Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2012, 00:41   #201
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De vraag is eerder: zijn dat volgens mij dan wel ware Vlaamsnationalisten.
Of omgekeerd: Of ben ik dan eigenlijk wel een Vlaamsnationalist?

Maar wat wilt ge mij nu eigenlijk horen zeggen?
heb jij wel een mening over wat een vlaams nationalist zijn inhoud
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 00:46   #202
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mocht dat zo zijn, dan was dat al lang in de media uitgesmeerd.
Ja, want schandalen komen uit onmiddellijk nadat ze ontstaan?

En alle werknemers in die situatie staan te springen om hun job (ze hebben jaarlijks een tijdelijk contract) en dop (want ze hebben zwartgewerkt) te verliezen. Er wordt geprofiteerd van bevolkingsgroepen (zoals 50-plussers) die elders geen job meer kunnen vinden en dan maar snel aannemen.

Het is hopen op die paar mensen die het ervoor over hebben in de armoede te belanden om dit boven te halen. Of op Justitie die hen een gunst doet in ruil voor het aankaarten van die praktijken. Of op Fraudebestrijding die zich ook wat meer in overheidsbedrijven mag bezighouden.

Nog een reden waarom Justitie en Fraudebestrijding absoluut federaal moeten blijven, trouwens.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 29 december 2012 om 00:49.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 00:52   #203
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ja, want schandalen komen uit onmiddellijk nadat ze ontstaan?

En alle werknemers in die situatie staan te springen om hun job (ze hebben jaarlijks een tijdelijk contract) en dop (want ze hebben zwartgewerkt) te verliezen. Er wordt geprofiteerd van bevolkingsgroepen (zoals 50-plussers) die elders geen job meer kunnen vinden en dan maar snel aannemen.

Het is hopen op die paar mensen die het ervoor over hebben in de armoede te belanden om dit boven te halen. Of op Justitie die hen een gunst doet in ruil voor het aankaarten van die praktijken. Of op Fraudebestrijding die zich ook wat meer in overheidsbedrijven mag bezighouden.

Nog een reden waarom Justitie en Fraudebestrijding absoluut federaal moeten blijven, trouwens.
'T is een complot zeg ik u! EEN COMPLOT!!!!!!
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 01:00   #204
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
'T is een complot zeg ik u! EEN COMPLOT!!!!!!
Of het een complot is, weet ik niet. Proper is het in ieder geval niet.

Van enkele gevallen ben ik op de hoogte. Op welke schaal het gebeurt, weet ik niet.

Maar ik zal mijn best doen het zo dichtbij de verkiezingen in 2014 te laten bovenkomen. Dat is de ideale moment.

Al zou ik graag eerst zeker zijn dat de mensen die ik in die situatie ken daar niet door getroffen zouden worden. Eerst nog wat research doen voor ik een anonieme tip geef dus.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 29 december 2012 om 01:03.
Oud 29 december 2012, 01:07   #205
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cultuur != taal. Een taal is slechts een middel om communicatie te bevorderen.
Taal is de 'allerindividueelste' uiting van een kultuurgemeenschap. Het is naast kultuuruiting, kultuuurdrager en ook kultuuroverbrenger.
En dat laaste is spijtig want dat maakt het de speelbal van kultuurdarwinisme. De Bretoenen en de Apachen kunnen ervan meespreken, of eerder, helaas nét niet meer.....

Taal is de énige kulturele determinant die overblijft in een gestandaardiseerde gemondialiseerde wereld. We dragen allen bluejeans, we drinken allen cola en vreten allen Mc Donnalds. Het énige verschil dat de ene kultuur vd. andere onderscheidt is taal geworden.
Inderdaad: Wanneer hielden de Sioux op Sioux te zijn?
Niet op het ogenblik dat ze niet meer in wigwams woonden.
Niet op het ogenblik dat ze geen veders meer in hun haar staken.
Maar....op het ogenblik dat ze geen Sioux meer spraken; op dat beslissende punt in hun kulturele genocide, toen hadden ze in 1 klap, in 1 generatie ALLES verloren.

Dus, de Tael is gansch het Volk!
Mijn dag kan niet meer stuk als ik mijn geliefd kredo van Prudens Van Duyse kan laten over de toesten rollen.

Of:

«Die wahre Heimat ist eigentlich die Sprache. Sie bestimmt die Sehnsucht danach, und die Entfernung vom Heimischen geht immer durch die Sprache am schnellsten.»
Wilhelm Freiherr von Humboldt

Maar hetgen ge post, dat zegt ge natuurlijk niet zomaar. Die mening is niet zomaar losstaand, maar staat ten dienste van een ruimer konsept of een agenda. Ik vraag mij begod af welk(e).
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 01:11   #206
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Of het een complot is, weet ik niet. Proper is het in ieder geval niet.

Van enkele gevallen ben ik op de hoogte. Op welke schaal het gebeurt, weet ik niet.

Maar ik zal mijn best doen het zo dichtbij de verkiezingen in 2014 te laten bovenkomen. Dat is de ideale moment.

Al zou ik graag eerst zeker zijn dat de mensen die ik in die situatie ken daar niet door getroffen zouden worden. Eerst nog wat research doen voor ik een anonieme tip geef dus.
Man man man weet ge wel hoe belachelijk je je nu maakt?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 29 december 2012, 01:18   #207
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Taal is de 'allerindividueelste' uiting van een kultuurgemeenschap. Het is naast kultuuruiting, kultuuurdrager en ook kultuuroverbrenger.
En dat laaste is spijtig want dat maakt het de speelbal van kultuurdarwinisme. De Bretoenen en de Apachen kunnen ervan meespreken, of eerder, helaas nét niet meer.....

Taal is de énige kulturele determinant die overblijft in een gestandaardiseerde gemondialiseerde wereld. We dragen allen bluejeans, we drinken allen cola en vreten allen Mc Donnalds. Het énige verschil dat de ene kultuur vd. andere onderscheidt is taal geworden.
Maar....op het ogenblik dat ze geen Sioux meer spraken; op dat beslissende punt in hun kulturele genocide, toen hadden ze in 1 klap, in 1 generatie ALLES verloren.
Interessante denkpiste, maar in je voorbeeld was de Sioux cultuur reeds lang 'verloren' vooraleer ze de taal opgaven. Enfin, veronderstellend dat je lijst chronologisch was. Hun rituelen, hun gewoontes, tradities, die zaken zijn in mijn opinie belangrijker dan het taal aspect.

Citaat:
Maar hetgen ge post, dat zegt ge natuurlijk niet zomaar. Die mening is niet zomaar losstaand, maar staat ten dienste van een ruimer konsept of een agenda. Ik vraag mij begod af welk(e).
Ik heb geen verborgen agenda. Voor mij is taal letterlijk niets meer dan een tool.
Oud 29 december 2012, 01:24   #208
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Doe toch niet zo achterbaks.

Confederalisme is per definitie een samenwerking tussen twee onafhankelijke staten. Je draait de volgorde om om iedereen dom te houden. Een verschrikkelijk smerige tactiek, zo profiteren van de lompheid van de massa.

Wie is ze? CD&V en VLD noemen zich nochtans ook voorstanders van confederalisme?

Laatst gewijzigd door Jakko : 29 december 2012 om 01:31.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 01:36   #209
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hun rituelen, hun gewoontes, tradities, die zaken zijn in mijn opinie belangrijker dan het taal aspect.
Jouw opinie is jouw opinie.

Maar generaal gesproken heeft Jacob volkomen gelijk.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 01:50   #210
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus, de Tael is gansch het Volk!
Mijn dag kan niet meer stuk als ik mijn geliefd kredo van Prudens Van Duyse kan laten over de toesten rollen.

Of:

«Die wahre Heimat ist eigentlich die Sprache. Sie bestimmt die Sehnsucht danach, und die Entfernung vom Heimischen geht immer durch die Sprache am schnellsten.»
Wilhelm Freiherr von Humboldt

Taal is belangrijk, daar ben ik het met je eens. Maar je vergelijkt het enkel met zeer oppervlakkige en eerder betekenisloze fenomenen, zoals kleding (blue jeans) en voeding (hamburgers en cola). Hun opvattingen betreffende de organisatie van een samenleving, ethische opvattingen, religie etc zijn echter veel fundamenteler en gedeeltelijk onttrokken aan het gegeven van een taal.

Maar ik geef toe, taal is meer dan instrument.

(Terzijde: het einde van de Sioux-cultuur was onvermijdelijk eens deze achterlijke cultuur in contact kwam met de westerse kolonisten; een beetje achterstand is niets, maar twee millenia ... ).
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 01:54   #211
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Jouw opinie is jouw opinie.
No shit Sherlock

Citaat:
Maar generaal gesproken heeft Jacob volkomen gelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vandale
cul·tuur (de; v; meervoud: culturen)
1(meervoud: ook cultures) verbouw van gewassen
2op voedingsbodem gekweekte bacteriën
3het geheel van geestelijke verworvenheden van een land, volk enz.; beschaving: eetcultuur, wooncultuur
Cultuur reduceren tot enkel de taal is belachelijk.
Oud 29 december 2012, 01:59   #212
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Taal is belangrijk, daar ben ik het met je eens. Maar je vergelijkt het enkel met zeer oppervlakkige en eerder betekenisloze fenomenen, zoals kleding (blue jeans) en voeding (hamburgers en cola). Hun opvattingen betreffende de organisatie van een samenleving, ethische opvattingen, religie etc zijn echter veel fundamenteler en gedeeltelijk onttrokken aan het gegeven van een taal.

