Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2012, 16:46   #101
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit lijkt me inderdaad gepast, in samenhang met het stoppen van indoctineren van kinderen. Wil iemand geïndoctrineerd worden, dan kan dit vanaf 18 jaar.
We worden allemaal geïndoctrineerd. Vanaf de eerste seconde dat we geboren worden.

Laatst gewijzigd door system : 16 december 2012 om 16:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2012, 18:27   #102
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Juist. Als dat dat niet zo zou zijn, is dit maatschappijmodel simpelweg totaal onmogelijk.
Oud 16 december 2012, 19:04   #103
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We worden allemaal geïndoctrineerd. Vanaf de eerste seconde dat we geboren worden.
Sta me toe dit te betwisten.

Uit de wiki haal ik:

Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld.

Wij, als vrijzinnigen voeden onze kinderen op als kritische denkers, soms zelfs tot onze spijt omdat ze vanaf een bepaalde leeftijd onze opvoedingswijzen bekritiseren.

Met veel zaken staan wij en de kinderen niet op dezelfde lijn maar we respecteren iedereen wel.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2012, 22:32   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij, als vrijzinnigen voeden onze kinderen op als kritische denkers, soms zelfs tot onze spijt omdat ze vanaf een bepaalde leeftijd onze opvoedingswijzen bekritiseren.
En wat leert u uw kinderen over God? Dat Hij niet bestaat. Wel, dan deed u aan indoctrinatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2012, 22:55   #105
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En wat leert u uw kinderen over God? Dat Hij niet bestaat. Wel, dan deed u aan indoctrinatie.
Ik heb mijn kinderen niets specifieks geleerd over god. Ze zijn gewoon niet gedoopt en hebben altijd niet-confessionele zedenleer gevolgd.

Als ik denk dat er geen god bestaat, waarom zou ik hen daarvoor indoctrineren? Dan moet ik hen ook indoctrineren dat er geen reincarnatie is, dat Shiva, Ganesh en Hare Krishna niet bestaan, dat de Dalai Lama niet de reïncarnatie is van Chenrezig enz...

Ik zou nogal wat werk gehad hebben!
Oud 16 december 2012, 23:03   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn kinderen niets specifieks geleerd over god. Ze zijn gewoon niet gedoopt en hebben altijd niet-confessionele zedenleer gevolgd.
Wat wordt er geleerd in de zedenleer over God?
Oud 16 december 2012, 23:04   #107
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat wordt er geleerd in de zedenleer over God?
Niets, wat zou er over moeten geleerd worden?
Oud 16 december 2012, 23:06   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als ik denk dat er geen god bestaat, waarom zou ik hen daarvoor indoctrineren? Dan moet ik hen ook indoctrineren dat er geen reincarnatie is, dat Shiva, Ganesh en Hare Krishna niet bestaan, dat de Dalai Lama niet de reïncarnatie is van Chenrezig enz...

Ik zou nogal wat werk gehad hebben!
U gaf dus nooit antwoord op een mogelijke vraag als "Pa, is er een of andere god? Luidde het antwoord slechts: "Ik weet het niet, beste jongen. Dat kan, maar het kan even goed ook niet. Ik weet het gewoonweg niet."
Oud 16 december 2012, 23:14   #109
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U gaf dus nooit antwoord op een mogelijke vraag als "Pa, is er een of andere god? Luidde het antwoord slechts: "Ik weet het niet, beste jongen. Dat kan, maar het kan even goed ook niet. Ik weet het gewoonweg niet."
Ik denk niet dat we deze discussie intens gevoerd hebben. Mijn kinderen vroegen niet naar een god. Ze zullen wel gevraagd hebben naar een aantal zaken zoals wat er met ons gebeurt na de dood en zo maar daar heb ik altijd mijn mening gegeven en deze inderdaad ook naast enkele andere alternatieven gelegd zoals mensen die geloven in reincarnatie en mensen die denken dat ze rijstpap met gouden lepels zullen eten enz...
Oud 16 december 2012, 23:16   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat we deze discussie intens gevoerd hebben. Mijn kinderen vroegen niet naar een god. Ze zullen wel gevraagd hebben naar een aantal zaken zoals wat er met ons gebeurt na de dood en zo maar daar heb ik altijd mijn mening gegeven en deze inderdaad ook naast enkele andere alternatieven gelegd zoals mensen die geloven in reincarnatie en mensen die denken dat ze rijstpap met gouden lepels zullen eten enz...
Waarom plaatst u uw eigen mening naast vele andere meningen? Kortom, is uw mening dan eigenlijk iets waard?
Oud 16 december 2012, 23:24   #111
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom plaatst u uw eigen mening naast vele andere meningen? Kortom, is uw mening dan eigenlijk iets waard?
Mijn mening is veel waard voor mij en ik zal deze zoveel mogelijk uiten. Maar mijn mening is vatbaar voor discussie en kan ik op elk moment herzien. Ik kan zelfs mijn mening over een god herzien zodra er één tastbaar element in deze richting zou wijzen. Ik schat de kans over dit laatste echter gering in.

Door meningen tegenover elkaar te plaatsen kan men een discussie creëren en de mening sterker (of zwakker) maken. Ik durf zelfs nog eens een mening te verdedigen die diametraal tegenover mijn eigen mening staat, gewoon om te zien indien de eigen mening wel nog verdedigbaar is.
Oud 16 december 2012, 23:27   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn mening is veel waard voor mij en ik zal deze zoveel mogelijk uiten. Maar mijn mening is vatbaar voor discussie en kan ik op elk moment herzien. Ik kan zelfs mijn mening over een god herzien zodra er één tastbaar element in deze richting zou wijzen. Ik schat de kans over dit laatste echter gering in.
Kortom, u bent agnost. De sleutelzin is dan ook "ik weet het eigenlijk niet".
Oud 16 december 2012, 23:39   #113
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, agnost is te zacht uitgedrukt. Ik ben duidelijk de mening toegedaan dat er geen god is en alle beslissingen die ik neem neem ik met deze wetenschap.

Hoe zeker ben ik? Voldoende zeker om niet voor de gok van Pascal te gaan.

Dus ook alle morele waarden die ik verdedig houden geen rekening met een god of eender welk ander, onbewijsbaar spiritueel iets.
Oud 16 december 2012, 23:47   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, agnost is te zacht uitgedrukt. Ik ben duidelijk de mening toegedaan dat er geen god is en alle beslissingen die ik neem neem ik met deze wetenschap.

Hoe zeker ben ik? Voldoende zeker om niet voor de gok van Pascal te gaan.

Dus ook alle morele waarden die ik verdedig houden geen rekening met een god of eender welk ander, onbewijsbaar spiritueel iets.
Dus, er is geen God, omdat ik dat zeg.
Oud 16 december 2012, 23:58   #115
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus, er is geen God, omdat ik dat zeg.
Er is geen god omdat er voldoende elementen spreken tegen het bestaan van een god en geen voor het bestaan van een god.

Dit is trouwens niet omdat ik het zeg, er zijn heel veel mensen deze mening toegedaan.

Maar ik denk niet dat het spek naar jouw bek zal zijn om deze meningen, inclusief een schat aan argumenten te gaan bestuderen.
Oud 17 december 2012, 00:10   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen god omdat er voldoende elementen spreken tegen het bestaan van een god en geen voor het bestaan van een god.

Dit is trouwens niet omdat ik het zeg, er zijn heel veel mensen deze mening toegedaan.

Maar ik denk niet dat het spek naar jouw bek zal zijn om deze meningen, inclusief een schat aan argumenten te gaan bestuderen.
Er zijn net zoveel mensen die de omgekeerde mening zijn toegedaan. Kortom, wat zogezegd een bewijs is volgens u, is dat helemaal niet.

Het blijft bij een mening. De uwe. Daarom ook kan ik gerust herhalen dat heel uw redenering samen te vatten is met "er is geen God, omdat ik het zeg".
Oud 17 december 2012, 00:37   #117
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of eventueel "het is niet 'weetbaar'."

Er is geen reden om neerbuigend te doen over de agnostische houding, alsof het om een 'gebrek' aan kennis zou gaan. Er zijn vragen waar er niet noodzakelijk een antwoord op gegeven moet worden. De noodzaak voelen een definitief antwoord te willen op vragen die naar het fundament van het (menselijke) bestaan gaan zou wel eens zijn oorsprong kunnen vinden in een soort van existentiële angst. Zo'n antwoord doet afbreuk aan de schoonheid van het mysterie en zal steeds gekenmerkt worden door de menselijke imperfectie.

Niet de verwondering over het leven of de vraag naar de zin ervan, maar het antwoord ontdaan van twijfel komt me hoogmoedig over.

Ik probeer de vraag en de bewondering te respecteren in mijn relatie met mijn kinderen. Ik zal hen niet zeggen "God bestaat", noch "God bestaat niet". Het is niet aan de mens om zo'n uitspraken te doen mijns inziens. Soms zie ik zo'n uitspraken zelfs als een vorm van 'heiligschennis'.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 december 2012 om 00:44.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 07:21   #118
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik plaats mijn mening boven alle andere meningen en er is geen betere mening dan de mijne, zo helpt mij de allerhoogste, het Vliegend Spaghettimonster. Zijn waarheid en niets dan zijn waarheid zal ik er bij mijn kinderen inrammen. Moge zijn Heilige Inkt dit bevestigen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 07:26   #119
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Juist. Als dat dat niet zo zou zijn, is dit maatschappijmodel simpelweg totaal onmogelijk.
Klinkklare onzin.

Er is een levensgroot verschil tussen kinderen opvoeden en begeleiden tot volwaardig lid van de maatschappij versus een religieuze indoctrinatie.

Ongelofelijk dat dit anno 2012 nog steeds moet worden uitgelegd.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 17 december 2012 om 07:38.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 07:37   #120
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eens te meer dien jij noodgedwongen jouw toevlucht te zoeken in allerlei semantische spelletjes.

Net zoals JimmyB is mijn mening mij veel waard. Omgekeerd kan moeilijk, anders zou het mijn mening niet zijn...

Ik stel echter vast dat andere mensen er een andere mening op na houden.

Waarom zou mijn eigen mening dan ofwel niets ofwel minder waard zijn?

Omdat ik objectief heb vastgesteld dat er vele meningen bestaan?

Wat probeer jij nu eigenlijk te bewijzen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be