![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3201 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3202 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten doe ik dat niet. Ik vermeld duidelijk hoe de verhouding in... Schotland ligt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De consultatie is nu in Engeland en Wales aan de gang. De resultaten zijn nog niet bekend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op dat vlak is er geen geheel, daar de wetgeving een duidelijk opsplitsing maakt. Er is enerzijds Schotland, er is anderzijds Engeland en Wales (waar dan Noord-Ierland onder speciaal statuut ook bij hoort). In beide gebieden kan er een verschillende wetgeving van kracht zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3205 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3206 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is niet echt zo, de wetgeving wordt enkel uitgebreid en niet meer exclusief voorbehouden aan de traditionele vorm. Daardoor verandert de " maatschappelijke ordening" niet, het toekennen van rechten die eerder exclusief waren voor één bepaalde groep houdt geen andere maatschappelijke ordening in. Ook de wetgeving verandert niet fundamenteel, wel krijgen meer mensen de mogelijkheid ook een huwelijk af te sluiten, waar niemand last van heeft trouwens. Bovendien ordent de staat burgelijke zaken, uw paus en clerus binnen uw kerk mogen uiteraard een mening hebben,maar mogen zich niet ten gronde bemoeien met staatszaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3208 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op welke legale grond meent u immers dat bisschoppen zich niet met "staatszaken" zouden mogen bemoeien? Zijn de Franse bisschoppen dan geen Franse staatsburgers die overeenkomstig de geldende wetten ook een democratische stem hebben? Of bent u de mening toegedaan dat andere stemmen dan die u voor aannemelijk houdt geen recht hebben om in het democratisch debat te treden? Schijnbaar niet. Andere meningen, vooral als die van gelovigen komen, moeten volgens u ogenschijnlijk in de kiem gesmoord worden. Die burgers "mogen zich niet ten gronde bemoeien met staatszaken". Uw stelling zegt veel over het gehalte van uw democratisch denken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zegt de scheiding kerk en staat u nog iets? Uw stelling is anders wel behoorlijk hypocriet, wanneer de paus, de clerus van uw kerk een standpunt inneemt, doen zij dit dan als " burgers" of als gezagdragers van een organisatie die in het verleden zijn macht heeft moeten afstaan aan de burgerij? Schijnheilig nu over burgers beginnen wanneer het over uw kerk gaat en gezagdragers doet mijn respect voor gelovigen in het algemeen echt niet toenemen. U zou beter eens de seksuele misbruiken in uw kerk aanpakken, inplaats van de jacht op homo's te openen en vrouwen terug te dringen naar hun " voorbestemdheid" van kinderen en gezin onder het gezag van de man. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3211 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook hier vergist u zich in grote mate. Ik waardeer iedere persoon, wat natuurlijk niet inhoudt dat men met iedere opvatting akkoord gaat. Schijnbaar is het voor u toch wel wat moeilijk het verschil in te zien tussen persoon en opinie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk. Ogenschijnlijk lijkt het er echter op dat u een verkeerde invulling eraan geeft. Scheiding van Kerk en Staat betekent niet dat burgers geen politiek engagement zouden mogen opnemen vanuit hun religieuze opvattingen. U schijnt juist gelovigen het democratisch recht te willen ontzeggen zich op het politieke forum kenbaar te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verleden is het verleden. Ik zie niet in waarom u dat meeneemt in een discusie over het heden, tenzij u natuurlijk uit rancune wil handelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3214 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaar dat u steeds probeert om te kleineren, uiteraard omdat u een groot mens bent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast zie ik nog steeds niet waarop uw oordeel van "schijnheiligheid" op gebaseerd is. Of zijn gelovigen soms geen burgers van een bepaald land? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3216 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, u clerus mag dat maar in beperkte mate, zoals ik al schreef mogen zij een mening hebben maar zoals ik ookal schreef, als organisatie kunnen zij zich niet bemoeien met bevoegdheden van de staat. En uw paus en clerus spreken niet als burgers maar als vertegenwoordigers van uw kerk, ten gronde horen zij zich niet te bemoeien met de bevoegdheden van de staat. Niet ik, maar u neemt dat verleden mee, u wilt een god die boven burgers staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, u bent schijnheilig, u vergeet bewust dat uw clerus niet als burgers spreken maar als gezagdragers van uw kerk, doei, daar gaat uw redenering, alweer! Mondige vrouwen lijken niet uw sterkste punt te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem nergens het verleden mee. Zoals al meermaals gezegd en herhaald, beschouw ik het verleden als het verleden. Als gelovige is dat voor mij trouwens ook niet belangrijk. Er is waarde verbonden aan een of ander verlangen naar een sociologisch en triomfalistisch christendom van weleer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moet ik het even voor u samenvatten? Gezagdragers van uw kerk spreken niet als burgers, bijgevolg slaat een betoog wat hen dat recht geeft op basis van het argument dat zij ( ook) burgers zijn binnen een democratie nergens op. Toch mogen ook gezagdragers uiteraard een mening hebben, zolang zij zich niet bemoeien met zaken die niet onder hun bevoegdheden vallen is dat geen probleem. Doen zij dit wel dan overschrijden ze de scheiding van kerk en staat. Dat lijkt me een samenhangende, gemotiveerde stellingname, waarom heeft u het daar zo moeilijk mee? Omdat u persoonlijk het gebod van god boven wetgeving van burgers ziet? |
|
![]() |
![]() |