Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2013, 19:26   #341
doeme80
Gouverneur

doeme80's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Is het gebruik van dit forum dan wel verantwoord lettende op uw duidelijk aanwezige emotionele instabiliteit?
Aangezien Het verenigde Dietsland een dwaze illusie is kan ik hier vanuit een dominante machtspositie mijn Romaanse Belgenadoratie lustig botvieren.

België zal nooit vergaan!
doeme80 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 19:28   #342
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het gebruik van dit forum dan wel verantwoord lettende op uw duidelijk aanwezige emotionele instabiliteit?
Humor!

Oud 6 februari 2013, 20:12   #343
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
Aangezien Het verenigde Dietsland een dwaze illusie is kan ik hier vanuit een dominante machtspositie mijn Romaanse Belgenadoratie lustig botvieren.
Als dat maar te rijmen valt met uw "stress" en "benauwdheid"...:
Citaat:
Ik krijg vooral stress van mensen die denken dat België opdoeken ineens een beter leven gaat geven.
Nog een graad erger is de aansluiting bij Nederland, daar krijg ik het spaansbenauwd van.
Maar beide polen kunnen natuurlijk afwisselen. Vroeger noemde men dat een een manische depressie. Nu spreekt men van een bipolaire stoornis.

Citaat:
Een bipolaire stoornis is een stoornis die wordt gekenmerkt door wisselende stemmingen, dan weer manisch of hypomaan, dan weer depressief. Het wordt gerekend tot het affectieve spectrum en komt bij 2-4% van de bevolking voor. De manische periode is het tegenovergestelde ofwel de tegenpool van een depressieve periode, vandaar de term bipolair.
Ik zou zeggen, eens een test doen, het kost niets:
http://wiki.piustien.net/users/khoul.../weblog/cb0c0/

En we willen U me zijn allen helpen; hier zit zelfs een dokter heb ik me laten vertellen:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
het is weer tijd voor je pilletje en een spelletje stratego

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 februari 2013 om 20:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 20:45   #344
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
We? Hoe oud bent u dan wel? Bijgevolg is het onzin om te stellen "we hebben..." Daarnaast schijnt u te vergeten dat het Land van Loon lange tijd zelfstandig was, los van het Luikse. Of hoe u zich schijnbaar beperkt tot een bepaald moment uit de geschiedenis.
Loon, en dus ook Limburg, maakte een hele tijd deel uit van het Prinsbisdom Luik. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan. Dat blijkt ook uit het feit dat verscheidene Prinsbisschoppen van Luik Limburgers waren (dus kwamen uit de streek die wij nu Limburg noemen). Oorspronkelijk was Loon eigenlijk een leen van Luik. Later kreeg Loon een zekere onafhankelijkheid, maar de Prinsbisschop lijfde het graafschap Loon na een tijd weer in.

Een ander raakpunt met Luik was dat het graafschap Loon deel uitmaakte van het Heilig Roomse Rijk. Hetgeen logisch is gezien Loon oorspronkelijk een leen van Luik was. De Graaf was 'leenman' van de keizer en de prinsbisschop eigenlijk ook (viel onder de soevereiniteit van de Keizer), zij het dan, dat Luik een zekere zelfstandigheid had weten te bedingen.

Dus de historische banden tussen Loon (Limburg) en Luik zijn hechter dan u wel denkt en gaan veel verder in de tijd terug dan u waarschijnlijk kon vermoeden.

Laatst gewijzigd door system : 6 februari 2013 om 21:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 21:54   #345
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Loon, en dus ook Limburg, maakte een hele tijd deel uit van het Prinsbisdom Luik. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan. Dat blijkt ook uit het feit dat verscheidene Prinsbisschoppen van Luik Limburgers waren (dus kwamen uit de streek die wij nu Limburg noemen). Oorspronkelijk was Loon eigenlijk een leen van Luik. Later kreeg Loon een zekere onafhankelijkheid, maar de Prinsbisschop lijfde het graafschap Loon na een tijd weer in.

Een ander raakpunt met Luik was dat het graafschap Loon deel uitmaakte van het Heilig Roomse Rijk. Hetgeen logisch is gezien Loon oorspronkelijk een leen van Luik was. De Graaf was 'leenman' van de keizer en de prinsbisschop eigenlijk ook (viel onder de soevereiniteit van de Keizer), zij het dan, dat Luik een zekere zelfstandigheid had weten te bedingen.

Dus de historische banden tussen Loon (Limburg) en Luik zijn hechter dan u wel denkt en gaan veel verder in de tijd terug dan u waarschijnlijk kon vermoeden.
Das war einmal und komt nie wie...
Oud 6 februari 2013, 21:56   #346
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

maar de Limburgers willen geen deel uitmaken van de provincie Luik.
mss door de wreedheden van het bisdom? en door de separatisten uit Luik in 1830?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 februari 2013 om 21:56.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 23:00   #347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, wat heeft dat uiteindelijk met de huidige identiteit te maken van de doorsnee Limburger?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2013, 23:04   #348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er waren meerdere Luikse enclaves in het Graafschap Loon waaronder veel Maaslandse gebieden.
Ik voel me gewoon meer Luikenaar dan Vlaming! Limburgers die een Vlaamse Leeuw aan hun huis hangen die laten zich gewoon gek maken door de NVA-progaganda.
Limburg is ook een ontvangende provincie!
De geschiedenis stopt volgens u dus ergens in de 18e eeuw of zo? Gaan we dus alle bestaande grenzen maar eventjes hertekenen, omdat ze niet overeenkomen met bepaalde feodale omschrijvingen uit een bepaald, willekeurig door u gekozen tijdstip uit de geschiedenis?

Even opmerken: er waren ook Brabantse en andere enclaves in het Land van Loon. Hoe gaat u daar dan mee omspringen met het poneren van die "Luikse identiteit"?
Oud 7 februari 2013, 01:39   #349
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En toen kwamen de sansculotten, voor wie U pleegt te supporteren, en die zetten hun revolutionaire schaar in die hechte historische banden door twee verschillende departementen te maken.
Of hoe het prinsbisdom aan banden werd gelegd.

De Fransen, note bene, met wie de Luikenaars (uit de stad Luik) trouwens kollaboreerden terwijl de Nederlandstaligen in het verzet gingen.

En de 'hechte banden' lagen verscheurd in de prinsbisdommelijke prullenbak....
Oud 7 februari 2013, 01:48   #350
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er waren meerdere Luikse enclaves in het Graafschap Loon waaronder veel Maaslandse gebieden.
Ik voel me gewoon meer Luikenaar dan Vlaming! Limburgers die een Vlaamse Leeuw aan hun huis hangen die laten zich gewoon gek maken door de NVA-progaganda.
Een gevoel dat blijkbaar niet wederkerig is lettende op de algehele miskenning van het Limburgs in de provincie Luik. Het Limburgs heeft in Luik geen kans gekregen in tegenstelling tot de provincie Limburg.
(En kijk, daar komt Pajoske wijzen op de lege doosgewijze erkenning.)

Citaat:
Limburg is ook een ontvangende provincie!
Luik ook; wat het aan Limburgssprekenden ontving - de Jekervallei, de Platdietse streek en de landen van Overmaas - werd grondig verfranst.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 februari 2013 om 01:52.
Oud 7 februari 2013, 09:12   #351
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, wat heeft dat uiteindelijk met de huidige identiteit te maken van de doorsnee Limburger?
Evenveel of even weinig als Brussel en de Brusselaar met het Vlaamse gewest.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 09:19   #352
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge denkt toch niet dat ik mij argumentatie tot in den treure ga blijven herhalen?

Is het u trouwens opgevallen dat er meer en meer mensen vanuit mijn regio een gelijkaardig standpunt innemen als hetgeen ik hier verkondig.

Wat betreft de aanwezigheid van de Fransen las ik verleden week trouwens nog enkele bijdragen die stelden dat de algemeen gekende geschiedschrijving daarover mbt tot Luik en Maastricht nogal wat onwaarheden bevat. O.a. waar gij het hebt over collaboratie.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 22:24   #353
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Is het u trouwens opgevallen dat er meer en meer mensen vanuit mijn regio een gelijkaardig standpunt innemen als hetgeen ik hier verkondig.
Ja, drie man en een paardenkop. Op dit forum dan nog. In het echte leven evenwel niet.
Oud 7 februari 2013, 22:30   #354
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja, drie man en een paardenkop. Op dit forum dan nog. In het echte leven evenwel niet.
het zijn dan ook dubbel nicks van enkele forumleden die erbij zijn gekomen om zo proberen meer gewicht in de schaal te leggen.
anders lukt het hen niet.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 22:41   #355
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het zijn dan ook dubbel nicks van enkele forumleden die erbij zijn gekomen om zo proberen meer gewicht in de schaal te leggen.
anders lukt het hen niet.
Ben ik volledig met je eens!
Oud 7 februari 2013, 22:55   #356
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat betreft de aanwezigheid van de Fransen las ik verleden week trouwens nog enkele bijdragen die stelden dat de algemeen gekende geschiedschrijving daarover mbt tot Luik en Maastricht nogal wat onwaarheden bevat. O.a. waar gij het hebt over collaboratie.
Ontkent ge nu de kollaboratie door de Luikenaars met de Fransen?

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=227

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 februari 2013 om 22:58.
Oud 7 februari 2013, 23:20   #357
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ge denkt toch niet dat ik mij argumentatie tot in den treure ga blijven herhalen?
Het punt is: Ge klaagt erover dat het het Vlaamse gewest, het Limburgs niet erkent, in tegenstelling tot het Waalse gewest. (Waarbij die laatste erkenning evenwel legedoosgewijs gebeurt!)

Maar als het Limburgs U genegen is, waarom jankt ge niet dat het Limburgs in de provincie Luik (de Jekervallei, de Platdietse streek en de landen van Overmaas) bijna morsdood is terwijl het Limburgs in de provincie Limburg er veel beter aan toe is, evenwel zonder erkenning?
Want dat is de feitelijke taalsituatie en uiteindelijk het kruciale in dat ganse verhaal! Of vergis ik mij...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 februari 2013 om 23:44.
Oud 7 februari 2013, 23:24   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moet u mij eens uitleggen hoe u een lege doos kunt verdedigen? De erkenning dateert immers uit... 1992. We zijn nu een goede 20 (twintig!) jaar verder en er is niets (!) op het terrein gebeurd.

Op basis van welke elementen hoopt u dan nog steeds dat deze lege doos ooit iets zal bevatten?
Oud 8 februari 2013, 14:04   #359
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een gevoel dat blijkbaar niet wederkerig is lettende op de algehele miskenning van het Limburgs in de provincie Luik. Het Limburgs heeft in Luik geen kans gekregen in tegenstelling tot de provincie Limburg.

Luik ook; wat het aan Limburgssprekenden ontving - de Jekervallei, de Platdietse streek en de landen van Overmaas - werd grondig verfranst.
U bent geen Limburger. U begrijpt dit niet. Wij Limbugers voelen ons zo niet aangesproken door die kunstmatige staat 'Vlaanderen'. En Hollanders moeten we zeker niet zo erg. Niet dat we hen kwaad zullen doen en zij zijn als toerist zeker welkom. Zolang ze maar niet te lang blijven.

Laatst gewijzigd door system : 8 februari 2013 om 14:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 14:29   #360
Adrian M

Standaard

Citaat:
U bent geen Limburger. U begrijpt dit niet. Wij Limbugers voelen ons zo niet aangesproken door die kunstmatige staat 'Vlaanderen'. En Hollanders moeten we zeker niet zo erg. Niet dat we hen kwaad zullen doen en zij zijn als toerist zeker welkom. Zolang ze maar niet te lang blijven.
Mij een raadsel waarom je er Hollanders bij betrekt? Belgisch Limburg versus Vlaanderen is een zaak voor België, Wallonië - Vlaanderen.

Dat men er niet blij mee was dat Nederland het Limburgs erkende is een zaak voor Nederland. Vlaanderen moet dit voor zichzelf uitmaken.
Of het wat gaat worden met het Limburgs (NL)? Moeten ze zelf regelen, is hun eigen verantwoordelijkheid.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be