Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2012, 23:23   #21
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik vraag mij eerder af;
Wat gaat de rest doen in 2014? Welk konijn gaan ze tegen dan uit hun hoed toveren? Vooral wanneer N-VA tegen dan in de peilingen nog eens extra gaat scoren.

Ik kan me niet voorstellen dat deze verslagen partijen samen met dit niets ontziende Koningshuis, zomaar zonder slag of stoot, zich als eerlijke verliezers aan de kant zullen laten schuiven. Ze zullen er eerder alles aan doen wat mogelijk is om de touwtjes niet uit handen te moeten geven. Welk konijn het wordt weet ik niet maar dat ze er een uit hun hoed zullen halen acht ik wel als vrij zeker. Belgische democratie
.
2!!

Ook niet vergeten dat een Vlaamse stem niet volledig doortelt en dat de Franse stemmen dus sowieso in de meerderheid zijn, zo gezien ... Dat betekent max 50% voor BDW, gesteld dat iedere Vlaming NVA zou stemmen (surreëel).

En je weet dat als alle partijen samen kunnen en 51% hebben, ze zullen beweren dat het democratisch is omdat ze nog altijd 51% van de Belgen vertegenwoordigen. Ha ja ...
Oud 29 december 2012, 23:24   #22
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Dachten we dat ten tijde van de VU ook niet?
Ja, maar de tijden zijn verandert, toen kon men nog door Schiltz een postje te geven de VU kapot maken.

Er zal bij de volgende federale regeringsvorming geen komedie meer gespeeld worden zoals vorige maal, deze keer gaat de N-VA direct opzij gezet worden.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 23:25   #23
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, maar de tijden zijn verandert, toen kon men nog door Schiltz een postje te geven de VU kapot maken.

Er zal bij de volgende federale regeringsvorming geen komedie meer gespeeld worden zoals vorige maal, deze keer gaat de N-VA direct opzij gezet worden.
Mag ik u aan die profetie houden ?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 23:26   #24
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Zou het kunnen dat het CD&V binnen kort ook uit elkaar ploft zoals het het VU ooit vergaan is, en opsplitst in meerdere partijen zoals destijds het VB en het N-VA ontstaan zijn?

In dat geval zou er natuurlijk een meer Vlaamsgezinde afgezonderde Cd&V kunnen ontstaan die zich zou kunnen inlaten om coalitie te vormen met het N-VA. Overigens zitten er ook bij deze traditionele partijen een hoop meer Vlaamsgezinde kiezers.
Ander scenario:

net zoals bij de SPA blijkbaar de kunstwereld er zich mee gaat moeien, gaan er zich hier andere belangrijke figuren die als zwaargewichten gezien worden mee moeien.
Liefst intellectuelen natuurlijk. Siegfried Bracke vond ik een goed begin.

Nog zo'n paar sterke mensen erbij in 2014 die dan ook duidelijk de bevolking laten zien hoe ze denken over bepaalde thematieken (terwijl ze met kennis van zaken spreken). En zo simpel kan het misschien zijn ... ?
Oud 29 december 2012, 23:26   #25
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij eerder af;
Wat gaat de rest doen in 2014? Welk konijn gaan ze tegen dan uit hun hoed toveren? Vooral wanneer N-VA tegen dan in de peilingen nog eens extra gaat scoren.

Ik kan me niet voorstellen dat deze verslagen partijen samen met dit niets ontziende Koningshuis, zomaar zonder slag of stoot, zich als eerlijke verliezers aan de kant zullen laten schuiven. Ze zullen er eerder alles aan doen wat mogelijk is om de touwtjes niet uit handen te moeten geven. Welk konijn het wordt weet ik niet maar dat ze er een uit hun hoed zullen halen acht ik wel als vrij zeker. Belgische democratie.
De N-VA negeren en de volgende federale Vlaamse minderheidsregering vormen.
Oud 29 december 2012, 23:27   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Mag ik u aan die profetie houden ?
Er is geen andere mogelijkheid meer. En dat zal het recept zijn totdat de sociale zekerheid in elkaar stort wegens onbetaalbaar.
Oud 29 december 2012, 23:28   #27
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Zolang hij burgemeester blijft moet hij ook geen minister worden, dat is wel handiger voor een regeringsvorming waar hij de gedoodverfde eerste minister zou worden. Hij wil geen eerste minister worden want daarvoor zou hij toegevingen moeten doen. (dit in tegenstelling tot Rupo die dat niet moest doen)
Niet vergeten dat EDR ook burgemeester is en zelfs de federale politiek op de lange baan schoof incluis begrotingsopmaak waarvoor de EU over argwanend over onze schouder meekeek (!!!!) om die sjerp daar opnieuw binnen te kunnen halen met een overtuigend aantal stemmen! :-S

Ook een reisje naar Italië om de familie te bezoeken schuwt meneer niet, crisis in België of niet. Onze premier stelt zijn prioriteiten!

