Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2004, 20:38   #241
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
wat een belachelijke statement
ik heb reeds letterlijk gezegd dat ik de NL'ers wel zie zitten, ik vermeld enkel wat de meeste vlamingen erover denken
amaai, 't wordt nog erger... GM10 is nu ook al "de meeste Vlamingen".

Nu je het zegt GM10; als jij nu in Brussel gaat wonen....dan wonen "de meeste vlamingen" in Brussel... wat ga je dan met de allochtone minderheid doen?

Neen, laat maar... oratorische vraag (neen, niet academische)
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 22:03   #242
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een van de bijbelvertalingen in het Nederlands - nog voor de Statenvertaling - in de tijd van de Hervorming gebeurde door een Nederlandse lutheraan. Het lutheranisme mag dan wel niet echt verspreid zijn in de Nederlandse Republiek, het was er echter wel van in het begin.
Het lutheranisme is natuurlijk ook eerder ontstaan dan het calvinisme. De geschriften van Luther waren hier waarschijnlijk al bekend voordat Calvijns leer doordrong. Maar in de Reformatie heeft men in de Nederlanden duidelijk de kant van Calvijn 'gekozen' en nadien zijn er geen echte lutherse gebieden ontstaan, zoals er wel calvinistische en katholieke gebieden waren. De lutheranen concentreren zich voornamelijk in Noord-Holland, maar waren altijd een minderheid. Momenteel zijn er nog 12.000 leden in heel Nederland, maar bij de volkstelling in 1899 waren er ook maar 34.000 op een totale bevolking van 2,5 miljoen. Van die 34.000 woonden er bijna 17.000 in Amsterdam en 3.500 in Rotterdam.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 10:09   #243
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Dimitri : jij kan me misschien helpen - tot mijn schande begrijp ik veel niet van het protestantisme (& zeker niet zoals het verbreid is in Nederland).
"...tot mijn schande.." ik ben immers een Hamburger, maar mijn grootouders/moeder
waren ongelovigen zodat ik de finesse van de diversiteit van het protestantisme
niet snap. Wat er precies in Nederland bestaat weet ik niet, maar het zal wel
een equivalent hebben met de volgende in Hamburg wijd verbreide richtingen -

- Nordelbische Evangelisch-Lutherische Kirchen
-Neuapostolische Kirche in Hamburg und umgebung
- Kirchen der Freien Evangelische Gemeinden (& aanverwanten)

Als je het massale aantal kerken bekijkt blijkt dat hier de "Lutheranen" wel degelijk
een meerderheid zijn - hoe ziet de toestand er in Nederland uit ? Is er een
geografische diversiteit of loopt dat zowat dooreen ?

Ik was zeilen in Friesland - sommige dorpen met niet meer dan een 10duizendtal inwoners genieten daar de aandacht van minstens 3 kerken (waaronder niet altijd een
katholieke).
Oud 2 september 2004, 10:20   #244
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Jan, Vanzelfsprekend groeien de talen "Servisch" en "Kroatisch" nu versneld uit elkaar;
zoals de oostgrens van het nederlandse taalgebied ook een in wezen politiek bepaalde grens is. Uit de verhelderde lectuur van "Lowlands" blijkt duidelijk dat met name
het "Limburgs" en het "Saksisch" van het Nederlandse taalgebied bij andere politieke verhoudingen gemakkelijk tot een ander taalgebied hadden kunnen horen.
Ik hoor van andere bronnen dat indien de Oost/West deling van Duitsland nog een
tiental jaartjes langer geduurd had er zich een taalsplitsing zou hebben voltrokken.

Dit geeft een interessante denkpiste ivm het ontstaan van "volkstalen" vs "nationale talen". Zo hoor ik ook de stelling dat "het Nederlands" voor "het volk" eigenlijk een vreemde taal is & we bijgevolg die "kunsttaal Nederlands" zouden kunnen manipuleren
zodat ze als lingua franca door "anderstaligen" gemakkelijker aan te leren is..

