Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2013, 21:22   #3561
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welk misbruik ziet u in onze westerse samenleving?
U zou toch onderhands al moeten door hebben dat ik van religie spreek in zijn algemene context. U bent katholiek maar er zijn zo veel religies, ik denk trouwens dat de conservatieve katholieken nog slechts een minderheid zijn.

Hoeveel conflicten in de wereld zijn er momenteel niet gebaseerd op religie? Ik geef toe dat de Islam een serieus deel voor haar rekening neemt maar in Belfast was het ook niet rustig de laatste dagen. Het grote conflict tussen Ierland en de VK is in principe hoofdzakelijk een geloofsconflict.

Vandaar vind ik, zoals reeds eerder vermeld, dat het principe van godsdienstvrijheid moet herzien worden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 21:23   #3562
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is wat u hier stelt, niet correct.
Citaat:
01/12/'09
België krijgt in de toekomst twee tuchtrechtbanken. Rechters die afgezet worden zullen hun pensioen niet meer verliezen. Een zaak als die tegen de Mechelse SM-rechter Koenraad Aurousseau (foto) is niet meer mogelijk.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...-pensioen.aspx
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 21:23   #3563
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. Voelt u zich soms "betrokken" bij wat de Vlaamsgezinden tijdens WO I of WO II allemaal deden?

Ik als Vlaamsgezinde in ieder geval niet.

Het verleden is het verleden. En de misdaden uit het verleden kunnen we nu eenmaal afkeuren, maar enige schuld op ons nemen is gewoonweg ridicuul.
Niemand sprak van schuld

Maar zolang je dezelfde conservatieve traditionele principes blijft huldigen, blijf je betrokken bij extremisme.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 21:25   #3564
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Kerk is ten zeerste bekommerd om de mens, wat evenwel niet betekent dat men ook meegaat in alles wat de mensen denken, voelen, menen, beslissen of doen.

En ja, ik ga niet mee in de gratuitheid van uw beschuldigingen die uiteindelijk slechts een uiting zijn van een algemeen gemis aan redelijkheid.
Als het aanklagen van het niet aanvaarden van holebi's door religieuze freaks een gemis aan redelijkheid is, dan ben ik fier op mijn gemis aan redelijkheid.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Oud 6 januari 2013, 21:27   #3565
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. Voelt u zich soms "betrokken" bij wat de Vlaamsgezinden tijdens WO I of WO II allemaal deden?

Ik als Vlaamsgezinde in ieder geval niet.

Het verleden is het verleden. En de misdaden uit het verleden kunnen we nu eenmaal afkeuren, maar enige schuld op ons nemen is gewoonweg ridicuul.
Nogmaals: ge vroeg naar voorbeelden en die hebt ge gekregen waarbij ge het ineens over een andere boeg smeet en over betrokkenheid begon te zeveren.

Gelijk een duivel in een wijwatervat.
Oud 6 januari 2013, 21:28   #3566
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is niet moeilijk te beantwoorden, maar de bisschoppen hebben in hun verklaring de zaken netjes uiteengezet. Daarom ook verwijs ik ernaar.
Je bent dus niet in staat om zelf een mening te formuleren? Dat lijkt me nogal kras... Ik geloof eerder dat je serieus om een antwoord verlegen zit. Je hoeft niet bang te zijn hoor. Ik vraag het je niet om te kunnen 'oordelen' of 'veroordelen'. Ik probeer alleen te begrijpen wat je drijft om je zo halsstarrig te verzetten tegen iets wat eigenlijk je kouwe kleren niet zou mogen raken...
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 21:32   #3567
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Merkwaardig toch dat de hoogste rechtsinstantie in Frankrijk geoordeeld heeft dat het huwelijk voorbehouden tot een man-vrouwrelatie geen discriminatie inhoudt. De rechters onderstrepen immers dat een andere behandeling van een andere situatie geen discriminatie betekent.
Ik zie niet meteen wat er 'anders' is aan hun situatie... Het zijn toch ook maar mensen die samen een leven proberen op te bouwen? Wat is daar op tegen?
Oud 6 januari 2013, 21:35   #3568
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Ik zie niet meteen wat er 'anders' is aan hun situatie... Het zijn toch ook maar mensen die samen een leven proberen op te bouwen? Wat is daar op tegen?
Oh boy....you had to ask...
Nu kan hij weer van voor af aan beginnen!

Lees alvast de eerste 178 pagina's, dan weet je toch een beetje waaraan je je kan verwachten
Oud 6 januari 2013, 21:36   #3569
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Bewering zonder grond.
Ontken je dat er jaarlijks talloze homo- en biseksuelen uit het leven stappen, omdat ze de onverdraagzaamheid niet langer aankunnen?
Oud 6 januari 2013, 21:37   #3570
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ontken je dat er jaarlijks talloze homo- en biseksuelen uit het leven stappen, omdat ze de onverdraagzaamheid niet langer aankunnen?
Zonder schroom.
Oud 6 januari 2013, 21:39   #3571
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik ben er niet zeker van dat de religieuzen daar de oorzaak van zijn. Ik zou het eerder zoeken in het kortzichtig conservatisme van de niet-nadenkende mens. De religieuzen spelen daar hun rol in omdat ze niet-nadenkende mensen zijn en dit ook propageren maar dit is normaal aangezien ze niet-nadenkend zijn.

Ik denk dat vrijzinnigen een sterkere rol moeten spelen om de holebi's aan te tonen dat ze wel degelijk aanvaard worden in onze maatschappij.