En we willen toch niet gezegd hebben dat Bergen een minder belangrijke stad is voor Wallonië dan Antwerpen is voor Vlaanderen, nietwaar?
Oud 29 december 2012, 23:29   #28
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen andere mogelijkheid meer. En dat zal het recept zijn totdat de sociale zekerheid in elkaar stort wegens onbetaalbaar.
Was dat niet gepland voor 21 december 2012?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 23:36   #29
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Sombere voorspelling.

Maar je zou wel eens heel hard gelijk kunnen hebben.

En vermits alle jobs die nu verdwijnen bijna niet-gesubsidieerde jobs zijn en het aandeel van de gesubsidieerde/overheidsjobs (de overheid was reeds de grote werkgever) nu nog groter is, idem natuurlijk als de uitgaven aan leeflonen, werkloosheidsuitkeringen, criminaliteitsbestrijding en justitie, ... (en zo kan ik nog even doorgaan), staan we er echt niet goed voor...
Oud 29 december 2012, 23:43   #30
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Sombere voorspelling.

Maar je zou wel eens heel hard gelijk kunnen hebben.

En vermits alle jobs die nu verdwijnen bijna niet-gesubsidieerde jobs zijn en het aandeel van de gesubsidieerde/overheidsjobs (de overheid was reeds de grote werkgever) nu nog groter is, idem natuurlijk als de uitgaven aan leeflonen, werkloosheidsuitkeringen, criminaliteitsbestrijding en justitie, ... (en zo kan ik nog even doorgaan), staan we er echt niet goed voor...
Er zit geen andere mogelijk meer in, diegenen die denken dat de Waalse partijen met de N-VA een regering gaan vormen die dwalen. En zolang de "Vlaamse" traditio's 5% halen zullen die het Waalse spel meespelen om hun profitariaat aan de gang te houden. Er glijden daar teveel miljarden door de vingers en er zitten daar teveel lijken in de kast.
Oud 30 december 2012, 00:03   #31
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2!!

Ook niet vergeten dat een Vlaamse stem niet volledig doortelt en dat de Franse stemmen dus sowieso in de meerderheid zijn, zo gezien ... Dat betekent max 50% voor BDW, gesteld dat iedere Vlaming NVA zou stemmen (surreëel).

En je weet dat als alle partijen samen kunnen en 51% hebben, ze zullen beweren dat het democratisch is omdat ze nog altijd 51% van de Belgen vertegenwoordigen. Ha ja ...
Idd, heb ik al dikwijls aangehaald, al komt het er niet op aan of in deze 51% van alle Belgen pro scheiding zijn. 51 % Van alle Vlamingen volstaat. Dat is ook al elders zo gebleken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 00:45   #32
Don Kie Sjotte
Burger

Don Kie Sjotte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik geloof er niet meer in. Maar één ding weet ik wel. De mensen in mijn omgeving die inmiddels letterlijk "als Bart in 2014 niet aan de macht komt, verlaat ik België" hebben gezegd, kan ik al lang niet meer op één hand tellen ...
Ik ken er ook zo en sommigen wachten niet meer op 2014. Eén zit op 4 januari voor de laatste “Stamps”en “Signatures” op de Amerikaanse ambassade. Of het in de V.S. beter is; is een ander zaak, maar ik geef die persoon meer dan 100% gelijk.
Maar tegen jou zou ik zeggen: nooit opgeven.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Don Kie Sjotte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 01:33   #33
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Kie Sjotte Bekijk bericht
Ik ken er ook zo en sommigen wachten niet meer op 2014. Eén zit op 4 januari voor de laatste “Stamps”en “Signatures” op de Amerikaanse ambassade. Of het in de V.S. beter is; is een ander zaak, maar ik geef die persoon meer dan 100% gelijk.
Maar tegen jou zou ik zeggen: nooit opgeven.
Een verstaanbare reactie, alleen is het gras op een ander niet steeds groener dan in je eigen tuin Is dat toch het geval bestaat er nog altijd de optie wat aan je tuin te gaan veranderen waardoor je gras het beter gaat doen. Ik geef toe, dat is waarschijnlijk niet de meest simpele optie en vaak de zwaarste opgave.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 02:00   #34
Athelas
Minister

Standaard

Hoe ik het zie: BDW kan niet opkomen voor de verkiezingen in 2014. Dit om de eenvoudige reden dat hij anders zowel persoonlijk als voor de partijstandpunten woordbreuk pleegt naar de kiezers. En hoewel andere partijen dit constant doen, is dit net de kracht van verandering waar de NVA voor staat. Ik kijk naar een Turtelboom die efkens mee gaat doen in Antwerpen, de andere twee charels die uit de fedreg stappen en dergelijke meer. Die gingen zich smijten voor hun minister job en niets anders doen met de gekende woordbreuk achteraf.

