Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2012, 22:03   #321
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zo slecht zelfs dat een scholier het beter kon.
Citaat:
staat de exploitatie de Brussels Airport heeft toevertro
Er stond oorspronkelijk zelfs dit.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 00:10   #322
benjiro
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In welke zin? Ik wil gewoon dat dit land blijft bestaan, dat is toch mijn recht zelfs als u dit niet kan begrijpen. Maar bon, u moet mij ook kennen : ik ga als Franstalig regelmatig naar Vlaanderen en ik neem helemaal niet in aanmerking wat de Vlamingen van de Franstaligen denken. Hebben ze niets tegen de Franstaligen, perfect. Voelen ze zich niet op hun gemak met Franstaligen rond hen, pech voor hen maar ik beschouw dat dit niet mijn probleem is. Het is de manier waarop de meeste Franstaligen reageren en dat is misschien wat de Vlaams-Nationalisten stoort : het feit dat de Franstaligen geen rekening met de gevoeligheden die in Vlaanderen bestaan en met de Belgische politiek nemen. Ze bezoeken Vlaanderen zoals ze Frankrijk, Italië of Spanje zouden bezoeken. Vlaams-Nationalisten zouden willen dat de Franstaligen zo denken : "Aangezien de communautaire problemen in België, zullen we nooit meer naar Vlaanderen gaan". Maar dat gebeurt niet zo en dat zal nooit zo gebeuren.
Proficiat Everytime,

Je hebt zojuist opgesomd waarom er meer & meer negativisme is over Franstalige in België. Je gaat naar Vlaanderen, net zoals je op Vakantie gaat naar Frankrijk, Italië, Spanje, en je bent dan verbaast dat mensen "negatief" reageren, als je niet poogt om de locale taal te spreken.

Om even de vergelijking te halen: In Spanje is er tegenwoordig een deftige probleem van Spanjaarden dat het beu geworden zijn, dat de "toeristen" geen poging doen tot Spaans spreken. Tot het punt dat de burgemeesters zelf moeten oproepen aan de bevolking om dit niet te doen.

In Italië ( Noord Italië ) zie je een gelijkaardig fenomeen.

Daartegen, PROBEREN mensen de lokale taal te spreken, zullen de meeste lokale mensen, graag proberen de mensen te helpen. Of men nu in Vlaanderen, Spanje, of Mars is. Maar het feit dat zoals je zelf zegt, mensen met een Franstalige achtergrond, nogal een hoge dunk van hun eigen hebben, en verwachten dat andere hun bedienen in hun taal. Tja ...

Willen of niet, het is die houding van: "Franstaligen geen rekening met de gevoeligheden". En dat is niet enkel van toepassing op Vlaanderen. Persoonlijk, als iemand de moeite doet om Vlaams proberen te spreken, en het lukt niet, zal ik die persoon perfect graag helpen in Frans. Maar als men arrogant is, en direct in het Frans, ondanks dat men weet dat men tegen een Vlaming spreekt. Sorry, dan krijgt men puur antwoord in het Vlaams, zelf als men het niet verstaat.

Noem het een reactie, tegen onbeleefd gedrag. Het is puur beleefdheid, om je een beetje flexibel in te stellen. Feit dat we Vlamingen in het verleden, altijd voorover gebogen hebben, is geen excuus om de trend aan te houden, als het mensen begint aan te stoten.

Perfect voorbeeld is dit topic: Als een Vlaamse Ambassadeur, een Vlaamse handelsmissie mee heeft, en dan in het Vlaams spreekt. Wat is dan het probleem?

Waarom moet men Frans spreken omdat er een aantal Franstalige mee gingen? Je ziet perfect hoe men zich weeral achterstevoren buigt voor Franstalige, met de uitspraak hoe men maar Frans moest gebruiken, zodat iedereen het verstond. Vertaling: De Vlamingen in de Delegatie ( de meerderheid ) moeten Frans kennen, de Franstalige, tja ... Nederlands is weeral een probleem.

Die streek van Grieken dat het niet verstaan. Sorry, maar men heeft iets als Vertalers!

Moest men deze discussie gehouden hebben, en gezegd hebben: Waarom sprak men geen Engels om voor iedereen verstaanbaar te houden. Dan was er minder reactie geweest, want de "Grieken" konden dat dan ook volgen. Maar de arrogantie weeral van: Tja, het moet maar in het Frans gebeuren.

En dit probleem is gekend. De ambassades rondom de wereld, zijn vaak enorm gefocust op Frans. Ga naar de Ambassade in China, en men zal je helpen in ... het FRANS! Vraag aan de Chinezen welke taal gesproken word in België. Juist ja, als ze België kennen, denken ze allemaal dat België FRANSTALIG is! Geen grap, genoeg mensen van Beijing om het te weten. Het feit dat 60% van de bevolking een andere taal spreekt...

Het nationalisme dat we zien in Vlaanderen, is eigenlijk een gevolg van jaren lange onderdrukking in het Frans. Tot 60 jaar geleden, was Frans het enige dat je kon gebruiken, als je een beetje hogere functies wou in België. Willen of niet, men oost wat men gezaaid heeft. Een beetje minder arrogantie, vooral van de Franstalige politieker's, en men had gans deze discussie over Nationalisme / Populisme / Transfers niet gehad. En dat is een feit.

Persoonlijk denk ik, dat als men hun les niet leert in Franstalig België, dat men wel degelijk hun splitsing van het land gaat krijgen. Want je moet geen genie zijn, om te zien, dat er constant zaken uitgehaald worden, om bepaalde machtspositie te behouden. De Koning zijn recente bericht is weeral een perfect voorbeeld van zotheid. Hout op het vuur smijten. DiRupo dat de tekst gelezen heeft, had perfect als "Premier der Belgen" kunnen inzien, dat zoiets ongepast was. En toch ... Zelf na de feiten komt men af met een arrogante reden, en zelf geen excuus. Proficiat, om de vooroordelen over Franstalige Arrogantie te versterken van op het hoogste niveau, zou ik zeggen.
benjiro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2012, 00:15   #323
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Maakt niet uit.

Van de website van Brussels Airport.

Die tekst is wel schandalig slecht vertaald.

Grapjas.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be