![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar staat te weinig informatie in wat ze precies gaan doen, of hoe ze het gaan doen.
Weet iemand van iets meer ? Vertrouwt iedereen de verantwoordelijke minister ? http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...ORNING_COMMENT titel: Consortium plant energie-atol voor kust Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Het idee bestaat al langer - maar is inderdaad bij mijn weten nog nergens uitgevoerd. Eigenlijk is het hetzelfde principe als bij de centrale van Coo: op momenten van overproductie pomp je water naar boven. Wanneer de vraag stijgt laat je dat water weer naar beneden stromen, door een turbine.
Maar er wordt geen berg gebouwd met een stuwmeer, maar een dijk rond een soort kunstmatig meer in zee. Dat meer wordt leeggepompt, zodat je een hoogteverschil krijgt, bij overproductie, en loopt terug vol bij tekort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Is het niet volpompen s' nachts en laten leeglopen bij eb 's morgens ?
Of is het leegpompen s' nachts en laten vollopen bij vloed s' morgens? Of beide ?
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() wat dacht je van : nog wat geld (belastingsvrij) overpompen naar de zakken van de belanghebbende politici?
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu wil men iets doen met de elektriciteit die men daar ('s nachts) toch heeft, maar die niemand wil consumeren ... .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omgekeerd Plan lievens mag ik hopen.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Theoretisch interessant.
Praktisch: 32.000.000.000 oude B. Fr. Wie zal dat bet�*len ? Wie heeft zovéél geld ? Wie heeft zoveel ping, ping, ping ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel is het niveau verschil veel hoger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien zijn er grotere verminderingen in de aanlegkosten van maritieme infrastruktuur dan we beseffen?
In ieder geval,zonder een aanzienlijke accumulator-infrastruktuur heeft windenergie amper nog uitbreidingsmogelijkheden |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Warmte is ook zo'n methode, olie wordt opgewarmd en gebruiken die pas voor elektriciteit productie wanneer nodig. Water pompen bij een gebied als de zee lijkt me eigenlijk niet de juiste techniek, dan moet je getijdenenergie aanspreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En buiten het dag/nacht fenomeen, begint zich dan ook nog het wind- en zonfenomeen af te spelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeker niet de staat. Maar als de privé eraan begint, zullen ze wel eerst waarborgen over de winstgevendheid moeten hebben.
Laatst gewijzigd door Bob : 17 januari 2013 om 20:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() In Duitsland past men dit reeds lang toe, maar dan wel op het land en met hoogteverschillen die ze op natuurlijke wijze hebben.
Principe is doodeenvoudig. Heb je electriciteitsoverschot bij de productie, dan gebruik je die om het water omhoog te pompen naar een hoger gelegen meer. Heb je in een later stadium te weinig productie, dan maak je de omgekeerde beweging van boven naar beneden en daarbij krijg je wederom electricteitsproductie. Super eenvoudig dus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze zijn zeer goed in rekenen. Ze berekenen het risico om verlies te maken, tegenover de kans om winst te maken. Lijkt het de moeite, dan zouden ze er al aan begonnen zijn. Zo moet het ook: vanaf ze geld ruiken, moeten ze er in vliegen. Lijkt het nog niet zo helemaal de moeite, dan is er een probleem. Dan zouden ze over de streep getrokken moeten worden. Daar komt de politiek in het spel. En tegelijk de spelbreker: als de politiek ook de eigen zakken in rekening brengt. En ge weet het van de sossen ... al zijn de andere machtspartijen even ziek in hetzelfde bedje. En als de politiekers te hebzuchtig zijn, dan ruikt de privé dat van op kilometers: om mee te profiteren. Hoe zoude zelf zijn ? .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel me wel wat vragen over de locatie: vlak voor de kust van Wenduine lijkt me nu niet een plaats waar je voldoende verval kan maken. Verderop in de Noordzee kan je veel gemakkelijker ergens de geulen tussen de zandbanken afsluiten en verder uitbaggeren lijkt me. In Nederland was het oorspronkelijk voorstel de Markerwaard (700 km²) daarvoor te gebruiken, met een verval van slechts 10 meter. Een cirkelvormige atol met een doormeter van 30 km dus. Hoe lang is onze kust nou ook weer?
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Eigenlijk dezelfde achterliggende idee van energieopslag maar dan op een kanaal. Laatst gewijzigd door bartelx : 17 januari 2013 om 23:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De privé waagt zich daar niet meer aan, stel dat de aandeelhouders volgend jaar hun divident willen krijgen. Citaat:
Citaat:
Ik hoop dat ze een energie-eiland dan zien als een ringdijk van 15km in doorsnee, en 40 meter onder zeeniveau. Heel de omtrek volpoten met windmolens en zonnepanelen. Een lapje voorzien voor een didactisch centrum -kruis Technopolis met een deftig pretpark en een ferm stukje strand-. Maar ik vrees dat we niet meer gaan krijgen dan een mizerige molshoop met 5 windmolens, 50m² zonnepaneel en een kabelknooppunt.
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb enkele jaren geleden ergens gelezen dat men bezig was met een project met een luchtkussen onder een reservoir in water aan te brengen, om zo een hoogteverschil te kunnen creëren. Misschien is er iets terug te vinden op internet, maar ik vind het niet. |
|
![]() |
![]() |