Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Maximum snelheden : 40-60-80 ?
30 - 50 - 70 6 46,15%
30 - 50 - 80 2 15,38%
30 - 60 - 80 0 0%
40 - 60 - 80 5 38,46%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 februari 2013, 13:57   #1
Midas
Partijlid
 
Midas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Berichten: 264
Standaard Maximum snelheden : 40-60-80 km/uur

Telkens ik met de auto rij, erger ik me aan die ergerlijk maximumsnelheden van 30 km/u (echte slakkegang indien geen ander weggebruikers), 50 km/u in bebouwde kom (vooral omdat men die bebouwde kom steeds ruimer maakt, en men die bordjes steeds verder van de dorpskern plaatst), en 70 km/u op gewestwegen (waardoor opa's vinden dat hier 60 km/u rijden ook al heel snel is). Toen ik mijn rijbewijs haalde waren de maximum snelheden 60 en 90 km uur, hiernaar terugkeren bepleit ik niet, maar wel het volgende :

Nieuwe wettelijke maximumsnelheden van 40 km/uur, 60 km/uur, en 80 km/uur.

Argumenten en voordelen hiervan :

1. Kijk eens naar de snelheidsmeter van onze auto's, de cijfers die daar op staan zijn 20-40-60-80-100-120 enz. Zou het dus niet logisch zijn om deze waarden dan ook te gebruiken in de regelgeving ?

De autowereld gebruikt 20-tallen, de overheid beslist om met 10-tallen te werken. Het zou toch voor iedereen makkelijker zijn als de naald een cijfer aanwijst waar je je aan moet houden niet ?

2. Die 30-50-70 voelen onnatuurlijk traag aan, iedere normale autobestuurder raakt afgeleid bij deze traagheden.

3. Vroeger waren de maximum-snelheden in belgie gewoon 60 en 90, en dit terwijl de oudere wagens toch minder veilig waren en minder goede remmen hadden bvb. 40-60-80 zal niet significant meer ongevallen veroorzaken. De echte zware ongevallen hebben meestal te maken met alcohol, overdreven snelheid, vermoeidheid, onervarenheid, roekeloosheid, jongeren in het weekend, enz .

4. De overheid kan weer lekker nieuwe bordjes plaatsen, goed voor de werkgelegenheid in deze crisistijden.

5. Wat mij betreft zou dit ook europees mogen geinvoerd worden, kunnen ze daar in brussel ook nog iets zinnigs doen.

Wat denken jullie hiervan ?
Goed voorstel ?

Laatst gewijzigd door Midas : 22 februari 2013 om 14:02.
Midas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 14:02   #2
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

60 90 100
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 14:12   #3
Midas
Partijlid
 
Midas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Berichten: 264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
60 90 100
90 km/u in de dorpskern lijkt me een ietsiepietsie te hoog.

Ik wil gewoon effe ietsjes sneller dan nu, zonder de veiligheid significant te verwaarlozen. Al was het maar in ruil voor de verhoging van de verkeersboetes met 10%, die zopas weer door onze waals-federale excellentie werd aangekondigd, en braafjes door alle vlaamse auto-smurfen zal mogen worden opgehoest.
Midas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 14:38   #4
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Ge zijt wel rapper terug van den bakker dan
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 14:55   #5
Midas
Partijlid
 
Midas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Berichten: 264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Ge zijt wel rapper terug van den bakker dan
Ja, en van den slager ook, voor onze dagelijkse portie paardenvlees.
Midas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 15:18   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Midas Bekijk bericht
Telkens ik met de auto rij, erger ik me aan die ergerlijk maximumsnelheden van 30 km/u (echte slakkegang indien geen ander weggebruikers), 50 km/u in bebouwde kom (vooral omdat men die bebouwde kom steeds ruimer maakt, en men die bordjes steeds verder van de dorpskern plaatst), en 70 km/u op gewestwegen (waardoor opa's vinden dat hier 60 km/u rijden ook al heel snel is). Toen ik mijn rijbewijs haalde waren de maximum snelheden 60 en 90 km uur, hiernaar terugkeren bepleit ik niet, maar wel het volgende :

Nieuwe wettelijke maximumsnelheden van 40 km/uur, 60 km/uur, en 80 km/uur.

Argumenten en voordelen hiervan :

1. Kijk eens naar de snelheidsmeter van onze auto's, de cijfers die daar op staan zijn 20-40-60-80-100-120 enz. Zou het dus niet logisch zijn om deze waarden dan ook te gebruiken in de regelgeving ?

De autowereld gebruikt 20-tallen, de overheid beslist om met 10-tallen te werken. Het zou toch voor iedereen makkelijker zijn als de naald een cijfer aanwijst waar je je aan moet houden niet ?

