Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2013, 01:31   #101
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zou men, als men België liefheeft, niet beter naar België kijken, met België leven en er iets moois van maken?

Het naar Frankrijk kijken van de Walen gaat België niet redden, in tegendeel. Maar dan zijn het de Vlamingen die het land kapot maken?
Hoe kun je nog iets kapot maken dat al kapot is?

Over welk land heb je het. België is geen land. Dat is slechts een verzamel naam van samen gekleefde scherven, scherven van een suikerpotje en een melkkannetje die samengekleeft zijn om er een koffiekan mee te vormen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 01:44   #102
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
2...
en kunnen niet tegen oprechte opbouwende kritiek,
ze gedragen zich als verwaande kinderen
Ik vind anders Amerika ook een tof land, alleen spijtig dat er Amerikanen wonen.
Oud 25 februari 2013, 01:47   #103
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
In die tijd van de Franse overheersing waren alle scholen in Vlaanderen Franstalig, dat zou wel iets kunnen verklaren zou je denken.
Ook dat nog. Al wat naar school ging sprak Frans.
Oud 25 februari 2013, 09:19   #104
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Ook ik droom graag. Maar ik zeg steeds: er is slechts 1 geloof: de 3 eenheid {macht geld seks} en dat geld ook voor de politiek.

Mij was het zeer duidelijk met de Fortis kwestie. Toen werden verschillende landen tot keuzes aanzette. De Nederlanders kozen voor hun portemonnee, de Fransen ook. En wij waren de bank kwijt. Vrees dat Vlaanderen bij Nederland en Wallonië bij Frankrijk ook zo een soort financieel uitzuiging tot gevolg zal hebben.

Wie ben ik maar, persoonlijk kijk ik steeds hoe het Zwitserse model loopt als en klokje. Zowel maatschappelijk als economisch. Met referenda volks raadpleging die beslist als de politiek er niet uitgeraakt. Frans, Duits, Italiaans. 3 Sterke zelfstandige regio’s met en protocollaire federale administratie en president. De Zwitsers (Frans, Duits, Italiaans) zijn trots Zwitser te zijn.

Zou hier ook kunnen. De Brusselaars zouden via eenmalige en definitieve volks raadpleging moeten kiezen tot welk gewest ze willen behoren. Of Brussel DC gefinancierd door Europa.

Nadien kan het nog verder evolueren, indien nodig en gewenst door de bevolking.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 09:30   #105
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Het grote probleem in België is de feitelijke bipolariteit in een drieledige structuur. Doch ik ben er niet van overtuigd dat een zuiver tweelededige staat a) te verwezenlijken is en b) alle communautaire problemen zal oplossen.

Een confederatie van Vlaanderen, Wallonië en Nederland lijkt me in Europees opzicht een fijn project, eerder dan een confederaal België dat soms wat lijkt op een LAT-relatie, dat ik minder bezielend vind.

Maar ook hier: is dit wel te verwezenlijken?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 09:35   #106
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
België is en blijft een soep

Just a tought - ik zou het "correcting a big mistake in history" noemen, maar ik ben reuze benieuwd naar andermans input hieromtrent.

Er zullen héél veel problemen opgelost worden, maar welke nieuwe zullen er de kop opsteken?

shoot!

P.S. Aan trollen hebben we hier geen enkele boodschap
Het is een onzinnige discussie omdat er helemaal geen draagvlak is voor een onahfankelijk Vlaanderen of een dat gehecht is aan Nederland. De opties missen dus elke legitimiteit.
Oud 25 februari 2013, 09:48   #107
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Het is een onzinnige discussie omdat er helemaal geen draagvlak is voor een onahfankelijk Vlaanderen of een dat gehecht is aan Nederland. De opties missen dus elke legitimiteit.
De zogezegde confederale staat dan die quasi hetzelfde is als een splitsing? Zoveel opties zijn er niet meer.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 10:03   #108
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
België is en blijft een soep

Just a tought - ik zou het "correcting a big mistake in history" noemen, maar ik ben reuze benieuwd naar andermans input hieromtrent.

Er zullen héél veel problemen opgelost worden, maar welke nieuwe zullen er de kop opsteken?

shoot!

P.S. Aan trollen hebben we hier geen enkele boodschap
Wat de Walen doen is niet aan ons om te beslissen.

Als Vlaming -dus Zuid-Nederlander- kies ik voluit voor een Hereniging.
Het terug bij elkaar voegen wat bij elkaar hoort.
Een Herstel van de scheiding.

De vraag of dit direct moet of dat het een evolutief proces zou moeten zijn ?
Het meest wenselijke zou misschien toch een onmiddellijk samengaan zijn.
Maar allicht voelt een deel van de Vlamingen dit als te schokkend aan.
Hun ideeëngoed is immers nog volledig Belgisch, ook al noemen velen zich Vlaming of zelfs Vlaams-nationalist.
En dat Belgisch denken heeft om één of andere onverklaarbare reden bij velen een (licht) anti-Nederlands karakter.
Tijd om dat eerst bij velen van ons af te schudden, en dan voluit te gaan voor de Hereniging.
Maar dat de Hereniging er zal komen als België splitst is een aan de zekerheid grenzend waarschijnlijkheid. En voor mij ook een wenselijkheid.
Limburg terug samen. Brabant terug samen.
Als Kempenaar kijk ik er al reikhalzend naar uit.