Maar ik geef toe, taal is meer dan instrument.
Als je Vlaanderen vergelijkt met Wallonië en de taal achterwege laat zijn de verschillen miniem. Die verbintenis met een taal snap ik eerlijk gezegd niet.
Oud 29 december 2012, 02:03   #213
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucajac Bekijk bericht
Ik volg niet zo veel wat de walen doen, dus heb ik misschien niet echt recht van spreken, maar van het beetje dat ik gezien heb lijken walen een voorkeur te hebben voor een soort Franse humor. Ik weet niet goed hoe ik het moet beschrijven: over gewone onderwerpen onnozel doen. Ja, dat zullen vlamingen ook wel doen, maar walen hebben er geloof ik toch nog een grotere voorkeur voor. Ik denk dat ze wat te veel naar Louis De funès of naar franse nieuws-satires gekeken hebben. Als zij meer opgroeien met naar Franse nationale zenders te kijken, zal dat toch enige invloed hebben.
Inderdaad. "Les rois du rire" vanavond op France 2 bekeken : Semoun, Gerra, Magdane, Roumanoff, enz.... En in België hebben we Pirette, les frères Taloche.................en iemand die ook bekend in Vlaanderen is : Bert Kruismans : de man is even bekend in Vlaanderen als in Franstalig België, heeft evenwel in Vlaanderen als in Brussel en Wallonië opgetreden. Ik denk dat een Geert Hoste ook populair in Franstalig België zou kunnen zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 02:04   #214
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Interessante denkpiste, maar in je voorbeeld was de Sioux cultuur reeds lang 'verloren' vooraleer ze de taal opgaven. Enfin, veronderstellend dat je lijst chronologisch was. Hun rituelen, hun gewoontes, tradities, die zaken zijn in mijn opinie belangrijker dan het taal aspect.
Taal is in een gemondialiseerde wereld de laatste overeindblijvende en dus de belangrijkste determinant van een kultuur. En daarmee onderscheidt men zich van andere volkeren.

Ge zegt zelf dat onze kultuur dezelfde is dan die van de Walen. Inderdaad, en ook die van pakweg de Schotten want die dragen allang geen rokken meer, om maar iets kultuurtypisch van vroeger aan te halen.
Het énige - wezenlijke - wat ons nog onderscheidt van de buurvolkeren is de taal.

In feite is het ons net zo vergaan als de Sioux; alléén, wij hebben we nog onze taal. Ook van onze rituelen, gewoontes en tradities ten tijde van onze heidense Frankische voorouders is niets overgebleven; wel hebben we nog onze Nederfrankische taal, die weliswaar geëvolueerd is maar die niet is uitgestorven in tegendeel tot die van de Sioux.
Citaat:
Misschien heb ik er een ander beeld op omdat ik tot een 'subcultuur(*)' behoor en andere herkenningspunten hanteer, maar taal is nu echt eens iets waar ik me niet druk om kan maken. Voor zover ik kan zien hebben wij & walen klak dezelfde cultuur.

*: Ik ben een metalhead, die subcultuur staat los van taal en is grensoverschrijdend
Ik begrijp dat gezichtspunt. Muziek en kleding zijn altijd de dragers van een jeugdsubkultuur geweest. En taal is daar inderdaad geen herkenningspunt.
En uiteraard hebt gij meer gemeen met een Waalse metallo dan met een Vlaamse hiphopper. Maar dat is enkel doorheen die subkulturele bril bekeken die a-taal, a-politiek is enz... en als dusdanig de werkelijikheid verengt.
En misschien maakt ge ook wel deel uit van de kultuur der postzegelverzamelaars of autotuners...

Maar daarnaast maakt ook deel uit van een "hoofdkultuur" naast die subkultuur en die is wel politiek geladen en taalbepalend.

