Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2013, 22:43   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
... met dezelfde mentaliteit, die hun boterhammekes met boter en hesp meepakken naar het werk, die graag spreken over de inrichting van hun veranda, over de chicongs in kaassaus die ze zullen maken, en die een goede geuze in het lokale stamcafé als geen andere kunnen smaken.
Die mentaliteit is gewoon iets algemeens en kan evengoed te vinden zijn in een gesprek tussen een Duitser en een Vlaming. De eenvoud van het huiselijk leven is nu eenmaal iets heel menselijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 01:12   #102
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kallikles

Citaat:
Hoe lang ben jij al niet meer in Brussel geweest?
Nu toch al zeker zo'n 7 uur want ga op bezoek bij m'n familie.

Citaat:
De Marollen zijn in een ver gevorderd stadium van gentrificatie en al lang geen typische volkswijk meer.
Dat weet ik wel maar je hebt toch nog vrij veel volkscafé's waar ik soms wel eens kom. Daar zie je dan nog wel mensen die je als "echte Brusselaars" kunt kwalificeren.

Citaat:
Voorts zijn er wel degelijk nog steeds Vlaamse volksmensen in Brussel en meer bepaald in mijn wijk in Sint-Jans-Molenbeek. En dat is nog een échte volkswijk.
De wijken van Sint-Jans Molenbeek die ik ken (ik geef toe het is al een tijdje geleden) zijn grotendeels Marokkaans.

Citaat:
Flanelcondoom heeft op dit forum al eens uitgelegd dat Noord-Afrikanen niet tot bendevorming overgaan. In de ghetto's in de VS heb je inderdaad echte jongerenbendes, maar gelukkig zijn we daarvan in België nog gespaard gebleven.
Ik heb niet gezegd strak georganiseerde bendes zoals in de VS of Latijns-Amerika hé. Gewoon netwerken die altijd op straat vertoeven maar de buurt wel degelijk onder controle hebben, zoals ook bleek bij de verschillende rellen.

Citaat:
In de pers wordt wel gesproken over zwarte "bendes" als de MAF (Maffia Africaine) die verantwoordelijk waren voor een aantal gewelddadige verkrachtingen in Brussel, maar ook dat was helemaal geen jongerenbende, maar een samenraapsel van jonge crimineeltjes.
Dat zijn ook bendes hé.

Citaat:
Een jongerenbende heeft een veel hoger niveau van organisatie, met initiatierituelen, rivaliteit met andere bendes, enzovoort. Wie spreekt over "Noord-Afrikaanse jongerenbendes in Brussel" weet gewoon niet wat jongerenbendes zijn.
Men spreekt van een bende als een groep zich samen manifesteert, het kan zijn dat alles lang op voorhand georganiseerd is en gepland, maar dat hoeft niet.

Citaat:
Wie ontkent dat er een Vlaamse identiteit is of die spontaan "racisme" begint te roepen bij het horen van de term "Vlaanderen", is pas blind of doof.
Er is wel ergens een Vlaamse identiteit, maar die verschilt erg weinig van de franstalige (zeker Brusselse). Hoeveel franstalige Brusselaars zijn er niet die bvb. met hun ouders Brugs spreken maar naar een franstalige school gingen en officieel als franstalige door het leven gaan, of omgekeerd kinderen die in het Frans opgevoed werden maar naar een nederlandstalige school gingen en dus officieel Nederlandstalig zijn?

Citaat:
Als er geen Vlaamse specificiteit bestaat, hoe komt het dan dat de Vlaamse steden zoveel properder zijn dan Brussel?
omdat er meer mensen van niet-europese origine in Brussel wonen tiens. Ik heb in Antwerpen-Noord gewoond en ik kan U verzekeren dat het er NIET proper was.

Citaat:
Hoe komt het dan dat er in Vlaanderen zoveel meer flitspalen staan dan in Brussel en Wallonië, dat de mensen er veel meer het verkeersreglement volgen?
Mensen in Libramont volgen net zozeer het verkeersreglement als in Veurne. In Anneessens of borgerhout rijdt een op de vier zo door het rood ligt, ik moet daar geen tekeningetje bij maken zeker? En voor je me uitschelt voor racist, ik ben zelf een allochtone Belg en heb zelf lak aan het verkeersreglement. (als ik zeker ben dat er geen veiligheidsrisico is en er geen flikken om de hoek staan)

Citaat:
Hoe komt het dat het niveau van alle openbare diensten zoveel beter is in Vlaanderen, en zoveel beter is in Nederlandstalig Brussel dan in Franstalig Brussel?
Dat zegt U, ben ik niet zo zeker van.

Citaat:
Als je iets gedaan wilt krijgen van een administratie in Brussel, dan moet je je vraag in het Nederlands stellen. In het Frans is het zelfs niet de moeite.