Ik doe alvast mijn best, zonder daarvoor mijn eigen geaardheid te verloochenen natuurlijk
Je hebt een punt, maar ik zou de impact van verschillende religies op dat conservatief gedachtegoed toch niet onderschatten hoor...
Oud 6 januari 2013, 21:41   #3572
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Oh boy....you had to ask...
Nu kan hij weer van voor af aan beginnen!

Lees alvast de eerste 178 pagina's, dan weet je toch een beetje waaraan je je kan verwachten
Dat werd me al eens eerder aangeraden...

Ik vrees dat ik daar de tijd, noch de energie voor kan opbrengen.
Oud 6 januari 2013, 21:43   #3573
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat werd me al eens eerder aangeraden...

Ik vrees dat ik daar de tijd, noch de energie voor kan opbrengen.
Ik ook niet maar toch kan ik het niet laten als hij met z'n hoogdravend religieus gewauwel begint en dan denk ik aan jonge mensen die een einde aan hun leven maken voor iets dat genetisch vastligt...dan begint mijn bloed te koken.
Oud 6 januari 2013, 21:48   #3574
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik ook niet maar toch kan ik het niet laten als hij met z'n hoogdravend religieus gewauwel begint en dan denk ik aan jonge mensen die een einde aan hun leven maken voor iets dat genetisch vastligt...dan begint mijn bloed te koken.
Ik heb het persoonlijk twee keer in mijn nabije omgeving meegemaakt. Daarom was ik ook wel een beetje geschokt door die uitspraak.
Oud 6 januari 2013, 21:55   #3575
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het persoonlijk twee keer in mijn nabije omgeving meegemaakt. Daarom was ik ook wel een beetje geschokt door die uitspraak.
En dan komt dat hier met fierheid beweren dat ze hun religieuze haatspeeches vrij mogen verkondigen want 'da's toch niet tegen de wet'.

Godsdienstigen zijn de dikste egoïsten die je ooit zal ontmoeten: het gaat hen niet om hun medemens, hun hele leven draait rond het bekomen van een zitje in hun felbegeerde en onbestaande hemel.
Wat ze ook moeten doen of wie ze ook moeten verneuken om daar te geraken, da's totaal onbelangrijk.
Het godsdienstig doel heiligt echt ALLE middelen.
Oud 6 januari 2013, 22:28   #3576
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
U zou toch onderhands al moeten door hebben dat ik van religie spreek in zijn algemene context. U bent katholiek maar er zijn zo veel religies, ik denk trouwens dat de conservatieve katholieken nog slechts een minderheid zijn.

Hoeveel conflicten in de wereld zijn er momenteel niet gebaseerd op religie? Ik geef toe dat de Islam een serieus deel voor haar rekening neemt maar in Belfast was het ook niet rustig de laatste dagen. Het grote conflict tussen Ierland en de VK is in principe hoofdzakelijk een geloofsconflict.

Vandaar vind ik, zoals reeds eerder vermeld, dat het principe van godsdienstvrijheid moet herzien worden.
Neen, het conflict in Noord-Ierland is in onze tijd geen religieus conflict, maar wel een conflict tussen Brits- en Iersgezinden. Tussen wie zich als Ier identificeert en wie zich als Brit ziet. ussen wie bij het VK wil blijven en wie bij de Ierse republiek wil aansluiten. Daar gaat het in de eerste plaats over, niet over een conflict dat ontstaat of gevoed wordt door religies.

In de Ierse republiek wonen er ook anglicanen, ook presbyteranen, en nog veel meer. Of denkt u dat de katholieke Ieren na hun onafhankelijkheid misschien alle andersgelovigen tot het katholicisme dwongen of hen uit de jonge staat verbanden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 22:29   #3577
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh absoluut wel, zeker bij de islam en de born again christians is de afkeer van holebi's onvoorstelbaar groot; de paus doet elk jaar ook zijn duit in jet zakje in zijn nieuwjaarstoespraak.
Aan uw stellingname te zien, heeft u de toespraak van de paus niet gelezen. Kortom, u oordeelt over zaken die u niet kent. Niet echt fraai te noemen.
Oud 6 januari 2013, 22:31   #3578
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niemand sprak van schuld

Maar zolang je dezelfde conservatieve traditionele principes blijft huldigen, blijf je betrokken bij extremisme.
Correctie: wat u als "extremisme" beschouwt. Een volledig subjectieve beoordeling.
Oud 6 januari 2013, 22:32   #3579
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het aanklagen van het niet aanvaarden van holebi's door religieuze freaks een gemis aan redelijkheid is, dan ben ik fier op mijn gemis aan redelijkheid.
Niemand heeft u het recht ontzegd zaken aan te klagen. Ik al zeker niet. Alleen gaat het daarover niet. De gegrondheid is immers een andere zaak.
Oud 6 januari 2013, 22:35   #3580
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bent dus niet in staat om zelf een mening te formuleren? Dat lijkt me nogal kras... Ik geloof eerder dat je serieus om een antwoord verlegen zit. Je hoeft niet bang te zijn hoor. Ik vraag het je niet om te kunnen 'oordelen' of 'veroordelen'. Ik probeer alleen te begrijpen wat je drijft om je zo halsstarrig te verzetten tegen iets wat eigenlijk je kouwe kleren niet zou mogen raken...
Euh, u hoeft maar eens terug te bladeren in deze draad. U zult dan vaststellen dat ik al een hele argumentatie uit de doeken heb gedaan. Dus, neen, mijn standpunt kunt u klaar en duidelijk vinden.

Alleen stel ik vast dat zowat iedereen die hier in deze draad na een tijdje komt aanwaaien steeds weer dezelfde vragen stelt.

In deze is de verklaring van de Franse bisschoppen een mooie uiteenzetting van de verschillende argumenten. Daarom verwijs ik ernaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be