Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2012, 01:08   #101
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Ik vind die discussies zelfstandigen versus werknemers, privé versus staat en arbeider versus bediende erg storend en ver weg van de essentie.

Als de gepensioneerde zelfstandige nu evenveel krijgt als de gepensioneerde werknemer, een gelijkschakeling op het hoogste tarief van beiden, dan wordt de gepensioneerde werknemer daar niet slechter van.

Een goede zaak. De zelfstandige die niet genoeg verdiende om reserve op te bouwen moet ook niet in de armoede terechtkomen. (Zelfstandigen moeten niet allemaal over dezelfde rijke kam geschoren worden.)

Rechtvaardigheid ten opzichte van de zelfstandigen die frauderen bekom je door fraude te bestrijden, niet door hen geen degelijk pensioen te gunnen, daar raak je ook de verkeerden mee.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 23 december 2012 om 01:10.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 01:21   #102
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik vind die discussies zelfstandigen versus werknemers, privé versus staat en arbeider versus bediende erg storend en ver weg van de essentie.

Als de gepensioneerde zelfstandige nu evenveel krijgt als de gepensioneerde werknemer, een gelijkschakeling op het hoogste tarief van beiden, dan wordt de gepensioneerde werknemer daar niet slechter van.

Een goede zaak. De zelfstandige die niet genoeg verdiende om reserve op te bouwen moet ook niet in de armoede terechtkomen. (Zelfstandigen moeten niet allemaal over dezelfde rijke kam geschoren worden.)

Rechtvaardigheid ten opzichte van de zelfstandigen die frauderen bekom je door fraude te bestrijden, niet door hen geen degelijk pensioen te gunnen, daar raak je ook de verkeerden mee.
Exact.
Als zelfstandige heb je net als een werknemer periodes van onzekerheid en of magere jaren meestal te verwerken.

Als je oud bent heb je geen behoefte meer aan enige competitie of wat dan ook.
Trouwens het aantal zelfstandige ondernemingen is snel aan het dalen.
Wil men nog iets of wat van economie in stand houden zal men de blutsen bij de builen moeten slaan.

Anders stopt het.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 01:32   #103
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Eer zijn overal uitzonderingen, ook bij de werknemers.
Ze hier nu allemaal overdezelfde cam scheren is niet netjes.
Ik moet de eerste Belgische werknemer wel nog tegenkomen die 1% of minder betaald aan belastingen op zijn inkomen. Qua zelfstandigen heb ik letterlijk honderden boekhoudingen gezien waarbij het bedrag aan vennootschapsbelasting over hun totale inkomsten onder de 2% lag.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 07:07   #104
Paultje
Lokaal Raadslid

Paultje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Gelieve correct te citeren. Een citaat wordt tussen [quote ] ... [/quote ] (zonder de spaties) geplaatst.
ok muggezifter
Paultje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 07:07   #105
Paultje
Lokaal Raadslid

Paultje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelieve correct te citeren. Een citaat wordt tussen [quote ] ... [/quote ] (zonder de spaties) geplaatst.
ok muggezifter
Paultje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 07:12   #106
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Toet je creëert de meerwaarde waar de baas mee gaat lopen en je loopt het risico dat je zo nooit rijk wordt
Dat is nu eenmaal de winst die een ondernemer verdient voor het risico die hij neemt.

Men zou veel werknemers eens één maand zelfstandig moeten laten zijn met alles wat erbij komt kijken, ze zouden er volledig anders tegenaan kijken. Wat een ondernemer al niet moet betalen om iemand tewerk te stellen, dat is simpelweg geschift hier in België. Tel daarbij nog eens de investeringen, de slechte economie waarin je moet zien te overleven, het ongunstige fiscale regime en de onzekerheid daarrond en nog een pak andere zaken en je weet wel waarom een ondernemer veel geld moet verdienen.

Er eijn ook veel ondernemers die echt een peulschil verdienen en met heel veel moeite rondkomen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 07:20   #107
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. Want ook voor de foefelende zelfstandige (en dat is eigenlijk een pleonasme) komt er een minimumpensioen. Ik vind dat geen goede zaak. Die zelfstandigen verrijken zich al hun hele carrière lang ten koste van de staat.
Datzelfde pleonasme over luie, grote pensioenen trekkende ambtenaren word hier door jou bestreden en terecht, maar dan doe jij op jouw beurt hetzelfde met alle zelfstandigen die niets anders zouden doen dan foefelen.
Tegenwoordig is het zelfs zo dat je van alles een factuur moet maken, omdat je anders geen enkele garantie hebt, mocht er iets misgaan.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 07:28   #108
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het niet waar misschien? Ik heb jaren in de horeca gewerkt. Ik heb genoeg gezien.
Ik als verzeleringsmakelaar kan niet foefelen , mijn bruto inkomen is bekend en mijn kosten moet ik bewijzen , net zoals gij.
Het is waar dat er in de horeca gefoefeld wordt , maar dat komt vooral omdat u de reële kostprijs van uwe spaghetti niet wil betalen. In plaats van pakweg aan 12 a 13 euro wil jij hem aan 8 a 9 euro.
Het is dus een kwestie van overleven . Rijk worden ze er alvast niet van , want de café's en restaurants gaan bij bosjes dicht.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 07:41   #109
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik als verzeleringsmakelaar kan niet foefelen , mijn bruto inkomen is bekend en mijn kosten moet ik bewijzen , net zoals gij.
Het is waar dat er in de horeca gefoefeld wordt , maar dat komt vooral omdat u de reële kostprijs van uwe spaghetti niet wil betalen. In plaats van pakweg aan 12 a 13 euro wil jij hem aan 8 a 9 euro.
Het is dus een kwestie van overleven . Rijk worden ze er alvast niet van , want de café's en restaurants gaan bij bosjes dicht.
Wij bepalen de prijzen in de horeca?
Waarom weet ik dat nu pas??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 07:46   #110
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wij bepalen de prijzen in de horeca?
Waarom weet ik dat nu pas??
Natuurlijk.
De markt bepaalt de prijs.
Dat Jan aan 8 euro verkoopt en foefelt en Piet aan 12 euro en niet foefelt , kan u geen bal schelen , u koopt bij Jan , u gaat niet ineens uit ethische overwegingen bij Piet kopen .
Gevolg : Piet moet ook beginnen foefelen om te overleven.

Laatst gewijzigd door Pericles : 23 december 2012 om 07:47.
Oud 23 december 2012, 07:59   #111
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee. Want ook voor de foefelende zelfstandige (en dat is eigenlijk een pleonasme) komt er een minimumpensioen. Ik vind dat geen goede zaak. Die zelfstandigen verrijken zich al hun hele carrière lang ten koste van de staat.
Vooral de ambtenaren verrijken zich op kosten van de staat.
Werknemers en zelfstandigen dokken voor de kas, we kunnen het erover eens zijn dat er hier of daar eentje iets te weinig betaald, maar ze betalen.

Als ik de schandalen hoor van de ambtenarij..... ik zou me schamen om een zelfstandige een foefelaar te noemen.

De ambtenaren hebben ofwel zeeeeeer goed voor zichzelf gezorgd ofwel foefelen ze er op los.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 08:00   #112
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het niet waar misschien? Ik heb jaren in de horeca gewerkt. Ik heb genoeg gezien.
Politie HAZODI, moet er nog zand zijn?
Oud 23 december 2012, 08:03   #113
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Politie HAZODI, moet er nog zand zijn?
Miljoenen euro's scheef geslagen , maar niemand moet blijkbaar terugbetalen. In vergelijking daarmee is die cafébaas een amateur .
Oud 23 december 2012, 08:03   #114
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zèlfs met een eenmansvennootschap. Hoewel de meesten bvba's zijn.
Deze mensen zijn geen zelfstandigen.
Zij zijn venoot en keren zichzelf een loon uit.
Oud 23 december 2012, 08:04   #115
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een eenmansvennootschap is volgens jou geen "kleine zelfstandige"?
Nee, want hij krijgt een loon uitbetaald en hij stort RSZ en ....
Oud 23 december 2012, 08:05   #116
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat dit allemaal veel te ingewikkeld is voor jou. En je stoort het gesprek een beetje met domme vraagjes.
Dit is een persoonlijke aanval!!!!!!
Oud 23 december 2012, 08:08   #117
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vooral de ambtenaren verrijken zich op kosten van de staat.
Werknemers en zelfstandigen dokken voor de kas, we kunnen het erover eens zijn dat er hier of daar eentje iets te weinig betaald, maar ze betalen.

Als ik de schandalen hoor van de ambtenarij..... ik zou me schamen om een zelfstandige een foefelaar te noemen.

De ambtenaren hebben ofwel zeeeeeer goed voor zichzelf gezorgd ofwel foefelen ze er op los.
Man, wat een ongelofelijk domme veralgemening. Je hebt echt wel in iedere klasse erge foefelaars hoor.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 08:10   #118
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Als dat pensioen in verhouding staat tot wat hij aan RSZ afgedragen heeft kan niemand er iets tegen hebben.
Het pensioen van werknemers wordt ook berekend op zijn (aangegeven) loon.
Ja, maar wordt dan geplaffoneerd.
Oud 23 december 2012, 08:11   #119
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bullcrap. De gemiddelde werknemer heeft niet eens de gelegenheid om te foefelen.
Waarom niet?
Is in het zwart bijklussen foefelen of is dat niet foefelen?
Oud 23 december 2012, 08:14   #120
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De horeca is inderdaad de sector waarin zwartwerk en ander gefoefel eerder de regel dan de uitzondering is. Maar het zou fout zijn om dit te gaan veralgemenen.
Dat ook een foefelende zelfstandige een minimum pensioen krijgt mag erg lijken, maar de zelfstandige die wel zijn ongeplafonneerde bijdragen doet, en hiervoor in ruil een modaal pensioen zal trekken die kompenseert dat. Idem voor de vele duizenden zelfstandigen die met moeite hun zaak overeind kunnen houden, zij zijn op termijn de belangrijkste winnaars van deze beslissing. Ik ben eerder pro.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be