Citaat:
Maar je hebt gelijk natuurlijk, de nieuwe sociologische samenstelling en etnische, culturele en religieuze problematieken zijn belangrijk, maar het zijn precies "vermengingslinksen" als jij die ons beletten van het over deze zaken te hebben en die in de plaats jullie vermengingsdiscours willen opdringen.
Vermeningsdiscours??? We leven in een stad met honderden nationaliteiten, met elk hun eigen cultuur. En minstens 2 officiële talen. Natuurlijk is Brussel een melting pot, net als Londen of New York.

Citaat:
Vlaamse Brusselaars of Brusselaars van Marokkaanse afkomst die zich afzonderen van de rest van Brussel ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen.
Ik wel. Goed, ze praten wel met franstaligen maar bezoeken toch liefst hun eigen café's en weigeren een woord Frans te praten in Brussel (terwijl amper 7 ¨van de Brusselaars Nederlandstalig is officieel)

Citaat:
Ik vermoed dat ze eerder in jouw fantasie bestaan. Vooral je anti-Vlaamse, Belgicistische bias is vrij duidelijk.
Je bent dus een flamingant, een zogezegd linkse flamingant dus... in een stad waar bij de laatste verkiezingen 7% op Vlaamse partijen stemden... ik wou nog beginnen over de gigantische postjespakkerij bij de Vlaamse politici in Brussel door het simpele feit dat je als Vlaming in Brussel erg gemakkelijk carrière kunt maken... een mens zou voor minder zich officieel Vlaming verklaren. Misschien doe ik dat wel ooit.

Citaat:
Wie zich wél afzondert van de rest van Brussel is de Franstalige middenklasse, die denken dat zij Brussel incarneren en die eenvoudigweg niet merken dat er nog andere gemeenschappen zijn die niet naar hun incestueuze feestjes als Les Apéros urbains gaan.
Ik moet jammer maar helaas toegeven dat de meeste franstaligen die ik ken meer open staan voor andere culturen dan Vlamingen.

Citaat:
Los daarvan lijkt je vermengingsdiscours me eerder een aanval op alle culturen en identiteiten, het absolute tegendeel dus van het respect voor diversiteit.
Culturen en identiteiten veranderen als ze in aanraking komen met andere culturen en identiteiten, dat is nu eenmaal eigen aan de mensheid.

Citaat:
Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen en het is de Nederlandse cultuur die Brussel heeft doen ontstaan.
Brussel was de hoofdstad van de zuidelijke lage landen waar het Frans steeds de officiële taal was tot begin 20ste eeuw. Ik werk in Nederland en ik vind het cultuurverschil tussen Vlamingen en Nederlanders groter dan tussen Vlamingen en Fransen, laat staan dan tussen Vlamingen en Walen of franstalige Brusselaars...

Citaat:
De historische legitimiteit van de Nederlandse cultuur in Brussel wordt in niets verminderd door het feit dat de verfransten "in denial" zijn of dat er vele Brusselaars afkomstig zijn uit andere continenten.
Brussel is Brussel, en de realiteit dat slechts 7% van de Brusselaars op nederlandstalige partijen hebben gestemd schijnt niet tot U door te dringen. U vergoelijkt wel de problemen in de Marokkaanse gemeenschap maar weigert de Brusselse realiteit in te zien. Goed, leef maar in uw droomwereld, maar ik zou graag zien dat men zich baseert op de realiteit als men voor oplossingen zoekt om de problemen die zich in Brussel voordoen op te lossen.

Citaat:
Dat betekent niet dat nieuwkomers en verfransten geen eigen inbreng kunnen hebben. Zowel de Vlaams-Nederlandse erfenis als de inbreng van nieuwkomers hebben hun plaats in Brussel.
Brussel behoort toe aan de Brusselaars, van wie 7% voor Vlaamse partijen gestemd hebben,. Zo simpel is het. En een groot deel is van Marokkaanse origine. Van die realiteit moeten we vertrekken.

Citaat:
Dat soort multiculturalisme lijkt me eerder anticulturalisme: men heeft iets tegen de Vlamingen en Vlaamse cultuur, en men heeft iets tegen de Marokkaanse cultuur en men verpakt dat dan als "dé realiteit onder ogen zien".
ik heb niets tegen de Vlaamse of Marokkaanse cultuur, maar ik heb iets tegen de manier waarop sommige Marokkanen zich in Brussel gedragen en tegen de manier waarom sommige Vlamingen de realiteit betreffende Brussel ontkennen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 01:23   #103
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar merk ik hoegenaamd niets van. De media tracht ons juist met allerlei middelen het geloof in te lepelen dat "wij, Belgen, één zijn".