Dit geeft een héél andere kijk op taal & politiek... Terwijl Servisch en Kroatisch hun uiterste best doen om zo veel mogelijk van elkaar te verschillen ; doen Nederlanders en Vlamingen al decennialang inspanningen om hun eenheid (taalkundig dan) te bewaren.

Zou de volksaard van de Beneluxers dan toch ruimdenkender zijn dan die van sommige anderen ?
Oud 2 september 2004, 13:35   #245
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Dimitri : jij kan me misschien helpen - tot mijn schande begrijp ik veel niet van het protestantisme (& zeker niet zoals het verbreid is in Nederland).
"...tot mijn schande.." ik ben immers een Hamburger, maar mijn grootouders/moeder
waren ongelovigen zodat ik de finesse van de diversiteit van het protestantisme
niet snap. Wat er precies in Nederland bestaat weet ik niet, maar het zal wel
een equivalent hebben met de volgende in Hamburg wijd verbreide richtingen -

- Nordelbische Evangelisch-Lutherische Kirchen
-Neuapostolische Kirche in Hamburg und umgebung
- Kirchen der Freien Evangelische Gemeinden (& aanverwanten)

Als je het massale aantal kerken bekijkt blijkt dat hier de "Lutheranen" wel degelijk
een meerderheid zijn - hoe ziet de toestand er in Nederland uit ? Is er een
geografische diversiteit of loopt dat zowat dooreen ?
Dat je geen wijs kan worden uit de enorme diversiteit onder de protestanten is absoluut geen schande. Alleen theologen zullen precies weten welke kerken er allemaal zijn én wat de verschillen tussen die kerken exact inhouden.

Globaal genomen zijn er in het protestantisme in Europa (in de VS is de verscheidenheid zo groot dat het helemaal niet te overzien is) drie hoofdstromingen: de lutheranen, de calvinisten en de anglicanen. Een vierde, kleinere stroming, waren de wederdopers. Alle vier de stromingen zijn ontstaan tijdens de Reformatie in de zestiende eeuw.

De lutheranen zijn aanhangers van de Duitse geestelijke Maarten Luther. Hij was in 1517 de eerste die zich openlijk uitsprak tegen de misstanden in de katholieke kerk door, volgens de legende, zijn aanklachten op de kerkdeur in Wittenberg te spijkeren. Hij was vooral sterk tegenstander van de aflaat en de handel die daarin was ontstaan: tegen betaling of werken werden je zonden vergeven.
Hoewel het nooit Luthers bedoeling was een aparte kerk te stichten, heeft de kritiek op de katholieke kerk uiteindelijk wel voor afscheiding van de lutheranen gezorgd. De kerk kenmerkt zich door een zeer losse organisatie, wat te maken heeft met de ideologie van de lutheranen dat de kerkvorm vrij gelaten moet worden en met het feit dat er intern weinig voorschriften zijn. Door deze vrijheid hebben de lutheranen de eenheid kunnen bewaren. De Evangelisch-Lutherse kerken vormen een meerderheid in het noordelijke deel van Duitsland (het zuidelijke deel van Duitsland is katholiek), in heel Scandinavië (waar het vaak de staatskerk is), incl. IJsland, en in Estland en Letland. Buiten Europa in de gebieden waar emigranten uit deze landen te vinden zijn, met name in de VS. In andere landen van Europa en de wereld zijn er wel lutherse minderheden te vinden, maar die zijn vaak vrij klein.
In Hamburg is er dus inderdaad een lutherse meerderheid (de Evangelisch-Lutherische Kirchen).