En de Vlaanders ? Wel zij worden ook terug verenigd met Nederlands Vlaanderen.
En Frans Vlaanderen ? Tenzij je een samengaan met Frankrijk voorstaat, zal Frans Vlaanderen Frans blijven. Het is zelfs niet wenselijk dat zij herenigd worden met de rest van de Nederlanden, behalve als ze vragende partij zouden zijn.
Frans Vlaanderen is maar zo Frans als het kan zijn. Behalve Vlaamse namen die de dorpen, hun straten en hun inwoners nog dragen, ademt niks er ook maar iets Vlaams uit. Daar veranderen de honderden Vlaamse Leeuwen die er wapperen niks aan.
Oud 25 februari 2013, 10:06   #109
BonBon
Banneling

Standaard

Dat wist ik niet, Belgique = Nederlanden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_tijd_in_Belgi%C3%AB
"Het Franse woord Belgique had sinds de Brabantse Revolutie het woord Nederlanden verdrongen (feitelijk betekent het hetzelfde)"
Oud 25 februari 2013, 10:08   #110
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Citaat:
In die tijd van de Franse overheersing waren alle scholen in Vlaanderen Franstalig, dat zou wel iets kunnen verklaren zou je denken.
Ook dat nog. Al wat naar school ging sprak Frans.
Er was de les "nederlands" maar daar stonden minder punten op dan bv sport.

Laatst gewijzigd door BonBon : 25 februari 2013 om 10:09.
Oud 25 februari 2013, 10:22   #111
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Ook ik droom graag. Maar ik zeg steeds: er is slechts 1 geloof: de 3 eenheid {macht geld seks} en dat geld ook voor de politiek.

Mij was het zeer duidelijk met de Fortis kwestie. Toen werden verschillende landen tot keuzes aanzette. De Nederlanders kozen voor hun portemonnee, de Fransen ook. En wij waren de bank kwijt. Vrees dat Vlaanderen bij Nederland en Wallonië bij Frankrijk ook zo een soort financieel uitzuiging tot gevolg zal hebben.

Wie ben ik maar, persoonlijk kijk ik steeds hoe het Zwitserse model loopt als en klokje. Zowel maatschappelijk als economisch. Met referenda volks raadpleging die beslist als de politiek er niet uitgeraakt. Frans, Duits, Italiaans. 3 Sterke zelfstandige regio’s met en protocollaire federale administratie en president. De Zwitsers (Frans, Duits, Italiaans) zijn trots Zwitser te zijn.

Zou hier ook kunnen. De Brusselaars zouden via eenmalige en definitieve volks raadpleging moeten kiezen tot welk gewest ze willen behoren. Of Brussel DC gefinancierd door Europa.

Nadien kan het nog verder evolueren, indien nodig en gewenst door de bevolking.
Een volksraadpleging komt er NIET !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 10:24   #112
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een volksraadpleging komt er NIET !!!
Natuurlijk niet, daarvoor zijn ze te bang voor de resultaten moest je ze laten kiezen bij welk landsdeel ze willen opgaan.
Oud 25 februari 2013, 10:26   #113
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De zogezegde confederale staat dan die quasi hetzelfde is als een splitsing? Zoveel opties zijn er niet meer.
Juist: de confederale staat is momenteel de beste optie en waarschijnlijk ook haalbaar.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 10:28   #114
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
U heeft gelijk dat hier geen draagvlak voor bestaat, doch dat maakt de discussie zeker niet onzinnig. Dat zou overigens ondemocratisch zijn, want democratie is wel heel wat meer dan 50%+1, wat sommigen ervan maken. Het is ook de vrijheid om politieke ideeën te bespreken die geen draagvlak hebben, je mag ze gewoon niet uitvoeren als ze geen meerderheid hebben.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 10:28   #115
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist: de confederale staat is momenteel de beste optie en waarschijnlijk ook haalbaar.
Denk je? Een splitsing beslissen we zelf, een confederale staat beslissen we samen met de walen.
Oud 25 februari 2013, 10:37   #116
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Ik geloof persoonlijk niet in een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad. Ten eerste denk ik dat het een sprookje is dat Brussel nog deel zal uitmaken van een zelfstandig Vlaanderen.

Ten tweede, in het geval dat het toch zo ver zou komen, wat heb je aan een hoofdstad waar de meerderheid van de bevolking een andere taal spreekt dan in de rest van het land?
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 10:40   #117
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
..., wat heb je aan een hoofdstad waar de meerderheid van de bevolking een andere taal spreekt dan in de rest van het land?

