire van uw denken zichtbaar...
|
|
|
|
|
|
#2489 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#2490 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2491 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2492 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat betekent niet dat u niet kunt opvoeden, uiteraard wel maar waar u ideologie standpunten aanhangt die de wetgeving niet deelt, ( over holebi's, gelijkheid man en vrouw, euthanasie en abortus, geboortebeperking, zelfbeschikkingsrecht) daar zou u met uw indoctrinatie mogen wachten tot uw kinderen zo oud zijn, te kunnen vergelijken wat de wet hen biedt en u voorschrijft als na te streven. Maar uiteraard voelt u daar niets voor, je moet immers jong indoctrineren om kinderen onzin te laten geloven.... |
|
|
|
|
|
|
#2493 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2494 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In een democratische rechtstaat laat de overheid de mensen vrij in hun denken. Daarom ook heeft het Europees Hof in een bepaalde zaak uitdrukkelijk de soevereiniteit van de ouders bevestigd in het waardenpatroon dat ze vanuit hun religie aan hun kinderen wensen door te geven. Dit waardenpatroon kan dus gerust verschillen van wat als de 'mainstream' in een maatschappij doorgaat. Bijgevolg kunt u niet stellen dat mensen in hun denken akkoord moeten gaan met bepaalde wettelijke bepalingen. Als burger mag ik gerust de huidige abortuswetgeving in vraag stellen. Dat is mijn recht. Het is ook mijn recht daartoe politiek engagement op te nemen. Net zo kan ik mijn kinderen de heiligheid van het leven meegeven en hen abortus laten zien als een groot kwaad. Niets in de wetgeving beperkt mijn vrijheid daartoe. U wilt dus de vrijheid inruilen voor een dogmatisch staatstotalitarisme dat geen ruimte meer laat voor de basisbeginselen van de Verlichting. |
|
|
|
|
|
|
#2495 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er zullen zeker mensen zijn die zich laten verleiden door organisaties zoals Opus Dei,of andere, zeer strikte religieuze sektarisch bewegingen binnen de kerk. Maar het overgote deel van de Katholieken ging geen kerk meer in, zodra de welvaart in hun leven steeg, dus ergens midden jaren 60 begon de leegloop en nu zijn de meeste kerken leeg...af en toe bij begravenissen en huwelijken...kerstavonden met mooi koor...die dingen...maar de terugloop is er, ongeacht de enkeling die zich laat verleiden tot sektarische groepen. |
|
|
|
|
|
|
#2496 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel kunnen wetten de opvattingen, moraal, opinies, visies... weergeven van de meerderheid. De meerderheid gelijk stellen met de overheid is evenwel niet correct. |
|
|
|
|
|
|
#2497 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2498 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U denkt dan verkeerd. In een studie uitgevoerd door de faculteit sociologie van de universiteit van Parijs bleek dat het in Frankrijk, rekening houdend met de huidige evolutie, in de toekomst de grootste groep onder de Franse katholieken zal gevormd worden door de conservatieve, traditionalistische vleugel.
|
|
|
|
|
|
#2499 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik stel nergens iets over een mogelijk 'monopolie van de moraliteit'. Wel onderstreep ik dat een overheid neutraal is op levensbeschouwelijk vlak. Ze schrijft bijgevolg niet voor wat ik moet denken, wat ik moet geloven, net zo min ze bepaalt met welk waardenpatroon ik onze kinderen opvoed.
|
|
|
|
|
|
#2500 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|