De calvinisten zijn volgelingen van de Franse geestelijke Johannes Calvijn. Samen met de volgelingen van andere kerkhervormers, zoals de Zwitser Huldrych Zwingli, vormen zij het 'gereformeerd protestantisme'. Calvijns leer was veel strenger dan de meer spontane van Luther. Calvijn vond dat het hele leven ten dienste van God moest staan en dat men strikt volgens de letter van de Bijbel moet leven. De staat ziet hij ook als instelling van God, die de kerk moet beschermen en handhaven. Doordat hij zich ook uitliet over economische en sociale zaken, is zijn leer veel omvattender dan die van Luther. Vandaar dat de calvinisten zich ook veel meer aan regels gebonden voelen dan de lutheranen.
Calvinisten zijn in Europa de grootste protestantse gemeenschap in Nederland, in Schotland en Noord-Ierland (presbyterianen), in Zwitserland en in Hongarije (en de gebieden buiten Hongarije waar veel Hongaarse minderheden wonen, zoals Transsylvanië in Roemenië en Transkarpatië in de Oekraïne). Buiten Europa vind je ze in Zuid-Afrika en in andere gebieden waar emigranten uit m.n. Nederland en Schotland wonen (Canada, VS, Australië, Nieuw-Zeeland).

De Anglicaanse kerk is ontstaan in 1534 doordat de Engelse koning Hendrik VIII wilde scheiden en de paus hem dat verbood. Hij heeft toen alle kerken in Engeland afgescheiden van de Rooms-Katholieke kerk. Die kerk lijkt ongetwijfeld nog het meeste op de katholieke. In Europa hebben de Anglicanen alleen in Engeland en Wales traditioneel de meerderheid, maar ook in Schotland en Noord-Ierland zijn grote gemeenschappen te vinden. Buiten Europa vind je ze voornamelijk in de voormalige Britse koloniën.

Tot slot zijn er nog de Wederdopers of anabaptisten, die als de linkervleugel van de Reformatie worden beschouwd. De beweging ontstond in 1525 in Zwitserland en keerde zich met name tegen de kinderdoop. Dopen gebeurt pas als een persoon volwassen is en daar zelf over beslist.
In Nederland worden ze doopsgezinden genoemd en vormen een vrij kleine gemeenschap, in andere landen heten ze mennonieten of menisten, naar de Nederlandse geestelijke Menno Simonsz. Bij mijn weten vormen zij nergens in de wereld een meerderheid of een grote gemeenschap.

Nu heb je (hopelijk ) een globaal beeld van het protestantisme in Europa. Het probleem is dat met name bij de Calvinisten in Nederland het aantal kerken enorm groot is. Koning Willem I heeft in 1815 de grote fout gemaakt om de Gereformeerde kerken, die sterk decentraal georganiseerd waren en daardoor sterk van elkaar konden verschillen, samen te brengen in een centraal geleide kerk: de Nederduits (later Nederlands) Hervormde kerk. Daardoor hebben er in de loop van de geschiedenis veel afscheidingen plaatsgevonden. De twee afscheidingen van de NH-kerk vonden plaats in 1834 (de Afscheiding, vooral van zeer strenge gemeentes) en in 1886 (de Doleantie, onder leiding van de zeer populaire en invloedrijke Abraham Kuyper, na de eeuwwisseling zelfs minister-president). Later ontstonden binnen de afgescheiden kerken ook weer scheuringen, zodat het aantal kerkgenootschappen in Nederland nu zeer groot is, van vrijzinnig tot zeer streng. De NH-kerk bleef wel altijd verreweg de grootste kerk.
In mei 2004 is de NHK gefuseerd met de grootste gereformeerde kerk die na de Doleantie ontstond, de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN), en de kleine Evangelisch-Lutherse Kerk, tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Dit is een historisch moment in de Nederlandse kerkgeschiedenis, omdat een grote groep afgescheidenen weer is teruggekomen bij de NHK en omdat de calvinisten en de lutheranen samenkomen in één kerkgenootschap. Overigens blijven de verschillende kerken wel hun eigenheid behouden, dus de aparte hervormde, gereformeerde en lutherse gemeentes blijven bestaan.
Hoewel de PKN nu verreweg de grootste groep protestanten in Nederland verenigt (ik denk zo'n 85% van alle protestanten), blijven er nog heel wat (vaak streng) gereformeerde kerkgenootschappen buiten die kerk.