Maar wat ik hierboven stelde heeft uiteraard betrekking op die "hoofdkultuur".
Laten we dus niet naast mekaar spreken.
Citaat:
Ik heb geen verborgen agenda. Voor mij is taal letterlijk niets meer dan een tool.
Weet echter dat ge de Belgicistische kaart trekt, mijn zoon!
Ik denk aan Brabander die hier eens stelde: taal is niet belangrijk, als de Belgen mekaar maar verstaan. Dus dat Brussel is verfranst, wat maakt het uit.
We zijn allemaal Belgen onder mekaar. Leve België dus.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 december 2012 om 02:07.
Oud 29 december 2012, 02:08   #215
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Wie is ze? CD&V en VLD noemen zich nochtans ook voorstanders van confederalisme?
Klopt. Staat blijkbaar respectievelijk sinds 2001 en 2002 in hun partijprogramma's.

Dat mogen ze eens een keer uitleggen, vind ik.

Ik stem alvast niet op partijen die dat in hun programma zetten.

Het is natuurlijk geen geheim dat mensen als Kris Peeters nationalisten zijn en dat de CD&V graag samenwerkt met de N-VA.
Oud 29 december 2012, 02:12   #216
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Taal is in een gemondialiseerde wereld de laatste overeindblijvende en dus de belangrijkste determinant van een kultuur. En daarmee onderscheidt men zich van andere volkeren.

Ge zegt zelf dat onze kultuur dezelfde is dan die van de Walen. Inderdaad, en ook die van pakweg de Schotten want die dragen allang geen rokken meer, om maar iets kultuurtypisch van vroeger aan te halen.
Het énige - wezenlijke - wat ons nog onderscheidt van de buurvolkeren is de taal.

In feite is het ons net zo vergaan als de Sioux; alléén, wij hebben we nog onze taal. Ook van onze rituelen, gewoontes en tradities ten tijde van onze heidense Frankische voorouders is niets overgebleven; wel hebben we nog onze Nederfrankische taal, die weliswaar geëvolueerd is maar die niet is uitgestorven in tegendeel tot die van de Sioux.

Ik begrijp dat gezichtspunt. Muziek en kleding zijn altijd de dragers van een jeugdsubkultuur geweest. En taal is daar inderdaad geen herkenningspunt.
En uiteraard hebt gij meer gemeen met een Waalse metallo dan met een Vlaamse hiphopper. Maar dat is enkel doorheen die subkulturele bril bekeken die a-taal, a-politiek is enz... en als dusdanig de werkelijikheid verengt.
En misschien maakt ge ook wel deel uit van de kultuur der postzegelverzamelaars of autotuners...

Maar daarnaast maakt ook deel uit van een "hoofdkultuur" naast die subkultuur en die is wel politiek geladen en taalbepalend.

Maar wat ik hierboven stelde heeft uiteraard betrekking op die "hoofdkultuur".
Laten we dus niet naast mekaar spreken.

Weet echter dat ge de Belgicistische kaart trekt, mijn zoon!
Ik denk aan Brabander die hier eens stelde: taal is niet belangrijk, als de Belgen mekaar maar verstaan. Dus dat Brussel is verfranst, wat maakt het uit.
We zijn allemaal Belgen onder mekaar. Leve België dus.

Uiteindelijk, Jacob! U ziet wel dat het niet moeilijk was!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 02:19   #217
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Cultuur reduceren tot enkel de taal is belachelijk.
Taal reduceren tot een tool natuurlijk niet....

En het woordenboek erbijhalen en wijzen op gewassen en bacteriën natuurlijk ook niet.
Maar getuigt dat van een oprechte poging om me proberen te begrijpen, na al mijn Latijn dat ik op dit late uur in U steek......
Oud 29 december 2012, 02:20   #218
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je Vlaanderen vergelijkt met Wallonië en de taal achterwege laat zijn de verschillen miniem. Die verbintenis met een taal snap ik eerlijk gezegd niet.
Taal is een instrument, maar is meer dan dat. Zijn woorden, uitdrukkingen, concepten en zegswijzen zijn een expressie van de gehele cultuur.

De culturele verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië zijn inderdaad klein op een mondiale schaal. Maar voor buurlanden zijn ze erg groot. In ieder geval groot genoeg om het bestaan van aparte naties te rechtvaardigen.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 02:22   #219
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Uiteindelijk, Jacob! U ziet wel dat het niet moeilijk was!
Vooral was het niet moeilijk om er twee sarkastische smilies bij te plaatsen. Maar zoals steeds op dit forum, men leest alleen maar wat men graag leest en zijn ego kan bevestigen...
Oud 29 december 2012, 02:36   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is taal letterlijk niets meer dan een tool.
En daar zit dan weer het verschil: voor u stelt het misschien dat maar voor, maar uiteindelijk is het veel meer. Taal overstijgt dat immers, daar het cultuurdrager en de cultuur zelf ook is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be