Bart gaat zeker een rol spelen bij de 'marketing 2014' maar de NVA stemmer stemt in het algemeen niet zozeer op 1 persoon dus wie op de lijst staat maakt veel minder uit dan voor andere partijen die staan of vallen met een bekende/beruchte politieker.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 03:27   #35
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zit geen andere mogelijk meer in, diegenen die denken dat de Waalse partijen met de N-VA een regering gaan vormen die dwalen. En zolang de "Vlaamse" traditio's 5% halen zullen die het Waalse spel meespelen om hun profitariaat aan de gang te houden. Er glijden daar teveel miljarden door de vingers en er zitten daar teveel lijken in de kast.
Ik ben het volkomen met u eens dat de Belgische Franstalige partijen geen federale bestuurscoalitie zullen vormen met de N-VA. Ze hebben dat na de vorige verkiezingen niet gedaan en ze zullen het nooit ofte nimmer doen, dus ook niet bij de verkiezingen van 2014.

Maar de Franstalige partijen hebben wel voldoende Nederlandstalige partijen nodig om een bestuursmeerderheid te kunnen vormen, en 5% lijkt mij daarbij wel wat onvoldoende...

Van de SP-A zijn ze zeker en wellicht kunnen ze op Groen rekenen, maar voor de CD&V en de OpenVLD zal één en ander toch wel grotendeels afhangen van het resultaat van de verkiezingen, denk ik. Lijden die twee partijen daarbij een zware nederlaag, dan acht ik het verre van uitgesloten dat ze het zonder de N-VA niet aandurven om verder politieke zelfmoord te plegen, en dan zie ik niet goed hoe de Franstalige partijen tot een bestuurscoalitie kunnen komen. De enige mogelijkheid die ik dan zie, is dat de N-VA eist dat de PS (en eventueel de CdH) van de federale coalitie uitgesloten wordt, en dat er enkel met de MR en de Nederlandstalige partijen een meerderheid wordt gevormd. Als de MR een zeer goed uitslag haalt is dat misschien de enige Franstalige partij die daar eventueel voor te vinden kan zijn.

Hoe dan ook : er kan de komende anderhalf jaar veel gebeuren (vergeet niet dat de crisis in 2013 zeer goed voelbaar zal zijn), dus het is voorlopig koffiedik kijken : niemand zal nu reeds zijn kaarten op tafel leggen. Trouwens, het verhaal van Peeters als zou er geen enkele kans bestaan dat hij overstapt naar de N-VA geloof ik niet : ook hij zal de kat uit de boom kijken, en pas keuzes maken enkele maanden voor de verkiezingen, afhankelijk van de polls.

Anderzijds : ik begrijp niet zo goed de heisa omtrent "wat zal De Wever doen in 2014 ?”. Wat belet De Wever om zich in 2014 als parlementslid verkiesbaar te stellen ? Wat belet hem om dan naargelang de uitslag van de verkiezingen en van eventuele onderhandelingen passende keuzes te maken ? Toch niet het feit dat hij burgemeester van Antwerpen is ? De Rupo is momenteel toch ook “Bourgmestre en titre” van Mons, dus waarom zou dat voor De Wever en Antwerpen niet mogelijk zijn ?

Laatst gewijzigd door Gwylan : 30 december 2012 om 03:33.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 11:10   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
Ergo: er is geen fatsoenlijke leidersfiguur bij de N-VA op federaal vlak voor 2014. Ze gaan zich dus van krommenaas moeten gebaren tot op het allerlaatste ogenblik.
Amaaai : ergo !! Wat kunt gij dat schoon en geleerd zeggen zeg.

Nu voor de rest,
of we er hebben, hoeveel we er hebben enz. van die leidersfiguren, geloof er maar van wat je wilt;
ik weet het,
en ik weet ook dat we de volgende verkiezingen nog vooruit zullen gaan.

En meer moet dat niet zijn.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 11:12   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik weet niet of je het doorhebt, maar er bestaan geen verkiezingen meer voor de Senaat. Die zal vanaf 2014 worden samengesteld uit afgevaardigden van de deelstaatparlementen.
Hoeveel tijd hebben ze al verloren met hun communautaire hervormingsplannen ?

Forceren ze het toch op tijd, dan zal ie moeten lijstduwer worden voor de kamer of voor het Vlaams parlement.
We zien wel.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 12:05   #38
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vergeet niet dat wat nu nog van CD&V overblijft in de eerste plaats bestaat uit Belgicistische ACWers. Die waren destijds ook fel tegen het CD&V-N-VA kartel.
Had Peeters zich niet nog eens kandidaat gesteld hadden ze een serieus probleem. Ik denk niet dat het een Vlaamsnationalist is, maar ergens heb ik het wel voor hem.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 12:12   #39
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Dewever gaat na de verkiezingen de verkozenen van de Vlaamse Raad en de Vlaamse verkozenen van de federale kamer samen roepen om met een meerderheid te beslissen dat Vlaanderen voortaan voor alles bevoegd is .
Het VB zal dit voorstel steunen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2012, 12:23   #40
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dewever gaat na de verkiezingen de verkozenen van de Vlaamse Raad en de Vlaamse verkozenen van de federale kamer samen roepen om met een meerderheid te beslissen dat Vlaanderen voortaan voor alles bevoegd is .
Het VB zal dit voorstel steunen.
Secessie?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be