De Nieuw-Apostolische Kerk (in NL: www.nak-nl.org) en de Vrije Evangelische Gemeenten (in NL: www.bondveg.nl) zijn twee kleine protestantse genootschappen. De Evangelisch-Lutherische Kirchen zijn in Nederland vertegenwoordigd door de Evangelisch-Lutherse Kerk, die is opgegaan in de PKN (www.pkn.nl), en in België deel uitmaakt van de Verenigde Protestantse Kerk in België (www.vpkb.be).
Citaat:
Ik was zeilen in Friesland - sommige dorpen met niet meer dan een 10duizendtal inwoners genieten daar de aandacht van minstens 3 kerken (waaronder niet altijd een katholieke).
Dat komt dus door die enorme verscheidenheid aan kerkgenootschappen in Nederland. Door de oprichting van de PKN en de ontkerkelijking zullen in veel kleine dorpen de gescheiden Gereformeerde en Hervormde gemeentes wel samengevoegd worden, maar daarnaast blijven er ook nog de strengere autonome gereformeerde kerkgenootschappen.

Katholieken zijn in Friesland van oudsher een kleine minderheid. Toch zijn er hier en daar wel katholieke geloofsenclaves in Friesland, die na het herstellen van de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland (150 jaar geleden), vaak uitpakten met grote en hoge kerken in hun kleine dorpje. Katholieke dorpjes in Friesland zijn bijvoorbeeld: Bakhuizen, Blauwhuis, Roodhuis, Wijtgaard, Sint-Nicolaasga en op Ameland het dorpje Buren.

Om tot slot je vraag over de geografische verspreiding van de godsdiensten in Nederland te beantwoorden: die zijn duidelijk gescheiden in een zuidelijk en oostelijk katholiek gebied en een noordelijk en westelijk protestants gebied. Bij de eerste volkstelling in 1849 zag de verspreiding van katholieken (groen) en protestanten (rood) er zo uit, met donkergekleurd de gebieden waar zij meer dan tweederde van de bevolking vormden en grijs de gebieden die in 1849 nog niet bestonden:

Alleen in Holland en Utrecht was er dus sprake van door elkaar heen leven in bepaalde gebieden.
Oud 2 september 2004, 19:51   #246
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

nederland en vlaanderen samen?
hhmmm..... ik herinner me nog in een vaag schoolverleden het zinneke:

twee aparte volkeren gescheiden door één en dezelfde taal.
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 20:02   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou

U bedoelt zeker: gescheiden door een willekeurig getrokken grens...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2004, 10:16   #248
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Welke stellingen worden hier nu ontwikkeld ivm "natievorming" / "volk(eren) ?

1. De taal is gans het volk.
Meen dat dit een zeer betwiste stelling is ivm het duits, nederduits, vlaams,hollands,
servisch,kroatisch enz.. moet men toch toegeven dat de taalvorming soms volgt op het
"willekeurig" trekken van grenzen. (Terzijde : het ontstaan van de enclave Baarle-Hertog is in dit verband nogal relevant).

2.Algemene culturele gewoonten en in niet in de laatste plaats godsdienst
bepalen een volk.
Met graagte verwijs ik naar dimitri's landkaartje om te stellen dat er ook in het ogenschijnlijk zo homogene Nederland van oudsher verschillende "volkeren ?"
vreemdzaam samenleefden.

3.Doorslaggevende etnische verschillen
In een zo klein gebied als de Benelux, bovendien regelmatig onderhevig aan vreemde bezettingen en migraties geloof ik dat er geen grote etnisch verschillende groepen zijn.
Door onze centrale ligging in één van de economisch/politiek belangrijkste gebieden in de wereld lijkt dit wel te zullen veranderen. Diegenen die een meer bevolkingshomogeen
onafhankelijk gebied wensen moeten slechts maatregelen zien te nemen die als
gevolg hebben dat ons land weer in de periferie van wat economisch en politiek belangrijk is komt te liggen bv. door het EU centrum meer naar het Oosten te leggen
afbouwen van de "Verzorgingsstaat" enz.. hierdoor verhuist het bulk van deze
mensen vanzelf naar Oostelijke gebieden (Berlijn?).

