![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
Bekijk resultaten enquête: Maximum snelheden : 40-60-80 ? | |||
30 - 50 - 70 |
![]() ![]() ![]() |
6 | 46,15% |
30 - 50 - 80 |
![]() ![]() ![]() |
2 | 15,38% |
30 - 60 - 80 |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
40 - 60 - 80 |
![]() ![]() ![]() |
5 | 38,46% |
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Telkens ik met de auto rij, erger ik me aan die ergerlijk maximumsnelheden van 30 km/u (echte slakkegang indien geen ander weggebruikers), 50 km/u in bebouwde kom (vooral omdat men die bebouwde kom steeds ruimer maakt, en men die bordjes steeds verder van de dorpskern plaatst), en 70 km/u op gewestwegen (waardoor opa's vinden dat hier 60 km/u rijden ook al heel snel is). Toen ik mijn rijbewijs haalde waren de maximum snelheden 60 en 90 km uur, hiernaar terugkeren bepleit ik niet, maar wel het volgende :
Nieuwe wettelijke maximumsnelheden van 40 km/uur, 60 km/uur, en 80 km/uur. Argumenten en voordelen hiervan : 1. Kijk eens naar de snelheidsmeter van onze auto's, de cijfers die daar op staan zijn 20-40-60-80-100-120 enz. Zou het dus niet logisch zijn om deze waarden dan ook te gebruiken in de regelgeving ? De autowereld gebruikt 20-tallen, de overheid beslist om met 10-tallen te werken. Het zou toch voor iedereen makkelijker zijn als de naald een cijfer aanwijst waar je je aan moet houden niet ? 2. Die 30-50-70 voelen onnatuurlijk traag aan, iedere normale autobestuurder raakt afgeleid bij deze traagheden. 3. Vroeger waren de maximum-snelheden in belgie gewoon 60 en 90, en dit terwijl de oudere wagens toch minder veilig waren en minder goede remmen hadden bvb. 40-60-80 zal niet significant meer ongevallen veroorzaken. De echte zware ongevallen hebben meestal te maken met alcohol, overdreven snelheid, vermoeidheid, onervarenheid, roekeloosheid, jongeren in het weekend, enz . 4. De overheid kan weer lekker nieuwe bordjes plaatsen, goed voor de werkgelegenheid in deze crisistijden. 5. Wat mij betreft zou dit ook europees mogen geinvoerd worden, kunnen ze daar in brussel ook nog iets zinnigs doen. Wat denken jullie hiervan ? Goed voorstel ? Laatst gewijzigd door Midas : 22 februari 2013 om 14:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() 60 90 100
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Partijlid
|
![]() 90 km/u in de dorpskern lijkt me een ietsiepietsie te hoog.
Ik wil gewoon effe ietsjes sneller dan nu, zonder de veiligheid significant te verwaarlozen. Al was het maar in ruil voor de verhoging van de verkeersboetes met 10%, die zopas weer door onze waals-federale excellentie werd aangekondigd, en braafjes door alle vlaamse auto-smurfen zal mogen worden opgehoest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Ge zijt wel rapper terug van den bakker dan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meeste voertuigen zijn nog steeds naar de snelheden ingesteld in hun versnellingsbakken. Vielen er met die snelheden meer doden en gewonden dan nu? Denk het niet. Vandaag heb je vierijvaksbanen van 10km lang en meer, waar je slechts 70 mag rijden, sommige zelfs maar 50. En geloof mij, als bestuurder ben je dan meer bezig met rondkijken, dan met op je verkeer te letten. Dus gewoon terug de oude snelheden en stoppen met alle andere zever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aangezien men boven de max-snelheid kan beboet worden, moet het natuurlijk een echte max snelheid zijn volgens definitie - dus ook onder gunstigste omstandigheden - en mag geen definitie kruissnelheid zijn zoals menig kassa-kassa-land het liefst hanteert onder de drogreden een snelheidsmax heeft veel invloed op de algemene verkeersveiligheid.
![]() bvb 2 verkeersveilige landen (top 5 EU zoals UK en D) hebben 97(60 mph)-100 kmh Vmax op gewone 1+1 wegen buiten de bebouwde kom en zijn zelfs veiliger als de meeste landen die daar 80 of 90 kmh hebben, dus waarom 80 kmh of zelfs absurde 70 kmh ? Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2013 om 16:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij: 30-50-80 (vervang 70 en 90 op gewestwegen door 80)-130.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook als het 100 kmh is kan je er 80 kmh rijden hoor (als het verkeer het toelaat). - UK (Great Britain) 97 kmh max: 3,8 verkeersdoden per miljard voertuigkilometers. - Nederland 80 kmh max: 4,3 verkeersdoden per miljard voertuigkilometers Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 februari 2013 om 16:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 30 - 60 - 90 - 130
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() 200-210-220
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik ben voor het ecologisch optimum tussen de 60-90-120
Alles dat beneden de 60 is, is suboptimaal, vanaf 70 rij je pas echt min of meer ecologisch En nee we halen elk jaar meer en meer overtredingen. Dit meer en meer overtredingen halen bewijst dat we niet trager rijden, maar dat de snelheden meer en meer onaangepast zijn aan de realiteit Dus ik en Micele zijn voorstander van de V85 snelheidsbepaling, het optimaliseren van de wegen naar die V85norm en het veiligmaken van het volledig wegennetwerk naar die norm |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Burger
|
![]() Een 40-60-80 regel is even absurd als een 30-50-70 regel. Op sommige plaatsen lijkt 30km/u zelfs TE SNEL (denk maar winkelstraat vol voetgangers, denk maar onoverzichtelijke bocht met auto aan de binnenkant geparkeerd). Op andere plaatsen is 30km/u dan weer tergend traag (denk maar schoolpoort op 2 vaksweg om s'nacht 3 uur). Idem voor alle andere snelheidsbepalingen.
In mijn gemeente is een straat waar je gewoon 70km/u mag. Deze straat zit vol onoverzichtelijke, scherpe bochten waar bovendien mensen in de graskant staan geparkeerd. Als je 70km/u rijdt in deze straat ben je echt een maniak, toch is het perfect wettelijk. De politierechter moet zijn normen versoepelen en het mogelijk maken voor burgers om zich op een redelijke manier te gaan verdedigen tegen ongegronde bekeuringen. Heden is dat niet mogelijk, reed je boven de snelheid, dan breek je de wet, en wordt je dus bekeurd, niemand stelt zich de vraag of die wet wel zinvol was in die specifieke situatie. Men spreekt van een rechtstaat, niet van een onrechtstaat... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stelden ze echter tijdwinst en ecologie -voor elk 50 %- als prioriteit dan was het 50-100-150 kmh De hoogste snelheden waren 60-100-160 kmh, daar kreeg tijdwinst meer prioriteit. De bestaande limieten van dat land waar de studie gebeurde is 50-100-130, op bepaalde zeer korte snelwegstukken is wel #110 kmh ´s nachts maar wel enkel puur om milieuredenen. De studie-symposium bevestigde zowat hun bestaande limieten die eigenlijk iets hoger moeten zijn als de ideale *kruissnelheden bij "vrije baan". Nu zijn we 11 jaar verder en zouden die optimale snelheden mss wat hoger kunnen zijn(vooral omdat de auto´s weer wat zuiniger en zuiverder zijn, we zijn quasi 2-3 Euronormen verder) # Sommige van die 110 kmh zijn opgeheven omdat er ondertussen geluidsdempende maatregelen getroffen zijn die het geluid minstens halveerde. De meeste hier kennen dat (Alpen)land. ![]() Uiteraard niet te vergelijken met dit (Apen)land waar er zelfs in 2002 geen enkele verkeerskundige afgestudeerd was (Master of universitair niveau) . ![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2013 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten we in een keer voor Miles per uur of zo gaan. Kmh dat is zo gemakkelijk.
Verder stem ik voor: 10 30 50 70 90 110 130 Omdat soms 30 te snel is en anderzijds 120 te traag kan zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen snelheidsbeperkingen meer buiten in woonwijken en schoolomgevingen.
Enorme verhoging boetes en straffen bij ongevallen.
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het aantal verkeerslichten dient ook drastisch omlaag getrokken te worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |