![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Banneling
|
![]() We worden allemaal geïndoctrineerd. Vanaf de eerste seconde dat we geboren worden.
Laatst gewijzigd door system : 16 december 2012 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist. Als dat dat niet zo zou zijn, is dit maatschappijmodel simpelweg totaal onmogelijk.
![]() |
#103 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Uit de wiki haal ik: Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld. Wij, als vrijzinnigen voeden onze kinderen op als kritische denkers, soms zelfs tot onze spijt omdat ze vanaf een bepaalde leeftijd onze opvoedingswijzen bekritiseren. Met veel zaken staan wij en de kinderen niet op dezelfde lijn maar we respecteren iedereen wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wat leert u uw kinderen over God? Dat Hij niet bestaat. Wel, dan deed u aan indoctrinatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ik denk dat er geen god bestaat, waarom zou ik hen daarvoor indoctrineren? Dan moet ik hen ook indoctrineren dat er geen reincarnatie is, dat Shiva, Ganesh en Hare Krishna niet bestaan, dat de Dalai Lama niet de reïncarnatie is van Chenrezig enz... Ik zou nogal wat werk gehad hebben! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk niet dat we deze discussie intens gevoerd hebben. Mijn kinderen vroegen niet naar een god. Ze zullen wel gevraagd hebben naar een aantal zaken zoals wat er met ons gebeurt na de dood en zo maar daar heb ik altijd mijn mening gegeven en deze inderdaad ook naast enkele andere alternatieven gelegd zoals mensen die geloven in reincarnatie en mensen die denken dat ze rijstpap met gouden lepels zullen eten enz...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Door meningen tegenover elkaar te plaatsen kan men een discussie creëren en de mening sterker (of zwakker) maken. Ik durf zelfs nog eens een mening te verdedigen die diametraal tegenover mijn eigen mening staat, gewoon om te zien indien de eigen mening wel nog verdedigbaar is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe zeker ben ik? Voldoende zeker om niet voor de gok van Pascal te gaan. Dus ook alle morele waarden die ik verdedig houden geen rekening met een god of eender welk ander, onbewijsbaar spiritueel iets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Europees Commissaris
|
![]() Er is geen god omdat er voldoende elementen spreken tegen het bestaan van een god en geen voor het bestaan van een god.
Dit is trouwens niet omdat ik het zeg, er zijn heel veel mensen deze mening toegedaan. Maar ik denk niet dat het spek naar jouw bek zal zijn om deze meningen, inclusief een schat aan argumenten te gaan bestuderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het blijft bij een mening. De uwe. Daarom ook kan ik gerust herhalen dat heel uw redenering samen te vatten is met "er is geen God, omdat ik het zeg". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen reden om neerbuigend te doen over de agnostische houding, alsof het om een 'gebrek' aan kennis zou gaan. Er zijn vragen waar er niet noodzakelijk een antwoord op gegeven moet worden. De noodzaak voelen een definitief antwoord te willen op vragen die naar het fundament van het (menselijke) bestaan gaan zou wel eens zijn oorsprong kunnen vinden in een soort van existentiële angst. Zo'n antwoord doet afbreuk aan de schoonheid van het mysterie en zal steeds gekenmerkt worden door de menselijke imperfectie. Niet de verwondering over het leven of de vraag naar de zin ervan, maar het antwoord ontdaan van twijfel komt me hoogmoedig over. Ik probeer de vraag en de bewondering te respecteren in mijn relatie met mijn kinderen. Ik zal hen niet zeggen "God bestaat", noch "God bestaat niet". Het is niet aan de mens om zo'n uitspraken te doen mijns inziens. Soms zie ik zo'n uitspraken zelfs als een vorm van 'heiligschennis'. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 december 2012 om 00:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik plaats mijn mening boven alle andere meningen en er is geen betere mening dan de mijne, zo helpt mij de allerhoogste, het Vliegend Spaghettimonster. Zijn waarheid en niets dan zijn waarheid zal ik er bij mijn kinderen inrammen. Moge zijn Heilige Inkt dit bevestigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er is een levensgroot verschil tussen kinderen opvoeden en begeleiden tot volwaardig lid van de maatschappij versus een religieuze indoctrinatie. Ongelofelijk dat dit anno 2012 nog steeds moet worden uitgelegd. ![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 17 december 2012 om 07:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Net zoals JimmyB is mijn mening mij veel waard. Omgekeerd kan moeilijk, anders zou het mijn mening niet zijn... Ik stel echter vast dat andere mensen er een andere mening op na houden. Waarom zou mijn eigen mening dan ofwel niets ofwel minder waard zijn? Omdat ik objectief heb vastgesteld dat er vele meningen bestaan? Wat probeer jij nu eigenlijk te bewijzen?
![]() |