Ik bereisde inmiddels Friesland van het Zuid-Westen tot het Noord -Oosten
(het westelijk deel van Sleeswijk-Holstein) & inderdaad : daar zouden het miljoen
Vlaams Blokstemmers zich helemaal thuis voelen.
Oud 3 september 2004, 11:44   #249
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
Doet er me aan denken dat het belgicisme in het onderwijs snel moet aangepakt worden. Met de Frank zal dat niet direct gebeuren, misschien ideetje voor Bourgeois de volgende keer.

Citaat:
En op wat slaat dat? Dat is toch een nonsenstekst. Als verschillende talen al niet per se een volk hoeven te scheiden -zoals in Zwisterland, dat itt België een uninationale staat is-, hoe kan dezelfde taal dan een volk scheiden? Ik dacht dat taal communicatie mogelijk maakt?

Sire, ik ga u de afschuwelijke waarheid zeggen: de Vlamingen en de Nederlanders zijn gescheiden door een militaire grens van 1585. Modern en relevant lijkt me dat
Oud 27 september 2004, 01:14   #250
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard

Ik heb deze topic eens met aandacht gelezen. Belgischgezinden moeten niet hypocriet doen. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat je niet én kan zeggen België moet één zijn, m�*�*r tegelijk wij willen de Nederlanders en Luxemburgers niet in onze staat. Waarom feitelijk niet? Zijn er logische argumenten om dezen wel en anderen niet in een staat toe te laten. Dat is één kant van de zaak.

Dit gezegd zijnde, verwijt ik wel de nationalisten voortdurend de bestaansredenen van België in twijfel te trekken. Hier is gezegd dat wij ons niet moeten schamen voor België. Ook dat is waar, we mogen trots zijn op onze natie. En ja, er zijn problemen, ik weet het ( ).

Het is moeilijk om patriotisme enerzijds en aan de andere kant oprecht antinationalistme (en dus geen a priori tegenstander van een Beneluxstaat) te combineren.

Bon, op korte termijn denk ik dat de Beneluxlanden hun positie moeten verstevigen, samen hebben we de stem van een groot land. Laten we beginnen bij het begin. Karel Degucht, onze geniale Auslandminister vind de Benelux wel voorbijgestreefd, maar ja, wat weet die man nu.

Dit antwoord is wel onvolledig, ik moet er nog eens over nadenken

Laatst gewijzigd door Bruno232 : 27 september 2004 om 01:15.
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2004, 02:49   #251
Tantist

Standaard

Denkt u maar gerust na, da kan gene kwaad.
Oud 27 september 2004, 12:18   #252
jandeman
Vreemdeling

Standaard

Het idee dat de benelux zich vormt tot een staat lijkt me nogal onwaarschijnlijk, toch denk ik dat als dit idee zeer veel populairiteit genoot in belgië, de nederlanders hier niet afkerig tegenover zouden staan. Op die manier krijg je een sterkere stem in europa.
Vroeger was de belangerijkste tegenstelling tussen beide landen het geloof, ook al is/was een belangerijk deel van de nederlandse bevolking katholiek, de dominante kerk was de protestantse. Vandaag de dag is religie geen issue meer, de grote katholieke en protestantse volkspartijen zijn al enkele decennia terug gefuseerd tot he cda en afgezien van en kleine groep streng gereformeerden maakt het niemand uit of je nou met een katholiek of protestant trouwt. Mijn eigen ouders zijn hier een voorbeeld van, m'n moeder is nederlands hervormd en m n vader is rk. En ik ben ongelovig zoals het merendeel van de nederlanders dat vandaag de dag is.
Sommige vlamingen zullen vast positief staan tegenover de groot-nederlandse gedachte, op die manier worden de franstaligen een kleine minderheid, om diezelfde reden zullen er denk ik maar weinig franstaligen warm lopen voor dit idee. Mij maakt het weinig uit, het is een interessant idee, maar meer dan dat zal het ook niet worden.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 14:38   #253
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Pragmatisch gezien zijn de "Beneluxlanden" al een quasi-natie...
Bestaat er en als het niet bestaat zou het moeten uitgevonden worden een Beneluxdag ? Dan begeven we ons spoorslags naar de vlaggenwinkel om de hoek om ons een Beneluxvlag aan te schaffen en die te hijsen op die dag...
& Waarom geen vlaggenaktie bij sportmanifestaties ?? Of is er soms iemand die de Beneluxvlag wat lelijkjes vindt en er behoefte aan heeft een nieuwe te ontwerpen ?
Iets met een tweehoofdige adelaar misschien ?

