![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Het antwoord is niet simpel. Jouw antwoord wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Neen, het uwe is simpel. Denk daar maar eens over na.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb geen antwoord op de vraag hoe het probleem op te lossen. Ik beschuldig dan ook geen anderen ervan zaken verkeerd aan te pakken terwijl ik er zelf nog niet uit ben hoe zoiets moet worden opgelost.
En als achteraf blijkt dat er betere oplossingen waren dan diegene die doorgevoerd worden, dan zal ik diegene die de beslissingen namen afstraffen ten gunste van diegenen die wél de juiste voorstellen deden. Ik zie voorlopig drie standpunten verdedigd worden, een nationalisatie van de bankensector en een 'ethischer' beheer van het geld door PVDA, een gecontroleerd failliet van Dexia en een scheiding maken tussen spaarbanken en investeringsbanken door ROSSEM/PVT (de naam is nog niet zeker), en de rest verschilt enkel in accenten. Maar beter dan 'men had Dexia samen met het volledige door en door rotte banksysteem in België failliet moeten laten gaan' is in ieder geval 'een gecontroleerd failliet van Dexia'. Zoveel begrijp ik er nog wel. Failliet laten gaan, zonder extra uitleg over de manier waarop dat moet begeleid worden, is simpel en simplistisch. (Even nuanceren dat een gecontroleerd failliet niet mijn persoonlijk standpunt is. Zoals gezegd, ik ben er zelf nog niet uit.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gezien de diepe economische crisis waarin we ons nu bevinden, als gevolg van de banken crisis, kan men niet zonder meer stellen dat de redding van de banken moest dienen om ons te behoeden van ergere gevolgen. Die blijken er sowieso toch te komen. ergo, men wist het niet, of men maakt ons wat wijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook al kan niet elke schuldeiser tegelijkertijd het geld krijgen, als al dat –ook al is het virtueel– vermogen zomaar ineens kwijt is, honderden miljarden ineens, dan kan dat catastrofale gevolgen hebben. In een tijd van laag vertrouwen in de economie is het niet de moment om Dexia failliet te laten gaan, lijkt me zo. Dan heeft zo'n failliet een impact die meerdere keren groter wordt dan in een tijd met een hoger vertrouwen in de economie. Nu Dexia 'redden' van de ondergang, ook al is het tijdelijk, kan goedkoper uitkomen dan een volledig stilvallen van de Belgische economie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe ze het NU moeten oplossen is niet simpel. Hoe ze het hadden moeten oplossen is wel simpel, een klein kind snapt het maar jij blijkbaar niet ofwel past het niet in jou politieke plaatje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze hadden dat risico niet mogen indekken met gemeenschapsgeld. Dat is toch zuivere logica. Men had enkel in het buitenland moeten gaan kijken hoe ze daar effectief dergelijk geneuzel van de banken hebben opgelost. Helaas waren onze politici en hun zuilen te zwaar verweven met de bancaire wereld dus hebben ze de bevolking onzin wijsgemaakt en een eindeloos, oneerlijk staatsinfuus aangeboden. Als het kaartenhuis straks ineen stuikt dan zullen deze politici net als de bankiers hun meest onschuldige gezicht opzetten en beweren dat ze gedaan hebben wat ze konden, de bevolking zal betalen en zij zullen van een vet staatspensioen genieten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik stel vast. Het vertrouwen in Belgische investeringen is nog niet helemaal hersteld. En zeker wanneer de bankencrisis kritiek was, was dat vertrouwen klein. Faillissementen zijn schadelijker in economisch slechtere tijden dan in economisch betere tijden. Dat is gewoon een economische wetmatigheid waar rekening mee gehouden moet worden. Meer zeg ik niet. Failliet laten gaan, direct, is tenzij daar héle goede argumenten voor aangebracht worden erg simpel. Soms kan het inderdaad beter zijn om e.e.a. tijdelijk in leven te houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ja, ze houden Dexia in leven met gemeenschapsgeld. Is dat dan per se nadelig voor die gemeenschap? Absoluut niet. Je bekijkt dingen best relatief. Een failliet van Dexia zou ook een enorm nadeel voor diezelfde gemeenschap betekenen, door de sterk krimpende Belgische economie als gevolg ervan. En ik ben wel eens benieuwd naar de toekomst van IJsland. Welke buitenlandse investeerder gaat een land dat zich enkel iets aantrekt van de vermogens van de eigen burgers nog vertrouwen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mooi dat je nu net dat argument naar voor brengt. Het toont aan dat jij iemand bent die de praatjes van Leterme voor waar aannam want toen brachten ze dat argument ook altijd naar voor. Het had veel pijn gedaan hadden we die banken failliet laten gaan maar dan waren we er wel van af geweest. Nu blijven we met dat groeiend probleem zitten en dreigt het almaar groter te worden. De banksector heeft er jaren en jaren wereldwijd voor gepleit om minder gereguleerd te worden door de overheden. Dat hebben ze uiteindelijk ook bekomen en ze hebben er een ongelofelijke rotzooi van gemaakt door toxische producten te herverpakken en door te verkopen met monsterwinsten. Toen het allemaal fout liep stonden ze als kleine kinderen aan de mouw van de overheid te trekken. Voor mijn part moesten ze het zelf maar oplossen, ze hebben daarvoor nooit geen inmenging van de overheid gewild of geduld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 26 december 2012 om 10:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Allemaal zullen ze nooit opengaan. Europa geeft in ieder geval zijn zegen, maar dat is altijd al zo geweest als de belastingbetaler alleen verantwoordelijk is. Wie had anders verwacht! Zie onder. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() Dikke 2...
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk keurt Europa de steun goed, ze handelen immers uit zelfbehoud. Mocht het bankensysteem imploderen dan zouden hun vetbetaalde postjes immers in gevaar komen.
|
![]() |
![]() |