![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De huidige situatie vind ik echter niet aanvaardbaar.
![]() |
![]() |
#102 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ons nageslacht? Waarom zouden mijn kleinkinderen geen Engels mogen spreken? Wat verschil maakt het of ze Engels, Frans of Nederlands of Swahili spreken? Aan wie hebben zij verplichtingen? Respect, dat is iets anders, maar verplichtingen? Leven wij in een dictatuur? Is dat het ideaal dat gij nastreeft voor uw nakomelingen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() In zekere zin hebben wij als leden van een zichzelf respecterende cultuur verplichtingen deze cultuur te onderhouden. Deze verplichting geldt bijvoorbeeld ook voor uw persoonlijke leven waarin u uzelf ambities stelt ten aanzien van uw loopbaan en het bereiken van maatschappelijke posities. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het bereiken van een hogere maatschappelijke positie is nu net de reden waarom velen voor hun kinderen een (andere) standaardtaal kiezen. Je kan met Standaard Nederlands met meer mensen communiceren dan met met je streektaal. Met Frans wordt het bereik nog groter. Met Engels stijgt dat aantal nog eens. Gij verwart Standaardtaal (op,vergaderingen vastgelegd) met cultuurtaal (door de eeuwen gegroeid). In uw geest wordt cultuur beperkt tot taal. Cultuur is veel ruimer. Ttz toch voor mensen die iets verder kijken dan de door politiek verwrongen grenzen. Laatst gewijzigd door pajoske : 19 augustus 2012 om 08:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En alles in het leven draait uiteindelijk om de mens. Dus hoe meer talen men kan spreken, des te beter men de mens begrijpt. Menselijke grenzen vervagen vaak met de kennis van meerdere talen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 augustus 2012 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#109 |
Gouverneur
|
![]() Indeed, my dear.
![]() |
#110 |
Minister-President
|
![]() Voor wanneer dan de volgende flamigantenmanifestatie?
![]() |
#111 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Neen.
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ik laat deze voorbarige aanname voor uw rekening. En wat die door politiek verwrongen grenzen betreft, beijver ik mij ervoor in mijn ruimdenkendheid deze af te breken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedere taal is veel meer dan een louter, naakt communicatiemiddel. Het is een levendig iets wat in de eerste plaats tot het hart en dan tot de geest spreekt. Daarom is taaloverdracht belangrijk, want het apelleert aan het gevoel van verbondenheid. Dat wordt heel duidelijk in al die families waar de jonge generatie een andere taal spreekt dan de oude: de kloof is zichtbaar. En waar de taal generaties overbrugt, wordt ook het gevoel van verbondenheid duidelijk. Kijk, enige tijd geleden was er een boeiende reportage op de Oostenrijkse televisie over de wederdopers uit Zuid-Tirol. Indertijd zijn die na allerlei omwegen in de VS terechtgekomen, maar een belangrijk deel van de nakomelingen spreekt nog steeds het Tiroolse dialect en beheerst ook de Duitse standaardtaal. Welnu, door een uitwisselingsproject kwam er een groep van die wederdopers naar Oostenrijk en Zuid-Tirol. Die mensen konden communiceren in hun eigen moedertaal en waren daardoor zichtbaar geëmotioneerd. Uit de mond van een van die mensen kwam er een verbazende zin: "Heimat ist Heimat, auch nach fünfhundert Jahr". Taal is echt wel veel meer dan zomaar een neutraal middel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Wat zijn we onze voorouders verplicht? Hun taal te onderhouden? Dan moet ik onmiddellijk stoppen met AN. Want dat was nooit hun taal, dat is niet mijn moedertaal. U spreekt echter tegen iemand die het Limburgs bij voorkeur als een aparte taal ziet en weigert te aanvaarden dat Limburgs een dialekt van het Nederlands is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Europees Commissaris
|
![]() En kijk wie mijn 'medestander' is om die school te bannen.
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wilhelm Freiherr von Humboldt
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 januari 2013 om 20:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al die mensen hebben gestudeerd en hebben bijgevolg een zekere intelligentie. 't Kost heus geen maanden om al vrij te weten wat bejaarden in hun dialect bedoelen. Daarnaast staat een nieuwkomer er nooit alleen voor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En was het niet pajoske die eens tussen neus en lippen door ons liep weten dat hij zijn kinderen geen Limburgs heeft geleerd maar alleen AN? Omwille van de sociale kansen in het leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Banneling
|
![]() En waar blijven nu de Vlaams-nationalistische beroepsbetogers van TAK?
Moest het Franstalige school zijn geweest die in Leuven de deuren opende, het kot zou te klein geweest zijn voor die rekels. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Engels is net als het Nederlands een Germaanse taal, Frans is Romaans, dat is het verschil! Bovendien is Engels meer een wereldtaal als het Frans.
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
Het lijkt er op dat ge bewust leugens wilt verspreiden. Ik hoop dat ik u dat niet meer hoef te vertellen: Wij hebben doelbewust onze kinderen in de streektaal opgevoed. In weerwil van de algemeen gangbare mening in die tijd dat wij onze kinderen daardoor te kort deden. En dat ze achter zouden zijn op hun leeftijdgenoten. Het resultaat is het beste bewijs dat wij het bij het rechte eind hadden. Opvoeding in de streektaal geeft een meerwaarde. Kinderen leren achteraf gemakkelijker andere talen omdat ze van jongs af meertalig zijn. Bijkomend het feit dat zij zich in Duitsland zeer goed uit de slag kunnen trekken, niettegenstaande geen enkel van hen op de humaniora of unief ooit één uur Duits gekregen heeft; Over Engels zullen we maar niet praten. Want dat is de taal die ze allemaal beroepsmatig het meest gebruiken. Gij hebt precies nog altijd niet door dat in Limburg het gebruik van streektaal niet gelijk is aan sociale achterstand. In tegendeel. |
|
![]() |
![]() |