Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2013, 14:24   #501
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Aldus sprak diegene die elders telt:
Natuurlijk.
Het Engels zou de Germaanse volkeren verenigen.
Nederlands, Duits, Deens... verdeelt eigenlijk volkeren van hetzelfde bloed. Takken aan dezelfde stam.

Citaat:
Een ware taalminnaar gebruikt trouwens niet 'taal' en 'geleuter' in dezelfde zin:
Kuis je eigen Nederlands maar eens op, taalminnaar.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 14:25   #502
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Eu....een anti-blank betoog...?
Waar dat dan wel?
Lol.
Oud 17 februari 2013, 14:34   #503
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
IK ben immers een Vlaamse volksnationalist:
Neen, jij bent een taalfetisjist.
Volk is meer dan taal.
Of verander jij in een Chinees als je Chinees leert misschien?
Oud 17 februari 2013, 14:44   #504
Illusie 3.0
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Volk is meer dan taal.
En wat is volk dan?
Wanneer is iemand een Vlaming?
Illusie 3.0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 15:18   #505
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illusie 3.0 Bekijk bericht
En wat is volk dan?
Wanneer is iemand een Vlaming?
Volg dezelfde consensus als degene die je hanteert om iemand als een Irakees, een Congolees, een Pool, een Vietnamees of een Japanner te beschouwen.
D�*t kun je toch hé?
Oud 17 februari 2013, 15:22   #506
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volg dezelfde consensus als degene die je hanteert om iemand als een Irakees, een Congolees, een Pool, een Vietnamees of een Japanner te beschouwen.
D�*t kun je toch hé?
Hij kan dat enkel voor een Marokkaan vrees ik. Daarvoor kan hij zelfs "Marokkaanse cultuur" bepalen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 17 februari 2013 om 15:22.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 15:22   #507
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Volk is meer dan taal.
Dat moet zijn. Ik ken mensen uit de Kempen die naar Brussel moeten bellen om te weten wat er nu eigenlijk van hen verwacht wordt in Zeebrugge.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 15:27   #508
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Dat moet zijn. Ik ken mensen uit de Kempen die naar Brussel moeten bellen om te weten wat er nu eigenlijk van hen verwacht wordt in Zeebrugge.
Binnen Europa alle officiële communicatie in het Engels, dan heb je die zever niet meer.
Oud 17 februari 2013, 15:34   #509
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarmee ge dus duidelijk maakt dat uw anti-islamisme maar een stok is om de inwijkelingen te slaan....
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 15:37   #510
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja,ja....want ze zijn zogezegd vol. En Nederland is vol, en Vlaanderen is vol...
Een ander speerpunt van het Vlaamsnationalisme zou moeten zijn van de macht van de Boerenbond te breken en weliswaar hierom:
Ik vond uw denkpiste interessant om even te volgen omdat ze voor mij nieuw is.

Maar we verschillen indd van mening.

U streeft als ik het goed begrijp naar een machtsstrijd in aantallen tussen mensen die Frans en mensen die Nederlands spreken.
Ik heb een globaal streefproject waarin overbevolking (huisvesting), milieu, economische welvaren vrij ernstig meespelen. En ik pas het toe op Vlaanderen. Culturele identiteit is ook zeer belangrijk en in die zin alleen is het Nederlands belangrijk voor mij.

U denkt dat als er heel veel 'Vlamingen' zijn ze als er te weinig huisvesting is zoals nu al het geval is, zullen uitwijken en zo territoria zullen vervlaamsen. Ik geloof niet in dat recept.

In mijn wijk wonen al langer dan tien jaar mensen die geen Nederlands spreken, gebroken Frans en Berbers of één of ander Arabisch. In de statistieken staan die wellicht genoteerd als Nederlandstalig omdat ze 'goedendag', 'alstublieft' en 'dank u wel' kunnen zeggen EN omdat hun kinderen Nederlands spreken maar die Nederlandssprekende kinderen (dankzij het onderwijs) zitten met de cultuur van ouders die geen Nederlands spreken. Die kinderen zullen altijd pseudo-Vlamingen zijn. Op een uitzonderingetje na die dan het zwarte schaap van de familie wordt.

