Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2012, 16:53   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Binnen de EU is de evolutie precies het omgekeerde : een meer sociaal Europa ?
Ik zie geen tegenstelling. Een belangrijk Europa houdt tegelijkertijd ook een sterker locaal niveau in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 16:53   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Binnen de EU is de evolutie precies het omgekeerde : een meer sociaal Europa ?
Ik zie geen tegenstelling. Een belangrijk Europa houdt tegelijkertijd ook een sterker locaal niveau in.
Oud 31 december 2012, 16:56   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De meeste mensen zal het worst wezen of ze nu in België of Vlaanderen/Wallonië/Duits ... (woord nog uit te vinden) wonen. Zolang ze maar dezelfde levensstandaard kunnen houden.
Alle enquêtes tonen dat de meeste Belgen geen splitsing willen en dat hebt u, als Vlaams-Nationalist, niet graag.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 16:56   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Alle enquêtes tonen dat de meeste Belgen geen splitsing willen en dat hebt u, als Vlaams-Nationalist, niet graag.
Enquêtes laten me altijd koud, ongeacht de uitslag. Mijn enige referentie is de uitslag van verkiezingen.
Oud 31 december 2012, 16:56   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enquêtes laten me altijd koud, ongeacht de uitslag. Mijn enige referentie is de uitslag van verkiezingen.
Oud 31 december 2012, 16:56   #66
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Hebt u ergens cijfers gevonden? Kunt u bijvoorbeeld aantonen of de splitsing van het onderwijs ons meer geld heeft gekost dan het opgeleverd heeft?
Je kunt dat inderdaad niet bewijzen: de huidige situatie is wat ze is.

Alleen hebben we in dit landje twee (en om volledig te zijn zouden het er eigenlijk vier moeten zijn) ministers die zich bezig houden met onderwijs.
Als een minister dat zelfde werk doet, is dit een (of om goed te zijn drie) ministerposten uitgespaard.
De huidige splitsing van het onderwijs kost ons dus minstens de wedde van een minster te veel.
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 16:58   #67
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
De uitslagen van de verkiezingen toont dat de meerderheid van de inwoners in dit land geen splitsing wil.
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 16:58   #68
Lucajac
Burger

Standaard

Citaat:
De meesten willen geen splitsing van België, dit is de realiteit. Accepteer dit en vergeet nooit dat u MAAR een Vlaams-Nationalist ben, niets meer : uw gevoeligheden, on s'en fout comme de notre première chaussette!
De meesten willen daarentegen wel aanzienlijk meer bevoegdheden voor Vlaanderen. De vraag is dan: wat willen ze als ze merken dat Wallonië hen die niet wilt geven. Willen ze dan nog altijd dat België niet gesplitst wordt?

Maar daarvoor moeten ze eerst inzien dat Wallonië de transfers en de poging tot inpalming en uitbreiding van Brussel nooit zal laten vallen, dat Wallonië niet alleen de aangereikte hand van Vlaanderen aanneemt, maar er ook gulzig aan knaagt.
Lucajac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 16:59   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Alleen hebben we in dit landje twee (en om volledig te zijn zouden het er eigenlijk vier moeten zijn) ministers die zich bezig houden met onderwijs.
Als een minister dat zelfde werk doet, is dit een (of om goed te zijn drie) ministerposten uitgespaard.
De huidige splitsing van het onderwijs kost ons dus minstens de wedde van een minster te veel.
De vraag is echter of de minister toen en nu wel hetzelfde werk deden/doen. Dat betwijfel ik. Het onderwijs van nu is toch wel wat complexer dan in de jaren zestig.
Oud 31 december 2012, 17:00   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
De uitslagen van de verkiezingen toont dat de meerderheid van de inwoners in dit land geen splitsing wil.
De verkiezingen gaan daar niet over.

Als men dat wil weten, is de enige methode een volksraadpleging. Als grote voorstander van bindende referenda pleit ik daarvoor dan ook.
Oud 31 december 2012, 17:06   #71
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aha. Nu komt de aap uit de mouw. U probeerde ons iets door de strot te duwen zonder enig bewijsmateriaal
De grafieken zijn moeilijk te vinden, maar hier alvast iets om de effecten van de vierde en vijfde staatshervormingen in beeld te brengen.

Een studie over de kost van ambtenaren.

Op pagina 10 zie je een grafiek (Figuur 2 – Personeelsuitgaven van de overheid in % BBP) met toevallig of niet een piek bij de vierde en vijfde staatshervorming.

Ik hoop ook nog grafieken te vinden waar de eerste drie staatshervormingen in beeld gebracht kunnen worden. De meeste grafieken die ik vind gaan maar enkele jaren terug.

Hoeveel mag Vlaamse onafhankelijkheid kosten?

Laatst gewijzigd door Robinus V : 31 december 2012 om 17:08.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 17:09   #72
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Geef dan wat bevoegdheden terug aan het Belgische niveau. Dat levert dan weer een besparing van wat miljoenen of miljarden op ook, enkel nog maar door de verlaagde administratieve kosten.
Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar dan los je het probleem niet op van dat je dan enkel maatregelen kunt nemen die voor 1 regio goed zijn of dat je compromissen moet vinden die voor niemand goed zijn, zoals nu.
Oud 31 december 2012, 17:11   #73
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een goed draaiende economie is in het voordeel van alle werknemers. Wie krijgt er immers de eerste slagen bij een crisis? Juist, de eenvoudige werknemer.
Het valt dan te bezien uit welke hoek die slagen komen en in een globale markt komen ze vanuit elke windstreek.
Oud 31 december 2012, 17:13   #74
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar dan los je het probleem niet op van dat je dan enkel maatregelen kunt nemen die voor 1 regio goed zijn of dat je compromissen moet vinden die voor niemand goed zijn, zoals nu.
Ik zie maar bitter weinig maatregelen die voor de ene regio goed zouden zijn en voor de andere regio slecht, hoor. Eerder zie ik maatregelen die voor de ene inkomenscategorie goed zouden zijn en voor de andere slecht.