We maken in ieder geval al een fraai begin met het 2 euromuntstuk met groothertog en koning op.. Of is er iemand al die monarchieën beu en zouden er andere en betere symbolen op beneluxeuromuntjes niet misstaan ?
Bv. De afbeelding van een fluit (roemrucht hollands handelsschip uit de vroege dagen..), een saxofoon (wereldvermaarde "waalse uitvinding"), De koppen van Rubens en Rembrand, een diamant (diamantslijpen : een Antwerpse uitvinding)
een Hollandse Molen, een tulp & de mijnwerker zoals vroeger afgebeeld op de 50ct..
shit alreeds te veel ideeën...
Oud 1 oktober 2004, 14:46   #254
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jandeman
Het idee dat de benelux zich vormt tot een staat lijkt me nogal onwaarschijnlijk, toch denk ik dat als dit idee zeer veel populairiteit genoot in belgië, de nederlanders hier niet afkerig tegenover zouden staan. Op die manier krijg je een sterkere stem in europa.
Vroeger was de belangerijkste tegenstelling tussen beide landen het geloof, ook al is/was een belangerijk deel van de nederlandse bevolking katholiek, de dominante kerk was de protestantse. Vandaag de dag is religie geen issue meer, de grote katholieke en protestantse volkspartijen zijn al enkele decennia terug gefuseerd tot he cda en afgezien van en kleine groep streng gereformeerden maakt het niemand uit of je nou met een katholiek of protestant trouwt. Mijn eigen ouders zijn hier een voorbeeld van, m'n moeder is nederlands hervormd en m n vader is rk. En ik ben ongelovig zoals het merendeel van de nederlanders dat vandaag de dag is.
Sommige vlamingen zullen vast positief staan tegenover de groot-nederlandse gedachte, op die manier worden de franstaligen een kleine minderheid, om diezelfde reden zullen er denk ik maar weinig franstaligen warm lopen voor dit idee. Mij maakt het weinig uit, het is een interessant idee, maar meer dan dat zal het ook niet worden.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, beste jandeman. Bij de vlamingen zit de wantrouw omtrend de Hollanders diep ingeburgerd. Natuurlijk komt dit door 174 jaar Belgistische propaganda. En ja, hebben jullie ons 174 jaar geleden niet in de steek gelaten?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 19:13   #255
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jandeman
Het idee dat de benelux zich vormt tot een staat lijkt me nogal onwaarschijnlijk,
Momenteel wel ja, dat kun je niet anders dan toegeven. Zeker met de teleurstellende werking van de benelux zelf, die vaak met incivisme af te rekenen heeft van... we zullen het maar niet zeggen om de belgicisten te plezieren zeker?

Citaat:
toch denk ik dat als dit idee zeer veel populairiteit genoot in belgië, de nederlanders hier niet afkerig tegenover zouden staan. Op die manier krijg je een sterkere stem in europa.
Reken maar...

Citaat:
Vroeger was de belangerijkste tegenstelling tussen beide landen het geloof, ook al is/was een belangerijk deel van de nederlandse bevolking katholiek, de dominante kerk was de protestantse.
Misschien in de Republiek met de Generaliteitslanden... 40% van Nederland was in 1830 katholiek, dat is even veel als er Walen zijn. Tegenwoordig zijn er zelfs meer katholieken dan protestanten.