Ik geloof eerder in een kanalisering van een bevolking die meer zuidwaarts aansluiting vindt (de mediteraneaanse mentaliteit).

De Brusselse mentaliteit van niet-Vlaamse elementen sluit daarbij aan.
Ik geef een concreet voorbeeld: een kapper in de Naamsestraat van Leuven vertelt aan mijn vriend dat hij nu ferme concurrentie heeft van 'Aziatische kappers' die veel minder vragen, op zondag open zijn en weet ik veel. Die man die al meer dan twintig jaar heel bescheiden zijn zaak openhoudt, kreeg controle en hij deed zijn zeg :'Waarom gaat ge die nieuwe zaken ook niet eens bezoeken?'

Het antwoord was en houd u vast: 'Je kan aan die administratie niet aan uit. Dus komen we daar niet. Tja, zo is het.'

Dat is dus Brussel in Leuven: in Brussel heb je eet- en drankzaken met in de kelder een kapperszaak. Pak al die garages aan het Kanaal in Brussel. Die krijgen geen controle want dat is onbegonnen werk.

Brussel is om zeep maar de mentaliteit van economisch inert en niet transparant spreidt zich uit.

Laten we dan sterke bastions maken rondom Brussel van Vlaamse steden die
op economisch vlak uitkijken op heel de wereld qua samenwerkingsakkoorden maar kitch en vodden op alle vlak (economisch en cultureel vlak) bewust weren.

Landen of regionen die laks zijn qua bevolkingsaantallen en nog steeds op het spoor zitten van 'hoe meer zielen hoe meer vreugde' zijn m.i. naar de toekomst toe hun eigen graf aan het delven.
De wereldeconomie geeft trouwens aan dat menselijk werk nog steeds gestadig aan vervangen wordt door machinaal werk. Er moet ook dringend een andere invulling komen van 'werken voor brood op tafel.'
Die proef ga je beter doorstaan met een matig aantal mensen dan met een overbevolkte regio.

Een corridor naar het zuiden is geen ongezonde strategie. Brussel isoleren en dan laten afvloeien.

Trouwens als er iets misloopt met de E.U., staat Vlaanderen vrij safe. Hoe minder mensen hoe beter.

En wat het onderwijs betreft: ik geef wat voorbeelden: in het Technisch Atheneum in Anderlecht had ik twee Poolse jongens. Geen woord Nederlands wegens pas toegekomen maar van de praktijkleraar wist ik dat ze heel goed metsten. Ik had ze voor geschiedenis. Ik heb die mannen niet gebuisd. Dat hoefde ook niet want ik heb daar geschiedenis gegeven met een vuilbak als tijdspunt in de 'geschiedenis' en ikzelf als fysieke uitbeelding van de verschillende algemeen aanvaarde evolutie van vierpoter naar 'erectus'. En op het examen kregen ze exact dezelfde vragen als op de ondervraging en de herhalingstoets.

En in het Atheneum van Laken heb ik een pestklas gehad door vijf meisjes van Italiaanse afkomst die zich echt wel de top of the world waanden en niet meewerkten.

In Brussel zijn de normen vervaagd. Ook in het Nederlandstalig Gemeenschapsonderwijs. Het is een soort vluchtelingenkamp waar mensen vanuit de hele wereld hun normen en waarden hanteren.
Na dat meegemaakt te hebben, weiger ik bewust me daar aan aan te passen.
Op café is dat allemaal plezant, maar een school is geen café.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 17 februari 2013 om 15:53.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2013, 15:45   #511
Illusie 3.0
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
D�*t kun je toch hé?
Ja, dat kan ik. Een mens is voor mij een Irakees als hij een papier heeft van de Irakese overheid waarop staat dat hij de Irakese nationaliteit heeft en dat papier ook door andere nationale overheden wordt erkend. Idem voor een Congolees enz. Met dat criterium kan ik dus niet uitmaken wanneer iemand een Vlaming is. Misschien moet je die consensus maar eens wat beter uitleggen, hoe die tot stand gekomen is en zo.

Laatst gewijzigd door Illusie 3.0 : 17 februari 2013 om 15:49.
Oud 17 februari 2013, 15:46   #512
Illusie 3.0
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Hij kan dat enkel voor een Marokkaan vrees ik. Daarvoor kan hij zelfs "Marokkaanse cultuur" bepalen.
Ja Circe, we weten dat je geobsedeerd bent. Probeer je eens te beheersen. Je kunt het.

Laatst gewijzigd door Illusie 3.0 : 17 februari 2013 om 15:47.
Oud 17 februari 2013, 15:50   #513
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illusie 3.0 Bekijk bericht
Misschien moet je die consensus maar eens wat beter uitleggen, hoe die tot stand gekomen is en zo.
Nee, dat hoef ik niet.
Het is voor de meeste Vlamingen evident wie een Vlaming is en wie niet.
Dat is voldoende voor mij.

Laatst gewijzigd door Vrolijk op Vrijdag : 17 februari 2013 om 15:51.
Oud 17 februari 2013, 15:54   #514
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Binnen Europa alle officiële communicatie in het Engels, dan heb je die zever niet meer.
Zoals indertijd het Frans ?
Neen bedankt. Desnoods een kunstmatige taal als het Esperanto.
Maar liever meerdere talen. Ons menselijk kapitaal, onze sterkte, liever niet afbreken.
Oud 17 februari 2013, 15:55   #515
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Is Illusie 3.0 een marokkaan?
Dat zou alvast beter zijn dan een witte poco (�*lles is beter dan een witte poco). Maar ik vrees dat het toch het laatste is: Het zit zich maar af te vragen wat een 'volk' is enzo.
Voor Marokkanen is dat (net zoals voor 99% van de wereldbevolking) nogal evident.
Oud 17 februari 2013, 16:04   #516
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Desnoods een kunstmatige taal als het Esperanto.
Esperanto is geen taal maar een hobby voor licht alternatieve gepensioneerden.

Citaat:
Maar liever meerdere talen. Ons menselijk kapitaal, onze sterkte, liever niet afbreken.
Ik begrijp het wel, de romantiek enzo.
Maar verdeeldheid is nooit een sterkte indien geconfronteerd met een gemeenschappelijke vijand.
Caesar is tot aan de Rijn geraakt dankzij de verdeeldheid van de Galliërs.
Oud 17 februari 2013, 16:06   #517
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn standpunt is dus dat de NL-gemeenschap de konkurrentieslag moet aangaan met de F-gemeenschap om de vreemdeling.
Hij moet de Nederlandstaligheid komen versterken en niet de Francité.

De situatie in Brusel is in zekere zin duidelijk genoeg. Er is een zeer grote vraag naar Nederlandstalig onderwijs. Maar de kortzichtige beleidsmakers van de Vlaamse regering missen een historisch momentum door niet daarvoor de nodige centen ter beschikking te stellen.
Slechts zes miljoen volgend schooljaar. Zes druppels op een hete Brusselse vraagplaat! Een regelrechte Vlaamsnationale schande!
Ik laat de eer aan de Franstalige gemeenschap en Frankrijk om de vreemdelingen te recupereren. Dat ze er hun plan mee trekken.

Dat er vraag is naar Nederlandstalig onderwijs in Brussel is ws omdat dat nog enigszins 'draait'. Weet je, ga eens enkele scholen daar onaangekondigd bezoeken en trek dan zelf je conclusies.
Oud 17 februari 2013, 16:08   #518
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik begrijp het wel, de romantiek enzo.
Je hebt blijkbaar geen idee hoeveel werkgelegenheid talenkennis in Vlaanderen schept.
Oud 17 februari 2013, 16:29   #519
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar natuurlijk. Ik ben daarbij niet naief maar redeneer op de lange termijn ondanks dat parsprototem van mij het tegerndeel beweert!i

De eerste generatie gaat geen Nederlands spreken maar de kinderen kunnen niet anders dan naar een NL-school gaan en bijgevolg zijn ze gedoemd tot taalassimilatie. Ik kijk enkele generaties vooruit die zullen door den duur de taal van herkomst niet meeer zal kennen.
Vergelijk het met al diegenen die uitweken naar Amerika.

Trouwens:
'enkele generaties vooruitkijken' ... maar elk jaar komen er nieuwe eerste generatie mensen bij!
Ik zal eens even wachten tot mijn Somalische achterburen die de plaats hebben ingenomen van goede Vlaamse buren, een woordje tegen mij gaan zeggen. Ik zit na bijna een jaar nog steeds te wachten op een burenpraatje voor het bakje vers geplukte frambozen dat ik aan de dame des huizes gegeven heb. Dat is ws in de afvalbak terechtgekomen. En de kinderen spreken Nederlands maar het jongste kind van negen jaar springt op de trampoline in de tuin gekleed in ietjes minder dan een burka.

Dat wordt een verscheurde generatie! Op school leren ze dit en dat en thuis krijgen ze de omgekeerde boodschappen.

En de Vlaamse infrastructuur moet maar klaar staan om die verscheurdheid op te vangen. Van culturele machtsstrijd gesproken!

En maak je geen zorgen qua aantallen. Er zijn sinds de Amerikaanse media strand-inval in Mogadishu al verschillende golven vluchtelingen binnengekomen dat elke Somalische tribe in Leuven wel de geschikte bruid of bruidegom zal vinden voor dochter en zoon. De regio's uit Somalië 'vinden' elkaar in Leuven.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 17 februari 2013 om 16:30.
Oud 17 februari 2013, 16:51   #520
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Inderdaad. Daar (van die scholen) zijn er (te) veel van.

Was het maar waar!

De Nederlandstalige scholen in Brussel vinden dat er een minimum aan Nederlandssprekende kinderen moet zijn om de kwaliteit van het onderwijs en het Nederlandstalig karakter ervan te vrijwaren.

Om die redenen schreef het Vlaams Parlement in onderwijsdecreet XX een regel uit over de toewijzing van de plaatsen in de Nederlandstalige scholen in Brussel. Er wordt eerst voorrang gegeven aan de broers en zusjes van kinderen (van gelijk welke taal) die er al school lopen. Van de resterende plaatsen gaat 55 procent naar kinderen met een Nederlandstalige ouder.

Vroeger gold voor Nederlandstalige scholen een lager quotum dan 55 procent en volstond een verklaring op erewoord over de kennis van het Nederlands. Nu moeten ouders objectieve bewijzen aanvoeren.

Het Nederlandse onderwijs in Brussel ziet anderstalige migranten als een probleem, niet als een kans.

En ja , ik ken ook schooldirecteuren die wél heel bewust blanke fdf en mr kindjes proberen te weren ten faveure van ''vreemdelingen-kindjes''.

Elke VL school in brussel zou deze politiek moeten hebben.

Als het in de jaren 30 en 50 geen enkel probleem in Brussel was om 100% Vlaamse Nederlandstalige kinderen in de Franstalige scholen te hebben, waarom zou het NL onderwijs dan geen 100% niet -Nederlandstalige leerlingen aankunnen?
Jij ijvert dus voor een onderwijs-niveau van een in de haast opgericht UNICEF-vluchtelingenkamp. Een soort onderwijs van '�* la guerre comme �* la guerre'.
Ga kijken in de scholen in Brussel. Er zijn lesuren bij de vleet waar je de eerste twintig mnuten van de vijftig minuten geen les geeft: eerst gewenning van een groep aan de vier muren, het bord , de stoelen, ... als leerkracht doe je soms niet anders dan die verscheurdheid op te vangen want wat er op school gebeurt staat haaks op wat er thuis geprogageerd wordt.

Bij mijn weten is dat geen onderwijs maar crisis-opvang met herhaling.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be