Laat de propaganda achterwege en schep wat duidelijkheid.
Oud 31 december 2012, 17:13   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vlijmscherp, er is niets beter aan die structuur.

Vergeet niet dat er nooit een grotere groei in het benodigde aantal ambtenaren ontstaat dan bij het splitsen van bevoegdheden.

We smijten door het land te splitsen miljarden euro's weg aan extra administratieve kosten. Vlaanderen zal daardoor niet rijker zijn, enkel een rechtser beleid krijgen.
Waarom zou Vlaanderen een rechtser beleid krijgen? Mag de democratie daar nog over beslissen?

Meer zelf, doordat de huidige linkse partijen zo extreem Belgicistisch zijn in Vlaanderen, verliezen ze nu pakken stemmen aan rechtse partijen. Die kunnen ze terugwinnen bij een Vlaamse onafhankelijkheid.
Oud 31 december 2012, 17:15   #76
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Waarom zou Vlaanderen een rechtser beleid krijgen? Mag de democratie daar nog over beslissen?
Als de democratie mag beslissen, dan hoeven er geen regio's af te splitsen.

En dat in Vlaanderen rechtse partijen populairder zijn is duidelijk.
Oud 31 december 2012, 17:16   #77
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een goed draaiende economie is in het voordeel van alle werknemers. Wie krijgt er immers de eerste slagen bij een crisis? Juist, de eenvoudige werknemer.
Dus je hebt geen antwoord op mijn initiale vraag.
Oud 31 december 2012, 17:20   #78
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Nationalisten hebben de mond vol over een onafhankelijk Vlaanderen. Zouden ze ook genoeg argumenten hebben om de gewone mens te overtuigen dat...:
En Belgische staatsnationalisten, zoals U, hebben de mond vol om tegen een onafhankelijk Vlaanderen te zijn.

Voor mijn part is het naast de kwestie of ook de 'gewone mens' daarvan overtuigd is.
Ik zie dat eerder als iets voor een kultureel bewuste elite. Maar Jan met de Pet is alleen belangrijk in het stemhokje, daar kan ik natuurlijk niet omheen.

Ik heb er echter geen moeilijkheden mee om U naar de mond te spreken:

1. een onafhankelijk Vlaanderen in het voordeel is van de gewone burger?
De miljardentransfers zouden stoppen, al is d�*t natuurlijk niet iets wat mij echt bezighoudt
2. wat er gaat veranderen voor diezelfde? Eigenlijk niets...
3. welke voordelen dit voor hem zou meebrengen? Zie 1. Maar dat is een louter materialistische aangelegenheid...
4. in de huidige stand welke nadelen ondervind de burger om een separatie te verantwoorden? Niets...
5. welke kostprijs een separatie zou teweegbrengen en ten koste van wie?
Weeral een materialistische vraag die mij weinig interesseert....

Het kruciale punt is natuurlijk is dat in een onafhankelijk Vlaanderen geen terriotoriale toegevingen meer moeten worden gedaan aan het FDF.
Want telkens opnieuw, zolang dit vermaledijde koninkrijk bestaat zal bij elke regeringsonderhandeling de uitbreiding van de Francité op tafel komen.
En jawel, intussen hebben ze toch maar weer mooi de BMG op zak, een eerfste stap naar le trés grand Bruxelles.
In een onafhankelijk Vlaanderen kan kompromisloos een eigen taalpolitiek gevoerd worden.

Mijn enige Leitmotiv bij elke hertekening van de grenzen en bevoegdheden is of dat al dan niet een bonus voor de Nederlandstaligheid betekent.
Een staatsstruktuur moet er zijn in funktie van mijn moedertaal want d�*t, en alléén dat!, is natuurlijk mijn ware vaderland.

En de situatie is zeer kompleks, waarbij ik op dezelfde lijn zit dan Mangain zij het dan in omgekeerde richting.
Hij wil liever een onafhankelijk Vlaanderen dan een België dat een lege doos is geworden maar waarbij de Nederlandstaligen wel nog mee Brussel besturen. Ik verkies uiteraard de tweede mogelijkheid boven de eerste als die eerste betekent dat Nederlandstalig Brussel moet worden opgegeven.

Vandaar ook mijn ongenoegen met de NVA. Ik verdenk hun ervan dat ze Brussel willen opgeven en dat mooi willen betalen als prijs voor de Vlaamse onafhankelijkheid. En dat in de plaats van in te zetten op de Kulturele Reconquista van Brussel door een massale investering in het NL-ondedrwijs.
En kijk, d�*�*r is geld weer wél belangrijk.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=169287

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 december 2012 om 17:38.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 17:20   #79
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als de democratie mag beslissen, dan hoeven er geen regio's af te splitsen.

En dat in Vlaanderen rechtse partijen populairder zijn is duidelijk.
dat je er niets van begrijpt waarom mensen op N-VA stemmen wisten we al.
je hersens zitten duidelijk ergens anders.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 17:22   #80
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dus je hebt geen antwoord op mijn initiale vraag.
Vlaamse onafhankelijkheid = eindelijk in vlaanderen een eigen beleid kunnen voeren op eigen maat zonder inmenging van Franstalige politici die er enkel op uit zijn om ons geld en grondgebied tè stelen en onze economie kapot te maken.
is dus goed voor alle Vlamingen!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be