Natuurlijk verschillen Vlamingen en Franstaligen/Walen niet veel van elkaar. We zijn tenslotte buren en hebben een deel van onze geschiedenis samen afgelegd.
Ze verschillen erg weinig van elkaar. Maar de media spelen volgens mij een cruciale rol in het uitvergroten van de verschillen. Bvb. een Vlaming uit
Geraardsbergen en een franstalige uit Lessines kunnen over vanalles spreken, maar niet over wat er gisteren op de televisie was. En vermits televisie al decennia erg belangrijk is in het leven van veel mensen, groeien ze dus uit elkaar.
Oud 6 januari 2013, 01:25   #104
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om de eenvoudige reden dat we nu eenmaal geen Luxemburgers zijn. We kennen de hele problematiek niet tussen Luxemburgs-Duits en de aanwezigheid van het Frans om uit de impasse van het eerste te komen.
nochtans schijnt Luxemburg het niet slecht te doen en ik heb nog nooit gehoord van communautaire of -taalproblemen in Luxemburg. Alle talen worden door elkaar gebruikt, zelfs Portugees, de taal van de belangrijkste migrantengemeenschap, lijkt meer en meer een officiële taal te worden.

Zo hoort het volgens mij, weg met de kleinzielige taboes, we moeten denken aan de manier waarop we zo goed mogelijk kunnen samenleven.

Laatst gewijzigd door tomm : 6 januari 2013 om 01:26.
Oud 6 januari 2013, 01:29   #105
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat brengt de Vlaamse familienaam dan aan bij de identiteit van de Brusselaar?

Dat het Vlamingen zijn van oorsprong natuurlijk. Franstalige Vlamingen weliswaar, die niet van plan zijn hun taal ooit op te geven. Moesten de flaminganten minder moeilijk doen over het Frans zouden ze veel minder problemen hebben om Brussel "binnen te doen".
Oud 6 januari 2013, 01:30   #106
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er vroeger geen "gemeenschappelijke cultuur" tussen Limburgers en West-Vlamingen was, dan was er ook geen Belgische cultuur. En dus ook geen overkoepelende Belgische identiteit.
Volgens mij bestaat er wel degelijk een Belgische cultuur, maar er blijven grote regionale verschillen zoals in elk land. Maar die regionale verschillen gaan verder dan de taalverschillen, als je begrijpt wat ik bedoel...
Oud 6 januari 2013, 01:33   #107
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die mentaliteit is gewoon iets algemeens en kan evengoed te vinden zijn in een gesprek tussen een Duitser en een Vlaming. De eenvoud van het huiselijk leven is nu eenmaal iets heel menselijk.
Sorry voor de anedoctiek, maar ik werk dagelijks samen met verschillende nationaliteiten. Elk mens is anders natuurlijk, maar je merkt wel degelijk grote cultuurverschillen op, zelfs tussen landen die niet zo erg van elkaar verschillen als Frankrijk, Nederland, België en Duitsland.
Oud 6 januari 2013, 09:33   #108
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
1) Wat is correct? Dat is in elke cultuur anders. Iedereen moet gewoon doen waar hij zich goed bij voelt. Het leven is al kort genoeg.

Volgens mij is opkomen voor gelijkheid en internationalisme, maar met behoud van de eigen identiteit en besef van afkomst, correct. Daarnaast vind ik het correct dat er geen onnozele taboes zijn en dat we problemen met minderheden niet met allerlei eufimismen moeten benomen. Het is niet omdat je zegt dat Joden meer frauderen dan gemiddeld en er gemiddeld meer Marokkanen in de bak zitten dat je een nazi bent. Je zegt gewoon de waarheid, en van daaruit met je oplossingen proberen te vinden. Je bent pas een nazi als je zegt dat je vindt dat bepaalde nationaliteiten minder rechten moeten krijgen dan andere.

2) Een andere zere wonde is de bijna ziekelijke afkeer van flaminganten voor alles dat Frans spreekt, terwijl Frans al eeuwen een deel is van de Vlaamse cultuur. Brussel en Vlaanderen, en bij uitbreiding WalloniË, van elkaar scheiden, is gewoon waanzin. En je hebt gelijk, de huidige staatsstructuur werkt niet, je hebt veel te veel verschillende beleidsinstanties en de scheidingslijn is erg dun.

3) In Vlaanderen is rechts erg ver geraakt, en dat vooral door de incompetentie van links in Vlaanderen.

4) ja maar kalikles zei dat drugshandel of prostitutie de reden is dat wijken verloederen. Dat is niet zo, het zijn fenomenen die grotendeels discreet gebeuren. Overigens het stigma tegen prostitutie en drugs in Vlaanderen vind ik ook belachelijk en achterhaald. Hoewel het katholieke Vlaanderen niet meer bestaat bestaan de vele taboes, de hypocrisie en het achterbakse karakter dat ermee gepaard ging wel nog. In Amsterdam behoren de wijken met coffeeshops en de befaamde "walletjes" tot de duurste van Nederland. Nogmaals tonen de Nederlanders hoe ver ze voorstaan op de Belgen.

persoonlijk vind ik dat justitie andere prioriteiten moet hebben dan zich bezig te houden met prostitutie (behalve dan gedwongen of kinderprostitutie natuurlijk) of drugs. Mensen die high willen worden of naar de hoeren gaan (of geld willen verdienen door seks) hebben altijd bestaan en zullen altijd bestaan, dat zou geen misdaad moeten zijn.

