Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2013, 14:34   #101
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
da's grote flauwekul ... stadsdichterschappen zijn een traditie over heel t nederlandse taalgebied en datteren van 1993 of zo

wat er uit een draadje als dit vooral blijkt is hoe ongekend poëzie wel is in Vlaanderen ... stevig argument om meer ruimte te maken voor poëzie, me dunkt ...
Principieel ben ik het er volledig mee eens dat poëzie een verwaarloosd zusje is in de literatuur. Sommige poëzie-auteurs verdienen wel meer waardering. Maar ik ben in dat opzicht eerder een ouwe knol die héél graag gedichten leest waarin metriek wordt gerespecteerd. Alhoewel ik ontdekt heb dat ik daarin geen uitzondering ben. In Amerika bv. zijn er jonge mensen die terug de weg opgaan van de metrische poëzie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:36   #102
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Dat is het net, ze willen controverse, zo blijven ze in het nieuws.
Ja, klopt. De linkiewinkies hebben een uitspraak van een N-VA'er uit de context gerukt, en daar dan verontwaardigd over gedaan. Hup, PERS.

De rechtzetting achteraf was pure bonus EXTRA PERS. Want mensen als jij blijven toch bij hun eerste gedacht, het kan dus geen kwaad als je achteraf op je bek gaat omdat je leugens publiceerde.
Oud 31 januari 2013, 14:41   #103
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ja, klopt. De linkiewinkies hebben een uitspraak van een N-VA'er uit de context gerukt, en daar dan verontwaardigd over gedaan. Hup, PERS.

De rechtzetting achteraf was pure bonus EXTRA PERS. Want mensen als jij blijven toch bij hun eerste gedacht, het kan dus geen kwaad als je achteraf op je bek gaat omdat je leugens publiceerde.
De pers ook ineens afschaffen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:45   #104
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nee hoor. Waarom? De pers deed hier weinig verkeerds. Niet hun schuld dat hun bronnen uit hun nek lullen. Dan hebt ge eens een ooggetuige. Tja.

Ik heb hier geen kritiek op de pers. Ik wou gewoon Tommm eens gelijk geven. "ZE" willen inderdaad controverse. De linkiewinkies dan.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 31 januari 2013 om 14:47.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:45   #105
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uiteraard, al die verschillende persorganen is veel te duur; wie zich wil informeren moet de nva-website maar raadplegen.

Citaat:
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:45   #106
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt u zo weinig nodig om dergelijk voorstel te doen?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:54   #107
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Duh, het is niet omdat ze de functie niet zelf hebben uitgevonden, dat er geen alternatief motief kon meespelen in de invoering.
"Hee kijk, de hollenders hebben daar een mooie truuk waar we den Tom blij mee kunnen maken."

Er was geen selectie bij de eerste aanstelling. Tom moest en zou het zijn.

PS: je bent toevallig bezig tegen iemand die wel poezie koopt en leest.
euhm ... beetje bescheidenheid past ook wel ... zo groots is Vlaanderen nu ook weer niet op poeziëgebied ...

wie anders dan TL had het kunnen zijn ??? zoveel levende grote poëten hebben we nu ook niet.

En t is niet dat Lanoye dat nodig had, ik denk dat tStad eerder content mag zijn dat die dat wilde doen ... (again, voor die schamele vergoeding hangt daar heel wat representatiewerk aan)

ps vond zijn 'boerentorengedicht' anders sterk ... ik zag er een stevige ode aan vanostaijen in.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 14:55   #108
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Principieel ben ik het er volledig mee eens dat poëzie een verwaarloosd zusje is in de literatuur. Sommige poëzie-auteurs verdienen wel meer waardering. Maar ik ben in dat opzicht eerder een ouwe knol die héél graag gedichten leest waarin metriek wordt gerespecteerd. Alhoewel ik ontdekt heb dat ik daarin geen uitzondering ben. In Amerika bv. zijn er jonge mensen die terug de weg opgaan van de metrische poëzie.
opgeroepen emotie is voor mij belangrijker dan gelijk welk stijlkenmerk ... maar ik ben dan ook verre van een kenner.

goesting is koop.
Oud 31 januari 2013, 14:56   #109
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De antwerpse N-VA heeft nooit gezegd dat ze de stadsdichter willen afschaffen. Ze hebben langs hun neus weg gezegd dat schrijvers zich misschien ook zouden kunnen inspannen in het verspreiden van het nederlands. En er dan aan toegevoegd dat het misschien wel eens een belangrijkere taak zou kunnen zijn dan stadsdichter spelen.
De rest heeft de media (en wij) er van gemaakt.
Correct, maar die consequenties hadden ze moeten inschatten. Dat hebben ze niet gedaan en dat was dom.
Oud 31 januari 2013, 15:00   #110
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De antwerpse N-VA heeft nooit gezegd dat ze de stadsdichter willen afschaffen. Ze hebben langs hun neus weg gezegd dat schrijvers zich misschien ook zouden kunnen inspannen in het verspreiden van het nederlands. En er dan aan toegevoegd dat het misschien wel eens een belangrijkere taak zou kunnen zijn dan stadsdichter spelen.
De rest heeft de media (en wij) er van gemaakt.
komaan Travis66, soyons sérieux ...

als dit de lezing is van Gantman, dan is m achterlijk. je kan op de vooravond van gedichtendag geen kritische uitspraak doen over het stadsdichterschap en dan doen alsof t een mopke was hé ...

dit was een complete lompigheid van Gantman, die zijn bolwassing hiervoor wel zal krijgen van Dewever, daar niet van.

mss een beetje als de bekeerde religieuzen die zijn ook altijd fanatieker dan de originelen hé

ps P Holvoet heeft de voorbije jaren niks anders gedaan met dat stadsdichterschap dan niet-cultuur-publiek aanspreken ...
Oud 31 januari 2013, 15:01   #111
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
mss wel eens kijken hoeveel de subsidies naar de media (geschreven en andere) bedragen in Vlaanderen
Oud 31 januari 2013, 15:08   #112
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

De reactie van Yves DS was te verwachten.

http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/St...-gedicht.dhtml

Ik heb Gantman nergens 'subsidieslurpende culturele elite' horen zeggen. En dan schrijft hij :
Citaat:
"Maar daar zullen ze zich wel te goed voor vinden, dacht hij er net niet bij.
YDS weet dus ook wat Gantman denkt en niet niet denkt, blijkbaar.

Laatst gewijzigd door backfire : 31 januari 2013 om 15:08.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 15:08   #113
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
blijkbaar ...

er zou eens mogen onderzocht worden hoe dat zo komt ...

mij lijkt het een jammerlijke vervlakking van het laagje cultuur wat sowieso al tamelijk dun was ...

mss hangt het samen met het niveauverlies in het onderwijs ? met het feit dat je voor poëzie tijd moet nemen, niet zomaar kunt volstaan met vluchtig overlezen, maar meestal pas door overlezen, laten rijpen en nog eens lezen tot de inhoud doordringt of zo ?
wie zal het zeggen ?

wel confronterend om te zien hoe verschillend Vlaanderen en bvb Nederland met z'n dichters/dichteressen omgaan ...

niet eens om financiële redenen ... we hebben het hier over 2500€ per jaar (waar de stad m.i. een veelvoud aan uitstraling en positieve communicatie aan terugkrijgt) ... beetje zielige kneuterige houding ...

in elk geval VEEL minder dan de fraude waarvoor mijnheer de fractieleider zelf veroordeeld werd ...
Ik zie niet goed in wat de bewezen fraude (en daarvoor dan ook terecht veroordeeld) van Gantman met de stadsdichters te maken heeft.

Om terug on topic te gaan : Als blijkt dat de meerderheid van de bevolking geen boodschap heeft aan poëzie, wil dat zeggen dat er momenteel geen of onvoldoende publiek voor bestaat (wat de redenen daarvoor ook mogen zijn). Er bestaat nu éénmaal zoiets als vraag en aanbod en blijkbaar is de vraag niet erg groot. Waarom de cultuursector hieraan zou moeten ontsnappen is me niet duidelijk.

Trouwens : cultuur is heel erg breed. Niet alleen poëzie en de betere literatuur zijn cultuur. Een strip, een TV-programma, een musical, een stationsroman, het is allemaal cultuur. Je kan zelfs veel verder gaan en ook kookkunst, oude auto's, tuinieren, etc... onder cultuur onderbrengen.
En blijkbaar bestaat er daar een veel grotere vraag naar bij het grote publiek en kan die zonder subsidie overleven.
Gaat het daarom om minder verheven cultuur ? Ik denk het niet. Opera wordt nu algemeen als de "betere" cultuur beschouwd, terwijl heel wat opera's populaire stukken waren, bedoeld voor het grote publiek (een beetje de musical avant la lettre).
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 15:09   #114
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
euhm ... beetje bescheidenheid past ook wel ... zo groots is Vlaanderen nu ook weer niet op poeziëgebied ...

wie anders dan TL had het kunnen zijn ??? zoveel levende grote poëten hebben we nu ook niet.

En t is niet dat Lanoye dat nodig had, ik denk dat tStad eerder content mag zijn dat die dat wilde doen ... (again, voor die schamele vergoeding hangt daar heel wat representatiewerk aan)

ps vond zijn 'boerentorengedicht' anders sterk ... ik zag er een stevige ode aan vanostaijen in.
Ik ben het zelfs daar mee eens. Tom (en misschien Ramsi) was dat stadsdichterschap echt waard. Maar dat veruidelijkt alleen mijn standpunt maar. "we hebben hier een artiest, wat gaan we er mee aanvangen?" Als ze hem stadsdichter voor het leven hadden gemaakt, dan had ik er wel logica ingezien. Maar nu hebben ze iets in het leven geroepen om een groot dichter een plezier te doen, en blijven ze achteraf met een contructie zitten die meer kost dan opbrengt (ja, ik ben me bewust van het feit dat ze bijna niks kost).

Boerentoren was goed, ik was geen fan, maar herkende wel de skills. Mijn moeilijk lief raakte me veel harder.
Oud 31 januari 2013, 15:12   #115
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
komaan Travis66, soyons sérieux ...

als dit de lezing is van Gantman, dan is m achterlijk. je kan op de vooravond van gedichtendag geen kritische uitspraak doen over het stadsdichterschap en dan doen alsof t een mopke was hé ...

dit was een complete lompigheid van Gantman, die zijn bolwassing hiervoor wel zal krijgen van Dewever, daar niet van.

mss een beetje als de bekeerde religieuzen die zijn ook altijd fanatieker dan de originelen hé

ps P Holvoet heeft de voorbije jaren niks anders gedaan met dat stadsdichterschap dan niet-cultuur-publiek aanspreken ...
Ik heb het ook maar gehoord op de radio uit de mond van de CD&V. (schepen voor cultuur) Die verzekerde dat Gantman dat helemaal niet zei en nog minder bedoelde.
Het enige verwijt dat Gantman kreeg van CD&V was dat hij blijkbaar niet helemaal op de hoogte was van alle inspanningen van de stadsdichters uit het verleden. Maar nu wel.

Bron: Luister maar.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 31 januari 2013 om 15:16.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 15:20   #116
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Voor wat zo'n enquête waard is : De meeste mensen hebben blijkbaar geen boodschap aan de stadsdichter.

Citaat:
Vindt u het een goed idee om het stadsdichterschap af te schaffen?
Ja 62.24%

Nee 37.76%

Bron : http://www.gva.be/dossiers/gemeenter...dsdichter.aspx
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 15:34   #117
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
De reactie van Yves DS was te verwachten.

http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/St...-gedicht.dhtml

Ik heb Gantman nergens 'subsidieslurpende culturele elite' horen zeggen. En dan schrijft hij :

YDS weet dus ook wat Gantman denkt en niet niet denkt, blijkbaar.
Het is een van de weinigen waarvan je aan zijn artikels kunt zien dat het schuim op zijn mond staat.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 15:50   #118
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Stel dat de NVA ooit bereikt wat ze wil, een onafhankelijk Vlaanderen. Wat voor cultuur wil ze dan uitdragen, een cultuur die geen cultuur verdraagt of een cultuur die enkel als klankkast dient van diezelfde NVA?
Ik denk dat ze hetzelfde zouden denken als wat ik denk: dat het helemaal niet aan de staat is om te bepalen welke cultuur er moet uitgedragen worden.

Want als je begint met "stadsdichters": waarom geen staatsdichters? Of regeringsmuzikanten, overheidsschilders of parlementair geaccrediteerde beeldhouwers?
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 15:52   #119
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De subsidies naar de pers afschaffen, en nog leuker de subsidies naar de vrt beperken tot alleen deze zaken die iets met hun kerntaak te maken hebben.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2013, 15:55   #120
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
uiteraard, al die verschillende persorganen is veel te duur; wie zich wil informeren moet de nva-website maar raadplegen.
...of die van de pvda... men kieze maar
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be