![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#4841 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
... geen consensus dus. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4842 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4843 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw redeneertrant is dus verre van zuiver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4844 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel eens te meer vast dat u er voor de zoveelste keer zaken bijsleurt die nooit werden aangegeven (gelukkige jeugd, goede opvoeding...). Feit is wel dat in eenoudergezinnen vader of moeder vaak sterk gemist wordt. De leegte blijft, ook al doet de overgebleven partner zijn of haar uiterste best. Dat ligt niet bij die ene ouder, maar vormt een uiting van een natuurlijke gegevenheid. Zo goed als niemand streeft dan ook eenoudergezinnen na. Meestal is het iets wat mensen overkomt. De partner valt weg en het gezin moet daarmee in het reine trachten te komen. Het blijft een opgave waar mensen een leven lang mee worstelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4845 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4846 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4847 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4848 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pedagogie toont ook een heel gevarieerd beeld: net als in de psychologie bestaan er richtingen in die soms tot conclusies komen die diametraal tegenover elkaar staan. De Steinerpedagogie is bijvoorbeeld niet die van Freinet. En dan heb ik eigenlijk nog niets gezegd, want er bestaan enorm veel invalshoeken en opvattingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4849 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Omdat de deskundigen er nog niet uit zijn zal ik aannemen dat een "ideale" opvoeding gebeurt door een moeder en vader figuur. Dit moet niet aanzien als een erkenning van dit gegegeven maar eerder als een worste case scenario. Langs de andere kant ga ik ook vooronderstellen dat een opvoeding door een homokoppel niet dramatisch veel slechter is van kwaliteit dan de opvoeding door een heterokoppel. De reden is dat er in onze maatschappij reeds veel verschillende opvoedingsvormen bestaan, zoals bvb. bewust ongehuwde moeders, samengestelde gezinnen enz... en dat er niet onmiddelijk een sociaal probleem uit ontstaat. Kinderen opgevoed in dergelijke stelsels zijn volledig normaal. Ik wil er ook op wijzen dat dit een morele argumentatie is. De wetgeving zal ik dus terzijde laten. Ik ga ook twee gevallen toelichten, nml. het geval waarbij een kind speciaal geconcipieerd is ten behoeve van het koppel en het geval waarbij het kind reeds geboren is en zich in één of andere toestand bevindt waardoor de opvoeding in gevaar komt. Het eerste geval zal ik vooral beschouwen in het geval van een mannelijk stel, aangezien een lid van een vrouwelijke koppel sowiesie als bewust ongehuwde moeder kan fungeren. Neem het eerste geval, een mannelijk homostel wil een kind en doet beroep op een draagmoeder om het kind te dragen en te baren. In dit geval gaat het hem om een kind dat er niet zou zijn indien het homostel geen kinderwens zou gehad hebben. Men zou zich de vraag kunnen stellen indien dergelijke zaak wel een goed idee is aangezien het kind geen "ideale" opvoeding zal krijgen en er zogenaamde risico's bestaan. Indien we een dergelijke situatie zouden verwerpen moeten we ons de vraag stellen bij elke conceptie en nagaan indien er risico's bestaan op een niet "ideale" opvoeding en jammer genoeg zijn deze risico's altijd aanwezig. Eén van de partners kan vroeg sterven waardoor het kind ongewild één van de ouders, de stabiele factor in de ideale opvoeding, verliest of het koppel kan scheiden met soms desastreuze effecten. De risico's zijn dus altijd aanwezig. Men zou dan kunnen stellen dat er een vorm van zekerheid is bij een homostel wat er niet is bij een heterostel. Een heterostel kan nml. potentieel een opvoeding geven door moeder en vader terwijl een homostel dit niet kan. Er zijn echter situaties waarin tevens grote risico's bestaan voor de opvoeding van kinderen. Neem bvb. een werkeloos heterostel, zonder diploma en met als enige dagelijkse actviteit het cafébezoek. Het risico van een falende opvoeding bij een dergelijk stel is zeer groot en gekend op voorhand doch er is niemand die hen het recht ontkent om kinderen te hebben. Het is pas wanneer men merkt dat de opvoeding niet gebeurt naar bepaalde normen dat men zal ingrijpen en de kinderen plaatsen. Dus zich baserend op het gelijkheidsbeginsel is er geen enkele reden om een homostel het recht op het concipieren van kinderen te ontzeggen, zolang ze dezelfde plichten hebben tegenover het kind als een heterostel. In het tweede geval gaat het hem vooral over adoptie. Op één of andere manier is het kind in een situatie verzeild geraakt waarbij de opvoeding niet kan gegarandeerd worden. De vraag die zich stelt is indien we het risico moeten lopen om het kind te laten adopteren door een homostel. We gaan hier vooronderstellen dat het voor het kind altijd beter is geadopteerd worden dan niet gedopteerd te worden. We gaan ook vooronderstellen dat een homostel sowieso een stel is als gegeven. Maw, een homoseksueel zal niet huwen met een vrouw met als enig doel een kind te kunnen adopteren. Dus het homostel zal ofwel een kind adopteren ofwel geen kind adopteren, maar het blift op zich bestaan. In dit kader kan gesteld worden dat indien homostellen kinderen kunnen adopteren, het aantal kinderen die geadopteerd zijn groter zal zijn dan in het geval homostellen geen kinderen kunnen adopteren en aangezien we voorondersteld hebben dat kinderen beter af zijn door adoptie zullen de kinderen die extra kunnen geadopteerd worden een betere opvoeding krijgen dan in het geval er geen adoptie zou zijn door homostellen. Aangezien er bij adoptie een grondig onderzoek naar geschiktheid voorafgaat kunnen we stellen dat het risico voor het kind, ondanks het feit dat het niet de "ideale" opvoeding is, uitermate klein is. Dus, zich baserend op het gelijkheidsbeginsel en het belang van het kind, kan er geen morele reden ingeroepen worden om homostellen geen kinderen te laten opvoeden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4850 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 januari 2013 om 13:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4851 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4852 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4853 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat is de relevantie van de aard van de relatie indien het geen impact zou hebben op de kwaliteit van de opvoeding? Onder kwaliteit verstaan we uiteraard ook emotionele kwaliteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4854 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4855 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is er steeds een risico, maar bij een homoseksueel koppel start men reeds van bij het begin met een ontbrekend element. De leegte is reeds van bij het begin inherent en onlosmakelijk aanwezig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4856 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4857 |
Europees Commissaris
|
![]() Welke twee zaken vergelijk ik? Ik behandel ze elk apart, het is niet mijn bedoeling ze te vergelijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4858 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4859 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U spreekt over het risico dat heterostellen werkloos kunnen zijn. Blijkbaar kunnen homoseksuelen dus niet werkloos worden... U gaat daarnaast uit dat heterostellen die werkloos zijn of minder geschoold zijn zo goed als automatisch niet zullen kunnen instaan voor een correcte opvoeding. Welnu, laat ik u als onderwijs met vele jaren ervaring alvast zeggen: in heel mijn loopbaan heb ik vele kinderen uit eerder arme(re) gezinnen die door hun ouders een kwaliteitsvolle opvoeding. Materiële rijkdom is trouwens nog geen garantie voor een goede opvoeding, wat mijn vele jaren in het onderwijs ook geleerd hebben. En dan volgt de rare kronkel: omdat de opvoeding bij heterostellen soms faalt, moet adoptie door homoseksuelen toegelaten worden... Er is evenwel geen enkel verband tussen het ene en het andere element. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4860 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |