Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2012, 23:38   #101
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Haastig, haastig. Alles gaat haastig. We moeten haastig eten hebben, fastfood, snelle automobielen, en zo veel meer, en we staan nooit eens stil bij de dingen die werkelijk belangrijk zijn. We verliezen zoveel uit het oog door onze haast.
Op bepaalde vlakken heb je misschien gelijk.
De huidige situatie vind ik echter niet aanvaardbaar.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 23:42   #102
Charlemagne
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Op bepaalde vlakken heb je misschien gelijk.
De huidige situatie vind ik echter niet aanvaardbaar.
Dat vind ik ook, maar alles moeten we steen per steen heropbouwen.
Charlemagne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2012, 10:50   #103
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Charlemagne Bekijk bericht
Wat voor zin heeft het om voor nieuwe dingen te strijden als de oude problemen nog niet opgelost zijn? De toekomst dient gebouwd te worden op het verleden, en wij moeten er voor zorgen dat die fundamenten stevig zijn. Wij zijn het onze voorouders en ons nageslacht schuldig.
Wat zijn we onze voorouders verplicht? Hun taal te onderhouden? Dan moet ik onmiddellijk stoppen met AN. Want dat was nooit hun taal, dat is niet mijn moedertaal.

Ons nageslacht? Waarom zouden mijn kleinkinderen geen Engels mogen spreken? Wat verschil maakt het of ze Engels, Frans of Nederlands of Swahili spreken? Aan wie hebben zij verplichtingen?

Respect, dat is iets anders, maar verplichtingen? Leven wij in een dictatuur? Is dat het ideaal dat gij nastreeft voor uw nakomelingen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2012, 12:30   #104
Charlemagne
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat zijn we onze voorouders verplicht? Hun taal te onderhouden? Dan moet ik onmiddellijk stoppen met AN. Want dat was nooit hun taal, dat is niet mijn moedertaal.

Ons nageslacht? Waarom zouden mijn kleinkinderen geen Engels mogen spreken? Wat verschil maakt het of ze Engels, Frans of Nederlands of Swahili spreken? Aan wie hebben zij verplichtingen?

Respect, dat is iets anders, maar verplichtingen? Leven wij in een dictatuur? Is dat het ideaal dat gij nastreeft voor uw nakomelingen?
Je redeneert te haastig, en neemt zo dingen aan die ikzelf nooit zei. Zo een redenering, die jij maakt, is absurd!
Charlemagne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2012, 14:36   #105
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hun 'taal' was Limburgs? In dat geval maakt(e) hun cultuur deel uit van de Nederlandse cultuur, waarvan het AN het boegbeeld is.

Citaat:
Uw kinderen mogen uiteraard alle talen spreken die zij willen, maar u zou niet willen dat u uw kinderen niet zou kunnen verstaan. U voedt hen daarom op in het Nederlands, toch?

Citaat:
In zekere zin hebben wij als leden van een zichzelf respecterende cultuur verplichtingen deze cultuur te onderhouden. Deze verplichting geldt bijvoorbeeld ook voor uw persoonlijke leven waarin u uzelf ambities stelt ten aanzien van uw loopbaan en het bereiken van maatschappelijke posities.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2012, 08:16   #106
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In zekere zin hebben wij als leden van een zichzelf respecterende cultuur verplichtingen deze cultuur te onderhouden. Deze verplichting geldt bijvoorbeeld ook voor uw persoonlijke leven waarin u uzelf ambities stelt ten aanzien van uw loopbaan en het bereiken van maatschappelijke posities.
Bent u van mening dat cultuur= aan standaardtaal?

Citaat:
Standaardnederlands (vroeger: ABN, Algemeen Beschaafd Nederlands) is de gestandaardiseerde variant van het Nederlands die wordt onderwezen op scholen en wordt gebruikt door de autoriteiten en media in Nederland, België, Suriname, Curaçao, Sint Maarten, Caribisch Nederland en Aruba.
Dan bent u ook van mening dat cultuur begrenst is door staatsgrenzen?

Het bereiken van een hogere maatschappelijke positie is nu net de reden waarom velen voor hun kinderen een (andere) standaardtaal kiezen.
Je kan met Standaard Nederlands met meer mensen communiceren dan met met je streektaal. Met Frans wordt het bereik nog groter. Met Engels stijgt dat aantal nog eens.

Gij verwart Standaardtaal (op,vergaderingen vastgelegd) met cultuurtaal (door de eeuwen gegroeid).