2. Die 30-50-70 voelen onnatuurlijk traag aan, iedere normale autobestuurder raakt afgeleid bij deze traagheden.

3. Vroeger waren de maximum-snelheden in belgie gewoon 60 en 90, en dit terwijl de oudere wagens toch minder veilig waren en minder goede remmen hadden bvb. 40-60-80 zal niet significant meer ongevallen veroorzaken. De echte zware ongevallen hebben meestal te maken met alcohol, overdreven snelheid, vermoeidheid, onervarenheid, roekeloosheid, jongeren in het weekend, enz .

4. De overheid kan weer lekker nieuwe bordjes plaatsen, goed voor de werkgelegenheid in deze crisistijden.

5. Wat mij betreft zou dit ook europees mogen geinvoerd worden, kunnen ze daar in brussel ook nog iets zinnigs doen.

Wat denken jullie hiervan ?
Goed voorstel ?
Toen ik in 1977 begon met autorijden had je in Belgie de snelheidsbeperking van 60 in bebouwde kom, 90 op de gewone wegen en 120 op de vierrijvaksbanen.
De meeste voertuigen zijn nog steeds naar de snelheden ingesteld in hun versnellingsbakken.
Vielen er met die snelheden meer doden en gewonden dan nu? Denk het niet.
Vandaag heb je vierijvaksbanen van 10km lang en meer, waar je slechts 70 mag rijden, sommige zelfs maar 50.
En geloof mij, als bestuurder ben je dan meer bezig met rondkijken, dan met op je verkeer te letten.

Dus gewoon terug de oude snelheden en stoppen met alle andere zever.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 16:35   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Aangezien men boven de max-snelheid kan beboet worden, moet het natuurlijk een echte max snelheid zijn volgens definitie - dus ook onder gunstigste omstandigheden - en mag geen definitie kruissnelheid zijn zoals menig kassa-kassa-land het liefst hanteert onder de drogreden een snelheidsmax heeft veel invloed op de algemene verkeersveiligheid.

bvb 2 verkeersveilige landen (top 5 EU zoals UK en D) hebben 97(60 mph)-100 kmh Vmax op gewone 1+1 wegen buiten de bebouwde kom en zijn zelfs veiliger als de meeste landen die daar 80 of 90 kmh hebben, dus waarom 80 kmh of zelfs absurde 70 kmh ?

Citaat:
(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen

innerhalb geschlossener Ortschaften für alle Kraftfahrzeuge ... 50 km/h,

außerhalb geschlossener Ortschaften

für Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t bis 7,5 t, ausgenommen Personenkraftwagen, für Personenkraftwagen mit Anhänger, für Lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einem zulässigen Gesamtgewicht von 3,5 t mit Anhänger sowie für Kraftomnibusse, auch mit Gepäckanhänger ... 80 km/h,

für Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 7,5 t, für alle Kraftfahrzeuge mit Anhänger, ausgenommen Personenkraftwagen, Lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einem zulässigen Gesamtgewicht von 3,5 t, sowie für Kraftomnibusse mit Fahrgästen, für die keine Sitzplätze mehr zur Verfügung stehen, ... 60 km/h,

für Personenkraftwagen sowie für andere Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht bis 3,5 t ... 100km/h.

Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht auf Autobahnen (Zeichen 330.1) sowie auf anderen Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte Fahrstreifen für jede Richtung haben.

http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_03.php
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2013 om 16:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 16:39   #8
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Voor mij: 30-50-80 (vervang 70 en 90 op gewestwegen door 80)-130.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 16:41   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Voor mij: 30-50-80 (vervang 70 en 90 op gewestwegen door 80)-130.
Waarom stomme 80 kmh ( 7/7 24/24h) ?
Ook als het 100 kmh is kan je er 80 kmh rijden hoor (als het verkeer het toelaat).

- UK (Great Britain) 97 kmh max: 3,8 verkeersdoden per miljard voertuigkilometers.
- Nederland 80 kmh max: 4,3 verkeersdoden per miljard voertuigkilometers

Citaat:
http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf
IRTAD Database, December 2012 -- Risk Indicators
Road user fatalities

per 1 billion Veh·Km
All Roads

Great Britain 2010 3.8
Netherlands 2010 4.3
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2013 om 16:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 17:40   #10
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

30 - 60 - 90 - 130
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2013, 19:28   #11
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

200-210-220
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 14:12   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.475
Standaard

ik ben voor het ecologisch optimum tussen de 60-90-120
Alles dat beneden de 60 is, is suboptimaal, vanaf 70 rij je pas echt min of meer ecologisch

En nee we halen elk jaar meer en meer overtredingen. Dit meer en meer overtredingen halen bewijst dat we niet trager rijden, maar dat de snelheden meer en meer onaangepast zijn aan de realiteit

Dus ik en Micele zijn voorstander van de V85 snelheidsbepaling, het optimaliseren van de wegen naar die V85norm en het veiligmaken van het volledig wegennetwerk naar die norm
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 17:56   #13
goebezig
Burger
 
Geregistreerd: 29 juli 2009
Berichten: 139
Standaard

Een 40-60-80 regel is even absurd als een 30-50-70 regel. Op sommige plaatsen lijkt 30km/u zelfs TE SNEL (denk maar winkelstraat vol voetgangers, denk maar onoverzichtelijke bocht met auto aan de binnenkant geparkeerd). Op andere plaatsen is 30km/u dan weer tergend traag (denk maar schoolpoort op 2 vaksweg om s'nacht 3 uur). Idem voor alle andere snelheidsbepalingen.

In mijn gemeente is een straat waar je gewoon 70km/u mag. Deze straat zit vol onoverzichtelijke, scherpe bochten waar bovendien mensen in de graskant staan geparkeerd. Als je 70km/u rijdt in deze straat ben je echt een maniak, toch is het perfect wettelijk.

De politierechter moet zijn normen versoepelen en het mogelijk maken voor burgers om zich op een redelijke manier te gaan verdedigen tegen ongegronde bekeuringen. Heden is dat niet mogelijk, reed je boven de snelheid, dan breek je de wet, en wordt je dus bekeurd, niemand stelt zich de vraag of die wet wel zinvol was in die specifieke situatie. Men spreekt van een rechtstaat, niet van een onrechtstaat...
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 19:49   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik ben voor het ecologisch optimum tussen de 60-90-120
Alles dat beneden de 60 is, is suboptimaal, vanaf 70 rij je pas echt min of meer ecologisch

En nee we halen elk jaar meer en meer overtredingen. Dit meer en meer overtredingen halen bewijst dat we niet trager rijden, maar dat de snelheden meer en meer onaangepast zijn aan de realiteit

Dus ik en Micele zijn voorstander van de V85 snelheidsbepaling, het optimaliseren van de wegen naar die V85norm en het veiligmaken van het volledig wegennetwerk naar die norm
Een uitvoerige wetenschappelijke studie (verkeerswetenschappers) van 2002 stelde zowat afgeronde 50-80-130 kmh voor als ecologisch optimum, dus te rijden *kruissnelheden.
Stelden ze echter tijdwinst en ecologie -voor elk 50 %- als prioriteit dan was het 50-100-150 kmh

De hoogste snelheden waren 60-100-160 kmh, daar kreeg tijdwinst meer prioriteit.

De bestaande limieten van dat land waar de studie gebeurde is 50-100-130, op bepaalde zeer korte snelwegstukken is wel #110 kmh ´s nachts maar wel enkel puur om milieuredenen.
De studie-symposium bevestigde zowat hun bestaande limieten die eigenlijk iets hoger moeten zijn als de ideale *kruissnelheden bij "vrije baan".
Nu zijn we 11 jaar verder en zouden die optimale snelheden mss wat hoger kunnen zijn(vooral omdat de auto´s weer wat zuiniger en zuiverder zijn, we zijn quasi 2-3 Euronormen verder)

# Sommige van die 110 kmh zijn opgeheven omdat er ondertussen geluidsdempende maatregelen getroffen zijn die het geluid minstens halveerde.

De meeste hier kennen dat (Alpen)land. (ik heb er schoonfamilie)
Uiteraard niet te vergelijken met dit (Apen)land waar er zelfs in 2002 geen enkele verkeerskundige afgestudeerd was (Master of universitair niveau) .
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2013 om 20:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 21:41   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Laten we in een keer voor Miles per uur of zo gaan. Kmh dat is zo gemakkelijk.

Verder stem ik voor:

10 30 50 70 90 110 130

Omdat soms 30 te snel is en anderzijds 120 te traag kan zijn.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 00:58   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Geen snelheidsbeperkingen meer buiten in woonwijken en schoolomgevingen.

Enorme verhoging boetes en straffen bij ongevallen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 01:05   #17
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Geen snelheidsbeperkingen meer buiten in woonwijken en schoolomgevingen.

Enorme verhoging boetes en straffen bij ongevallen.
Dus mensen mogen gewoon zo hard rijden als ze zelf willen?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 01:05   #18
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Laten we in een keer voor Miles per uur of zo gaan. Kmh dat is zo gemakkelijk.

Verder stem ik voor:

10 30 50 70 90 110 130

Omdat soms 30 te snel is en anderzijds 120 te traag kan zijn.
150 is voor sommige mensen ook nog te traag.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 01:10   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dus mensen mogen gewoon zo hard rijden als ze zelf willen?
Natuurlijk.

Het aantal verkeerslichten dient ook drastisch omlaag getrokken te worden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 01:21   #20
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Natuurlijk.

Het aantal verkeerslichten dient ook drastisch omlaag getrokken te worden.
Jij denkt dat wanneer mensen zelf mogen weten hoe hard ze rijden, dat er dan minder verkeersongelukken gebeuren?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be