Ik kom elke week in amsterdam, welke overlast brengen coffeeshops en bordelen met zich mee in Amsterdam, behalve een stroom toeristen (waar niet iedereen blij mee is)? In die wijken is het leuker en gezelliger dan in de meeste Vlaamse steden. Het is door die fenomenen naar de marge te verbannen zoals gebeurt in meer achterlijke landen zoals België dat je net ruimte geeft aan criminelen.
1) Uw antwoord op de vraag 'wat is correct?' bevredigt me niet helemaal. Zelf gebruik ik het woord het liefst in de betekenis van 'op wetenschappelijke wijze duidelijk aantoonbaar overeenstemmend met de realiteit'.
Voor 'taboes' is in mijn visie evenmin plaats, maar voor veralgemeningen pas ik liever.

2) Ik ken eigenlijk bitter weinig flaminganten die lijden aan een bijna ziekelijk afkeer voor alles dat Frans spreekt.

We kunnen het betreuren dat de scheiding tussen 'Vlaanderen' enerzijds en 'la Belgique francophone' anderzijds reeds heel ver gevorderd is, maar het valt te vrezen dat zulks er ons toch niet bij zal helpen om de reeds bestaande en zich steeds meer uitdiepende kloof te dichten.

3) In Vlaanderen staat 'rechts' net zo machteloos als 'links' tegenover het geweld van de 'globale economie' en 'de gang van zaken'.

4) Ik ben voorstander van een 'legalisering', d.w.z. het creëren van een wettelijk kader waarbinnen zowel prostitutie als handel in bepaalde 'drugs' een gecontroleerde vorm van inkomsten-verwerving kunnen zijn.

Maar dat is een andere discussie.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 22:06   #109
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wijken van Sint-Jans Molenbeek die ik ken (ik geef toe het is al een tijdje geleden) zijn grotendeels Marokkaans.
Ik woon in een grotendeels Marokkaanse wijk, maar je hebt er ook nog de oude Vlaamse volkscafés en daar heb je vooral gepensioneerden, geen hippe Dansaertvlamingen en jawel, ze spreken Nederlands.

Citaat:
Ik heb niet gezegd strak georganiseerde bendes zoals in de VS of Latijns-Amerika hé. Gewoon netwerken die altijd op straat vertoeven maar de buurt wel degelijk onder controle hebben, zoals ook bleek bij de verschillende rellen.
De georganiseerde misdaad is vooral in handen van andere ethnische groepen. Noord-Afrikanen leveren hier in het beste geval voetvolk voor, en zijn meer slachtoffer dan dader. Wie zich in Brussel op de Noord-Afrikanen focust qua criminaliteit, is zoals de N-VA'er die zogezegd kleine sociale frauders wil aanpakken, maar miljardentransfers naar de banken en megabonussen in de banksector ongemoeid wil laten.

Citaat:
Dat zijn ook bendes hé.
Ook Sub-Sahara Afrikanen zijn eerder de kleine garnalen van de criminaliteit in Brussel. Wie moed heeft, pakt ook en vooral de echte gangsters aan. Dan zal de kleine criminaliteit ook verdwijnen.

Citaat:
Men spreekt van een bende als een groep zich samen manifesteert, het kan zijn dat alles lang op voorhand georganiseerd is en gepland, maar dat hoeft niet.
Daar verschillen wij van mening.

Citaat:
Er is wel ergens een Vlaamse identiteit, maar die verschilt erg weinig van de franstalige (zeker Brusselse). Hoeveel franstalige Brusselaars zijn er niet die bvb. met hun ouders Brugs spreken maar naar een franstalige school gingen en officieel als franstalige door het leven gaan, of omgekeerd kinderen die in het Frans opgevoed werden maar naar een nederlandstalige school gingen en dus officieel Nederlandstalig zijn?
Dat soort situaties bestaat nog, maar wordt steeds geringer. In de kunstwereld in Vlaanderen, die ik redelijk goed ken, zijn er goede relaties met alle buurlanden, vooral Nederland, maar ook Frankrijk, maar er is nauwelijks contact met Wallonië.

Ikzelf ben perfect tweetalig, heb zelfs een aantal jaar in Parijs gewoond.

Citaat:
omdat er meer mensen van niet-europese origine in Brussel wonen tiens. Ik heb in Antwerpen-Noord gewoond en ik kan U verzekeren dat het er NIET proper was.
In Antwerpen wonen ook veel mensen van niet-Europese orgine en toch is de vuilste wijk van Antwerpen nog altijd properder dan hartje Brussel. In Brussel heb je overal leegstaande huizen en verkrotting, wat zeker niet te wijten is aan mensen van niet-Europese origine.

Het zijn de eigen autochtone Frans-Brusselse corrupte politici en bouwmaffiosi die ervoor verantwoordelijk zijn. Ik moet wel toegeven dat ik Brussel serieus heb zien verbeteren sinds ik er mij in 2005 heb gevestigd, maar dit komt vooral door massale Vlaamse investeringen.