In uw geest wordt cultuur beperkt tot taal. Cultuur is veel ruimer. Ttz toch voor mensen die iets verder kijken dan de door politiek verwrongen grenzen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 augustus 2012 om 08:16.
Oud 22 augustus 2012, 21:41   #107
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het bereiken van een hogere maatschappelijke positie is nu net de reden waarom velen voor hun kinderen een (andere) standaardtaal kiezen.
Je kan met Standaard Nederlands met meer mensen communiceren dan met met je streektaal. Met Frans wordt het bereik nog groter. Met Engels stijgt dat aantal nog eens.

Gij verwart Standaardtaal (op,vergaderingen vastgelegd) met cultuurtaal (door de eeuwen gegroeid).

In uw geest wordt cultuur beperkt tot taal. Cultuur is veel ruimer. Ttz toch voor mensen die iets verder kijken dan de door politiek verwrongen grenzen.
Talen en mensen zijn altijd en eeuwig met elkaar verbonden.
En alles in het leven draait uiteindelijk om de mens.
Dus hoe meer talen men kan spreken, des te beter men de mens begrijpt.
Menselijke grenzen vervagen vaak met de kennis van meerdere talen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 augustus 2012 om 21:42.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 15:33   #108
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
ENGLISH, GO HOME ? ENGELSEN, BUITEN ?
Oud 24 augustus 2012, 12:28   #109
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
ENGLISH, GO HOME ? ENGELSEN, BUITEN ?
Indeed, my dear.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 13:40   #110
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Voor wanneer dan de volgende flamigantenmanifestatie?
Oud 26 augustus 2012, 14:51   #111
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen.

Citaat:
U beantwoordt alvast een aan mij gestelde vraag?

Citaat:
Het bereiken van een hogere maatschappelijke positie is nu net de reden waarom velen voor hun kinderen een (andere) standaardtaal kiezen. Je kan met Standaard Nederlands met meer mensen communiceren dan met met je streektaal. Met Frans wordt het bereik nog groter. Met Engels stijgt dat aantal nog eens.
Groot, groter, grootst. De superlatief is hier het Mandarijn-Chinees.

Citaat:
Gij verwart vraag en antwoord. AN is een deel van de Nederlandse cultuur, dat bijzondere aandacht verdient.

Citaat:
Ik laat deze voorbarige aanname voor uw rekening. En wat die door politiek verwrongen grenzen betreft, beijver ik mij ervoor in mijn ruimdenkendheid deze af te breken.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 21:23   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom ziet u cultuuroverdracht als iets wat u situeert in het hoekje van moeten en dwingen? Mij een raadsel, hoor.

Iedere taal is veel meer dan een louter, naakt communicatiemiddel. Het is een levendig iets wat in de eerste plaats tot het hart en dan tot de geest spreekt. Daarom is taaloverdracht belangrijk, want het apelleert aan het gevoel van verbondenheid. Dat wordt heel duidelijk in al die families waar de jonge generatie een andere taal spreekt dan de oude: de kloof is zichtbaar.

En waar de taal generaties overbrugt, wordt ook het gevoel van verbondenheid duidelijk. Kijk, enige tijd geleden was er een boeiende reportage op de Oostenrijkse televisie over de wederdopers uit Zuid-Tirol. Indertijd zijn die na allerlei omwegen in de VS terechtgekomen, maar een belangrijk deel van de nakomelingen spreekt nog steeds het Tiroolse dialect en beheerst ook de Duitse standaardtaal. Welnu, door een uitwisselingsproject kwam er een groep van die wederdopers naar Oostenrijk en Zuid-Tirol. Die mensen konden communiceren in hun eigen moedertaal en waren daardoor zichtbaar geëmotioneerd. Uit de mond van een van die mensen kwam er een verbazende zin: "Heimat ist Heimat, auch nach fünfhundert Jahr". Taal is echt wel veel meer dan zomaar een neutraal middel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2012, 00:41   #113
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Hun 'taal' was Limburgs? In dat geval maakt(e) hun cultuur deel uit van de Nederlandse cultuur, waarvan het AN het boegbeeld is.
U spreekt echter tegen iemand die het Limburgs bij voorkeur als een aparte taal ziet en weigert te aanvaarden dat Limburgs een dialekt van het Nederlands is.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2013, 20:13   #114
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

En kijk wie mijn 'medestander' is om die school te bannen.
Citaat:
De streektalen verdwijnen voor dezelfde reden waarom Nederlandstaligen Franstalig worden: taal kan de burger dus minder schelen dan het inkomen.
Wat natuurlijk heel begrijpelijk is.
Vandaar dat ik veronderstel dat in de toekomst ouders hun kinderen in de Engelse taal gaan opvoeden. En dat zal beginnen met ze naar een internationale school te sturen.
Oud 17 januari 2013, 20:19   #115
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom ziet u cultuuroverdracht als iets wat u situeert in het hoekje van moeten en dwingen? Mij een raadsel, hoor.

