![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2521 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2522 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2523 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2524 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#2525 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#2526 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vertel altijd zinnige dingen, maar ze worden niet altijd naar waarde geschat.
|
|
|
|
|
#2527 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die wetten zijn natuurlijk wel gebaseerd op basiswaarden, die ook in het christendom gehanteerd worden, zoals uit het strafbaar stellen van onder meer moord (gij zult niet doden); diefstal (gij zult niet stelen), meineed (gij zult over een ander geen valse getuigenis afleggen), enz. Stellen dat de overheid geen basiswaarden heeft, is dus wel erg kort door de bocht...
|
|
|
|
|
#2528 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat zou ik niet durven zeggen. Eerder in dit topic is al gebleken dat de overheid zich wel degelijk begeeft op een terrein dat het hare niet is, namelijk door een voorwaarde op te leggen voor de toegang tot het kerkelijk huwelijk...
|
|
|
|
|
#2529 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad. De vooruitgang gaat langzaam maar gestaag. Geen paus of om het even welke religieuze leider zal die ontwikkeling kunnen tegenhouden.
|
|
|
|
|
#2530 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#2531 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2532 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2533 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals al eerder gesteld: in mijn gezin wordt het geloof op een open, rustige en deemoedige manier beleefd. Er is geen sprake van hersenspoeling, van dwang... In alle eenvoud neemt het geloof een prominente plaats in ons gezinsleven. Ongecompliceerd, maar ook zonder schaamte. En de oudere kinderen staan dan ook sterk in het leven en in de wereld, ook al doet die schamper en spottend daarover. |
|
|
|
|
|
|
#2534 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De consensus onder gelovigen is niet zo groot als onder niet-gelovigen. De eerbied voor het leven is juist iets wat de confessionele grenzen ruim overschrijdt en ons allen bindt. |
|
|
|
|
|
|
#2535 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel - en dat was de enige opmerking die ik aanbracht - dat in onze democratische rechtstaat iedereen vrij is een bepaald waardenpatroon in de opvoeding van de kinderen te plaatsen. Juist dit werd immers ontkend, ook door u trouwens. U meende immers dat er dwang en uitsluiting noodzakelijk is, opdat bepaalde waardenpatronen niet meer doorgegeven zouden kunnen worden aan een volgende generatie. |
|
|
|
|
|
|
#2536 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Frankrijk is inderdaad een land dat zich heel sterk maakt tegenover een hele reeks sekten. Alleen zie ik daarmee geen grond voor wat u verder stelt. In Frankrijk is de traditonalistische vleugel van de katholieke Kerk bijvoorbeeld sterk aanwezig en wordt door de overheid niets in de weg gelegd. |
|
|
|
|
|
|
#2537 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In deze moet men overheid niet verwarren met wetgever en politici. |
|
|
|
|
|
|
#2538 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hoezo? Hoe komt u erbij dat het teruggrijpen naar de wortels van het christendom zou betekenen dat men panikeert tegenover de aanwezigheid van de islam in Europa? In tegenstelling tot wat u denkt, is dit geen reactie tegen een andere godsdienst, maar een positieve keuze vanuit de wervende kracht van het christendom.
|
|
|
|
|
|
#2539 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2540 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Beweringen? Om in aanmerking te komen voor het kardinalaat moest je tot aan de vorige paus geen geestelijke zijn. Onder Johannes-Paulus II is dat gewijzigd. Deze regel kan dus even goed weer afgeschaft worden en verruimd worden tot ook vrouwen. Niet ik stel dat trouwens, maar wel Bodar die toch een priester is die niet alleen in het Vaticaan werkt maar daarenboven tot de conservatieve vleugel wordt gerekend.
|
|
|
|