Citaat:
Mensen in Libramont volgen net zozeer het verkeersreglement als in Veurne. In Anneessens of borgerhout rijdt een op de vier zo door het rood ligt, ik moet daar geen tekeningetje bij maken zeker? En voor je me uitschelt voor racist, ik ben zelf een allochtone Belg en heb zelf lak aan het verkeersreglement. (als ik zeker ben dat er geen veiligheidsrisico is en er geen flikken om de hoek staan)
Autochtone Franstalige Brusselaars zijn minstens even erg op dat vlak. Overigens is er altijd een veiligheidsrisico als je het verkeersreglement overtreedt. Dat jij dat niet inziet, zegt niet veel goeds over je oordelen over andermans gedrag in het verkeer.

Citaat:
Dat je het verschil in kwaliteit van dienstverlening tussen Vlaanderen en Franstalig Brussel en tussen Nederlandstalig Brussel en Franstalig Brussel durft ontkennen, zegt toch veel over je ideologische vooringenomenheid en links-Belgicistische wereldvreemdheid.

Alsof het links is om achter de "roi" aan te lopen.

Citaat:
Vermeningsdiscours??? We leven in een stad met honderden nationaliteiten, met elk hun eigen cultuur. En minstens 2 officiële talen. Natuurlijk is Brussel een melting pot, net als Londen of New York.
Waarom moet die diversiteit dan plots een eenheidsworst worden met één "nieuwe" socialistische massamens?

Citaat:
Ik wel. Goed, ze praten wel met franstaligen maar bezoeken toch liefst hun eigen café's en weigeren een woord Frans te praten in Brussel (terwijl amper 7 ¨van de Brusselaars Nederlandstalig is officieel)
Dat is onzin. De Vlamingen zijn tussen negen uur 's morgens en vijf uur 's namiddags in de meerderheid in Brussel. Ook heeft het Vlaamse onderwijs een marktaandeel van ca. 30% dat steeds groeit.

Citaat:
Je bent dus een flamingant, een zogezegd linkse flamingant dus... in een stad waar bij de laatste verkiezingen 7% op Vlaamse partijen stemden... ik wou nog beginnen over de gigantische postjespakkerij bij de Vlaamse politici in Brussel door het simpele feit dat je als Vlaming in Brussel erg gemakkelijk carrière kunt maken... een mens zou voor minder zich officieel Vlaming verklaren. Misschien doe ik dat wel ooit.
Ik ben geen "flamingant". Ik ontken gewoon de Brusselse realiteit niet, zoals jij dat doet.

Citaat:
Ik moet jammer maar helaas toegeven dat de meeste franstaligen die ik ken meer open staan voor andere culturen dan Vlamingen.
Dan ken je misschien de verkeerde Vlamingen. Nochtans zijn er meer Vlamingen die buitenlandse talen leren, eerste voorwaarde om zich open te stellen voor andere culturen.

Citaat:
Culturen en identiteiten veranderen als ze in aanraking komen met andere culturen en identiteiten, dat is nu eenmaal eigen aan de mensheid.
Uiteraard, en dat is ook goed. Deze natuurlijke verandering staat haaks op artificiële cultuurvernietiging of die nu liberaal of "socialistisch" van inslag is.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 22:06   #110
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon in een grotendeels Marokkaanse wijk, maar je hebt er ook nog de oude Vlaamse volkscafés en daar heb je vooral gepensioneerden, geen hippe Dansaertvlamingen en jawel, ze spreken Nederlands.

Citaat:
De georganiseerde misdaad is vooral in handen van andere ethnische groepen. Noord-Afrikanen leveren hier in het beste geval voetvolk voor, en zijn meer slachtoffer dan dader. Wie zich in Brussel op de Noord-Afrikanen focust qua criminaliteit, is zoals de N-VA'er die zogezegd kleine sociale frauders wil aanpakken, maar miljardentransfers naar de banken en megabonussen in de banksector ongemoeid wil laten.

Citaat:
Dat zijn ook bendes hé.
Ook Sub-Sahara Afrikanen zijn eerder de kleine garnalen van de criminaliteit in Brussel. Wie moed heeft, pakt ook en vooral de echte gangsters aan. Dan zal de kleine criminaliteit ook verdwijnen.

Citaat:

Citaat:
Dat soort situaties bestaat nog, maar wordt steeds geringer. In de kunstwereld in Vlaanderen, die ik redelijk goed ken, zijn er goede relaties met alle buurlanden, vooral Nederland, maar ook Frankrijk, maar er is nauwelijks contact met Wallonië.

Citaat:
In Antwerpen wonen ook veel mensen van niet-Europese orgine en toch is de vuilste wijk van Antwerpen nog altijd properder dan hartje Brussel. In Brussel heb je overal leegstaande huizen en verkrotting, wat zeker niet te wijten is aan mensen van niet-Europese origine.

Het zijn de eigen autochtone Frans-Brusselse corrupte politici en bouwmaffiosi die ervoor verantwoordelijk zijn. Ik moet wel toegeven dat ik Brussel serieus heb zien verbeteren sinds ik er mij in 2005 heb gevestigd, maar dit komt vooral door massale Vlaamse investeringen.

Citaat:
Autochtone Franstalige Brusselaars zijn minstens even erg op dat vlak. Overigens is er altijd een veiligheidsrisico als je het verkeersreglement overtreedt. Dat jij dat niet inziet, zegt niet veel goeds over je oordelen over andermans gedrag in het verkeer.

Citaat:
Dat je het verschil in kwaliteit van dienstverlening tussen Vlaanderen en Franstalig Brussel en tussen Nederlandstalig Brussel en Franstalig Brussel durft ontkennen, zegt toch veel over je ideologische vooringenomenheid en links-Belgicistische wereldvreemdheid.

Citaat:
Waarom moet die diversiteit dan plots een eenheidsworst worden met één "nieuwe" socialistische massamens?

Citaat:
Dat is onzin. De Vlamingen zijn tussen negen uur 's morgens en vijf uur 's namiddags in de meerderheid in Brussel. Ook heeft het Vlaamse onderwijs een marktaandeel van ca. 30% dat steeds groeit.

Citaat:
Ik ben geen "flamingant". Ik ontken gewoon de Brusselse realiteit niet, zoals jij dat doet.

Citaat:
Dan ken je misschien de verkeerde Vlamingen. Nochtans zijn er meer Vlamingen die buitenlandse talen leren, eerste voorwaarde om zich open te stellen voor andere culturen.

Citaat:
Uiteraard, en dat is ook goed. Deze natuurlijke verandering staat haaks op artificiële cultuurvernietiging of die nu liberaal of "socialistisch" van inslag is.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 6 januari 2013, 22:06   #111
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Dat zijn ook bendes hé.

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 6 januari 2013, 22:46   #112
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
... altijd een veiligheidsrisico als je het verkeersreglement overtreedt...
't Is nog straffer (én off topic): het veiligheidsrisico is er zelfs als je je aan het verkeersreglement houdt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 23:03   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze verschillen erg weinig van elkaar. Maar de media spelen volgens mij een cruciale rol in het uitvergroten van de verschillen. Bvb. een Vlaming uit
Geraardsbergen en een franstalige uit Lessines kunnen over vanalles spreken, maar niet over wat er gisteren op de televisie was. En vermits televisie al decennia erg belangrijk is in het leven van veel mensen, groeien ze dus uit elkaar.
U vertrekt van een terechte vaststelling, maar verbindt er een conclusie aan die gewoon niet klopt. Het is immers niet de schuld van de media dat onze man uit Geraardsbergen niet weet wat er gisteren op de RTBF was, noch is de Vlaamse media in gebreke gebleken wanneer onze man uit Lessen niet op de hoogte is van wat programmatie op de Vlaamse zenders. Het is de eigen keuze van die beide mensen die ervoor zorgt dat ze niet naar elkaars media kijken en luisteren.

In Zwitserland bestaat er ook taalgebonden media. Hoort u nu ook hetzelfde refreintje van de Zwitsers? Neen, toch.

Onze media doet juist vaak pogingen om de taalbarrière te overstijgen. Denk maar aan wat De Standaard deed in samenwerking met een Franstalige krant. Of wat de VRT op poten zette met "Dag Vlaanderen" van de broertjes Deborsu. En laat het nu zo zijn dat die laatste een graag geziene en gevraagde gast is op de Vlaamse tv. Allemaal met de stille hoop dat mensen ook eens naar de Franstalige media zouden hoppen...

Alleen, het gebeurt heel zelden. Ik doe het wel bijvoorbeeld. Iedere dag kijk ik naar het journaal op de RTBF en de twee discussieprogramma's Mise au Point en Controverse neem ik op om ze na ons kerkbezoek te bekijken.
Oud 6 januari 2013, 23:10   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nochtans schijnt Luxemburg het niet slecht te doen en ik heb nog nooit gehoord van communautaire of -taalproblemen in Luxemburg. Alle talen worden door elkaar gebruikt, zelfs Portugees, de taal van de belangrijkste migrantengemeenschap, lijkt meer en meer een officiële taal te worden.

Zo hoort het volgens mij, weg met de kleinzielige taboes, we moeten denken aan de manier waarop we zo goed mogelijk kunnen samenleven.
De Luxemburgse overheid heeft ieder streven naar een officiële erkenning van het Portugees afgeblokt. Daarom dat bij de ondertekening van het verdrag over de minderheidstalen de Luxemburgse overheid verklaard heeft dat er geen minderheidstalen zijn in het Groothertogdom. Wel drie officiële talen. En die worden opgesomd: Luxemburgs, Frans en Duits. In geen mijlen wordt er over het Portugees gesproken.
Oud 6 januari 2013, 23:11   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat het Vlamingen zijn van oorsprong natuurlijk. Franstalige Vlamingen weliswaar, die niet van plan zijn hun taal ooit op te geven. Moesten de flaminganten minder moeilijk doen over het Frans zouden ze veel minder problemen hebben om Brussel "binnen te doen".
U antwoordt hiermee niet op de vraag. Wat heeft die familienaam van doen met hun actuele identiteit?

Heeft het feit dat een van mijn grootouders een Oostenrijkse familienaam had iets van doen met mijn actuele identiteit als Vlaming? Kunt u het mij toelichten?
Oud 6 januari 2013, 23:13   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij bestaat er wel degelijk een Belgische cultuur, maar er blijven grote regionale verschillen zoals in elk land. Maar die regionale verschillen gaan verder dan de taalverschillen, als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik ontken dat allemaal niet. Wel stel ik vast dat de taalgrens nu eenmaal een sociologische grens is die ook bepaalde verschillen accentueert. Verschillen zijn er nu eenmaal, zelfs al gaat het om bijvoorbeeld het kussen onder mannen als begroeting daar waar dat in Vlaanderen heel beperkt is (of grotendeels te vinden in bepaalde milieus).
Oud 6 januari 2013, 23:14   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry voor de anedoctiek, maar ik werk dagelijks samen met verschillende nationaliteiten. Elk mens is anders natuurlijk, maar je merkt wel degelijk grote cultuurverschillen op, zelfs tussen landen die niet zo erg van elkaar verschillen als Frankrijk, Nederland, België en Duitsland.
Natuurlijk zijn er cultuurverschillen, maar de meeste mensen vinden het thuis best gezellig. Ongeacht hun identiteit, nationaliteit of godsdienst.
Oud 7 januari 2013, 08:33   #118
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kallikles

Citaat:
Brussels wil je zeggen? En ik ken die oude volkscafé's, daar wordt even gemakkelijk overgeschakeld van Frans op Vlaamse dialecten en omgekeerd als van stella op maes...

Citaat:
Noord-Afrikanen werken voor eigen rekening of worden in dienst genomen door andere Noord-Afrikanen. Denk je nu werkelijk dat ik de scene niet ken?

en natuurlijk ben ik ook tegen miljardenfraudeurs, maar dat wil niet zeggen dat ik de misdaden begaan door Noord-Afrikanen zomaar onder tafel zal schuiven... temeer ik er zeer vaak mee geconfronteerd wordt. (niet tegen mij gericht, maar ik merk alles op wat gebeurt in de wijk... ik zal me er niet mee gaan bemoeien, want dat zou in m'n eigen nadeel zijn, ik groet deze mensen, zij mij, volgens het princie "leef en laat leven")

Citaat:
de echte gangsters worden te veel gerust gelaten in België, dat klopt, maar ook de "sjakossenpakkers" worden zelden of nooit gestraft. En het zijn vooral die laatste die voor grote onvrede zorgen bij de gemiddelde Belg.

Citaat:
Dat soort situaties bestaat nog, maar wordt steeds geringer.
onzin natuurlijk, misschien in uw milieu. Ik ken zo persoonlijk vele tientallen mensen. Eigenlijk bijna alle autochtone Brusselaars die ik ken hebben minstens een ouder of grootouder die Vlaming is.

Citaat:
In de kunstwereld in Vlaanderen, die ik redelijk goed ken, zijn er goede relaties met alle buurlanden, vooral Nederland, maar ook Frankrijk, maar er is nauwelijks contact met Wallonië.
De kunstwereld wordt dan ook vooral bevolkt door bourgeois die geen enkele band hebben met de reële wereld. Ik veracht dat artificieel milieu. Arno ken ik ook, net als Jan Bucquois en andere. Leuk om eens mee uit te gaan maar je kunt die mensen niet serieus nemen vind ik.

Het feit dat er nauwelijks contact is met Wallonië zegt veel over dat milieu.

Citaat:
In Antwerpen wonen ook veel mensen van niet-Europese orgine en toch is de vuilste wijk van Antwerpen nog altijd properder dan hartje Brussel.
dat zou ik sterk durven te betwijfelen, volgens mij ken je Antwerpen niet goed.

Citaat:
In Brussel heb je overal leegstaande huizen en verkrotting, wat zeker niet te wijten is aan mensen van niet-Europese origine.
in grote delen van antwerpen is dat niet anders. Overigens zijn veel huizen tegenwoordig in handen van mensen van niet-europese origine, zowel in Brussel als Antwerpen.

Citaat:
Het zijn de eigen autochtone Frans-Brusselse corrupte politici en bouwmaffiosi die ervoor verantwoordelijk zijn.
Die bouwmaffiosi vind je in Vlaanderen ook, bvb. in Oostende of Kortrijk. Dat is een Belgisch fenomeen.

