![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over welk land heb je het. België is geen land. Dat is slechts een verzamel naam van samen gekleefde scherven, scherven van een suikerpotje en een melkkannetje die samengekleeft zijn om er een koffiekan mee te vormen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Minister
|
![]() Ook ik droom graag. Maar ik zeg steeds: er is slechts 1 geloof: de 3 eenheid {macht geld seks} en dat geld ook voor de politiek.
Mij was het zeer duidelijk met de Fortis kwestie. Toen werden verschillende landen tot keuzes aanzette. De Nederlanders kozen voor hun portemonnee, de Fransen ook. En wij waren de bank kwijt. Vrees dat Vlaanderen bij Nederland en Wallonië bij Frankrijk ook zo een soort financieel uitzuiging tot gevolg zal hebben. Wie ben ik maar, persoonlijk kijk ik steeds hoe het Zwitserse model loopt als en klokje. Zowel maatschappelijk als economisch. Met referenda volks raadpleging die beslist als de politiek er niet uitgeraakt. Frans, Duits, Italiaans. 3 Sterke zelfstandige regio’s met en protocollaire federale administratie en president. De Zwitsers (Frans, Duits, Italiaans) zijn trots Zwitser te zijn. Zou hier ook kunnen. De Brusselaars zouden via eenmalige en definitieve volks raadpleging moeten kiezen tot welk gewest ze willen behoren. Of Brussel DC gefinancierd door Europa. Nadien kan het nog verder evolueren, indien nodig en gewenst door de bevolking.
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Europees Commissaris
|
![]() Het grote probleem in België is de feitelijke bipolariteit in een drieledige structuur. Doch ik ben er niet van overtuigd dat een zuiver tweelededige staat a) te verwezenlijken is en b) alle communautaire problemen zal oplossen.
Een confederatie van Vlaanderen, Wallonië en Nederland lijkt me in Europees opzicht een fijn project, eerder dan een confederaal België dat soms wat lijkt op een LAT-relatie, dat ik minder bezielend vind. Maar ook hier: is dit wel te verwezenlijken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() De zogezegde confederale staat dan die quasi hetzelfde is als een splitsing? Zoveel opties zijn er niet meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als Vlaming -dus Zuid-Nederlander- kies ik voluit voor een Hereniging. Het terug bij elkaar voegen wat bij elkaar hoort. Een Herstel van de scheiding. De vraag of dit direct moet of dat het een evolutief proces zou moeten zijn ? Het meest wenselijke zou misschien toch een onmiddellijk samengaan zijn. Maar allicht voelt een deel van de Vlamingen dit als te schokkend aan. Hun ideeëngoed is immers nog volledig Belgisch, ook al noemen velen zich Vlaming of zelfs Vlaams-nationalist. En dat Belgisch denken heeft om één of andere onverklaarbare reden bij velen een (licht) anti-Nederlands karakter. Tijd om dat eerst bij velen van ons af te schudden, en dan voluit te gaan voor de Hereniging. Maar dat de Hereniging er zal komen als België splitst is een aan de zekerheid grenzend waarschijnlijkheid. En voor mij ook een wenselijkheid. Limburg terug samen. Brabant terug samen. Als Kempenaar kijk ik er al reikhalzend naar uit. En de Vlaanders ? Wel zij worden ook terug verenigd met Nederlands Vlaanderen. En Frans Vlaanderen ? Tenzij je een samengaan met Frankrijk voorstaat, zal Frans Vlaanderen Frans blijven. Het is zelfs niet wenselijk dat zij herenigd worden met de rest van de Nederlanden, behalve als ze vragende partij zouden zijn. Frans Vlaanderen is maar zo Frans als het kan zijn. Behalve Vlaamse namen die de dorpen, hun straten en hun inwoners nog dragen, ademt niks er ook maar iets Vlaams uit. Daar veranderen de honderden Vlaamse Leeuwen die er wapperen niks aan.
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() Dat wist ik niet, Belgique = Nederlanden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_tijd_in_Belgi%C3%AB "Het Franse woord Belgique had sinds de Brabantse Revolutie het woord Nederlanden verdrongen (feitelijk betekent het hetzelfde)" |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Banneling
|
![]() Er was de les "nederlands" maar daar stonden minder punten op dan bv sport.
Laatst gewijzigd door BonBon : 25 februari 2013 om 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Europees Commissaris
|
![]() U heeft gelijk dat hier geen draagvlak voor bestaat, doch dat maakt de discussie zeker niet onzinnig. Dat zou overigens ondemocratisch zijn, want democratie is wel heel wat meer dan 50%+1, wat sommigen ervan maken. Het is ook de vrijheid om politieke ideeën te bespreken die geen draagvlak hebben, je mag ze gewoon niet uitvoeren als ze geen meerderheid hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik geloof persoonlijk niet in een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad. Ten eerste denk ik dat het een sprookje is dat Brussel nog deel zal uitmaken van een zelfstandig Vlaanderen.
Ten tweede, in het geval dat het toch zo ver zou komen, wat heb je aan een hoofdstad waar de meerderheid van de bevolking een andere taal spreekt dan in de rest van het land? |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door quercus : 25 februari 2013 om 10:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het effectiefste wat we kunnen doen is het stadscentrum opwaarderen zodat de prijzen stijgen, minder krotten en sociale woningen zodat ze vluchten naar de Walen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |