![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#3341 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik daarentegen kan u meerdere namen geven van leken die de katholieke stem op tv verdedigen. Of gaat u dan ook beweren dat ze als een of andere "gezagdrager" worden opgevoerd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3342 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3343 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3344 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3345 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 30 december 2012 om 02:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3346 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Welke rationele argumenten haalt hij dan aan om tegen het homohuwelijk te zijn? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3347 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In de VS staten Maine en Washington zijn de eerste holebi's wettelijk in het huwelijk getreden. Maryland volgt binnen een paar dagen.
Een dikke middelvinger naar de Amerikaanse bisschoppen en andere reactionaire tegenstanders. Tandengeknars alom. Een steuntje in de rug voor het debat in Frankrijk en andere landen. http://www.standaard.be/artikel/deta...21229_00417375
![]() |
#3348 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om daar een mening over te hebben hoef ik niet de hele dag met schrift op schoot te zitten om aan u verslag uit te brengen, wie en wanneer er op de buis was! Maar u heeft al in eigen voet geschoten met een bewering, die je vervolgens tegenspreekt, volgens u kwam er een kardinaal, bisschop en andere geestelijken zowel als leken. Eno heeft dus zeker een punt, wanneer het onderwerp relevant is, hebben die gezagdragers wel degelijk toegang tot de media, dat zij los daarvan nog een eigen zender zijn begonnen, is geen argument. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3349 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3350 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen media aandacht,geen toegang maar de kardinaal, bisschop, geestelijken en leken mochten wel hun zeg doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3351 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die kreeg hij, ruimschoots, toen kindermisbruik aan het licht kwam, iets wat blijkbaar in katholieke kringen nogal eens voorkomt. Was u dan niet blij met de aandacht voor dit probleem in uw kerk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3352 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat doet de kerk dus wel, niet op basis van rationele argumenten, maar omdat ze zich wil bemoeien met de rechten van burgers. Want het gaat over een burgelijk huwelijk, waar uw kerk een mening over mag hebben, maar niet kan of mag verwachten dat de staat daar rekening mee houdt. Het mobiliseren van de achterban, brave gelovigen, geeft aan hoezeer de kerk wil wegen op het maatschappelijk debat, alsof twee gehuwde homo's een gevaar vormen! In uw kerk kunt u hen weigeren, maar daarbuiten beslist de burger, niet uw kerk. Leer er mee leven, Jan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3353 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jan zelf beperkt zich tot" de waarde van het huwelijk gaat omlaag" of" de voorbestemdheid van mannen en vrouwen" ratio zit er bij de argumenten van Jan zelf niet bij...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3354 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
JvdB rekent de eigen media-openingen van de katholieken niet mee.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3355 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U durfde niet zelf te zeggen dat u de kerk boven de staat zet, in uw integrale geloofsbelevenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3356 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3357 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan de andere kant heb ik u beiden erop gewezen dat er de afgelopen maanden bijna uitsluitend leken op televisie een forum hebben gekregen. Daarbij ging het mensen niet alleen van alle gezindten, maar ook mensen met uiteenlopende standpunten. Afgezien van enkele lagere geestelijken werd de katholieke stem zo goed als altijd door leken gebracht. Ik gaf al enkele namen van mensen die meerdere keren op allerlei zenders hun zeg hebben mogen doen. Dus, als men beweert dat de bisschoppen toegang tot de media hebben, wil ik graag bewijzen op tafel zien. Waar en wanneer hebben bisschoppen hun standpunt in de media mogen en kunnen brengen? In bijvoorbeeld een debat, een interview, een reportage. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3358 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waaraan hier trouwens in alle stilte ook werd voorbijgegaan, is het feit dat de Franse zenders over het algemeen - niet altijd, maar kom... - de objectiviteit hebben een palet aan meningen te voorzien. Ik herinner me een debat waarbij het debat werd gevoerd tussen enerzijds drie tegenstanders en anderzijds drie voorstanders. Aan de twee kampen werd de confessionele pluraliteit ook voorzien: zowel aan de ene als aan de andere kant ging het om een katholiek, een moslim en een jood. Uit onwetendheid is men natuurlijk ook niet op de hoogte van het feit dat in heel de discussie ook de moslimstem een plaats inneemt in het publieke debat. Als we jullie zouden mogen geloven, hebben de moslims dus ook "mediatoegang". Uit hoofde van...? Omwille van welk ambt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3359 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja natuurlijk, al vele jaren voor het in de grote media aan bod kwam, stond ik al aan de poort van het aartsbisdom om bepaalde zaken aan te klagen. Samen met Alexandra Colen trouwens. De laksheid van kardinaal Danneels bij de aanpak van bepaalde heikele zaken heb ik trouwens op dit forum al veel eerder dan vandaag aan de orde gebracht. Van Danneels is evenwel geweten dat hij meer een diplomaat is dan een spiritueel leider. Hij heeft dan ook een reputatie van "pappen en nat houden" in plaats van krachtdadig ingrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3360 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leer eens met de basiselementen van een democratie leven, beste. |
|
![]() |
![]() |