Citaat:
Ik moet wel toegeven dat ik Brussel serieus heb zien verbeteren sinds ik er mij in 2005 heb gevestigd, maar dit komt vooral door massale Vlaamse investeringen.
Ik woon al in Brussel sinds 1996, en ik heb Brussel ook serieus zien verbeteren. Niet door Vlaamse investeringen, want Brussel is en blijft een voornamelijk franstalige stad.

Citaat:
Autochtone Franstalige Brusselaars zijn minstens even erg op dat vlak.
Wat een onzin. Wat mij altijd opvalt zowel in Vlaanderen als Wallonië is dat voetgangers niet oversteken als het rood is zelfs al zijn er in de verste verte geen auto's te bekennen. Ik rij zelfs met m'n auto door het rood als ik geen tegenliggers zie, en ik zie dat de meeste Marokkanen dat ook doen.

Ik merk ook op dat Nederlanders, over het algemeen nochtans gezagsgetrouw, ook veel meer oversteken als het rood is. "Time is money", zie je de Amsterdammers denken.

Citaat:
Overigens is er altijd een veiligheidsrisico als je het verkeersreglement overtreedt. Dat jij dat niet inziet, zegt niet veel goeds over je oordelen over andermans gedrag in het verkeer.
Als ik met m'n eigen ogen zie dat er geen tegenliggers zijn, is er geen veiligheidsrisico, punt. Als ik niet zeker ben, zal ik het niet doen.

Citaat:
ik heb dat zogezegde verschil nog nooit opgemerkt, en ik woon al veel langer in Brussel dan jij. Overigens heb ik ook een tijdje in verschillende delen van Vlaanderen gewoond.

Citaat:
Ik heb niets met het koningshuis.

Citaat:
omdat we nu eenmaal met veel verschillende culturen samenleven. En omdat ik geen enkele band heb met de "Vlaamse cultuur". Meer zelfs, als ik mag kiezen tussen Martine Tange of Paul De Leeuw, geef mij dan maar Paul De Leeuw. Ik merk ook dat de jonge generatie Vlamingen heel anders is dan de vorige (gelukkig). De jonge Vlamingen, toch zeker deze die in Brussel studeren, staan open voor alles, spreken meestal goed Frans en Engels, en zijn heel internationalistisch.

Citaat:
Dat is onzin. De Vlamingen zijn tussen negen uur 's morgens en vijf uur 's namiddags in de meerderheid in Brussel.
Dat zijn geen Brusselaars maar pendelaars. Het feit dat ze ervoor kiezen terug naar hun dorp te pendelen in plaats van in een echte stad te wonen zegt ook veel over hun mentaliteit.
Nu pas op, dat geldt net zo goed voor Walen als voor Vlamingen.

Citaat:
Ook heeft het Vlaamse onderwijs een marktaandeel van ca. 30% dat steeds groeit.
een groot deel daarvan bestaat uit franstalige kinderen wiens ouders ervoor kiezen hun kinderen tweetalig op te voeden, dat is algemeen geweten. Maar bij de verkiezingen stemt slechts 7 % op Vlaamse partijen, ook dat is algemeen geweten.

Citaat:
De meeste Brusselse franstaligen die ik ken spreken vloeiend Nederlands en Frans. En dikwijls ook nog een andere taal zoals Duits of spaans. (of Arabisch)

Citaat:
Uiteraard, en dat is ook goed. Deze natuurlijke verandering staat haaks op artificiële cultuurvernietiging of die nu liberaal of "socialistisch" van inslag is
Ik ben voor cultuurvermening, ik zie niet in waarom iemand moet vasthouden aan z'n eigen achterlijke cultuur.
Oud 7 januari 2013, 08:46   #119
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ontken dat allemaal niet. Wel stel ik vast dat de taalgrens nu eenmaal een sociologische grens is die ook bepaalde verschillen accentueert. Verschillen zijn er nu eenmaal, zelfs al gaat het om bijvoorbeeld het kussen onder mannen als begroeting daar waar dat in Vlaanderen heel beperkt is (of grotendeels te vinden in bepaalde milieus).
dat zijn inderdaad kleine verschillen. Kussen onder mannen is echter vooral iets Waals, franstalige Brusselaars doen dat minder. Maar je ziet ook dat Vlaamse Brusselaars bij het toekomen op het werk iedereen een hand geven en de vrouwen een kus net als franstaligen. Dat zie je niet in bvb. West-Vlaanderen.
Oud 7 januari 2013, 08:48   #120
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U antwoordt hiermee niet op de vraag. Wat heeft die familienaam van doen met hun actuele identiteit?

Heeft het feit dat een van mijn grootouders een Oostenrijkse familienaam had iets van doen met mijn actuele identiteit als Vlaming? Kunt u het mij toelichten?
Als iemand z'n familienaam Vandenberghe is dan mag je aannemen dat die Vlaamse roots heeft, wat meestal ook zo is. Uw familienaam is uiteraard een deel van je identiteit, en de meeste mensen vragen zich ook af hoe ze aan die familienaam komen en sommigen gaan zelfs in de archieven gaan snuffelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be