Citaat:
Vandaag de dag is religie geen issue meer,
Maar wat je zegt: vandaag de dag is religie geen issue meer. Vroeger ook niet, want de onaanvaardbare protestantse vorst van Oranje aan het hoofd van het voor 75% katholieke Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, dat kan zogezegd niet, maar de protestantse vorst van de Coburgkliek kon wel regeren over een 100% katholieke staat. Dat was blijkbaar ook maar een schijnissue.

Citaat:
En ik ben ongelovig zoals het merendeel van de nederlanders dat vandaag de dag is.
Waar is m'n duiveluitdrijvingskit?

Citaat:
Sommige vlamingen zullen vast positief staan tegenover de groot-nederlandse gedachte, op die manier worden de franstaligen een kleine minderheid, om diezelfde reden zullen er denk ik maar weinig franstaligen warm lopen voor dit idee.
Eventjes pietje precies spelen, maar Heel-Nederlands is met de franstaligen bij, Groot-Nederlands is zonder Wallonië en Luxemburg.

Franstaligen zijn er niet als Reservenederlanders. Dat zouden ze wel worden in een unitair Heel-Nederland, maar dat verdienen ze niet. Federalisme of zelfs confederalisme is dé manier om hun zelfbestuur te laten op de gebieden die ze nodig achten om voor eigen welzijn te zorgen.

Citaat:
Mij maakt het weinig uit, het is een interessant idee, maar meer dan dat zal het ook niet worden.
Effe afsluiten met een gouwe ouwe van Wimpie van Oranje: "Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer"
Oud 1 oktober 2004, 19:17   #256
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

Laat een kaart van heel Nederland zien.
Spelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 19:30   #257
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spelev
Laat een kaart van heel Nederland zien.
Mijn interpretatie:

Irredentistische interpretatie:

Oud 1 oktober 2004, 19:41   #258
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Als Vlamingen zijnde mogen we zeker de banden die we hebben met Nederland niet verloren laten gaan. Dit zijn dan geschiedenisbanden. Maar als Vlaams nationalist vind ik het niet nodig om terug 1 land te vormen met Nederland.

Maar wel betere samenwerking op een aantal vlakken:
- culturele samenwerking:
*gemeenschappelijk cultuurraden om het Nederlands te promoten in het buitenland
*samenwerking om samen "het groene boekje" + "woordenboeken" uit te geven
*meer samenwerking op het vlak van theater, opera, ballet, ...

- economische samenwerking:
*de grootste havens - Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam - van Europa liggen in Vlaanderen + Nederland en we zouden dus beter met elkaar samenwerken
*de "IJzeren Rijn" terug openstellen - weliswaar met respect voor het milieu - en door goede afspraken met Nederland dit traject terug rendabel proberen te maken.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2004, 20:49   #259
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Mijn interpretatie:

Dus Luxemburg moet onderdeel uit gaan maken van België en België en Nederland blijven min of meer onafhankelijk? Wat is dan de toegevoegde waarde?
Oud 1 oktober 2004, 20:57   #260
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Als Vlamingen zijnde mogen we zeker de banden die we hebben met Nederland niet verloren laten gaan. Dit zijn dan geschiedenisbanden. Maar als Vlaams nationalist vind ik het niet nodig om terug 1 land te vormen met Nederland.

Maar wel betere samenwerking op een aantal vlakken:
- culturele samenwerking:
*gemeenschappelijk cultuurraden om het Nederlands te promoten in het buitenland
*samenwerking om samen "het groene boekje" + "woordenboeken" uit te geven
*meer samenwerking op het vlak van theater, opera, ballet, ...

- economische samenwerking:
*de grootste havens - Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam - van Europa liggen in Vlaanderen + Nederland en we zouden dus beter met elkaar samenwerken
*de "IJzeren Rijn" terug openstellen - weliswaar met respect voor het milieu - en door goede afspraken met Nederland dit traject terug rendabel proberen te maken.
De culturele samenwerking die je beschrijft bestaat nu ook al, de economische samenwerking kan alleen ontstaan als je echt één land vormt. Het lijkt zo meer een kwestie van wel de lusten niet de lasten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be