![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Aansluitend met wat ik mijn tweede laatste post stelde, hoort men het hier eens van een ander:
Citaat:
Citaat:
Jan Van den Berghe lijkt te suggereren dat die gebieden snel verduitsten omdat ze in wezen,von vorne rein, identitair reeds Duits waren en uiteindelijk hun bestemming vonden in Duitsland. ![]() Vraag daarbij aan Jan: 1. Aan welk kriterium hecht U het meest belang om een staatsgrens te bepalen. Identiteit of taal? 2. En, hoe had U in feite gewild dat de grens met Duitsland er zou uitzien?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2012 om 03:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Vlaanderen Boven :
Citaat:
Citaat:
Waarom voegde immers Keizer Sjarel Oost-Friesland, Gullik en Kleve niet bij de Nederlanden maar de Nedersaksische gebieden wel?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2012 om 04:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Iedereen dan maar Limburgs kalle? Zoals Frieda van Wijck in haar trailer?
Laatst gewijzigd door pajoske : 12 december 2012 om 10:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarbij ik mij afvraag of Duitsers die Hoogduits spreken - en ik ken er geen andere - wel zo gemakkelijk Limburgs gaan verstaan. En omgekeerd.
Limburgs heeft uiteindelijk de Hoogduitse klankverschuiving niet ondergaan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 december 2012 om 17:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ze zeggen"ich" in van "ik". Limburgers zijn altijd sterk gericht op Duitsland, nu nog. De Limburgers trakteerden de Duitsers bij binnenkomst op koekjes. In mijn ogen een optie: verkopen zuid Limburg aan Duitsland, het noorden naar Gelderland. Dit uiteraard na goedkeuring van de Limburgers zelf. Dan krijgen wij van de Duitsers Oost-Friesland terug, uiteraard pas na toestemming van de bewoners van Oost-Friesland.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 december 2012 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Gelderland en Limburg grenzen ook zo goed als niet aan elkaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niettemin, als Vlaming liever in een deelstaat van Duitsland dan in een vereniging met NL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Het is 1 taalfamilie. Een familie van dialecten waarbij in (Oost-) Friesland en noord-oost-NL de dialecten overgaan in Hoogduitse dialecten en zo verder destijds tot aan het Baltikum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het beste wat ik sinds lang op Politics gelezen heb! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
''Auch die äußerlichen Merkmale sind ganz klar: die Jogginghose in den Socken, eine dicke Lederjacke, vom Bodybuilding aufgepumpte Körper, Boxerhaarschnitt. Gehört wird Rap, zum Beispiel von Gangster-Rappern wie Bushido. Besonders bezeichnend ist die Sprache: Ausdrücke wie „Ey, Alder“ und verkürzte Sätze kennzeichnen das Sprachbild. Sie wollen das Indische, Griechische, Englische verdeutschen, anstatt das Deutsche zu verindischen, vergriechischen, verenglischen.“ Ook in Duitsland bestemmen migranten de marsroute van de Duitse taal. Jawohl, bundesweit. http://www.youtube.com/watch?v=3IW73YS1f9c Bushido - Wärst du immer noch hier? (12.000.000 hits) 2012 http://www.youtube.com/watch?v=sgSKkPPV690 FARD - REICH UND SCHÖN - INVICTUS (11.000.000 hits) 2012 http://www.youtube.com/watch?v=opcP1J3Pmok Capo Azzlack - OF Babylon (3.700.00 hits) http://www.youtube.com/watch?v=HamWBUdmMnk Kay One - Style & das Geld (28.000.000 hits) 2010 Citaat:
Een hollandhatende duitslandlikkende Vlaam. Functioneler wordt een Vlaming niet voor een belgicist. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 december 2012 om 00:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Idd. Als de Nederlanden één gebleven waren, was Bruxelles nu een Nederlandstalige stad. Maar een Blokker heeft daar misschien geen boodschap aan... Hij kan samen met de Belgicisten, het FDF, de Franse Gemeenschap en het Waals Gewest in september het verdrijven van het Nederlands in de Zuidelijke Nederlanden gaan vieren.
Citaat:
In mijn straat woont nu een klootzak die dan een ganse week de Belgische vlag uithangt. Ik heb nooit een vlag uitgehangen maar ik denk dat ik tegen september volgend jaar toch maar ga zorgen dat ik een prinsenvag kan buitenhangen. Halfstok weliswaar. Voorlopig.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2012 om 01:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De wisselwerking tussen identiteit en taal is niet altijd even duidelijk en kan sterk verschillen van volk tot volk. Volkshongaren in Slovakije en Roemenië voelen zich door hun taal een met hun taalgenoten uit Hongarije, maar in datzelfde Roemenië woont er een afgelegen groep die een archaïsche vorm van het Hongaars spreekt en zich, ondanks de taal, niet als Hongaars identificeert. Luxemburgers zien zich als een apart volk, terwijl hun dagelijkse omgangstaal bijna identiek is aan wat men aan de andere kant van de grens in Duitsland spreekt. En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik stelde U die twee vragen echter niet als geschiedkundige, maar als actor die mee geschiedenis maakt (hoe gering ook) en die sowieso een zeer persoonlijk kijk heeft op wat hij vast stelt. Graag Uw persoonlijke mening dus. Daarom, nogmaals: 1. Aan welk kriterium hecht U het meest belang om een staatsgrens te bepalen. Identiteit of taal? 2. En, hoe had U in feite gewild dat de grens met Duitsland er zou uitzien? En ik voeg daar meteen aan toe: 3. Welke grenzen wenst U in de Nederlanden?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2012 om 14:15. |
|
![]() |
![]() |