Want als Brussel kan verfransen, kan het niet vernederlandsen?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 10:44   #118
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wordt meer en meer teruggegrepen naar Vlaams, in Frans Vlaanderen. Verschillende scholen zijn al van start gegaan met lessen West Vlaams, en zelfs bij Auchan fr zijn ze al een tijd bezig met hun personeel aan te moedigen om Vlaams aan te leren. Publiciteit van Auchan komt overiggens hier in West Vlaanderen in 't Vlaams in de bus.
Die dommerikken hoeven geen "Vlaams" of geen West-Vlaams te leren. Dat noem ik nu eens écht een verkeerde keuze. Ze moeten Nederlands aanleren. Ze zouden beter een lesje leren over Michiel De Swaen (1654-1707) uit Duinkerken die in zijn tijd reeds streefde naar het herstel van De Nederlanden:

Citaat:
De 17e eeuw was bepalend voor de geschiedenis van de Nederlanden en de gebeurtenissen van die tijd beïnvloedden ook ingrijpend het leven van De Swaen. Terwijl de Noordelijke Nederlanden hun Gouden Eeuw beleefden, werden de Zuidelijke beheerst door kommer en kwel, oorlog en ellende, onder Spaans bestuur. De toevloed van protestantse immigranten die de katholieke Zuidelijke Nederlanden ontvluchtten, luidde de ondergang in van de oude metropool Antwerpen, waar de Hollandse steden Amsterdam, 's-Gravenhage en Rotterdam en Utrecht de vruchten van konden plukken.

In 1662, De Swaen is dan acht, werd de Nederlandse stad Duinkerke door Lodewijk XIV afgekocht van Engeland. Een jaar later was het Frans er de verplichte ambtelijke taal, wat tot de algemene verfransing van het openbare leven van de Westhoek zou leiden; sinds het Edict van Villers-Cotterêts was het in Frankrijk verboden andere talen dan het Frans te spreken. De Franse invloed liet er nochtans even op zich wachten; een groot deel van de bevolking blijft minstens tot het einde van de 19e eeuw Nederlandstalig. Alle werken van De Swaen werden overigens in het Nederlands geschreven. Na 1700 evenwel, brachten de schouwburgen in Duinkerke vrijwel enkel nog Franse toneelstukken.

De Swaens appreciatie van het Franse bestuur kan onrechtstreeks worden afgeleid uit een sonnet, waarin hij met onverholen heimwee terugblikt op een verblijf in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden; met name heeft hij daar Rotterdam bezocht, waar zijn zoon verbleef. De Swaen schijnt kennelijk aan de Nederlandse normen en waarden de voorkeur te hebben gegeven boven wat zijn bezette land onder Frans bestuur dienaangaande te bieden had; daarover laat het sonnet aen den Heer Van Heel geen twijfel bestaan: [1]

Wat claegt gy, heer van Heel, wat doet gy Hollant treuren, Omdat een wilde Swaen syn kust verlaten heeft? De Swaen, met een meerder recht, tot rouwe sigh begeeft, Nu een soo soet verblyf niet meer hem magh gebeuren. O Hollant ! vreedsaem lant, waerin de vryheyt leeft, Wat socht ik die vergeefs by uwe nagebueren, Waer Frans en Castiliaen de rust en vrede schueren, Waar't hooft der borgery voor vreemde heeren beeft... O had ik, lieve Lant, in uw begryp gebleven, Hoe vroylyk wiert myn stem tot singen voorts gedreven, Of aen de Rotte-stroom, of midden op de Maes! Nu leef ik in een oort waer vreughde is uytgeweken; Myn spys is bittre gal, myn sang... Eylaes! Eylaes! Och! Och! waer heb ik my, misleyde Swaen, versteken!’

Uit: De zedighe doot van Carel den Vijfen; aen den heer Van Heel, my onbekent, over syne clacht, op myn vertrek, uyt Hollant, Michiel de Swaen

Michiel de Swaen schreef in de Nederlandse standaardtaal van die tijd, die alle Nederlanders konnen begrypen zoals zijn vriend de rederijker en drukker Pieter Labus het uitdrukte. De bewondering voor het verloren vaderland was een constante in de Nederlandse letteren van Frans-Vlaanderen. De Swaen was waarschijnlijk de eerste die gestalte gaf aan deze in de letteren vorm gegeven heimwee, waar ook bewaard gebleven teksten uit de 18e eeuw blijk van geven.

Laatst gewijzigd door quercus : 25 februari 2013 om 10:46.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2013, 10:49   #119
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Want als Brussel kan verfransen, kan het niet vernederlandsen?
Vlamingen zijn tweetalig, dan werkt zoiets makkelijker, walen willen gewoon faciliteiten. Elke poging die we doen om het Frans buiten te houden wordt gezien als racistisch en veroordeeld door europa, die staan niet aan onze kant. Als het gebeurd dan zullen de Brusselaars dat zelf moeten willen. Als je bedenkt dat ze zelf met moeite Frans spreken dan heb ik daar toch weinig hoop op.

Het effectiefste wat we kunnen doen is het stadscentrum opwaarderen zodat de prijzen stijgen, minder krotten en sociale woningen zodat ze vluchten naar de Walen.
Oud 25 februari 2013, 11:06   #120
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ten tweede, in het geval dat het toch zo ver zou komen, wat heb je aan een hoofdstad waar de meerderheid van de bevolking een andere taal spreekt dan in de rest van het land?
Een België met wat minder ruimte.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be