Iedere taal is veel meer dan een louter, naakt communicatiemiddel. Het is een levendig iets wat in de eerste plaats tot het hart en dan tot de geest spreekt. Daarom is taaloverdracht belangrijk, want het apelleert aan het gevoel van verbondenheid. Dat wordt heel duidelijk in al die families waar de jonge generatie een andere taal spreekt dan de oude: de kloof is zichtbaar.

En waar de taal generaties overbrugt, wordt ook het gevoel van verbondenheid duidelijk. Kijk, enige tijd geleden was er een boeiende reportage op de Oostenrijkse televisie over de wederdopers uit Zuid-Tirol. Indertijd zijn die na allerlei omwegen in de VS terechtgekomen, maar een belangrijk deel van de nakomelingen spreekt nog steeds het Tiroolse dialect en beheerst ook de Duitse standaardtaal. Welnu, door een uitwisselingsproject kwam er een groep van die wederdopers naar Oostenrijk en Zuid-Tirol. Die mensen konden communiceren in hun eigen moedertaal en waren daardoor zichtbaar geëmotioneerd. Uit de mond van een van die mensen kwam er een verbazende zin: "Heimat ist Heimat, auch nach fünfhundert Jahr". Taal is echt wel veel meer dan zomaar een neutraal middel.
«Die wahre Heimat ist eigentlich die Sprache. Sie bestimmt die Sehnsucht danach, und die Entfernung vom Heimischen geht immer durch die Sprache am schnellsten.»

Wilhelm Freiherr von Humboldt

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 januari 2013 om 20:20.
Oud 19 januari 2013, 17:20   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die vraag werd nooit gesteld aan artsen en verpleegkundigen die de streektaal niet machtig zijn. Ik weet pertinent zeker dat een groot aantal ouderen in bejaardenhuizen altijd in de streektaal communiceren.
Al die mensen hebben gestudeerd en hebben bijgevolg een zekere intelligentie. 't Kost heus geen maanden om al vrij te weten wat bejaarden in hun dialect bedoelen. Daarnaast staat een nieuwkomer er nooit alleen voor.
Oud 19 januari 2013, 17:23   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
U spreekt echter tegen iemand die het Limburgs bij voorkeur als een aparte taal ziet en weigert te aanvaarden dat Limburgs een dialekt van het Nederlands is.
En was het niet pajoske die eens tussen neus en lippen door ons liep weten dat hij zijn kinderen geen Limburgs heeft geleerd maar alleen AN? Omwille van de sociale kansen in het leven.
Oud 19 januari 2013, 17:46   #118
system
Banneling

Standaard

En waar blijven nu de Vlaams-nationalistische beroepsbetogers van TAK?

Moest het Franstalige school zijn geweest die in Leuven de deuren opende, het kot zou te klein geweest zijn voor die rekels.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2013, 19:14   #119
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En waar blijven nu de Vlaams-nationalistische beroepsbetogers van TAK?

Moest het Franstalige school zijn geweest die in Leuven de deuren opende, het kot zou te klein geweest zijn voor die rekels.
Engels is net als het Nederlands een Germaanse taal, Frans is Romaans, dat is het verschil! Bovendien is Engels meer een wereldtaal als het Frans.
Oud 19 januari 2013, 21:55   #120
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En was het niet pajoske die eens tussen neus en lippen door ons liep weten dat hij zijn kinderen geen Limburgs heeft geleerd maar alleen AN? Omwille van de sociale kansen in het leven.
Dat is nu al de tweede keer dat gij dit beweert. Nochtans heb ik verleden keer al geantwoord dat gij u vergist. Dat het tegendeel waar is.
Het lijkt er op dat ge bewust leugens wilt verspreiden.
Ik hoop dat ik u dat niet meer hoef te vertellen: Wij hebben doelbewust onze kinderen in de streektaal opgevoed. In weerwil van de algemeen gangbare mening in die tijd dat wij onze kinderen daardoor te kort deden. En dat ze achter zouden zijn op hun leeftijdgenoten.

Het resultaat is het beste bewijs dat wij het bij het rechte eind hadden. Opvoeding in de streektaal geeft een meerwaarde. Kinderen leren achteraf gemakkelijker andere talen omdat ze van jongs af meertalig zijn. Bijkomend het feit dat zij zich in Duitsland zeer goed uit de slag kunnen trekken, niettegenstaande geen enkel van hen op de humaniora of unief ooit één uur Duits gekregen heeft;
Over Engels zullen we maar niet praten. Want dat is de taal die ze allemaal beroepsmatig het meest gebruiken.

Gij hebt precies nog altijd niet door dat in Limburg het gebruik van streektaal niet gelijk is aan sociale achterstand. In tegendeel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be